Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Grenzgenger »

Ik heb met onze 609 dit jaar 10.000 km gereden en merk toch dat de motor wat olie verbruikt. Het verbruik is ongeveer 1 liter per 2000 km. Op zich niet verontrustend maar toch hou ik hier niet van, de auto heeft immers pas 22.000 km gereden

Als ik in een file gereden heb en kan dan plotsklaps weer gas geven zie ik in de spiegel een blauwe pluim uit de uitlaat. Ook als de motor koud is rookt hij een korte tijd.

Slijtage van zuigers en cilinders zou gezien de km-stand niet moeten kunnen. Zelf denk ik aan uitgedroogde klepsteelafdichtingen die het olieverbruik veroorzaken.

Nu ben ik in onderstaande tekening van de cylinderkop aan het zoeken geweest maar kom deze dingen nergens tegen.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en weet hoe de kop in elkaar zit?


Groet Marcel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door gilles »

54 zijn je klepseals
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Bommes »

blauwe (olie) rook na even stationair draaien duid inderdaad vaak op de klepseals.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Grenzgenger »

Bedankt voor de antwoorden!

Als ik naar nummer 54 in de Engelstalige onderdeellijst ga kijken staat daar "boot" bij, meer niet. Ik heb een redelijke kennis van de Engelse taal maar dit zegt mij niets.

Als dit inderdaad de oplossing zou zijn zou ik ze graag willen vervangen, geen idee hoeveel werk dit is.

Iemand ervaring hiermee?

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door gilles »

:mrgreen: klopt ...boot betekend: schoen in het engels .. en het is de schoen van de klepsteel .
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Grenzgenger »

Ok, dat is dan duidelijk :wink: Als dit de oplossing is om het roken tegen te gaan zou ik ze graag willen vervangen.

Stond een paar weken geleden in het ruim van de veerboot van Dubrovnik naar Bari en naast mij stond een gezelschap Koreanen. Toen ik de auto startte zag ik in mijn spiegel dat iedereen zijn neus dicht hield, word dus langzaam tijd! :D

Zou graag willen weten wat de meest handige werkwijze is en welk gereedschap je nodig hebt.
Heeft er iemand ervaring met dit klusje?

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door gilles »

ik zelf wil ze van mijn bus ook gaan doen (om314)
ik ga dus ook nog kijken welk gereedschap ik nodig heb.
voor als jij ook een om314 hebt.. de volgende onderdeel nummers..:
tot motor nummer 467999 inlaat:A 352 053 02 96
uitlaat:A 360 053 00 96

vanaf motor nummer:468000: inlaat: A 366 053 01 58
uitlaat: A 366 053 01 58
pakking klepdeksel: A 314 016 03 21

ik denk dat ik zelf een stuk gereedschap maak zodat ik mijn kop er niet hoef af te halen.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Frank.fjph »

Wat ook een mogelijke oorzaak kan zijn is de klepdekselpakking: omdat de luchtinlaat via het klepdeksel loopt kan er oliedamp uit de kop worden gezogen als de pakking niet goed afdicht.......

Overigens vind ik 1 liter per 2000 km geen echt verbruik voor wat ik gewend was ( 1: 500) bij mij deed een kleine onderhouds/revisiebeurt wonderen voor het verbruik, door een andere reden most ik toch de kop eraf halen, heb toen meteen nieuwe zuigerveren gemonteerd en de cilinders even allemaal gehoond en het olieverbruik was vele malen minder als ik daarvoor had.

ERerst had ik aan 10 liter nog niet genoeg in de vakantie, en nu 2 l bijgevuld in de zomervakantie.

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Leo »

Hoi Marcel,

1 : 2000 is nou niet een zodanig olieverbruik dat ik meteen aan klepseals zou denken. Zo'n olieverbruik is voor een 364 zelfs heel netjes te noemen.
Als je het verschil kent tussen de geur van verbrande smeerolie en onverbrande diesel, dan moet je toch eerst maar ff aan je uitlaatgassen gaan ruiken wanneer hij rookt.
Een tweede simpele controle is het inlaat-/uitlaatspruitstuk verwijderen. Als het de seals zijn, dan moet je olie aan de klepstelen zien zitten.

Zie je geen olie dan zijn het gewoon je verstuivers.
Hij mag dan pas 22000km hebben gelopen, maar die verstuivers zijn tóch minimaal 20 jaar oud.
In al die jaren zakt de veerspanning, waardoor je inspuitdruk zakt en de nozzles geen goed verstuivingsbeeld meer geven.
Dan krijg je dus ook de symptomen die je beschrijft: Roken na de koude start en na een tijdje file rijden.
De rook-kleur is voor een leek niet altijd even eenvoudig vast te stellen, dus mijn advies is om zéker ff bovenstaande controles uit te voeren voordat je (waarschijnlijk onnodig) aan je klepseals begint.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Leo »

gilles schreef:ik denk dat ik zelf een stuk gereedschap maak zodat ik mijn kop er niet hoef af te halen.
Hoi Gilles.

Wat voor stuk gereedschap had je in gedachten dan?
Bij een direct ingespoten motor is het meestal voldoende om de zuiger van de cilinder waar je aan werkt in top te zetten zodat de kleppen niet in de cilinder vallen.
Als je op die manier de halve maantjes kunt verwijderen, krijg je ze er ook weer in.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Grenzgenger »

Hallo Leo, de rook die ik zie is echt wel blauw. Ik weet ook wel dat 1 op 2000 niet echt wereldschokkend is maar er zijn andere ambulance 609's die 15.000 km rijden zonder bij te vullen.(o.a. de auto van Bob)

Je schreef het zelf al, onze auto is word nu 23 jaar en ik denk dat de rubberkwaliteit van de seals begint na te laten. Komt ook nog eens bij dat je het voor de kosten niet hoeft te laten, het is alleen een secuur klusje.

Omdat ik toch de verstuivers eruit moet halen wilde ik deze ook laten testen, ook het inspuitmoment zal ik controleren dan hebben we alles gehad!

Is het voldoende om alleen de zuiger in bovenste positie te zetten? De klep kan dan nog steeds wat zakken, krijg je dan geen problemen met het monteren?

Ik heb het ooit gedaan bij een Deutz trekker en daar heb ik nylon touw gebruikt dat ik in het verstuivergat propte, daarna de zuiger omhoog laten komen tot ik weerstand voelde, ging prima!

Wat ik mij afvraag is het volgende, als ik alle stelbouten verwijder ontstaat er dan voldoende ruimte op de klepveer te verwijderen?

Onderstaande tang wil ik ervoor gebruiken, deze zou het beste moeten passen!

Groet Marcel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Anton »

Hoi,

De nokkenas even verwijderen werkt veeel makkelijker!
En zoveel werk is dat nu ook weer niet.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Johannes

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Johannes »

Hallo ,
met zo'n dergelijk gereedschap heb ik vaak klepsteelhoedjes vervangen. De haak onder de Tuimelaaras, of als je die verwijderd ergens anders aan, en je drukt met gemak de veer en schotel naar beneden.
Zorg dat je een magneetpen bij de hand hebt om de halve maantjes mee te verwijderen.
Een magneetbakje is ook handig om je onderdelen niet kwijt te raken.

http://www.midlock.nl/1_MidlockCatalogus_Frameset.html
Zoeken in Midlock catalogus, omschrijving= Klepveerlichters

Groet Pieter
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Grenzgenger »

Hallo Gilles, voor zover ik in de tekening kan zien zijn bij een OM364 de seals van in- en uitlaatklep hetzelfde.

Het nummer is A366 053 01 58

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Grenzgenger »

Ik ben vandaag aan het demonteren geweest. Allles is goed gegaan en kwam eigenlijk geen problemen tegen.

Ik heb zoals Leo al adviseerde de zuiger in bovenste positie gezet en van de eerste cylinder de veren verwijderd.

Wat blijkt, er zit helemaal geen seal op.....!?

Ook het onderdeelnummer dat EPC geeft kan niet voor beide kleppen kloppen. De steel van de uitlaatklep is namelijk 10 mm en van de inlaatklep is dit 9 mm.

Wie weet hoe dit in elkaar zit?

Groet Marcel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door gilles »

hum .. jammer dat ik je chassis nummer niet weet .. zal eens kijken nu of ik dr zonder chassis nr ook kan komen.. :mrgreen: kan namelijk vanaf huis op epc :mrgreen:
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door bancras »

In tegenstelling tot de 314 zou de 364 standaard wel Ventilsitzdichtungen moeten hebben.
Wel verschillende nummers voor de in- en uitlaatkleppen, zie: http://www.ekag1.de/pdf/08_nkw/Mercedes ... %20364.pdf Twee verschillende nummers voor onderdeel 5.
Een site met het achteraf aanbrengen van de seals op een 353A-motor zag ik op: http://www.offroadtrucks-austria.com/motor.html
Groeten, Bob
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Grenzgenger »

Mijn chassisnummer is WBD 66806110858357, ik kan zelf ook het EPC programma bekijken maar word hier niet veel wijzer van.

Ik heb een mailtje met foto naar de magazijnmedewerker van Smeets in Heerlen gezonden. Ik ga hem morgenochtend eens bellen wat hij hiervan vind.

Is dit motortype misschien een speciale uitvoering? Het motortype is 364.906

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Grenzgenger »

Ik kreeg van Bob de volgende link gemaild: http://www.offroadtrucks-austria.com/motor.html

Hier is de revisie van een OM352 motor te zien en in deze kop horen standaard geen klepseals. De klepgeleider wordt hier zelfs wat ingekort om hem wel van een klepseal te kunnen voorzien.

Als ik dit ga vergelijken met mijn motor zie ik veel overeenkomsten, mijn klepgeleider steekt ook best wel ver uit, om precies te zijn 17mm.

Ik heb inmiddels contact gehad met Smeets in Heerlen en daar zijn ze van mening dat de seals erop horen te zitten. Ik heb dan ook een setje besteld en deze zijn morgen binnen.

Bij de montage zal wel blijken of ze erop kunnen, bij een geopende klep zal er toch nog iets zichtbaar moeten zijn van de klepsteel.

Wordt vervolgd...
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Leo »

Heb je al gekeken of het nódig is?

Want je kunt er wel klepseales op gaan zetten, maar als daardoor je kleppen vastlopen of extra snel slijten ben je nog verder van huis..
Wel of geen seals heeft nm alles te maken met de speling tussen klep & klepgeleider én met de constructie (specifiek de koeling) van de kop.

Er draaien genoeg snellopers zonder klepseals (af fabriek) die nergens last van hebben.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Grenzgenger »

Hallo Leo, of het nodig is kan ik moeilijk beoordelen.

Ik vond en vind ik nog steeds dat een motor met amper 20.000 km op de teller geen liter olie op 2000 km dient te gebruiken. Als het nu een bekend euvel is van een OM 364 kan je daar nog vrede mee hebben. Ik hoor echter van Bob dat hij zijn met zijn auto 15.000 km gereden heeft zonder dat hij moest bijvullen. Een vriend van mij heeft een UPS bus op 609 basis en deze heeft 350.000 km gereden en verbruikt 1 op 4000 km.

Als ik dan naar een oorzaak ga zoeken mag ik er van uitgaan dat zuigers en cylinders goed moeten zijn gezien de km-stand. Het meest voor de hand liggend zou dan de klepseals moeten zijn, deze zijn 23 jaar oud en zou goed mogelijk kunnen zijn dat deze uigedroogt zijn. Als je dan gaat demonteren en ziet dat die dingen er helemaal niet op zitten denk ik dat de oorzaak gevonden is. Ik heb in het EPC programma mijn chassisnummer ingegeven en hier krijg ik keurig de onderdeelnummers van de seals. Na overleg met de Mercedes dealer vond deze ook dat ze erin horen te zitten en gaan we dit gewoon proberen.

Waarom de seals er niet in zitten is mij een groot raadsel, heb jij hier een verklaring voor?

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik zou de vraag voorleggen aan de importeur, na overleggen van de autogegevens.
Als er al seals voor dit type zijn moeten ze zonder aanpassingen kunnen worden gemonteerd.
Vergeet ook niet dat de zuigerveren nog wat kunnen hangen als gevolg van stilstand.
Ook de juiste klepspeling heeft invloed, had je dat gecontroleerd?
Zoals Leo al opmerkt; de slijtage kan toenemen zodat je later op hogere kosten komt.
Ik zou er toch nog een 10.000 kilometer rustig meerijden en dan alles nog eens bezien.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Leo »

Marcel,

"je neemt aan", "je denkt", "je vindt"..
Je moet weten voordat je iets aan een motor gaat veranderen, de rest is niet belangrijk.

Hoe je kunt controleren heb ik al beschreven.
Verder doet mijn mening er niet toe, want je gaat ze er toch opzetten. :wink:


Maar even ter overdenking:
-Er draaien miljoenen motoren zonder klepseals. Probleemloos omdat ze er op geconstrueerd zijn.
-Kan me nog een discussie herinneren over 314-motoren die niet tot het bovenste peil gevuld mochten worden omdat ze dan olie gingen gebruiken. Zo bezien zou ik eens doorrijden zonder dat spul perfect op peil te houden.
-Je zou de eerste niet zijn die een goede motor naar de gallemiezen helpt met "verbeteringen".
-Met 20.000km is je motor amper ingelopen.
-De ene motor gebruikt nou eenmaal meer olie dan de andere.
Als jij de pech hebt dat er op jouw auto een onbesuisde soldaat heeft zitten raggen terwijl de motor koud was, dan kun je sleutelen wat je wilt, maar hij blijft meer gebruiken dan een ander.
- 1 : 2000 is een nette waarde.



Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Grenzgenger »

Hallo Leo & Anton,

Jullie maken het mij niet makkelijker in het nemen van een beslissing in deze. :|

Leo je hebt gelijk dat je iets zeker moet weten voor dat je wat doet en daarom is de tip van Anton om contact op te nemen met de importeur zo gek nog niet.

Ik heb daarom een mail naar Mercedes Nederland gezonden en voorzien van alle gegevens.

De vraag die ik hierin gesteld heb is vrij eenvoudig, HOREN er klepseals op deze motor en mocht dit niet zo zijn MOGEN ze gemonteerd worden?

Ik deze vraag naar een algemeen mailadres van Mercedes Nederland gezonden, mocht iemand een mailadres van Mercedes hebben waar je dit soort vragen kunt stellen hoor ik het graag.

Overigens laat ik donderdag de verstuivers even testen in Utrecht!

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Olieverbruik OM364 ex-ambulance

Bericht door Grenzgenger »

Kreeg vandaag antwoord van Mercedes Nederland. Wat blijkt, bij de allereerste serie OM364 motoren werden geen klepseals gemonteerd. Bij latere versies werden deze wel standaard gemonteerd.

Ik mag mijn motor echter zonder meer voorzien van klepseals, mag geen probleem zijn!

Gaan we dus doen!

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten