Hulp bij het uitvogelen van de elektra nieuwe camper

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
MartijnMB100D

Hulp bij het uitvogelen van de elektra nieuwe camper

Bericht door MartijnMB100D »

Ik zou jullie hulp kunnen gebruiken bij het volgende; ik heb sinds een week of twee een campertje... Zie ook dit topic:
viewtopic.php?f=15&t=4868

In deze bus zit aardig wat electra die je wel vaker tegenkomt in campers, maar voor mij nog wat nieuw is. Ik heb al een paar dingen uitgevogeld door te proberen, te googelen en door mensen hier... Maar heb nog wat vragen, en vraagtekens. Uitleg bij aanschaf was minimaal.

Handigst is denk ik door gewoon aan de hand van de foto's te vertellen wat ik nu ben tegengekomen en wat ik denk dat het is/doet;

Ik heb 2 accu's volgens mij een startaccu:
IMG_0019.jpg
en een "Huishoudaccu";
IMG_0020.jpg
Volgens mij is de laatste iig op loodzuurbasis, afgaande op de sticker met Pb. Zie gelijk ook omvormer nummer 1 op de foto. Ik gok dat de omvormer vrij nieuw is, maar de accu vrij oud;
IMG_0022.jpg
Als ik 1 van de accudoppen van de oude accu er af draai zie ik dat hij iig niet droog staat, maar ik zie wel witte aanslag op de roosters zitten, ik weet niet of dit normaal is maar er leek ook een stukje los te zitten...

Als ik me niet vergis zijn dit de schakelrelais waar Peter58 in het introductietopic een schema van poste;
Afbeelding
Aan de onderkant van dit plaatje zie je ook dat er een aantal draden de muur in lopen. Naar dieper in de camper.

Daar heb ik de volgende 2 zaken hangen. Volgens mij omvormer nummer 2, en het hoe en waarom is me hiervan nog een beetje onduidelijk...
Afbeelding

Daaronder een acculader... Mogenlijk van het zonnepaneel? Of is dit als ik 220v op de camping in plug, dat de huishoudaccu geladen word?
Afbeelding

Dan heb ik nog dit paneel waarmee ik groepen kan schakelen, lampen, waterpomp en de losse ventilator in de keuken. Truma kastje is dus voor de kachel kreeg ik al te horen hier.
Afbeelding
Groot vraagteken blijft nog het paneeltje rechtsboven op de foto. Volgens mij 3 weg schakelaar. Daarnaast 4 ledjes met 1 streep 2 strepen 3 strepen en 4 strepen er naast. En een soort zonnetje.

Vragen:
- Klopt het een beetje van die accus en kan ik visueel al concluderen dat de huishoudaccu aan vervanging toe is? Spanningsmeter heb ik hier helaas niet, maar ga kijken of ik er morgen 1 kan scoren. Dan zou ik m door kunnen meten. Als ik de boel aan probeer te zetten komt er weinig kracht... Net genoeg voor de waterpomp en de lampen ernstig gedimd. Geen van de paneeltjes wil boven de 9v aangeven.

- Waarom zitten er 2 omvormers in? Is hier een logische verklaring voor?

- Acculader; voor zonnepaneel of laden via 220v?

- Iemand een idee over het mysterieus paneeltje met de strepen?

Verder is alle randinformatie welkom. Ik weet nu al wat meer dan de eerste keer dat ik, krabbelend aan m'n hoofd, de boel ging bekijken... Maar alle verdere informatie is welkom! Ook als ik onzin beweer; corrigeer me maar!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Hulp bij het uitvogelen van de elektra nieuwe camper

Bericht door Admin »

Even een heel primaire reactie:

- je kunt de accukwaliteit pas bepalen als je 'm eerst door en door oplaadt en dan een poosje rust geeft. Als ik de boel aan probeer te zetten komt er weinig kracht... Net genoeg voor de waterpomp en de lampen ernstig gedimd. Geen van de paneeltjes wil boven de 9v aangeven. duidt op een lege accu. Hoewel "leeg" slecht is voor de accu, bestaat de kans dat-ie nog wel bruikbaar is na lading.

- De Ferm is een acculader op 230 V. Niet subtiel geregeld, dus niet geschikt om de accu permanent te laten laden.

- Het "mysterieuze paneeltje" lijkt me een waterniveau-indicator. De streepjes betekenen: 1/4, 2/4, 3/4 en 4/4. De schakelaar is dan voor: schoonwater, uit, vuilwater.

- De Skytronics omvormer is een zware (1000 W continu). Dat betekent dat je korte, zware kabels (b.v. 35 qmm) tussen omvormer en accu nodig hebt. En... een heel stevige accu, wil je langer dan een paar minuten kunnen genieten van je eigen 230 V/50 Hz. Jouw 230 Ah is wel geschikt. En gelukkig schakelt deze omvormer af bij te lage accuspanning.

Het is niet veel, maar het is een beginnetje. Succes met de rest van de puzzel!
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Bommes
Contacteer:

Bericht door Bommes »

poe als ik die bekabeling zo zie heb je nog wel wat werk voor de boeg om daar wat orde in te brengen.
Ik zie alleen al ergens vd draad voorbij komen op een van de foto's dat is "not done" in campers.
Harde kern kabel moet je vermijden in iets als en camper dus probeer die te vervangen voor kabel met een soepele kern.

Mijn idee..
Haal de accu's er uit, zet ze in de schuur en laad ze eens goed op.
Laat ze dan eventueel testen bij een garage bedrijf met een accu tester.
Vervolgens alles stap voor stap door lopen, en er uit halen wat niet meer werkt of niet van nut is.
2 omvormers is niet nodig dus er uit met die dingen en kijken welke nog werkt en die op een goede manier plaatsen en aansluiten.

Zo een rotzooitje is enkel op te lossen door stap voor stap alles na te lopen en bij het begin te beginnen.
Dat zijn de accu's dus die laden en checken.
Goed plaatsen en dan alles 1 voor een na lopen en zo nodig opnieuw aansluiten/bekabelen.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Marius,

Je hebt helemaal gelijk met het niet toepassen van VD-draad. Maar... waar zie jij die? Ik zie rood en zwart. Rood is zeer waarschijnlijk géén VD (of héél oude), zwart zou het kunnen zijn...

Ik ben trouwens ook geen liefhebber van kroonsteentjes ("suikertjes" noemen ze dat hier), hoe handig ook.
Maar laat Martijn eerst eens te weten komen wat hij eigenlijk aan boord heeft en wat daarvan wel en wat niet werkt. Dan kan hij daarna aan de grote opschoonactie beginnen.

Met het om te beginnen eens goed opladen van de accu's ben ik het helemaal eens, dat had ik ook in mijn eerste reactie al gezegd.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Bommes
Contacteer:

Bericht door Bommes »

Afbeelding
Hier zie ik duidelijk vd draad bruin en blauw met een suikerblokje verlengd.
Boven in de foto boven op de grijze accu.

Overigens ben ik het met je eens dat je uit moet gaan zoeken wat je hebt op dit moment, maar dat kan soms echt ondoenlijk zijn.
Onze vorige Laika camper was zo een zooitje elektrisch dat ik gewoon ben gaan knippen en strippen.
Alles er uit lader, accu's cruise control, regelaars van zonnepanelen alles heb ik er uit gehaald.
Accu's heb ik toen vervangen (waren echt kapot) en ben zo opnieuw begonnen.
Lader er in, goed aan gesloten en gemonteerd.
Ampere meter met shunt er in.
Goede laad kabels + nieuw relais van af de d+ van de dynamo.
Omvormer 12volt naar 230 er bij
enz enz

Als ik dit zo zie ziet het er nog erger uit dan in onze laika toen, en als je al weinig kaas hebt gegeten van elektra zou ik er niet eens aan beginnen om te kijken wat werkt en indien nodig te repareren.
Begin bij een overzicht van wat je wilt hebben.
Heb je genoeg aan lampjes + water pomp goed dan de rest er uit laten.
Wil je 230 volt hebben ook al sta je niet aan de paal aangesloten goed dan omvormer plaatsen.
Schrijf op wat je wilt, en wat je daar voor nodig hebt, heb je de kennis niet dan heb je dus de kennis nodig..:wink:
Dat is niet erg maar zoek die dan en begin er niet zelf aan.
Maar hoe dan ook beginnen met een goede basis en dat is je accu + lader + laad mogelijkheid bij lopende motor.
Breid het dan pas stap voor stap uit.

Ik weet niet waar Martijn woont (staat niet in zijn profiel) maar wat raad en daad wil ik hem gerust geven als het bij Eindhoven in de buurt is.. :wink:
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Johannes

Bericht door Johannes »

Hallo Martijn,

Als alles een beetje werkt zou ik het eerst maar rustig laten zitten.
Als een accu 9 volt aangeeft is het waarschijnlijk dat er een cel kapot is. Jouw conclusie dat die accu wellicht aan vervanging toe is kon wel eens een hele juiste zijn.
Maar zoals gezegd opladen en met een zuurweger alle cellen controleren. Op een zuurweger , die koop je bij halfords of zo iets, staat wel wat goed is en niet.
Die skytronic is een mooie omvormer van 12 naar 230 volt. Ik heb dezelfde zo te zien.

dat zwarte paneel met die twee blauwe stopcontacten is waarschijnlijk het walstroom regelpaneel, in geen geval verwijderen,het is geen 220 omvormer maar vermoedelijk een 12 volt voorziening voor de gebruikers in de camper zoals ook in caravans zitten. Als ik het goed heb zit rechtsboven een zekering voor de 220.

Ferm is zoals al genoemd een 10 ampere acculader. Daar kun je de accu mee laden maar je kunt hem niet weken aan laten staan. het is geen lader met regel elektronica en na verloop van tijd gaat je accu koken.

Dan heb je het normale zekeringpaneel, zo iets als de stoppenkast thuis. Ook mooi laten zitten .
Jou mysterieuse paneel kan ik niet erg goed zien. het zou een nivometer van de vuilwater en drinkwatertank kunnen zijn, zoals jij het zegt gebruik je de drieweg schakelaar dan om van de ene naar de andere tank over te schakelen.

Die twee blokjes naast de accu zijn gewone arbeids relais maar of die in het laadcircuit zitten betwijfel ik een beetje. Normaal kunnen die relais 35 ampere schakelen en dat zou niet goed gaan denk ik.

Je hebt het steeds over zonnepanelen zitten die dan op het dak? Op jou foto's kan ik geen zonnepaneel regelaar ontdekken.

Technish gezien ziet het er nogal wat slordig uit, maar de vorige chinook die ik van binnen heb gezien zag er net zo uit, de bedrading dan.
Begin maar eens met je accu's en controleer eens of ze opgeladen worden als je de camper aan de 230 volt zet. controleer daarna eens of ze geladen worden als je de motor laat draaien. Alles kan altijd beter Martijn maar het goeft niet perfect om van je camper te kunnen genieten.
Groet Pieter
paulv

Bericht door paulv »

Ik gok dat Martijn in Den Haag woont, Statenkwartier of rond de Badhuisweg, aan de bebouwing te oordelen :roll: .

Overigens zou ik ook eerst de accu's volgooien, kijken of ze goed zijn, en zoeken naar de zonnepaneel-regelaar.

Voor de rest is het gewoon de draadjes volgen en op tekening zetten, volg het systeem :wink: .

Beginnen met na te gaan hoe de huishoudaccu wordt opgeladen.
Volg een draadje van je rode (contact "aan")lampje via de dynamo tot je een relais tegenkomt, dat is je scheidingsrelais. Van daaruit hoort er een dikke draad (rood) naar je dynamo, een dikke draad (rood) naar je huishoudaccu en een dunne draad (zwart) naar massa (de carrosserie) te lopen.
Van je zonnepaneel regelaar horen er twee draden naar die huishoudaccu te lopen (rood en zwart). Dit moeten allemaal soepele draden zijn, zoniet, vervangen.

Nu weet je hoe je huishoudaccu geladen wordt, dat is Fase 1

Van de + van je huishoudaccu en/of van de verbruikersuitgang van je zonnepaneelregelaar horen er nu draden te lopen naar je verbruikers via een zekeringenkastje.
De luxe omvormer is ook gekoppeld aan je accu via een schakelaar (in ruststand verbruikt hij ook, vandaar).

De bron voor de verbruikers is gelokaliseerd, Fase 2.

De rest loskoppelen van je accu, belangrijk. Zooi los, Fase 3

Nu moet je nagaan wat er precies aan het zekeringkastje en de omvormer hangt.
Handig is om eerst alles los te koppelen, dus alle zekeringen eruit, en maar kijken wat er gebeurt als je die er weer inprikt. Wat je belangrijk vindt laat je zitten (bv. licht) de rest schakel je uit.

Schone installatie, Fase 4

Nu effe op het forum vragen wat je overhoudt en of dat nuttig is :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
MartijnMB100D

Bericht door MartijnMB100D »

Bedankt allemaal voor de uitgebreide antwoorden! Heb nu even geen tijd gehad door werkzaamheden aan het bed, en morgen leren hoe ik m een beurt kan geven :)

Zondag ff goed de tijd nemen om jullie antwoorden door te lezen :D

Oh en goed gespot Paulv! :shock: Al woon ik in het centrum, foto is idd van statenkwartier. Stond daar even in de straat totdat de parkeervergunning voor het centrum rond was...
Plaats reactie