Pagina 1 van 1

Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 10 aug 2010, 10:26
door Leo en Janet
Dan heb ik het over onze ambu 609Diesel. Zijn die motoren daarvoor geschikt. Hij loopt voluit wel het lekkerst.

Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 11 aug 2010, 00:38
door beatrix18
Hij loopt voluit wel het lekkerst.
Dat kan ik mij niet voorstellen.
Hij loopt voluit het hardst, maar maakt maximale toeren en dus het meeste lawaai.
Loopt ie op een kronkel binnenweggetje met 70 km/u niet veel mooier????????
Normaal is de topsnelheid niet de snelheid die de fabrikant in gedachten had om er continu mee te rijden.
Doe je het wel dan zal daar vroeg en/of laat een prijskaartje aan hangen.
Het kan ook zijn dat je banden uit balans zijn en dat het bij je topsnelheid juist goed gaat, maar dat is weer een ander verhaal.

Peter

Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 11 aug 2010, 08:16
door Leo en Janet
Tuurlijk bij 70km maakt hij veel minder lawaai, maar zo rond de 80km resoneert de hele auto. Dan komt er een hinderlijke dreun naar voren. Daarboven verdwijnt dat en wordt het veel rustiger. Dank voor je antwoord.

Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 11 aug 2010, 15:20
door Sander
Ik rijd met mijn 609D ook op topsnelheid (85-90km) op de snelweg. Loopt dan inderdaad het mooiste, maar die van mij is begrensd.

Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 11 aug 2010, 16:47
door Leo
L&J: Weinig over te zeggen als we je topsnelheid niet weten.. :roll:

Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 11 aug 2010, 16:58
door Leo en Janet
aha 103k/h echte kilometers. Mij lijkt.. of 80/90 of 103.. hoeveel toeren zullen dat nou meer zijn, zal toch niet echt wereldschokkend zijn denk ik zo.

Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 11 aug 2010, 17:40
door beatrix18
maar zo rond de 80km resoneert de hele auto
Zal toch wel wereldschokkend zijn denk ik zo.
Weet je daar de oorzaak van?

Peter

Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 11 aug 2010, 17:42
door beatrix18
Sander schreef:Ik rijd met mijn 609D ook op topsnelheid (85-90km) op de snelweg. Loopt dan inderdaad het mooiste, maar die van mij is begrensd.
Dat heeft men natuurlijk ook niet voor niets gedaan. :wink:

Peter

Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 11 aug 2010, 17:54
door Leo en Janet
Weet je daar de oorzaak van?

Elke motor heeft ergens wel een kritischtoerental waarin hij wat gaat resoneren. Bij die van ons is dat rond de 80km/h. Daarbij komt dat onze ambu nog ingericht moet worden dus het is écht een leeg koekblik en dat versterkt. Bij top "zingt" de motor.

Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 11 aug 2010, 18:02
door beatrix18
Ok, dat zou heel goed kunnen, maar ik zou er niet mee gaan planken.....

Peter

Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 11 aug 2010, 22:07
door Goldwingh
Onze 609 is ondertussen gereed als Camper. Deze heeft net als de 609 van Gerard een zware dreun tussen 85 en 95 Km/u. Bij 95Km/u kruist het mooi op de Autobaan , die wij zoveel mogelijk vermijden. Binnenwegen blijven wij onder de 85Km/u.
Foto`s zie: http://picasaweb.google.com/11774080812 ... amper60902#

Groetjes Henk en Adrie

Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 13 aug 2010, 15:28
door dereiziger
De 508 trekt heerlijk rond de 75/80 km per uur wat ik meestal ook rijd behalve op de soms noodzakelijke snelweg waar ze dan weer rustig rijd op 100 das dan ook plankgas

Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 15 aug 2010, 08:29
door DVIII
ik probeer ook altijd volgas te rijden , en met een 314 kom je net over de 100 (met een i=41 achteras en 17,5 banden)
dat gaat met de 364 iets minder omdat die pomp minder gaat leveren bij hoge toeren. maar daar krijg ik ook dik 100 uit op 16/205 banden. ( met 17,5 haalt de motor de top niet meer) de oude mercedessen rijden eigenlijk het best op plankgas.
maar ik kan mij voorstellen dat je met een sprinter niet volgas kan rijden omdat je dan te snel gaat rijden (zeker met een 416)

Re: Is topsnelheid ook kruissnelheid?

Geplaatst: 20 aug 2010, 10:12
door Ghia
Zelf heb ik nog maar kort een Diesel.

Je hebt koppel en je hebt vermogen.

Het vermogen kun je eigenlijk zien als hoe snel je gaat en het koppel met hoeveel gewicht je dat kunt.
Een paard loopt sneller dan een os, maar een os kan meer gewicht verplaatsten.

Bij een bepaalt toerental zal de motor zijn meeste koppel leveren en dus het meeste kacht kunnen leveren (bv bij berg op of trekken aanhanger).
Bij een ander toerental levert hij zijn hoogste vermogen, dat kun je denk ik zien als het prettigste hoogste toerental van de motor.

In principe hoe meer toeren hoe meer omw. wielen hoe sneller, alleen bij een bepaalt toerental heeft de motor te weinig kracht om de wielen die snelheid te laten houden.

Elke motor is anders, immers afstelling, interne gewichtsverschillen, slijtage end.
Dus elke motor loopt op een ander punt het lekkerste.
Resonantie kan je nog wat verhelpen door monteren van andere ophang rubbers, maar dan verplaats je waarschijnlijk het gebied.

Maar, ja, als een motor lekker loopt en een lekker vloeiend gevoel geeft en een prima verbruik.
Waarom aan iets sleutelen als het werkt (en dat ook blijft doen) ...

Gr.