Pagina 1 van 1

massa slot: wat doe ik fout.

Geplaatst: 05 apr 2010, 17:08
door Dennis en Nancy
Ik heb zo'n watersport massa knop in de bus gezet.

Als ik nu de sleutel uit dat ding haal kan ik niet meer starten dus de massa is onderbroken. Probleem is dat ik dan ook 24V op de aluminium opbouw van onze bus zet.

Met de sleutel terug erin zodat ik kan starten staat er 0v op de opbouw.

De bus is compleet 24v. Er staan 2 accu's in die met een kabel tussen de + en de - verbonden is. Gewoon in serie dus.

Ik heb de massa kabel genomen en die onderbroken. Beide zijdes van die kabel heb ik aangesloten op dat massaslot. vanaf hier zit een deel van de kabel met een dikke bout aan de alu opbouw vast.

Ik snap er niets meer van.

Dennis

Re: massa slot: wat doe ik fout.

Geplaatst: 05 apr 2010, 17:26
door vanhooltje
Hoi Dennis,

Je doet nix fout, als dit zo werkt, zat het voor de massa sleutel ook al zo :D

Citaat: Probleem is dat ik dan ook 24V op de aluminium opbouw van onze bus zet.

Wat bedoel je daar mee, ik kan me niet voor stellen dat de + op je opbouw gaat staan.
En hoe meet je dat?

grt peter

Re: massa slot: wat doe ik fout.

Geplaatst: 05 apr 2010, 17:31
door Dennis en Nancy
Ik zet dan de min van de multimeter op de minpool van de accu en de plus van de meter op de alu opbouw.

Ik meet dan 24v.

dennis

Re: massa slot: wat doe ik fout.

Geplaatst: 05 apr 2010, 17:47
door vanhooltje
ik ben op de chat,

kunnen we het ff bespreken :D

grt peter

Re: massa slot: wat doe ik fout.

Geplaatst: 05 apr 2010, 18:13
door Admin
Chatten voegt niet zo veel toe. Veronderstellingen ook niet.

Wat er gebeurt is dat je een of meer verbruikers hebt aanstaan die je ergens aan massa hebt liggen. Als je de verbinding (min accu) - (massa) onderbreekt, want dat doe je met die massasleutel, staat de (plus accu) nog in verbinding met (plus verbruiker). Als je de verbruiker hebt aanstaan, staat er ook (plus accu) op de (min verbruiker), dus ook op massa. Er loopt geen stroom, omdat (min accu) afgeïsoleerd is.

Maar als je de multimeter tussen (min accu) en massa aansluit, gaat er wel een stroompje lopen. Een multimeter in spanningsbereik is heel hoogohmig. Gelukkig maar, anders zou het een heel slechte meter zijn! Dat betekent dat je de volle accuspanning meet en ook dat een kleine verbruiker, b.v. het lampje of LEDje in je tachograaf al genoeg stroom laat lopen om de meter te laten aanwijzen.

Niets aan de hand dus, het laat gewoon zien dat je schakelaar inderdaad de massaverbinding heeft afgeschakeld.

Re: massa slot: wat doe ik fout.

Geplaatst: 05 apr 2010, 21:22
door Frank.fjph
Zo simpel is auto-elektra nu..... :idea: :idea: :idea:
Frank