koude start

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

koude start

Bericht door gilles »

een probleempje met koud weer.
als het weer kouder wordt net als nu heb ik problemen dat de brandstof terug loopt uit de verstuivers/leidingen.
bij het starten moet ik even doorstarten waarna hij aanslaat eerst bonkend,maar binnen 10 sec loopt hij goed stationair.
als ik hem heb gestart en even 2 min heb laten lopen,en ik start dan de volgende ochtend.
tik en hij loopt en netjes ook.
dus het is echt het teruglopen van de brandstof,maar alleen als ik hem warm wegzet en het kouder wordt dan zeg maar 1o graden.
wat is er al allemaal gedaan ?
verstuivers vervangen,alle koperen/aluminium ringen vervangen,alle brandstof leidingen tot en met de tank vervangen,filters incl rubber afdichtings ringen vervangen.
ik zelf denk dat ik het moet zoeken in de persklepjes van de brandstof pomp(omdat ik dus echt alleen de leidingen weer even moet vol starten)
iemand al eens meegemaakt,of een ander idee??
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: koude start

Bericht door Leo »

Als het aan je persklepjes zou liggen, dan moeten je verstuivers óók verrot zijn.
Want die lucht moet ergens vandaan komen, en dat kan alleen via lekkage van de verstuivernaalden. Hetzij via de zijkant van de naalden (onmogelijk bij nieuwe omdat ze op een duizenste mm afsluiten), hetzij via het inspuitgedeelte (maar dan moeten ze ook nadruppelen tijdens het draaien).
Natuurlijk is het eenvoudig te controleren: In een situatie waarvan je weet dat hij niet zal starten gewoon ff de HD-persleidingen aan de verstuiverkant losdraaien.
Begint het spul meteen te spuiten dan weet je waar je niet hoeft te zoeken.

Btw, die persklepjes zitten er niet om het teruglopen bij stilstand tegen te gaan.
Ze zijn primair bedoeld om te zorgen dat de brandstof in de persleiding niet wordt teruggezogen tijdens de zuigslag van de pompplunjer & dat de persleiding zo veel mogelijk op druk blijft.
Als die klepjes al lekken dat moet je dat ook tijdens het draaien merken, want dan begint je inspuiting te laat en gaan je verstuivers nadruppelen.
Om bij stilstand te kunnen teruglopen moeten dan ook nog alle plunjers ruim zijn, omdat er bij een viercilinder altijd wel 1 op persen staat (en die zou onmiddelijk moeten starten).
Lekkende plunjers vindt je weer terug in de smeerolie, want daar komt die lekolie uiteindelijk terecht. Dat gaat echt het vulgaatje van de plunjercilinder niet opzoeken.

Maar doe eerst ff de test met de losgeschroefde persleidingen voordat ik je ongerust ga maken. :roll:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: koude start

Bericht door gilles »

ha die leo.
het feit dat ik dacht aan mn persklepjes, komt omdat ik dus echt eerst brandstof moet opstarten.
zit het lager (dan zouden mijn verstuiverleidingen druk moeten blijven houden) zou hij even aanslaan en weer afslaan.
verdunning waar je het over hebt, heb ik dus zeer zeker niet.
het vreemde is dus dat als het zeg maar 5 graden is buiten en ik start hem sávonds nog even en laat hem 2 min lopen,dan heb ik s'morgens geen last.
maar vanmorgen b.v. warm neergezet op mijn werk om 6 uur en vanmiddag om 3 uur moest ik echt weer brandstof opstarten.
ik denk zelf dat het er opuit gaat draaien dat ik mijn pomp er afsleutel en daarmee maar even naar mn vrienden van het motoren revicie bedrijf ga...
of er moet nog iemand met een heel stom aannemelijk verhaal gaan komen hahaha
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: koude start

Bericht door Leo »

Hoi Gilles.

Je denkt dat je brandstof moet opstarten.
Alleen... Je moet niet denken, je moet weten.

Je gedachten over die lekkende klepjes vloekt aan alle kanten met de rest van je verhaal.
Maar haal gerust je pomp er af zonder even het testje te doen.
Eigenwijze mensen schelen mij namelijk altijd een hoop typwerk, en dat vind ik helemaal niet erg. 8)

Succes ermee,


Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: koude start

Bericht door Anton »

Hoi,

" of er moet nog iemand met een heel stom aannemelijk verhaal gaan komen hahaha" Hahahah??

Als de motor een tijd niet heeft gelopen probeer dan eens met het handpompje de zaak weer op druk te brengen, dan weet je dat het in dat gedeelte zit.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: koude start

Bericht door Goldwingh »

Ik heb al een keer het zelfde probleem op dit forum neergelegd met mijn 609. Na onderzoek heb ik de bout van de handpomp aangedraaid, dat hielp een paar dagen. Daarna de messing ringen vervangen door koperen ringen. Nu is het probleem opgelost.
Dit na een tip van Bob (Bancras)
Groet Henk
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: koude start

Bericht door gilles »

hallo iedereen gelukkig krijg ik ook hier veel tips,leo sorry het was niet eigenwijs bedoelt,ook ik ben een eerste dieselmonteur in hart en nieren en wil echt graag dingen aannemen van een ander,anders had ik hier geen oproepje geplaatst he.
maar goed vandaag even bij de motoren revicie op de koffie geweest.
ik moet nu proberen om inderdaad het opvoerpompje voor het starten in te drukken en dan moet je dus voldoende tegendruk voelen zoniet dan zouden de klepjes van de opvoerpomp,of de zittingen daarvan wel eens het probleem kunnen veroorzaken.
dus dat gaan we van de week smiddags maar even proberen(sóchtends om 1/2 6 is me te vroeg)
btw mijn bussie staat nooit langer dan 3 dagen stil .. want ik rijdt er elke dag mee.
mocht dit nog geen oplossing bieden willen ze voor ik de pomp eraf ga halen eerst nog een los opvoerpompje ervoor plaatsen. dit omdat ze de pomp uitsluiten ivb dat de klacht zich alleen met koud weer voordoet.
Johannes

Re: koude start

Bericht door Johannes »

Bij koud weer niet willen starten en bij warm weer wel wijst toch in eerste instantie niet op lekke persklepjes , versleten plunjers en lekkende kleppen in de opvoer pomp ??
Ik denk dan toch eerder aan een gebrek aan warme gecomprimeerde lucht in de cilinder.

Pieter
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: koude start

Bericht door gilles »

nee sorry de compressie is wel goed .. alleen mn brandstof loopt terug...
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: koude start

Bericht door Admin »

Al gedacht aan een haarscheurtje in (een van) de inspuitleiding(en)? Dat zie je niet met het blote oog.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: koude start

Bericht door gilles »

vandaag zou ik gaan kijken en ja hoor weer terug gelopen.
gelukkig had ik van de zomer mijn blok nog schoon gespoten i.v.b. mijn verstuiverwissel.
nu viel me vandaag op de het dekseltje op mijn brandstof pomp bij 1 van de 2 bevestigings boutjes gasolie lekt.
echter toen ik hem even wou verzetten en hem dus starte om lucht te draaien hoorde ik (mijn kap was er af) een lager ... kort onderzoek bevestigde dat mijn oren nog goed zijn.
mijn waterpomp lagers verrot,dus heb ik nu eerst even mn waterpomp gedemonteerd.
daarna heb ik hem gereviceerd (ik had de lagers en keerringen liggen gelukkig.)
morgen monteren en dan meteen maar even dat deksel weghalen en lekvrij maken.
dan kan ik van de week vertellen of ik het nu eindelijk gevonden heb.
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: koude start

Bericht door Frank Pronk »

hoi Giles,

Voor wat betreft het terug lopen van de brandstof,
Mijn 307 had exact hetzelfde als wat jij omschrijft.
Bij een stilstand van een week wilde hij alleen snel aanslaan als ik de handpomp erbij gebruikte.

Na een revisie van de brandstofpomp ( wegens uitgelopen lagers van de nokkenas) is dit echter helemaal over.
Ik zeg niet dat het aan de lagers ligt, maar misschien wel aan de rubbertjes van de plunjers in de pomp.

Gisteren zijn we met de camper naar een trial wedstrijd geweest, hij had twee weken stil gestaan,
15 seconden gloeien en .... één tikje en hij loopt. Geen gezeur meer met de brandstof.

Ik wil je niet ontmoedigen maar neem het mee in het verhaal.
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
ducato14
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:41

Re: koude start

Bericht door ducato14 »

Hoi

Waarom plaats je niet een terugslagklep tussen de brandstofleiding? Dan blijft het brandstof systeem altijd op druk staan. Kost net iets meer als € 10. Zeker de moeite waard om te proberen.

mvg Peter
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: koude start

Bericht door gilles »

ik ben weer even bij de motoren revicie geweest.
heb nu ringen meegekregen en rubbers om de afsluitingen van de wartels waarmee de persklepjes op hun plaats worden gehouden te vervangen.
ook hun zeggen dat het echt alleen een lekage kan zijn (zuigt daar valse lucht en loopt zo retour)
ga ik van de week monteren.
Gebruikersavatar
MCBKat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 dec 2010, 22:47
Locatie: Midden-Nederland

Re: koude start

Bericht door MCBKat »

Heb je de retourslangetjes van de verstuivers ook vernieuwd?
Die willen ook wel eens voor rare storingen zorgen.

Stefan
Volkswagen LT45 De Vries 4x4, Volkswagen LT40 De Vries 4x4
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: koude start

Bericht door gilles »

oke afgelopen weekend is duidelijk geworden dat alles is opgelost.
ik heb vrijdag avond mijn hand opvoerpomp incl filter verwijderd.
na controle van de oude ringen bleek de ring onder de handpomp een beschadiging te hebben.
controle leerde al snel dat het huis beschadigd was.
na het vlakken en monteren van nieuwe ringenen handpompje heb ik het gehele weekend geen last meer gehad.
ik weet niet hoesnel ik nu moet drukken en weer loslaten,want hij loopt meteen ondanks de kou :shock: :mrgreen:
I LOVE IT...
thanxx to anyone!!
oftewel iedereen bedankt voor het meedenken.
gr gilles
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: koude start

Bericht door Goldwingh »

Heeft iemand ervaring met het volgende?
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/o ... ind=2&df=1
Groet Henk
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: koude start

Bericht door dereiziger »

zijn dit niet die dingen die in b.v. finland standaard in iedere auto zit. ? daar gaan alle auto's aan de paal om bevriezing te voorkomen . het is er nu ook - 30 (uit hele betrouwbare bron :P )
Afbeelding
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: koude start

Bericht door winand »

@Goldwingh:

Hee, da's mooi dat zo'n ding in NL leverbaar is!
Ik heb destijds ook het e.e.a. gepost en gevraagd over motorvoorverwarming.
Ik vond toen 'Kat heaters' die je in de onderste radiatorslang zet. Door
convectiewerking (?) zou geen pomp nodig zijn.

Zie pagina 2 van topic:
viewtopic.php?f=21&t=2971
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten