afstellen om616

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

de zoveelste vraag om616

Bericht door Frank Pronk »

Hallo allemaal,

We zijn net terug van vakantie met onze 307D rondje frankrijk ( kleine 4000km ) het was fantastisch,
op twee lekke banden, een versleten kolborstel van de dynamo (stom had ik moeten controleren voor vertrek) en een probleempje op de een na laatste dag.
na een mooie rit vanaf Parijs naar Laon over de route nationaal begon de motor bij het stoplicht onregelmatig te lopen. Het was als een viercilinder viertakt die af en toe een vonkje mist (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijving). Het blok begon een licht blauwe walm uit te stoten bij wachten voor het rode stoplicht.
verder kreeg ik het idee dat er een vermogensverlies was, vooral in z'n vier.
De volgende ochtend was er na het starten een mist alarm afgegeven op de camping ( deze stond helemaal blauw). We zijn thuis gekomen met de wagen, daar niet van, maar in de dorpjes luimen en roken bij het stopllicht, op de grote weg echter liep hij redelijk de top was nu 90 kilometer met slipstreamen achter een vrachtwagen.

Gisteren heb ik de verstuivers eruit gehaald, de voorste verstuiver was in de verbrandingsruimte nat. Deze heb ik gewisseld met een andere. Na een stukje rijden was dezelfde verbrandingsruimte nat ( en dat met een andere verstuiver) de kleppen heb ik afgesteld. Na een proefritje van 15 minuten heb ik de olievuldop van het kleppendeksel afgehaald en deze stond flink te spetteren. Vanmorgen nog even een koudstart geprobeerd, nog steeds een giga rook ontwikkeling.

Moet ik nu gaan denken aan een cilinder probleem ( vanwege de gewisselde verstuiver en de natte verbrandingsruimte) en zo ja hoe is dit eenvoudig te controleren. Kan het probleem in de voorkamer zitten? en is dit te controleren zonder deze te demonteren?

ik zit even vast HELP!

groeten Frank
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Leo »

Laten we optimistisch beginnen.:)

a) Een OM616 spettert altijd olie als je de vuldop er af haalt. Het gaat niet om de spetters, maar om de gasdruk die uit de olievulopening komt.

b) Wees er heel zeker van dat de vervangende verstuiver goed is. Eventueel kun je ff wisselen met een goede cilinder.

c) Haal de gloeistift maar eens uit de natte cilinder. Hele grote kans dat die is weggefikt/afgebroken.
Is de gloeistift nog heel dan hem er nog niet terug indraaien maar naar ---> d.

d) Verstuiver eruit, en kijken of het beruchte bolletje nog aanwezig is (rood op de afbeelding).


Mvg, Leo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Frank Pronk »

Hoi Leo,

Morgen ga ik de verstuivers er weer uitdraaien.
Wat moet ik me erbij voorstellen, is die druppel te zien door het kleine gaatje? of is dit een kwestie van een voel draadje door het gaatje pielen?
Het blok zit helemaal ingebouwd in de auto, dus neem ik aan dat de druppel "gevoeld" moet worden?

A) er komen spetters, er komt rook uit de vulopening, enigszins overdruk lijkt het wel. :(

B) Morgen ga ik twee verstuivers omwisselen om dit uit te sluiten.

C) de gloeistiften heb ik er vandaag al uitgehad ( oude type) en alle contactvlakken van de bedrading en ijzeren beugeltjes heb ik schoongemaakt om eventuele overgang weerstanden uit te sluiten.
De gloeistiften zagen er netjes uit overigens. :D

d) aha, het licht komt via het gloeiergat naar binnen en via de verstuiver kan je dan zien hoe of wat...ok! :idea:
Die druppel, zit toch in de voorkamer?
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Leo »

a) Enigzins zegt me weinig.
Als je de dop er los op legt en hij gaat niet ernstig liggen stuiteren vanwege de gasdruk, dan valt het wel mee.

b) Ok.

c) Heb je ze ook getest?

d) Een lampie in het gloeiergat steken, brilletje op de neus, en dan maar turen door het verstuivergat. :lol:
Zoals je op de tekening kunt zien zit dat bolletje nét onder de gloeistift, gewoon in de voorkamer.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Frank Pronk »

Misschien even een overvloedige info, maar het motortje heeft altijd keurig gelopen, alleen in de alpen boven 600 meter begon hij flink zwart te roken ( bij volgas maar ik heb al gehoord dat dit vrij normaal is), maar verder heeft hij altijd super gelopen en gestart. Bijna nooit een pluimpje rook. Het euvel is dus onderweg ontstaan ( op de een na laatste vakantie dag). Het olie vebruik was 1 liter op 1000 kilometer gedurende de gehele rit. Het brandstof verbruik lag om en na bij de 1 op 8. Top snelheden ( voor zover die gehaald konden worden) lagen op 95, kruissnelheid was 80-85). Hij liep als een kanon, ik was echt trots op het 30 jaar oude beestje :D

Zo nu weer even bezig geweest,

niet veel wijzer wel droeviger... :(

om de volgorde even aan te houden Leo
A) als de olievuldop los op de opening ligt dreigt hij er af en toe af te springen door luchtdruk :(

B)Ik heb de verstuivers van cilinder 1 en 2 gewisseld. Na een test rit was de verstuiver van cilinder 1 weer nat, en cilinder 2 was droog. ik ben dus bang dat het probleem in de cilinder/verbrandingsruimte zit en niet in de verstuiver.

C) ik heb ze niet getest omdat de wagen gewoon start, Het is de serie geschakelde gloeier, dus als er een kapot dan zouden ze het allemaal niet moeten doen ... toch :?:

D) Ja ik heb ze gevonden, :lol: het zaklampje van dochterlief is nu zwart ipv gif groen zij was hier even niet blij mee, maar de bolletjes zijn aanwezig.

Toch voor de zekerheid nog even de kleppen gecontroleerd van cilinder 1, deze staan goed.
tijdens het stationair draaien is er een plofje waarneembaar in de uitlaat. Kan het nog een defecte voorkamer zijn?
Is het raadzaam om de compressie maar eens te gaan meten ( dit ivm de druk uit de vuldop)
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Leo »

Hoi Frank, dat alfabetische werkt wel gemakkelijk.:)
Gaan we weer:

a) Wanneer 1 cilinder zodanig zou lekken dat hij niet meer wil ontsteken, dan wil de dop niet zo nu en dan omhoog maar vliegt hij je om de oren.
Vooralsnog zou ik me daar ff niet druk over maken.

b) Ok, was een test onder het motto: "Zekerheid voor alles".

c) Heb je gelijk in.

d) Eigenlijk jammer, want dan zou je het euvel al gevonden hebben.
Dan zijn we in principe klaar met de voorkamer want -tenzij je iets héél bijzonders hebt- veel meer kan er daar niet fout.

e) Een plofje in de uitlaat zou kunnen wijzen op een lekke klep, gescheurde klepzitting of zeer late ontbranding.
Nou, verbranden doet er vooralsnog weinig in die cilinder, dus blijft de klep of de zitting over.
Als de motor is afgekoeld moet je 'm eens rond laten gaan alleen op de startmotor. Als je niet voorgloeit kan dat wel een poosje voordat hij aanslaat.
Meestal hoor je een lekke klep dan sissen in resp uitlaat/inlaat.
Voel/luister dan ook meteen bij de olievulopening.
Met de hand rondtornen kan natuurlijk ook, maar is veel vermoeiender. :mrgreen:


Zoals je ziet ga ik niet meteen uit van rampscenario's. :wink:
Eerst de simpele dingen controleren/uitsluiten. Is daar niets te vinden dan gaan we op de duurdere toer.
Compressie meten kan altijd, alhoewel dat nog niets zegt over de oorzaak.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Leo »

f) Schiet me nog even iets te binnen.. Het is voor mij een automatisme, zodoende dat ik er niet aan dacht. :oops:
Maar heb je al aan je verstuiverleidingen gevoeld/geluisterd terwijl hij draait?
Wanneer de leiding van die slechte cilinder namelijk totaal anders klinkt kan het terugslagklepje vast zitten.
Dan krijg je ook vreemde dingen bij een langzaam lopende motor.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door bancras »

Als f) niet het probleem is dan lijkt lekkage langs een klep het meest waarschijnlijk. En dan de uitlaatklep want lekkage langs de inlaatklep zal resulteren in een smeerboel in de inlaat en luchtfilter. Meten van de compressie zal uitkomst geven maar ook perslucht zetten op de cilinder via de aansluiting van de verstuiver of gloeispiraal terwijl de kleppen gesloten zijn. Als de kleppen goed afsluiten zal de zuiger naar beneden gaan, bij lekkage zal dit wel te horen zijn in de uitlaat.
Zelf heb ik dit nog nooit bij de hand gehad, is dus theorie, maar het lijkt mij aannemelijk.
Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Frank Pronk »

je gelijk wat betreft het alfabet, dan blijft het overzichtelijk,

A) tijdelijk buiten werking.. :?

B) afgehandeld :wink:

C) afgehandeld

D) Uitgesloten

E) gaan we proberen..

F) je bent me net voor, vanmiddag was een kennis van mij hier ( helemaal unimog gek) die opperde al of we naar de brandstofpomp hebben gekeken. Kan hier iets blijven hangen? nu begin jij over een terugslagklepje...hmmm). tijd voor een nieuw onderzoekje. Ik heb even gereden met het machien, de verstuiver leidingen tikken allemaal hetzelfde, echter cilinder 2 tikt "feller dan de rest", en we gaan ervan uit dat deze niet het probleem is want cilinder 1 heeft steeds een natte verstuiver.

Morgen als het blokkie weer koud is toch maar eens naar de kleppies gaan luisteren....
Heeft het zin als ik de gloeiers van de andere cilinders eruit draai? ( zowiezo voor het tornen neem ik aan).
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Goldwingh »

Frank Pronk schrijft in C, dat de voorgloeiers in serie staan. Ze zijn toch geschroefd in het blok (massa) en met een draad of strip verbonden met de +. Dan staan ze parallel.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Frank Pronk »

Hoi Goldwingh,

Klopt dat de gloeiers in het blok zitten, echter de verbindingstrip tussen de gloeiers zit middels een porseleinen? dop geisoleerd van elkaar. En op de laatste gloeier zit een draad naar massa. Dit is bij de oude gloeiers het geval. Bij de nieuwere gloeiers loopt de massa via het blok.
Bij een nieuwer systeem zou je volkomen gelijk hebben, maar nu even niet :mrgreen:
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Goldwingh »

Weer wat geleerd.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Leo »

Als je met de hand gaat tornen dan kun je de gloeiers er uit halen. Noodzakelijk is dit niet, want het is geen 1000pk motor. Een 616 is slechts een minimuis die je met de hand gemakkelijk rond krijgt. Ratel op het vliegwiel en gaan met die hap.

Draai je met de startmotor dan zou ik de motor dicht laten, anders krijg je een zodanig sis-concert dat je echt niets meer in de uit- of inlaat hoort.
Zelf torn ik met de startmotor zo'n karretje altijd per cilinder.
Geef je 'm een heel kort tikje dan pakt ie de volgende compressie, wat bij een viercilinder neerkomt op een halve omwenteling.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Frank Pronk »

Zo, alweer even bezig geweest,

ik heb met de hand getornd maar werd hier niet veel wijzer van.
vervolgens alle gloeiers er weer ingeschroefd, en met de startmotor getornd, lekker hoor in zo'n 307 :evil: totaal geen ruimte om te werken, had ik maar een 508 moeten kopen... :roll:

Ok geconstateerd dat het uitlaat geluid ( aan het eind van de pijp) een gelijkmatige roffel gaf, dit klonk goed.
De inlaat daarentegen..Ik heb de slang van het luchtfilter losgehaald en naast mijn oor gehouden, er is hier een fluitje waarneembaar. Mijn vermoeden is dan ook een lekke inlaatklep.

Leo is dit een juiste conclusie?

zo ja dan ga in morgen de juiste spullen bij elkaar zoeken om de kop eraf te halen ( shit dat wordt in de avonduren want mijn vakantie is morgen over :cry: :? )
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Leo »

Grinnn, dan heb je ook geen haast meer Frank. :mrgreen:
Als het een lekke inlaatklep is dan moet je dat ook kunnen zien, want dan blaast ie nattigheid je inlaat in.
Nou heb je er niet zo lang mee gereden dus zal het wel meevallen, maar je moet het minimaal kunnen zien als je het spruitstuk loshaalt.
Als inlaat nr1 mooi droog is, dan is dat het euvel niet.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Frank Pronk »

hè hè,

De kop is eraf, ik had eindelijk de juiste spullen en tijd om het spul te demonteren.
Conclusie is dat de klep zittingen bij diverse kleppen ingeslagen zijn ( putjes) de klep dichtingsranden zijn niet netjes.
Sommige zijn dof, sommige zijn ingeslagen, en ze zijn heel breed ( bij mijn weten hoort dit ongeveer een mm te zijn? )kortom die hebben hun beste tijd gehad,
Kleppen polijsten heeft geen zijn. Ik denk dat ik er nieuwe klepzittingen en kleppen in laat zetten.

De zuigers zien er eigenlijk heel mooi schoon uit, bijna geen roetvorming. dus die laat ik voorlopig voor wat het is.

morgen maar even zoeken naar een adresje voor een ruilkop, of revisie.

Eh, ohja. Nu las ik dat bij een 72 PK kop het brandstoffilter met M8 vast zit, en bij een 65 pk met M12? klopt dit?
zo ja dan heb ik een 72 pk kop op mijn blok zitten. :D

affijn, we zijn weer een stap verder. :D
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Leo »

Als je een mechanische regulateur op je inspuitpomp hebt zitten is het een 72pk.
Heb je een vacuümgeregelde regulateur dan moet je het met minder doen. :mrgreen:

Niks speciaals te zien bij cilinder 1? Anders heb je het probleem nóg niet te pakken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Frank Pronk »

:( vacuüm, shit.....65 pk dus.

De kop heeft een vettige aanblik, de uitlaatklepzitting (van cilinder 1) lijkt wel een puber met hevige acnee, op diverse inlaat(en uitlaat)kleppen is ernstige koolaanslag op de klepsteel.
bij cilinder 1 was op de inlaatklep een dikke laag kool weg....
misschien is dit tussen de klep en de zitting gekomen onderweg waardoor de compressie gedeeltelijk wegviel?

boven op zuiger 1 was een wittige waas waarneembaar de onderkant van de voorkamer was licht van kleur ( bij een tweetakt zou ik zeggen dat hij te arm staat)

zuiger 3 en 4 waren brandschoon
cilinder 2 had nog meer koolaanslag dan cilinder 1 in de kop, misschien zelfs een lekkage in de koppakking....
( bij de nummering van de cilinders houd ik de volgorde aan die op het kleppendeksel staat)

al met al geven de klep afsluitvlakken geen goede indruk. Veel gespikkelde en ingeslagen ( brede) oppervlakken, dit is niet eenvoudig weg te polijsten.

ik krijg sterk het vermoeden dat dit een combinatie is geweest van een aantal slecht sluitende kleppen, waarbij cilinder 1 echt het slechtst was.
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Maxer »

Dit is duidelijk een gevolg van te veel olieverbruik. Als de valveseals hard zijn geworden dichten ze niet meer af en wordt de olie door het vacuum in het inlaatkanaal langs de klepsteel gezogen. Een deel wordt verbrand maar een deel blijft achter op de klep en vormd daar een laag kool die steeds dikker wordt. Uiteindelijk zal een deel van de kool weer los kunnen laten en dat kan tussen de klep en de zitting terechtkomen met zelfs een kromme klep als gevolg. Mogelijk is dat hier het geval. Revisie is hier noodzakelijk. Je bent dan meteen van dat overdadige olieverbruik af.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door DVIII »

ik zou kijken of de zetels nog te fraisen zijn en dan de bestaande kleppen ook opfraisen. dan inslijpen en kijken of het wat wordt met een "opnieuw" montage. het vervangen van koppakking kan een berg verschil maken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Frank Pronk »

Hoi Maxer en DVIII,

ik heb contact gehad met de Sutter uit Nieuwekerk aan de IJssel,

ik kan de kop langs brengen en dan gaan zij een "strijdplan opstellen"
ze gaan eerst kijken of de kop niet gescheurd is ( dit verwacht ik niet)
vervolgens gaan ze kijken wat er vervangen moet worden.
als het even kan laat hij de originele kleppen en zetels zitten.

ik wacht het wel even af, dit bedrijf maakte de beste indruk qua aanpak, de andere bedrijven willen gelijk de hoofdprijs.
Deze wil eerst rustig kijken wat er aan de hand is. en dan een conclusie trekken.
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Frank Pronk »

Heren,

Vandaag is de kop naar de Sutter gebracht,
De kop is afgeperst en goed bevonden, echter moeten er vier klep geleiders vervangen worden.
de kleppen waren nog te redden, deze worden schoongemaakt en opnieuw geslepen.
de klepzittingen zijn ook nog te redden. de kop wordt wel even gevlakt,
de prijs is redelijk, tevens leveren ze een pakkingset en nieuwe kopbouten,

Volgens de heren spoorde de symptomen met de kleppen die zij gezien hebben.

Zaterdag weer aan de slag en het spulletje dichtbouwen, ik ben heel benieuwd misschien heb ik alle PK's wel weer terug,
dan mag ik wel oppassen dat ik geen burnouts trek.... :P
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Leo »

We wachten af met grote vreze en zullen meneer Michelin verwittigen dat er een nieuwe klant aankomt. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Frank Pronk »

Awel,

de gereviseerde kop zit erop,

het blokje loopt veel mooier en rustiger echter.... hij loopt nog steeds niet harder dan 80-85....onderin trek hij goed en loopt hij mooi maar bovenin mis ik vermogen.
In z'n vier is hij redelijk futloos.
Nog steeds blauwe rook bij stationair , de kleppen staan goed ( de speling althans ) de timing heb ik geen gereedschap voor.
andere verstuivers erin gezet. Loopt onregelmatiger maar rookt minder.
Toch een brandstofprobleem?

is er iemand in de buurt van utrecht die in de schuur een verstuivertester heeft staan?
ik wil nu echt alles gaan uitsluiten. Ik dacht goeie verstuivers te hebben , maar nu wil ik echt alles uitsluiten.
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: de zoveelste vraag om616

Bericht door Frank Pronk »

update maandag:

Na een ingeving toch nog maar even de nokkenas gecontroleerd, maar als de krukas poelie op OT staat, dan staat de indicator op de nokkenas ook op streepje ( ik heb rekening gehouden met het dubbele spie openingetje op de vulring.)
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast