Pagina 1 van 1

Rateltje??

Geplaatst: 27 mei 2010, 11:55
door Rene
Rateltje??

Ik heb een vraagje, ik heb een 601 motor en soms maakt hij wat meer herrie dan normaal. Lijkt net of dat hij dan niet genoeg olie krijgt, geef je iets meer gas dan is het weg :? . Soms hoor je het dagen niet en dan is het er opeens weer. Is dit normaal?? Er zit genoeg olie in hij gebruikt niets, ik ververs om de 10.000 km en tussen door hoeft er niets bij. Rookt niet of andere gekke dingen. Dit doet hij trouwens al zolang als dat deze motor erin zit zo`n 15.000 km.
Gr Rene

Re: Rateltje??

Geplaatst: 27 mei 2010, 13:20
door Johannes
Hallo Rene,
Ik vermoed dat het waarschijnlijk een hydraulische klepstoter is. Die werken op de oliedruk en soms wil een kogelklepje wel eens blijven hangen/kleven. Is die motor zo nieuw of is het een tweede motor waar jij nog maat 15k mee hebt gereden.
Als het een wat ouder motor is zou je eens een reinigingsmiddel door de olie kunnen doen.
Als het een stoter is en het wordt niet erger zou ik er niets aan doen.
Groet Pieter.

Re: Rateltje??

Geplaatst: 27 mei 2010, 17:19
door Rene
Hallo Pieter, het is een revisie motor met nu zo`n 30.000 km. Mooi dan hoef ik me daar geen zorgen om te maken, ik wilde alleen even weten wat het kon zijn.
Bedankt en gr Rene

Re: Rateltje??

Geplaatst: 17 aug 2010, 23:15
door Rene
Hoi ben weer terug uit Noorwegen en nog steeds met rateltje, begint nu vervelend te worden misschien omdat je er nu meer op let. Die klepstoters kunnen die verslijten :oops: ? Ik heb zoals altijd voor de vakantie olie en filters en de gehele zooi vervangen. Had ik alleen ook met wiellager moeten doen die ging kapot. Maar door een vriendelijke Mercedes dealer mocht ik het zelf even vervangen, met behulp van de spullen uit de werkplaats :P Maar even terug naar het rateltje wat nu te doen :?:
Gr Rene

Re: Rateltje??

Geplaatst: 18 aug 2010, 17:24
door vanhooltje
Hallo Rene,

Doet hij dit ook als je stil staat en in je vrij? of alleen als je rijd, in je versnelling staat of alleen als je je koppeling in trapt?
Probeer de plek te localizeren waar het prs zit. Dit kan je desnoods meet een stokje tegen een plek te houden en aan je oor te zetten, zo kan je vrij gericht de plek vinden waar het vandaan komt :P
Want het kunnen de klepstoters zijn is een gok, er zitten nog velen dingen in en aan je blok of versnelingsbak drijfwerk en noem maar op waar de ratel van daan kan komen.
Probeer uit te vinden waar het prs zit, dan kunnen wij of jij beter op het probleem reageren :P

grt Peter

Re: Rateltje??

Geplaatst: 18 aug 2010, 21:24
door Rene
Ik ga proberen uit te leggen wanneer hij ratelt, soms als ik start en staat nog in zijn vrij dan hoor je een ratel. Stationair langzaam geef je gas dan sneller. Geef je even goed gas dan is het weg. Kan dan ook weer terug komen maar even gas en het is weer weg. Onder het rijden doet hetzelfde. Motor gebruikt geen olie, ik heb in 6000 km niets hoeven toe te voegen. Als je start een gewoon pluimpje kan komen omdat de dieselpomp wat verder open staat. Stationair gas geen rook en met gas geven ook niet. De verstuivers zijn onder de testbank geweest en volgens het bedrijf binnen de marges. De motor is een 601.940 dat is het blok met hydraulische klepstoters. Het is een gereviseerd blok en na de revisie 40.000km gelopen.

Meer kan ik niet verzinnen, in het verhaal van die klepstoters kan ik me wel vinden als die geen olie krijgt gaat dat rammelen. Die stoters worden die aangedreven door een pomp? Kan er in een stoter een verstopping zitten? Ik gebruik de voorgeschreven olie en elk jaar nieuwe filters dus de olie kan niet erg vuil zijn. Hoe kun je de stoters controleren?
Gr Rene

Re: Rateltje??

Geplaatst: 18 aug 2010, 21:48
door vanhooltje
hoi Rene

de olie druk komt van de pomp die de motor olie rond pompt om te smeren.
te controleren is moeilijk omdat dan je blok uit elkaar moet.

grt peter

Re: Rateltje??

Geplaatst: 20 aug 2010, 09:59
door Ghia
Kun je de oliedruk niet meten via de ingang van de censor?

Wanneer is er voor het laatst olie ververst?

Probeer eens met een (steek)sleutel aan je oorlel gedrukt waar het geluid zit, let uiteraard op voor de draaiende delen etc.

Re: Rateltje??

Geplaatst: 20 aug 2010, 12:54
door Leo
Een klepstoter geeft iedere 2 omwentelingen een tik.
Da's heel wat anders dan een rateltje.

Voor rateltjes en rammeltjes zou ik eens richting koppeling/versnellingbak gaan luisteren.
De (vork van het) druklager wil ook wel eens zo irritant rammelen, en vooral in het begin doet hij dat zo nu en dan.
Zelf spuit ik daar met de ouderwetse oliespuit zo nu en dan smeerolie op.
Dat kan langs de hefboom die het koppelingshuis ingaat.

Een tweede rotzakje qua onregelmatig rammelen is de versnellingspook.
Als je een bak hebt waar de pook direct zit ingestoken, dan ff de hoes optillen en een zooitje dikke olie inspuiten.


Het zijn 2 dingen die kleine moeite waard zijn om te proberen.
Voordat je de halve motor gaat slopen... :roll:


Mvg, Leo.:D

Re: Rateltje??

Geplaatst: 20 aug 2010, 14:17
door Rene
Hallo Leo,
De definitie van een rateltje of een tik: apparaat waarmee men een klepperend geluid maakt. Dus maakt mij niet uit hoe je het noemt. Tikken is misschien dan een beter woord.
Ik denk niet dat ik moet zoeken in druklager oid. Als ik nl hem niet in de versnelling heb doet hij het ook en dan staat het druklager niet onder druk.
Waar het wringt is het moment dat ik gas geef is het soms weg na 2 sec soms 5 sec daar is geen pijl op te trekken. Onder het rijden precies het zelfde. Kan het zijn dat de stoter dan geen olie krijgt en als ik hem dan in zijn vrij zet en een paar keer gas geef de oliedruk verhoog ( door meer toeren ) er wel olie in de stoter komt? Kan het zijn dat een verstuiver ook herrie kan maken?
En slopen is wel het laatste waar ik zin in heb vandaar mijn vragen.
Gr Rene

Re: Rateltje??

Geplaatst: 20 aug 2010, 14:35
door Anton
Hoi,

Het druklager hoort altijd vrij te zijn als er geen druk op uit word geoefend.
Een enkele keer draait het wel mee en dat hoor je dan.
Druk als de motor draait het koppelingspedaal in, is het geluid dan weg dan heb je de oorzaak.
Een hydraulise stoter die niet werkt merk je wel aan een of meerdere cilinders die niet mee doen.

Groet Anton

Re: Rateltje??

Geplaatst: 23 aug 2010, 07:06
door Maxer
Het lijkt mij inderdaad een klepstoter. Wat wel wil helpen is een halve liter automaatolie aan de motorolie toevoegen. Ik denk verder dat het revisiebedrijf de klepstoters "vergeten" is bij het reviseren te betrekken. Die zijn duidelijk niet vernieuwd. Meestal wordt het veroorzaakt door sterk vervuilde motorolie en dat kan natuurlijk best want wie weet wat er met deze motor is gebeurt voordat hij werd gereviseerd. Je kunt natuurlijk ook uitzoeken welke het is. Wachten tot het tikken begint, motor uit, kleppendeksel verwijderen en voelen of er een met speling te ontdekken is. Ook even de motor rondtornen tot je hem hebt. Die stoter moet je dan vervangen.