Pagina 1 van 1

Hulp en advies bij electra investering gevraagd.

Geplaatst: 15 apr 2010, 10:06
door Hansie
Hallo allemaal,

Ik gebruik een gell boardaccu in mijn mb100 zelfbouw camper.
Tot welke min voltge mag ik deze leegtrekken zonder de accu te beschadigen.
Zojuist gemeten en de spanning vol is 12,9 met de lader aan 13.
Als ik mijn 12volt koelbox gebruik wil ik natuurlijk niet gelijk de accu volledig leeg trekken.
Vandaar ik een simpele voltmeter heb gekocht war ik de spanning mooi op kan aflezen.
De verlichting is allemaal in led dus dat trekt nagenoeg niets.

Mooi informatief forum overigens. :)

Re: Min spanning boardaccu

Geplaatst: 15 apr 2010, 10:23
door paulv
Hoi Hansie,

Hoever je hem mag leegtrekken is natuurlijk afhankelijk van wat de constructeur van die accu voorschrijft.
Maar door de bank genomen is 50% leegtrekken een leuke waarde en dat is ~12.2V (te meten na een paar minuten rust). Minder ontladen geeft een langere levensduur, iets meer ontladen een (veel) kortere.
Het mooiste is om er een continue voltmeter aan te hangen, link naar Hong Kong op het forum.

Mvg. Paul

Re: Min spanning boardaccu

Geplaatst: 15 apr 2010, 16:55
door Hansie
Voltmeter hangt er inmiddels continu aan. :wink:
Bedankt voor je snelle reactie.

Re: Minm. spanning boardaccu

Geplaatst: 15 apr 2010, 18:14
door DVIII
quote, "voledig ingericht incl. windsurfsullen" , je moet jezelf wel serieus nemen hé

Re: Minm. spanning boardaccu

Geplaatst: 15 apr 2010, 20:38
door Hansie
DVIII schreef:quote, "voledig ingericht incl. windsurfsullen" , je moet jezelf wel serieus nemen hé
:oops: :lol: :lol: :lol: foutje bedankt :wink:

Re: Minm. spanning boardaccu

Geplaatst: 17 apr 2010, 15:39
door Dennis en Nancy
12V koelbox verbruikt al snel minimaal 4Ah dus ervan uit gaande dat je een 100Ah accu hebt schat ik dat die met een uur of 15 aardig tegen het einde zal zijn. zeker met een mooie zomerse dag aan het water.

Wat ik ervan kan vinden is dat ze 'leeg' zijn ze met 11.5v maar dat dieper ontladen dan 12v word niet aanbevolen.

Hoe laad je deze accu op? Ook niet onbelangrijk

Dennis

Re: Minm. spanning boardaccu

Geplaatst: 18 apr 2010, 20:45
door paulv
Leeg (11.5V) = binnenkort weggooien :mrgreen: , 12.0V is te laag als je er wat langer mee wilt doen :wink: .
Bron: accupagina's forum

Mvg. Paul

Re: Minm. spanning boardaccu

Geplaatst: 19 apr 2010, 22:55
door Hansie
Dennis en Nancy schreef: Hoe laad je deze accu op? Ook niet onbelangrijk
Ik hou netjes 12.2 aan (gemeten na een minuut of 10 na uitschakelen) :)
Ik laad hem met een kleine lader welke ik op 3 standen kan instellen. (aldi destijds)
Hij gaat automatische over op druppelladen.
De spanning tijdens laden is 13 volt.

Re: Minm. spanning boardaccu

Geplaatst: 19 feb 2012, 13:19
door Hansie
Na inmiddels 2 jaar veel plezier te hebben gehad van onze hh-gel/accu 70 ah/h lijkt hij nu toch echt de geest te geven.
Na het forum aardig door te hebben gespit blijf ik toch nog met vragen zitten.
Misschien kan/wil iemand mij hiermee helpen.

We maken gebruik van een scheidings relais wat prima werkt.
De autoaccu is een 105 ah/h.
Omdat we toch graag wat langer vrij willen staan willen we graag investeren in een goede energie zuinige koelbox en zwaardere hh-accu's.
De 12 V snoeren zijn allemaal dik genoeg dat is allemaal in orde.

Wat zijn onze verbruikers:
Een Waeco cf-60 compressorkoelbox verbruik bij 32 C 0,83 ah/h (nog aan te schaffen)
Led verlichting en een oplader voor de laptop.(19,5 v - 4,7A)
Blender 220v 350 watt 1 keer per dag voor het ontbijt. (via omvormer)
Hiermee willen we min 3 dagen vrij kunnen staan.

Wat wil ik graag weten:
Vraag 1 ,Welke accu kan ik het beste kopen (word opgeladen in het woongedeelte)
Vraag 2, waar event. te kopen?
Vraag 3, Is de accu lader die ik nu gebruik geschikt voor deze zwaardere accu?
Vraag 4, Zo niet welke kan ik dan het beste kopen?
(220-240V-50/60 hz inschakelstroom < 25A oplaadstroom 3.6A type accu 12V lood/zuur-accu 1,2 ah-120 ah)

Vraag 5, Welke omvormer kan ik hiervoor het beste kopen want die ik nu heb is te licht. (tips)

Vraag 5, Is het bijvoorbeeld verstandig om de waeco op 12 volt te laten staan als de accu word geladen?
Het mooiste lijkt mij als we een keer aan de paal staan dat dan direct als de stekker erin gaat de hh-accu word opgeladen en de koelkast automatisch op 220 gaat draaien zondar stekker te wisselen en dergelijke.

Vraag 6, De oplaad spanning van onze MB100 (1994) geeft 13v bij 4000 toeren (of zo) is dit wel genoeg om deze accu's te laden?

Vraag 7, hoe reken ik uit hoe lang ik vrij kan staan met deze verbruikers?
Zoals jullie lezen heb je niet echt met een electrieen te doen ik hoop dat jullie mij de goede richting op kunnen helpen.
Bij voorbaat dank.

Re: Hulp en advies bij electra investering gevraagd.

Geplaatst: 19 feb 2012, 15:45
door Johannes
Hallo Hansie,
Voor de capaciteit van de accu's is het belangrijk te weten wat je per dag gebruikt. Je geeft een aantal gegevens en daar kun je het volgende mee doen
1.Koelkast 0.83 Ah x 24 uur is 20 Ah.
2. Blender 350 watt is 30A op 12 volt 3min gebruik laten we daar voor 3 Ah nemen.
3 verl. laptop 2 uur keer 4,7 maken we 10Ah van.
samen 20 + 3 + 10 = 33 Ah afgerond 35 AH. Dagelijks gebruik aan stroom is 35 AH

Accu's heb je in verschillende uitvoeringen ik neem de semitractie, die mag je tot 50% van zijn capaciteit ontladen. Dat houd dus in dat als jij 3 dagen ergens vrij wilt kunnen staan je de volgende minimale capaciteit zou moeten hebben.
35Ah x 3 = 105Ah dat dus keer 2 = 210 AH Minimale capaciteit 210Ah

Nu zit er nog een maar bij.
De dynamo van jou camper heeft niet de tijd om de accu voor de volle 100% te laden. Daarvoor rijd je eenvoudig te weinig of te kort. Tot 80% gaat het prima maar daarna begint een erg langzaam proces om de laatste beetjes er ook nog in te krijgen en dan sta jij alweer ergens in het bos te genieten.
De werkelijk capaciteit die je dus eigenlijk echt kunt gebruiken is dus 80-50 = 30%
Als dan die 105 AH 30% is dan is 105/30x100 is 350Ah 100%

Bij een dagelijks gebruik van 35AH en 3 dagen vrij staan hoort een capaciteit van 350AH
Je moet dan tussen de 3 en 4 uur rijden om de accu's weer redelijk geladen te krijgen
Dagelijks gebruik X het aantalvrije dagen . Het antwoord delen door 0.3 geeft de accucapaciteit

Kom je van huis of een camping en zijn de accu's helemaal vol dan kun je 5 dagen vrij staan.
Ga je ervan uit dat je elke drie dagen op een camping komt om bij te laden dan heb je aan 210AH ook genoeg.
Dagelijks gebruik x aantalvrij dagen. Het antwoord gedeeld door 0.5 geeft de accucapaciteit.
Accu's worden het best geladen met 20% van de capaciteit dus die acculader kan dat prima aan.

Die 13 volt is veel te weinig als dat de afregelspanning is. Standaard regelt een autodynamo regelaar af op 14,4 Volt. Maar als de accu leeg is meet je dat dan niet. Je kunt het beste meten na een lange rit overdag, dan moet de voltmeter toch dicht bij die 14,4 Volt staan.
Verzeker je ervan dat de meter juist aangeeft!

Voor die blender zou je denk ik met een 1000 Watt omvormer goed uitkomen. Met ingebouwde softstart gaat het zeker goed. Als je die blender aanzet kan hij wel tot het dubbele van die 350Watt heel even aan stroom vragen. Met een softstart wordt dat langzaam opgevoerd.

Groet Pieter

ps. 2 jaar voor een gelaccu is mijns inziens wel heel erg kort.

Re: Hulp en advies bij electra investering gevraagd.

Geplaatst: 19 feb 2012, 15:59
door DVIII
misschien ten overvloedde, maar laptops eten echt veel meer stroom . verder gaan accu's die je niet elke dag (zoals in auto's) laadt gewoon naar de knoppen, ik koop altijd goed en goedkoop en dan gaan ze ook twee jaar en soms meer mee. gewoon lood geen luxe !
- dat is ook een mening-

Re: Hulp en advies bij electra investering gevraagd.

Geplaatst: 19 feb 2012, 16:37
door Hansie
Super! Johannes, bedankt voor je snelle antwoord!

Ik vreesde al wel dat het verbruik best fors zou worden ,had alleen niet verwacht dat het ZO veel zou zijn. :oops:

Ben daarom ook al het "bezuinigen" op verbruik. :D
In principe staan wij nooit meer dan 1 nacht vrij.
Alleen is zijn er ieder jaar 2 surf evenementen waar we van vrijdag tot en met zondagavond aan het water staan zonder stroom.
Op vakantie vind ik een kleine gezellige camping prima om de boel op te laden.
De koelkast is een stuk kleiner geworden ivm de ruimte en verbruikt daarom maar 0,56/ 0.71
Even uitgaande van de 0.7Ah dan komt dat op (X 24 uur) 16.8 afgerond 17 Ah.
De blender 3Ah, (zou deze eventueel ook nog op de motor accu kunnen omdat maar 1 min per dag is?)
Laptop dan maar alleen aan de paal, dat maakt een totaal van 20Ah. (ipv 35 Ah. :up: )

20 x 3(dagen vrij) = 60Ah dat dus keer 2 = 120Ah. (waarom maal 2 eigenlijk :oops: )

De accu lader die ik nu gebruik is geschikt tot 120 Ah, gaat het dan met een accu van 120 Ah (bijvoorbeeld) niet heel erg lang duren?
Is het dan niet verstandiger om een zwaardere lader te nemen?
En die omvormer moet dat een zuivere sinusomvormer zijn of werkt het ook op een goedkoper type?
Ik zal de spanning van de dynamo nog wel eens meten na een lange rit, ik heb er continu een voltmeter op gezet dus het is goed te controleren.
Ik kan deze voltmeter alleen niet zien tijdens het rijden maar dat kan iemand anders wel mooi zien natuurlijk.
Nu had ik een gel accu als hh-accu en geef daar weer de voorkeur aan omdat de accu niet afgeschermt staat en mij dit veiliger lijkt mbt het knal gas.
We zijn inmiddels al wel een hoop wijzer geworden. :up:

Btw; de gel accu was niet nieuw hoor toen ik hem kocht. :wink:

Re: Hulp en advies bij electra investering gevraagd.

Geplaatst: 19 feb 2012, 19:22
door Johannes
in een accu vind een chemisch proces plaats als je er stroom uit haalt of er in stopt. Er zitten positieve platen in van loodoxide en negatieve platen van zuiverlood.
Tussen loodoxide en lood zit een spanningsverschil waardoor er stroom uit de accu kan komen. Als je de accu ontlaad veranderen die platen zich naar loodsufaat. Als er helemaal geen loodoxide meer is is de accu leeg, de platen zijn van dezelfde samenstelling en er is geen spanningsverschil meer.
Maar als je een accu zover ontlaad dan is het loodsulfaat zo slap dat het uit de platen valt. Dus je ontlaad de accu niet helemaal om dat te voorkomen. Bij startaccu's die heel veel dunne platen hebben zodat er heel veel stroom in een heel korte tijd uit kan zit er maar weinig lood in de platen en moet je er niet teveel uithalen anders gaat hij stuk. Bij startaccu's is de maximale ontlading 20% van de capaciteit.

Om meer stroom uit een accu te kunnen halen moet je er dan ook meer lood in stoppen dus heb je ook accu's met dikke platen. Daar kan dan niet veel stroom in één snel keer uit maar wel weinig stroom heel erg lang. En omdat het erg dikke platen zijn kun je ze ook veel dieper ontladen voordat je het risico loopt dat het loodsulfaat eruitvalt.
Er zijn twee uitvoeringen van dit type accu de tractie en semietractie. De tractie wordt overwegend in de industrie gebruikt voor heftrucks bijvoorbeeld, zijn extra zwaar uitgevoerd en dus ook erg duur. Een echte tractie mag je tot 80% ontaden en gaat 1000 cycli mee.

Het goedkopere model is de semitractie die iets minder zwaar is en dus redelijk betaalbaar voor de hobbyist. Dit type mag je tot maximaal 50%-60% van de capaciteit ontladen (afhankelijk van merk en uitvoering).
Met die 50% kun je de accu dan bijvoorbeeld 600 keer ontladen en laden, een cyclus noemt men dat. Bij 60% kun je hem dan bijvoorbeeld nog maar 400 keer een cyclus laten doorlopen.

Nou dat was heel wat voor een zondag middag. Maar dat is de achtergrond waarom jij je dagelijks gebruik keer 2 moet doen om de juiste accucapaciteit te bepalen. Omdat je dus maar de helft van de accucapaciteit tot je beschikking hebt.

Die acculader kan toch de hele nacht laden op de camping dus ook al duurt het wat lang jij ligt toch lekker te slapen terwijl de lader zijn werk doet. Daarnaast is het voor de accu prima om langzaam opgeladen te worden.

Sommige laders werken niet goed op de blokgolf van een niet sinus omvormer. Ik gebruik al 7 jaar een niet sinusgolf omvormer voor alle elektronica en dat heeft nog nooit tot problemen geleid.
dat neemt niet weg dat een sinusomvormer eigenlijk altijd een betere omvormer is.

Voor dat surfevenement zou je kunnen overwegen een klein generatortje aan te schaffen(wellicht samen met een paar surfvrienden). Overdag stoort het waarschijnlijk niemand als dat een uurtje of zo loopt.
Groet Pieter

Re: Hulp en advies bij electra investering gevraagd.

Geplaatst: 23 feb 2012, 20:08
door Hansie
Inmiddels een 180 ah semi tractie accu gescoord en vandaag de Ctec M200 15Ah opgehaald.
Hebben we a.s weekend weer wat te knutselen. :wink:

Re: Hulp en advies bij electra investering gevraagd.

Geplaatst: 01 mar 2012, 21:38
door Hansie
Accu en lader inmiddels netjes ingebouwd. :wink:
Nu de volgende fase ,de zoektocht naar een mooi compressor koelkastje.
Uiteraard heb ik alle modellen van Waeco gezien maar deze http://www.auerhaan.nl/wswo/product_inf ... cts_id=777 koelkast komt met zijn maten eigenlijk wat beter uit.
Kent iemand dit merk? Is het te vergelijken met een waeco koelkast?
En dan het verbruik nog , heb ik eindelijk door hoe Ah werkt staat er hier weer: gemiddeld verbruik 0,31 KW / 24 uur.
Hoeveel Ah is dit?

Re: Hulp en advies bij electra investering gevraagd.

Geplaatst: 01 mar 2012, 23:04
door Anton
Hoi,

Das niet zo moelijk: 310 watt per 24 uur : 12 volt = 25.8 Ampereuur.
Bij 24 Volt wordt dat: 310 watt per 24 uur : 24 volt = 12.9 Ampereuur

Groet Anton

Re: Hulp en advies bij electra investering gevraagd.

Geplaatst: 01 mar 2012, 23:45
door Admin
Heren, heren!
Probeer alsjeblieft de juiste eenheden te gebruiken!

Re: Hulp en advies bij electra investering gevraagd.

Geplaatst: 02 mar 2012, 02:29
door Leo
Misschien eens een sticky maken met de uitleg van die juiste eenheden?
Uiteraard leesbaar & begrijpelijk voor de allergrootste Dummies.

Veel succes met dit educatieve mijnenveld Ernst.
Ik ben blij dat ik mij discreet heb teruggetrokken van het elektrieke front.. :mrgreen: :bye:

Re: Hulp en advies bij electra investering gevraagd.

Geplaatst: 02 mar 2012, 11:06
door Admin
Hansie,

Ik kende Vitrifrigo niet, maar als ik hun website goed bekijk, lijken ze me identiek aan de Waeco's. (FYI Voor huishoudkoelkasten zijn wereldwijd ook maar een paar fabrieken). De compressor is vermoedelijk een Danfoss, dat klopt met het energieverbruik.

Enne... we hopen allemaal dat je heel lang plezier gaat hebben van je elektrische installatie, maar, àls je nog eens zo'n project gaan aanvangen, is het misschien een goed idee éérst de verbruikers te bepalen en je accu en lader achteraf daarop aan te passen :roll:

Re: Hulp en advies bij electra investering gevraagd.

Geplaatst: 02 mar 2012, 20:21
door Hansie
Bedankt jongens voor alle hulp.
Hier kan ik wat mee.
Wat is het toch heerlijk om in je campertje te klussen, dat geeft gewoon wat extra's om van te genieten als we er weer mee weg zijn ! :up:

Re: Hulp en advies bij electra investering gevraagd.

Geplaatst: 21 mar 2012, 20:12
door Hansie
Inmiddels zijn we een Vitrifrigo C50IA (met koude buffer) rijker.
Deze: Afbeelding

Mooi koelkastje met precies de juiste maten voor ons campertje. (50Liter) :D
Uiteraard ook al weer netjes ingebouwd en getest, na 3 dagen op energiestand stond de accu nog pas op 12,5.
Met andere woorden : ons projectje is geslaagd en het werkt zoals het moet werken!
Iedereen bedankt voor het mee denken. :up: