Pagina 1 van 1
Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 19 jun 2010, 14:00
door quin
Mijn Mercedes TN 310D alkoofcamper van 1994 heeft 106 dkm en schakelt zwaar, vooral eerst en met name in de 2e versnelling. Bakolie is reeds vervangen. Wat kan dit zijn??
Het gaat om de handgeschakelde 5 bak waarvan de 1e versnelling links naar achteren zit.
Graag tips / advies!
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 19 jun 2010, 20:46
door DVIII
Ha, die busjes hebben een buitenmechaniek , en daar kun je lustig WD40 in spuiten. dus net naast de bak aan de bestuurderskant.
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 19 jun 2010, 21:40
door Rene
Hoi,
Volgens mij hebben wij dezelfde bak. Als je onder de bak ligt( met de voeten naar de voorkant

) zit er aan de linkerkant een plastiek kapje ( vlak bij die schakelstangen ) die haal je er af. Dan zet je hem in zijn vrij en dan kun je een boortje oid van ik geloof 5mm dwars door de schakelstangetjes steken die achter dat kapje zit. Mocht dit niet het geval zijn dan met de verstelmogelijkheid die op de schakelstangen zit zo draaien dat hij er makkelijk doorheen te steken is. Is dat het geval staan in ieder geval de schakelstangen goed. :D Ik hoop dat je er zou met dit verhaal eruit komt.
Gr Rene
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 20 jun 2010, 16:24
door quin
Dank voor alle reactie tot nu toe. Ik weet niet of we al bij het probleem zijn. De schakelmechaniek lijkt in ieder geval goed de verschillende versnellingen te kunnen bereiken. Het inleggen van de 5e, 4e en 3e versnellingen gaat goed. Het is alleen de 2e die bij het willen inleggen hem niet ´toestaat´; alleen na ´aandringen´ met een beetje kracht laat de bak toe dat de 2e versnell.ing wordt ingeschakeld. Mijn idee was dat dit iets te maken kon hebben met verkeerde bakolie, of niet goed werkende synchonesc ringen o.i.d.
Of zou het toch aan die schakelmechaniek kunnen liggen??
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 20 jun 2010, 20:25
door DVIII
even een vraag terzijde , maar werkt de koppeling wel 100% . Als die niet helemaal ingetrapt (los) is gaan de eerste versnellingen er altijd wat moeilijker in.....
(heb wel eens een stapel matten uit een bus geplukt)
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 20 jun 2010, 20:54
door paulv
Je kunt dit zo controleren

:
Schakel eens met de moter uit. Als dat allemaal heel soepel verloopt komt je koppeling niet goed vrij

.
Mvg. Paul
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 20 jun 2010, 23:05
door Rene
Bij mij schakelde het dus ook niet goed tussen bepaalde versnellingen op deze manier simpel opgelost. Met simpele oplossingen kun je al veel uitsluiten. Succes
Gr Rene
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 26 jun 2010, 23:47
door quin
dank weer voor de reacties. Ik denk niet dat het aan het onvoldoende ontkoppelen ligt; de koppeling pakt namelijk redelijk laat (dus pedaal vrij hoog laten opkomen voordat hij pakt). Ik heb ook getest met echt helemaal intrappen van de koppeling: geen verschil merkbaar. En alleen de originele rubberen grote cabinemat van Mercedes ligt onder de pedalen.
Wat opvalt is dat bij koudere motor (en bak) hij soepeler schakelt dan wanneer hij echt warm is (meer dan 50km gereden). Als hij echt warm is, willen de hogere versnellingen ook wel eens wat weerstand geven. Nu heb ik al heel wat met de TN bussen gereden (van de 65pk 307 OM616 trekknopstarter met 4-bak tot de 5-bak versies 72pk OM616 tot de 88pk OM617 en ook de 2,9 liter 310D OM602) en lekker soepel schakelen met duidelijk te vinden inschakelposities van de verschillende versnellingen is nooit een sterk punt geweest van deze types, denk ik: het is eerder een beetje zoeken naar de volgende versnelling. De levensduur van de versnellingsbak is natuurlijk een andere zaak.
Zoals reeds gezegd: bakolie reeds vervangen en 108 dkm.
Misschien gaat bij het warm/koud verhaal bij iemand een belletje rinkelen?
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 26 jun 2010, 23:50
door quin
paulv schreef:Je kunt dit zo controleren

:
Schakel eens met de moter uit. Als dat allemaal heel soepel verloopt komt je koppeling niet goed vrij

.
Mvg. Paul
Even kijken of ik dit goed snap: dus ik ga achter het stuur, de motor loopt niet en is koud. Ik trap de koppeling helemaal in en ga schakelen 1-2-3-4-5. Als dat SOEPEL gaat, dan komt de koppeling NIET goed vrij?
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 27 jun 2010, 00:16
door quin
Ik heb het net even geprobeerd en met de motor uit en de koppeling ingetrapt schakelt hij soepel. Soepeler dan wanneer ik ermee rijd.
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 27 jun 2010, 08:06
door DVIII
Dan kan het ook zo zijn dat je priseaslager zwaar loopt , je kan vrijtrappen wat je wilt , maar de verbinding blijft in zekere mate aanwezig. ben bang dat je de bak er eens af moet helen om te kijken hoe de hele boel ervoor staat.
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 27 jun 2010, 08:59
door Wim
Ik denk dat DVIII inderdaad gelijk heeft , heb dat zelf een keer meegemaakt met een VW LT .
Dat gaf het zelfde resultaat , totdat het priseaslagertje vast sloeg , toen was er helemaal niet te schakelen :mrgreen:
Dus bak eraf koppeling wegnemen en priseaslagertje vervangen zou ik zeggen :shock:
Groeten Wim
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 27 jun 2010, 13:59
door Leo
Even een uitleg voor mensen die niet weten wat een priséaslager is:
Dat lagertje zit in het vliegwiel (of krukas) van de motor.
De ingaande as van de versnellingsbak wordt daar ingestoken.
Het zorgt er voor dat a) de versnellingsbak-as wordt ondersteund en b) dat die as onafhankelijk kan draaien van de motor.
Normaal gesproken trap je de koppeling vrij en kan de versnellingsbak-as stilstaan terwijl de motor draait.
Is dat lagertje echter niet helemaal meer jofel, dan blijft de versnellingsbak-as (te snel) meedraaien met de motor en schakelt het erg beroerd.
Slaat het lagertje vast dan kun je 'm helemaal niet meer in z'n eerste versnelling krijgen vanuit stilstand terwijl de motor draait.
Het lager zit op de plaats van de rode pijltjes.
ScreenShot001.jpg
Mvg, Leo.:D
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 27 jun 2010, 22:33
door quin
Wat een vakkennis krijg ik hier weer toegespeeld, bedankt mannen! Leo houdt nog altijd een Belgische lekkernij naar keuze van me tegoed
Even werkuren inschatten, want ik kan het niet zelf: bak demonteren en monteren, dan gelijk natuurlijk koppeling en drukgroep vervangen en priseaslager vervangen: waar komt dat op neer als we tellen aan 35 euro/uur wat mijn garage telt? (ik begin stilaan te denken: zo slecht schakelt hij nu ook weer niet)
Heeft iemand nog een verklaring waarom het probleem meer op de voorgrond treedt bij warme motor?
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 28 jun 2010, 06:54
door DVIII
Ja je hoeft net meteen alles te vervangen, ik bedoel dat doen garages natuurlijk met graagte en dat propageren ze ook altijd maar .... als je toch alles open hebt kun je het beste meteen alles vervangen , maar je hebt geen dwars geplaatste motor in een te klein buikje zoals de meeste nieuwe voorwielaandrijvers waar het sleutelen een karwij van jewelste is.
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 28 jun 2010, 10:43
door Wim
Alweer ben ik het met Dave eens :mrgreen: Ik zou de hele handel demonteren , even kritisch kijken naar de gedemonteerde onderdelen , maar als koppelingsplaat drukgroep en druklager er nog goed uitzien zou ik die na 't vervangen van het priseaslager gewoon weer monteren .
Succes Wim
Re: Mercedes 310D schakelt zwaar
Geplaatst: 04 aug 2010, 21:04
door rinuss
Hallo
Ik heb een 308 maar dan met een 310 motor en denk dezelfde versnellingsbak (711113) die ook in z'n twee moeklijk doet.
Heb toevallig bij de mercedes dealer even aangekaart dat de bak moeilijk schakeld, de eerste vraag die ik kreeg "ïs het in z'n twee".
Op mijn bevestiging kreeg ik als antwoord om de bak voor driekwart te vullen met versnellingsbak olie en voor een kwart met ATF.
Ga dat maar eensproberen.
Groet
Rinus