DC is de toekomst

Heeft u een leuke site gezien die andere bezoekers ook zeker moeten zien? Of een boeiend artikel gelezen in een blad? Post hier in dit topic!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

DC is de toekomst

Bericht door paulv »

Kijk hier maar op, ik ben al half om. Niet alleen maar 230V in mijn nieuwe camper :wink: .

http://www.gelijkspanning.nl/index.htm

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: DC is de toekomst

Bericht door Leo »

Jij bent altijd zo lekker snel (bijna) om Paul..:P

Ik heb nog met gelijkstroom gevaren. Wat was ik blij dat die troep er uit raakte.. Een grote doffe ellende was het.
En nu willen ze weer terug? :shock:

En toen kwam er een vlammend betoog wat ik weer gewist heb. :mrgreen:
Want terwijl ik een visje stond te bakken vond ik die site eigenlijk de drukte niet waard.
Het heeft de diepgang van een garnalenkeutel, waarbij ik nog moet oppassen dat ik de garnalen daarbij niet beledig.
Veel verder dan een beetje slap gezwets over ledjes, electrieke autootjes en zelfvoorzienende flatgebouwen met zonnepaneeltjes komt het eigenlijk niet.
Maar ik durf te wedden dat ze met dit "revolutionaire idee" een enorme hap subsidie gaan aanvragen, want de hele site praat de geldsmijtertjes van VROM naar de mond.

Money makes the green world turn around. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: DC is de toekomst

Bericht door paulv »

OK Leo, het is niet de beste site hierover :roll: maar ik moest toch met iets komen :wink: .

Maar het gedachtegoed is hopelijk wel overgekomen, er komen steeds meer elektrieke gebruikers in een camper die in beginsel op gelijkstroom werken.
Vroeghur, zeg maar in de tijd toen jouw afkeer ontstond :wink: , de tijd van de buizenradios, televisies met een beeldbuis, gloeilampen, TL buizen, enz. was het natuurlijk een zegen om direct wisselstroom te kunnen gebruiken.
Maar al die dingen zijn nu vervangen door gelijkstroom apparaten, led TV, GPS, computers, led lampen. Je kunt toch niet ontkennen dat er steeds meer gelijkstroom produkten bij zijn gekomen ter vervanging en aanvulling van wisselstroom apparaten :roll: .

Om voor al die gelijkstroom apparatuur gelijkstroom te maken van wisselstroom uit gelijkstroom die is ontstaan uit een wisselstroom(dynamo) is een beetje omslachtig lijkt me :mrgreen: en kost rendement.

Eigenlijk zijn de enige apparaten die ik nu nog kan verzinnen die op wisselstroom moeten gaan werken in mijn as. camper, de grootverbruikers, zoals de compressorkoelkast, de wasmachine en de airco. Als je hierbuiten kunt en een absorbtie koelkast gaat gebruiken kun je die 230V helemaal skippen :D .
Ook de energievoorzinning is steeds meer gelijkstroom geworden dankzij de zonnepanelen.

Ik denk dus dat ik nu toch twee energiesystemen ga gebruiken, één van 12V gelijkstroom voor de kleine gebruikers en één van 230V wisselstroom voor de zware gebruikers :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: DC is de toekomst

Bericht door Janneman »

Wat een leuterverhaal... er zijn genoeg redenen om juist GEEN gelijkstroom in gebouwen te willen.

Om maar een aftrap te doen met die zgn besparing... door de hitte die de enorm dikke gelijkspanningsvoedingskabels in een gebouw ontwikkelen kan de verwarming er wel uit gehaald worden.

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: DC is de toekomst

Bericht door Leo »

Hoi Paulus,

in de camper kan ik me er iets bij voorstellen.
De voeding voor ledjes etc eerst een paar keer omvormen is natuurlijk onzin en kost alleen maar. (weliswaar heb je het over milliAmps, maar vooruit, het idee wil ook wat)
In ons groene monstertje worden dat soort verbruikers dan ook direct uit de accu gevoed. Weliswaar niet eens voor de "besparing", maar meer vanwege de bedrijfszekerheid.

Of je met een absobtie-koelkast energie gaat sparen is nog maar de vraag. Juist die gasdingen zijn ondingen wbt energieverbruik / onderhoud / levensduur. Da's dus de achterdeur uit.
Snap trouwens je probleem niet helemaal, want jij ging toch voor een met zonnecellen volgeplakt camperdak? Dan heb je toch prik genoeg? Waarom zou je dan moeilijk gaan doen? :roll:


Toen ik het over vroeguh had dacht ik niet aan radiobuisjes en dat soort licht speelgoed, maar meer aan de loodzware gelijkstroomdynamo's en motoren.
Om een beetje bij het campergebeuren te blijven: Weet nog dat een DC 24V/100Amp dynamo met de hand niet van zijn plek te krijgen was.
Nogal een verschil met zijn wisselstroombroertje die je met 1 hand oppakt en die minstens 3X zo klein is..
Als ze terug willen naar die hernia-makers, dan sporen ze dus echt niet.. :evil:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: DC is de toekomst

Bericht door DVIII »

erg amusant die prietpraat van meneer s uit aalsmeer. luister en zeur niet meer ! wisselstroom is er omdat zich laat transporteren, dus vergeet alle spijkers op laagwater voordelen , wisselstroom is ook heel goed te beheersen en te controleren. ergens op het web staat ook vast een verhaal over "paard en wagen" Het voertuig van de toekomst.
( 100% recycleerbaar)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: DC is de toekomst

Bericht door Leo »

Aldus sprak tot u Het Orakel uit Leuterveld.. :roll: Grinnn.. :mrgreen:


Het enige échte nadeel wat ik over AC kan bedenken: Je kunt het niet opslaan in een accu.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DC is de toekomst

Bericht door Frank.fjph »

Eerst alles op 220V ac willen en nu aan een volledig DC systeem denken, kijk Paul dat getuigt van flexibliteit en ontbreken van een tunnelvisie, dat is te prijzen vind ik, in de politiek noemen ze dat dacht ik "voortschrijdend inzicht" :lol: :lol:

Maar verder spreekt deze DC discussie me wel aan.

Enkele losse kreten die ik hierbij wil slaken:

1. Je kan als je met een 24 Volts auto rijdt overwegen om je systeem ook 24 V te maken om kabneldiameters te beperken.
2. De bron van het gelijkstroomsysteem is toch een wiselstroomdynamo.... :shock: :roll: :?: :idea:
3. Ik vraag me af welke zware verbruikers/apparaten er bedoeld worden: een vaatwasser/wasmachine soms?????
Wat wel een type is dat hier voor ion aanmerking komt zijn de verwarming en koelingsapparayten, daarover hebben we ooit eens discussies gehad over warmteopslag in water of stenen.....

4 Het wordt wel oneconomisch als je grotere vermogens met omvormers uit accu's wil halen, echter als de DC van een PV paneel komt dan wordt het weer wel interessant. Dat laatste zou mooi kunnen om een airco te voeden: als het heet is brand de zon op het dak en dan wil je net koelen.......dus uitvinders en zoekers, waar blijft de gelijkstroom gevoedde airco.

5. Een compressorkoelkast op 12 V = is er al lang,

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: DC is de toekomst

Bericht door DVIII »

een gelijkstroomairco zit !!! gevoedt door een zonnepaneel op een Luxe PRIUS . Dus het bestaat wel.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: DC is de toekomst

Bericht door Admin »

Ik moest natuurlijk als vonkenboer ook even kijken bij de wereldschokkende stellingen van de heer Stokman. Het spijt me, ik word er niet warm of koud van. Er zijn (en blijven voorlopig) nu eenmaal zaken die beter af zijn met AC, terwijl andere het beter doen op DC. Zoals gebruikelijk heeft iedereen gelijk!

De conclusie Paul "niet alleen 230" is derhalve een juiste.

Frank, alles op 24 is geen issue in dit draadje. Wisselstroomdynamo's zijn erin gekomen vanwege de lagere kostprijs (hoger rendement, minder materiaal). Maar helaas, er zijn geen economisch interessante wegen om AC op te slaan voor later (tenminste aan boord van een busje).

Leo, gelijkspanningsdynamo's waren (en zijn) inderdaad lompe blokken ijzer. Ze hebben wel het voordeel dat je met een kalibertje en een buigijzertje de regelaar feilloos kunt afstellen :wink: En LEDs in een gelijkstroomnet werken alleen als je ze met de juiste polariteit aansluit. Vandaar dat de fabrikanten van vervangingsLEDs een minibrugcelletje op het printplaatje solderen. Dus ook maar een 24 V AC net voor de verlichting?

Ik moest ook weer denken aan m'n afstudeerthesis (BSc aan Auckland Polytech) over een transportstysteem voor 240 kV DC. Conclusie was: niet doen!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: DC is de toekomst

Bericht door paulv »

Nog even voor de duidelijkheid, ik ben niet van plan alles op gelijkstroom te laten lopen. Het is meer dat ik vroeguh dacht "gewoon alles 230V, net als thuis, een zware omzetter, klaar :D " nu wat genuanceerder denk (ouder geworden :roll: ?).

Vandaar dat balletje :D . Maar nu ik er wat meer over ga lezen, raak ik steeds meer overtuigd dat Edison het niet helemaal verkeerd zag :mrgreen: .

Als je een camper gaat zien als een min of meer zelfvoorzienend nul-energie mobile woning (op water en vervoerbrandstof na) is het verstandig daar zuinig met je energie om te gaan.
Meer apparaten op gelijkstroom (uit zonnepanelen) zouden de behoefte aan een zware bv. 2000W 12V->230V sinus omzetter(5-10% verlies) kunnen beperken :roll: .
Een paar kleine(chinese :wink: ) omzettertjes voor je koelkast, airco en (vaat)wasmachine (zonder verwarming natuurlijk), die pas ingeschakeld worden bij gebruik kunnen volgens mij aardig Watt (en €€€) besparen :wink: .

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 07 aug 2010, 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: DC is de toekomst

Bericht door Admin »

Hoi Paul,

Doe mij een mailtje als je een klein (chinees) omzettertje voor je airco hebt gelocaliseerd :lol:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: DC is de toekomst

Bericht door paulv »

@Ernst, zal ik doen :D.

P.S. Ze hebben dat stuk van je vast niet gelezen :wink: .
http://www.nexans.nl/eservice/Netherlan ... et_St.html

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 07 aug 2010, 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: DC is de toekomst

Bericht door Admin »

Interessant!

Eén van de problemen van DC transport via luchtlijnen was het verlies door warmteontwikkeling. Ik kan me voorstellen dat je daar op de zeebodem anders mee omgaat...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: DC is de toekomst

Bericht door paulv »

Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: DC is de toekomst

Bericht door Admin »

Dat is de airco die jij boven in je werkkamer hebt? Toch?

Voor de Blizzard lees ik voor 230 V stroomopname: 4,0 A: aanloopstroom: 18 A (0,15s):, maar dat is een speciale uitvoering met een lage aanloopstroom! Maar je leest ook andere waarden, b.v. 9 x de nominale stroom en "Airco-toestellen daarentegen hebben een hoge aanloopstroom & lange aanlooptijd (10-15min), zodat het piekvermogen (+/- 5sec) van de omvormer dit in tijdsduur niet zal kunnen opvangen."

Toch maar een aggregaatje?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: DC is de toekomst

Bericht door Leo »

Of een 3-fase motor icm een frequentieregelaar.
Je hebt van die hele mooie regelaars waar 1X 220+0 ingaat, en 3X400 uitkomt.
Kun je 'm mooi zacht laten opstarten.
Kosten ook niet eens zo duur meer.

Maar jah, da's die verdomde wisselstroom he? :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: DC is de toekomst

Bericht door paulv »

Die omvormer heeft een "slow start".
Ik dacht bij me eigen, dat is precies wat ik zoek :D "een slow-start met wat reserve vermogen", moet kunnen.

Maar jullie denken dat dat niet werkt :cry: ?

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: DC is de toekomst

Bericht door Leo »

Nee. :twisted:

Je kunt trouwens niet genoeg zonnepanelen kwijt om het spul te voeden zonder je accu's leeg te trekken.Op die manier blijft er van dat self-supporting ook weinig over.
Vooralsnog is airco iets voor paalhangers. En voor zover ik weet ben je dat niet. :roll:


Trouwens, regent het in heel Europa ofzo, want het is zo druk op het forum voor de zaterdag? :shock:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: DC is de toekomst

Bericht door paulv »

Het is hier prachtig weer, zometeen naar het meer met de camper :D , voor een mooie romantische zomeravond :wink: . Morgen feest in Bujaleuf, dan staan we er maar alvast :D .

Over die airco, het moet net kunnen. 1000Wp aan zonnepanelen en natuurlijk gebruik ik hem alleen overdag met veel zon. Trouwens voor iets meer € koop je een "inverter"type die ook op veel minder stroom kan werken. Misschien hebben die een lagere aanlooopstroom? Daiko heeft dat al, nu nog de onbekende merken :mrgreen:

Ik ga toch eens bellen voor die omzetter, ze zeggen in de advertentie "speciaal voor apparatuur met een hoge aanloopstroom" :roll: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DC is de toekomst

Bericht door Frank.fjph »

Als er weer eens nieuwe uitdagende onderwerpen worden gestart worden ze weer allemaal wakker.......

@Ernst, hoewel ik denk dat de link van Paul er ook aan refereert, denk ik dat je toch te vroeg bent afgestudeert, want de Noorwegen-Nederland DC kabel heeft veel media aandacht vanwege het groene imago doordat ze waterkrachtstroom hierheen brengen, en wij overcapaciteit kunnen afvoeren, eigelijk gewoon handel. Maar het ding schijnt zijn terugverdientijd al sterk te hebben teruggebracht. Het schijnt een groot succes.
Bij de aanleg was al veel technische aandacht voor het projekt in Technisch weekblad en "de Ingenieur" , maar de kern was dat het veel economischer was met een HVDC kabel , ooit dacht men het met een ader te doen maar dat is snel afgekapt......

@ PV panelen: een KWp kwijtraken op een camperdakje..???? Leo zou ze wel kwijt kunnen denk ik, maar kleinere uitvoeringen krijgen het moeilijk. Vooral als je al een paar dakluikjes, afvoertje, en ventilatortje op je dak hebt staan...
FRank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: DC is de toekomst

Bericht door Admin »

Tsja Frank, dat was in 1979. Twintig jaar later heb ik m'n Master's gehaald, maar toen was energietechniek al minder belangrijk geworden, ten gunste van de ICT :?

Overigens heb ik de afgelopen acht weken gemerkt dat een goed werkend PV-paneel met regelaar heel erg veel gemak oplevert! Ik zou haast zeggen: ik zet nog eens 175 Wp parallel, maar ik weet niet of mijn leverancier ze nog op voorraad heeft voor een interessante prijs...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: DC is de toekomst

Bericht door Leo »

Ik heb er 1 over Ernst.
Voor inkoopsprijs ben je het heertje.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: DC is de toekomst

Bericht door DVIII »

er ligt al jaren een DC kabel tussen italie en sardinië , maar ik wilde het eigenlijk niet zeggen :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: DC is de toekomst

Bericht door Leo »

Maar weer ff een beetje ontopic:
Kwam DIT verhaaltje tegen.
Het zou heel erg mooi fantastisch zijn als het waar was. :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast