Weer een "Nieuwe"
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:59
- Locatie: Hippolytushoef
Weer een "Nieuwe"
Beste mede prutsers,
Ik zal even wat over mijzelf vertellen,voor wie het lezen wil
Ik ben Eric, woon in de kop van Noordholland in Hippolytushoef, Wieringen.
Ik trek nu zo'n 5 jaar europa door met een 79er 207. Deze heeft een camper opbouw met en alkoof.
er is inmiddels erg veel geprutst aan deze camper,
Ongeveer de helft van het camper frame is inmiddels vervangen. Divers laswerk verricht, achteras revisie, electra en interieur vervangen. verzwaarde bladveren eronder gezet met nieuwe schokbrekers zodat hij weer fris op zijn pootjes staat.
een fijn ding, niet snel, komt wel overal.
Ik ga soms met mijn dochter, soms alleen of met wat kennissen met deze camper weg. Gewoon lekker van de zomer genieten, of met wat vrioenden wildkamperen en kanoën in Zweden of Tsjechie
Bij voorkeur doe ik alles zelf, ik ben door een fysieke onhebbelijkheid wel eens aangewezen op wat hulp
Nu overweeg ik de aanschaf van een 407, om de volgende reden.
Ik heb eigenlijk achterdeuren nodig, om mijn rolstoel ( ik heb een spierziekte) en handbike te kunnen vervoeren.
Ik wil een vast bed en wat ruimte. Dubbel lucht, omdat mijn 207 redelijk snel vast zit op nat gras.
Ik heb dakdragers nodig om mijn canadese kano te vervoeren, het dak van mijn opbouw is daar eigenlijk niet erg geschikt voor. Ik moet hiervoor een redelijk gecompliceerde constructie maken, om alleen een kano op het dak te krijgen met een lier oid. Tillen is meestal een probleem, ik loop met twee krukken.
Nu lanceer ik meteen de volgende vraag ( past die hier?)
is een 407 een goede aanschaf voor wat ik wil. Hoe degelijk is het chassis, daarmee doel ik op rotterij.
Het vermogen van een 407 is natuurlijk niet zo bijzonder, maar ik zal er toch ooit aan moeten om over te stappen op een automaat, en wil dan meteen een wat zwaarder blok inbouwen, die ook wat minder brandstof verbruikt.
Het geheel moet allemaal lo budget.
wat zijn jullie bevindigen met een verlengde 407
groetjes
Eric
Ik zal even wat over mijzelf vertellen,voor wie het lezen wil
Ik ben Eric, woon in de kop van Noordholland in Hippolytushoef, Wieringen.
Ik trek nu zo'n 5 jaar europa door met een 79er 207. Deze heeft een camper opbouw met en alkoof.
er is inmiddels erg veel geprutst aan deze camper,
Ongeveer de helft van het camper frame is inmiddels vervangen. Divers laswerk verricht, achteras revisie, electra en interieur vervangen. verzwaarde bladveren eronder gezet met nieuwe schokbrekers zodat hij weer fris op zijn pootjes staat.
een fijn ding, niet snel, komt wel overal.
Ik ga soms met mijn dochter, soms alleen of met wat kennissen met deze camper weg. Gewoon lekker van de zomer genieten, of met wat vrioenden wildkamperen en kanoën in Zweden of Tsjechie
Bij voorkeur doe ik alles zelf, ik ben door een fysieke onhebbelijkheid wel eens aangewezen op wat hulp
Nu overweeg ik de aanschaf van een 407, om de volgende reden.
Ik heb eigenlijk achterdeuren nodig, om mijn rolstoel ( ik heb een spierziekte) en handbike te kunnen vervoeren.
Ik wil een vast bed en wat ruimte. Dubbel lucht, omdat mijn 207 redelijk snel vast zit op nat gras.
Ik heb dakdragers nodig om mijn canadese kano te vervoeren, het dak van mijn opbouw is daar eigenlijk niet erg geschikt voor. Ik moet hiervoor een redelijk gecompliceerde constructie maken, om alleen een kano op het dak te krijgen met een lier oid. Tillen is meestal een probleem, ik loop met twee krukken.
Nu lanceer ik meteen de volgende vraag ( past die hier?)
is een 407 een goede aanschaf voor wat ik wil. Hoe degelijk is het chassis, daarmee doel ik op rotterij.
Het vermogen van een 407 is natuurlijk niet zo bijzonder, maar ik zal er toch ooit aan moeten om over te stappen op een automaat, en wil dan meteen een wat zwaarder blok inbouwen, die ook wat minder brandstof verbruikt.
Het geheel moet allemaal lo budget.
wat zijn jullie bevindigen met een verlengde 407
groetjes
Eric
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Weer een "Nieuwe"
Welkom Eric,
Genoeg mercedeskennis hier op het forum.....
Allereerdt de vraag of je met de 407 de zg Dusseldorfer ( zware bestelwagen van serie 508D /608D) bedoelt, of de 207D/307D zg TN (Bremer)
Groeten
FRank
Genoeg mercedeskennis hier op het forum.....
Allereerdt de vraag of je met de 407 de zg Dusseldorfer ( zware bestelwagen van serie 508D /608D) bedoelt, of de 207D/307D zg TN (Bremer)
Groeten
FRank
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:59
- Locatie: Hippolytushoef
Re: Weer een "Nieuwe"
een Dusseldorfer
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
Re: Weer een "Nieuwe"
Welkom Eric.
Super, wat jij, ondanks je ziekte, allemaal doet!
Hopelijk vind je hier antwoord op je vragen en natuurlijk een fijne nieuwe bus.
Over dubbellucht, en dat je dan minder snel vast zit op nat gras, zou ik niet durven beweren.
Wij hebben best vaak vast gezeten...
Super, wat jij, ondanks je ziekte, allemaal doet!
Hopelijk vind je hier antwoord op je vragen en natuurlijk een fijne nieuwe bus.
Over dubbellucht, en dat je dan minder snel vast zit op nat gras, zou ik niet durven beweren.
Wij hebben best vaak vast gezeten...
- Rene
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
- Locatie: Scharwoude
Re: Weer een "Nieuwe"
Hoi Eric,
Berthil heeft net een wagen gekocht waar je makkelijk mee op nat gras kan staan :P ( of 15 cm prut )
Ik heb geen ervaring in dubbel lucht maar daar zijn er hier genoeg van die dat wel hebben.
Gr Rene
Berthil heeft net een wagen gekocht waar je makkelijk mee op nat gras kan staan :P ( of 15 cm prut )
Ik heb geen ervaring in dubbel lucht maar daar zijn er hier genoeg van die dat wel hebben.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Weer een "Nieuwe"
Hoi Eric, welkom op dit forum.
Persoonlijk zou ik geen 407 kopen in jouw geval.
Simpel genoeg omdat een 407 meestal aardig op leeftijd is.
Een jonge 508 lijkt mij -op de langere termijn- voor iemand met een handicap een stuk voordeliger.
En of je dáár later een zwaardere motor in gaat bouwen of in een 407, maakt qua werkzaamheden niks uit.
Wil je wel alvast behoeden voor een teleurstelling:
Wat voor moderne motor je er ook inzet, veel zuiniger zal dat niet lopen.
Je hebt gewoon te maken met het gewicht en de Ikeablokhut-stroomlijn.
Daar verandert niks aan.
Kijk maar naar de modernste campers met hetzelfde gewicht/afmeting, dat spul loopt ook niet veel zuiniger dan 1 : 7,5.
Mvg, Leo.:D
Persoonlijk zou ik geen 407 kopen in jouw geval.
Simpel genoeg omdat een 407 meestal aardig op leeftijd is.
Een jonge 508 lijkt mij -op de langere termijn- voor iemand met een handicap een stuk voordeliger.
En of je dáár later een zwaardere motor in gaat bouwen of in een 407, maakt qua werkzaamheden niks uit.
Wil je wel alvast behoeden voor een teleurstelling:
Wat voor moderne motor je er ook inzet, veel zuiniger zal dat niet lopen.
Je hebt gewoon te maken met het gewicht en de Ikeablokhut-stroomlijn.
Daar verandert niks aan.
Kijk maar naar de modernste campers met hetzelfde gewicht/afmeting, dat spul loopt ook niet veel zuiniger dan 1 : 7,5.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:59
- Locatie: Hippolytushoef
Re: Weer een "Nieuwe"
Ten dele ben ik het wel met je eens, het model blijft een windvanger
echter ik ken een geval van een hymer die van oorsprong op een 207 staat, waar nu een 100 pk 5 cyl in ligt met hydrolische klepstoters, heeft een verbruik in de bergen van 1:10 en dit betreft een vervoersmiddel met nog fijnere stroomlijn.
Nu blijft het altijd een keuze, wat meer plaatwerkuitslijpen en in lassen, of een knapper model aanschaffen. Om de twee jaar een apk en geen roetmeting scheelt ook lijkt mij.
Nu weet ik verder ook niet wat verder de voordelen zijn van een nieuwere 508 tov een oude 407 buiten het motorvermogen.
Maar mss kan jij mij dat als kenner vertellen.
Jou 508 ziet er trouwens erg mooi uit!
groetjes
Eric
echter ik ken een geval van een hymer die van oorsprong op een 207 staat, waar nu een 100 pk 5 cyl in ligt met hydrolische klepstoters, heeft een verbruik in de bergen van 1:10 en dit betreft een vervoersmiddel met nog fijnere stroomlijn.
Nu blijft het altijd een keuze, wat meer plaatwerkuitslijpen en in lassen, of een knapper model aanschaffen. Om de twee jaar een apk en geen roetmeting scheelt ook lijkt mij.
Nu weet ik verder ook niet wat verder de voordelen zijn van een nieuwere 508 tov een oude 407 buiten het motorvermogen.
Maar mss kan jij mij dat als kenner vertellen.
Jou 508 ziet er trouwens erg mooi uit!
groetjes
Eric
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Weer een "Nieuwe"
Mijn 508?? :shock:
Ben net nog langsgelopen, maar er staat alleen een ouwe F40 (=407) op het erf hoor. :mrgreen:
-Het ding is overigens te koop, maar niks voor jou; teveel werk aan het blik en een verkeerd dak.-
Met een optimaal afgestelde OM616 van 72pk is het ook in de stijlste bergen goed uit te houden met dat orgel.
Zou er een bejaarde 616 met 65 ezeltjes in gestaan hebben, dan zou het hier en daar wel zeuren worden. Waarschijnlijk had ie dan nu in Portugal verder staan te roesten. 8)
Verbruik in de bergen was boven de 1 : 7 (vanwege de lage snelheid waarschijnlijk).
In NL gebruikt ie 1 : 6,7.
Het zoeken van een gave 407 met goede motor kon nog wel eens een (onmogelijke) opgave worden.
Daar weegt een roetkeuring en 2 jaarlijkse APK niet tegenop.
Oww, en zou je voordat je antwoord even <DIT> willen lezen? Bvd.:)
Mvg, Leo.:D
Ben net nog langsgelopen, maar er staat alleen een ouwe F40 (=407) op het erf hoor. :mrgreen:
-Het ding is overigens te koop, maar niks voor jou; teveel werk aan het blik en een verkeerd dak.-
Met een optimaal afgestelde OM616 van 72pk is het ook in de stijlste bergen goed uit te houden met dat orgel.
Zou er een bejaarde 616 met 65 ezeltjes in gestaan hebben, dan zou het hier en daar wel zeuren worden. Waarschijnlijk had ie dan nu in Portugal verder staan te roesten. 8)
Verbruik in de bergen was boven de 1 : 7 (vanwege de lage snelheid waarschijnlijk).
In NL gebruikt ie 1 : 6,7.
Het zoeken van een gave 407 met goede motor kon nog wel eens een (onmogelijke) opgave worden.
Daar weegt een roetkeuring en 2 jaarlijkse APK niet tegenop.
Oww, en zou je voordat je antwoord even <DIT> willen lezen? Bvd.:)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Re: Weer een "Nieuwe"
Eric,
Welkom op het forum,
Ik hoop dat je hier veel informatie zult vinden.
Wel iets meer dan 15 cm.
Hier een foto van:Hoe was ik mijn Unimog.

Groeten Berthil
Welkom op het forum,
Ik hoop dat je hier veel informatie zult vinden.
Rene,Rene schreef:Berthil heeft net een wagen gekocht waar je makkelijk mee op nat gras kan staan :P ( of 15 cm prut )
Wel iets meer dan 15 cm.
Hier een foto van:Hoe was ik mijn Unimog.


Groeten Berthil
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:59
- Locatie: Hippolytushoef
Re: Weer een "Nieuwe"
Ja een unimog is helemaal leuk natuurlijk. maar ja.......
Leo, het is al een paar dagen geleden hoor dat ik regelmatig langs kwam, toen stond dat groene ding er.
plaatwerk is het probleem niet, dat kan ik wel :)
Mijn 207 pakt zonder problemen hellingen van 16% het gaat niet zo snel, das dan weer een ander verhaal.
Ik heb er een week geleden een extra zwaar verenpakket onder gehangen, nu is de electra aan de beurt, alle schakelaars vallen spontaan uit elkaar.
Voor dat er wat anders is ben ik eerst mijn hoofd wat aan het breken om een niet te zwaare functioneele dakdrager op mijn gedrocht te plaatsen zodat de kano mee kan.
En zo blijven we van de straat toch...
Leo, het is al een paar dagen geleden hoor dat ik regelmatig langs kwam, toen stond dat groene ding er.
plaatwerk is het probleem niet, dat kan ik wel :)
Mijn 207 pakt zonder problemen hellingen van 16% het gaat niet zo snel, das dan weer een ander verhaal.
Ik heb er een week geleden een extra zwaar verenpakket onder gehangen, nu is de electra aan de beurt, alle schakelaars vallen spontaan uit elkaar.
Voor dat er wat anders is ben ik eerst mijn hoofd wat aan het breken om een niet te zwaare functioneele dakdrager op mijn gedrocht te plaatsen zodat de kano mee kan.
En zo blijven we van de straat toch...
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Weer een "Nieuwe"
Aha, nou snap ik 'm.:)
Dat groene ding is de O303. Da's ff iets anders dan een 508.:mrgreen:
Maar je weet me te wonen, kun je best wel een bakkie komen doen.
Scheelt een hoop type-werk.
Mvg, Leo.:D
Dat groene ding is de O303. Da's ff iets anders dan een 508.:mrgreen:
Maar je weet me te wonen, kun je best wel een bakkie komen doen.
Scheelt een hoop type-werk.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
Re: Weer een "Nieuwe"
Hoi Eric,Eric schreef:Beste mede prutsers,
Ik zal even wat over mijzelf vertellen,voor wie het lezen wil
Ik ben Eric, woon in de kop van Noordholland in Hippolytushoef, Wieringen.
groetjes Eric
Welkom hier. Ik ben ook nog maar kort present op dit forum maar heb er in die korte tijd al HEEL veel aan gehad!
Let op: je voelt je al snel welkom!!!
Laatst gewijzigd door patjo op 17 nov 2010, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Weer een "Nieuwe"
Hallo Eric,
Welkom hier, op dit forum van de vieze handjes :D
Samen met leo kom je er wel uit :mrgreen: Hij bromt wel is, maar bijt niet
grt, peter
Welkom hier, op dit forum van de vieze handjes :D
Samen met leo kom je er wel uit :mrgreen: Hij bromt wel is, maar bijt niet


grt, peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- paul snip
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
- Locatie: Nieuw Roden
- Contacteer:
Re: Weer een "Nieuwe"
Welkom als eerste.
Ik ben blij met mijn 407. Het chassis is bij mijn weten oerdegelijk. Het plaatwerk wil wel eens roesten. Dit geeft (zolang het geen scherpe delen oplevert) geen reden voor APK afkeur. Voor een mooie 407/508 moet je eens in Duitsland kijken. Daar worden nog wel eens ex-brandweer/thw/rode kruis auto's aangeboden. Weinig km's en nagenoeg geen roest. Mijn 407 zit niet snel vast. Zeker niet als je er ook nog eens grove terreinwagenbanden omgooit. Dan kun je aardig wat baggerwerk aan. Die Duitse overheidsbussen zijn soms ook nog uitgerust met een automaat. Maar dat is wel een uitzondering. Een vijfcilinder inbouwen in deze busjes gaat lastig. Er is simpelweg weinig ruimte in het gat in de vloer. Mogelijk is het wel. Vaak wordt er dan een 2500cc (turbo)diesel uit een Mercedes 190 d 2.5 of een W124 250 d ingebouwd. Deze zijn ook veel geleverd met automaten. Dus dat biedt perspectieven. Ijzersterke motoren zijn dat. Die efficienter met de brandstof omspringen dan de ouwe trouwe OM616. Ik heb zelf een hele late OM616 ingebouwd (MB 100, 1995). Deze levert 75 pk. En dat is voldoende, houdt niet over. Hellingen is nooit een probleem, alleen het gaat langzaam.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... sAsString=
zoiets
Ik ben blij met mijn 407. Het chassis is bij mijn weten oerdegelijk. Het plaatwerk wil wel eens roesten. Dit geeft (zolang het geen scherpe delen oplevert) geen reden voor APK afkeur. Voor een mooie 407/508 moet je eens in Duitsland kijken. Daar worden nog wel eens ex-brandweer/thw/rode kruis auto's aangeboden. Weinig km's en nagenoeg geen roest. Mijn 407 zit niet snel vast. Zeker niet als je er ook nog eens grove terreinwagenbanden omgooit. Dan kun je aardig wat baggerwerk aan. Die Duitse overheidsbussen zijn soms ook nog uitgerust met een automaat. Maar dat is wel een uitzondering. Een vijfcilinder inbouwen in deze busjes gaat lastig. Er is simpelweg weinig ruimte in het gat in de vloer. Mogelijk is het wel. Vaak wordt er dan een 2500cc (turbo)diesel uit een Mercedes 190 d 2.5 of een W124 250 d ingebouwd. Deze zijn ook veel geleverd met automaten. Dus dat biedt perspectieven. Ijzersterke motoren zijn dat. Die efficienter met de brandstof omspringen dan de ouwe trouwe OM616. Ik heb zelf een hele late OM616 ingebouwd (MB 100, 1995). Deze levert 75 pk. En dat is voldoende, houdt niet over. Hellingen is nooit een probleem, alleen het gaat langzaam.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... sAsString=
zoiets
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten