Voltmeter in Mercedes 508

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
303
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2010, 15:42

Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door 303 »

Via iemand op camperforum.nl werd dit forum me aangeraden :wink:

Ik ben een vriendin van me aan het helpen om haar 508 uit 1978 reisklaar te krijgen op electronisch gebied. Veel meer dan een goedwillende amateur ben ik echter niet, maar gelukkig is bijna alles wat ik wilde bereiken inmiddels gelukt. :D

Wat ik nu wil doen is een voltmetertje inbouwen. Het is de bedoeling dat bijvoorbeeld de autoradio zo af en toe blijft spelen (op de boordaccu's) zonder dat de motor loopt.
Het leek me daarbij van belang om in de gaten te houden dat de accu's niet te ver ontladen, dit in verband met weer-moeten-kunnen-starten en de levensduur van de accu.

De beide 12V accu's kunnen met schakelaars naast de accukist los van elkaar geactiveerd worden.

Mijn plan was als volgt:
Voltmeter ergens aansluiten op de 12V prik.

Wat ik hoop te bereiken:
- spanning van de accu's los van elkaar kunnen controleren (door alleen 1 van de 2 accu's in te schakelen)
- spanning van beide accu's samen meten (normale gebruiksmodus. Zal dit dan een soort van gemiddelde spanning opleveren?)
- in de gaten houden of de radio niet te lang aan het spelen is zonder draaiende motor zodat er niet meer gestart kan worden (12.2V als ondergens? of is dat te laag)
- in de gaten houden of de dynamo zijn werk goed doet (zou dan rond de 14V moeten zijn met draaiende motor?)

Vragen:
- Redeneer ik op de juiste manier?
- Is het mogelijk om tijdens het radio-luisteren (zonder draaiende motor) aan de hand van de gemeten klemspanning te kunnen zeggen of de accu's nog startwaardig zijn, of komt daar meer bij kijken?

Alvast ontzettend bedankt!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door Goldwingh »

Wat bedoel je precies met,
De beide 12V accu's kunnen met schakelaars naast de accukist los van elkaar geactiveerd worden.
Wat voor schakelaar is dat? Kun je op beide accu's starten? Wat gebruikt de radio? Als wij dat weten, kunnen wij je beter helpen.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door paulv »

Hallo 303,

Zelf zou ik het zo doen;

Het voltmetertje ergens op het dashboard met er naast een schakelaartje waarmee je tussen accu één of twee kunt kiezen. De voltmeter schakel je met twee draadjes(zwart) naar de minpolen van de accu's en een (rood) draadje naar de schakelaar en vandaar twee andere draadjes(rood) naar de pluspool van beide accu's. Dat kunnen dunne draadjes zijn, er loopt toch geen stroom door, zelf heb ik een telefoonsnoertje genomen.
Nu kun het jezelf makkelijk maken :wink: door in plaats van naar de minpool te gaan gewoon ergens aarde maken aan het chassis en om op bv. de zekeringkast de spanningen af te tappen, maar dan maak je gauw een fout door bv. de weerstand van de draad van de accu naar die zekeringskast .
Nou geeft dat niet veel verschil en is niet zo erg :roll: , maar ik meet nou eenmaal liefst zo nauwkeurig mogelijk, het gaat hier tenslotte om tienden Volt.

Nou de waardes: Als er geladen wordt iets tussen de 13V en 13.8V, de preciese spanning hangt van de ontlaadtoestand van de accu's af. Na een tijdje rust (liefst een paar uur) kun je nu ongeveer de laadtoestand aflezen aan de hand van de spanning.

100% 12,72V
80 % 12,51V
60 % 12,30V
40 % 12,09V
20 % 11,88V
0 % 11,64V

De accu's samen meten geeft wel een waarde maar dat zegt niks dus overbodig.

Als je wat langer met je accu's wilt doen is het inderdaad niet aan te bevelen onder de 12.2V te gaan, hoewel de startaccu kort na het starten er wel eens onder komt.

Succes,
Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 01 dec 2010, 17:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door Leo »

Volgens mij ken ik de persoon die jou dit forum aanraadde.. :roll:

Je gaat het kromme wiel opnieuw uitvinden met deze constructie.
Wat je ook voor controle-maatregelen neemt, het gaat een keer fout.
En meestal zijn dan de startaccu's meteen overleden.
Omdat duizenden mensen die ervaring al hebben, heeft vrijwel iedere camper een set huishoudaccu's aan boord, gescheiden van de startaccu's dmv een Cyrix, scheidingsrelais of diodeblok.
De startaccu's blijven dan gewoon voor het voertuig, en alles wat met de bewoning te maken heeft gaat over de HHaccu's.
Het kost je vriendin nú dan wel wat extra centjes voor een set accu's, maar het scheelt wel een hoop geklooi onderweg.


Voor het geval je het nog niet weet: De meeste 508 starten op 24V.
Onder de stoel zit dan een serie/paralelschakelaar die inklikt wanneer er wordt gestart.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door paulv »

Mijn meetadvies geldt natuurlijk alleen voor gescheiden circuits, als je dat niet doet ben je wel heel erg fout bezig :roll: .
Gewoon een relais van de sloop nemen (van de extra lichten bv.), netjes aansluiten en je bent van alle problemen af.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
303
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2010, 15:42

Re: Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door 303 »

Goldwingh schreef:Wat bedoel je precies met,
De beide 12V accu's kunnen met schakelaars naast de accukist los van elkaar geactiveerd worden.
Wat voor schakelaar is dat? Kun je op beide accu's starten? Wat gebruikt de radio? Als wij dat weten, kunnen wij je beter helpen.
Ik heb uiteraard geen idee of onderstaand standaard is, of erin geknutseld door een vorige eigenaar, maar het is in ieder geval hoe de situatie momenteel is....

Er zitten naast de accukist twee draaischakelaars, 1 voor iedere 12 volt accu. Daarmee wordt de betreffende accu in de stroomkring opgenomen.
Als ik 1 van beide schakelaars omdraai komt er al 12V spanning op de verlichting/zekeringen/etc te staan. Draai ik ze allebei open, dan worden als ik het goed begrijp beide accu's parallel in de stroomkring opgenomen (nog steeds 12V dus)

Wordt er gestart, dan zorgt de startrelais (???) ervoor dat de startmotor 24V krijgt.
Starten kan alleen op 24V. Beide schakelaars moeten dan "aan" staan.

De autoradio is volgens de specificaties een Pioneer met een 4x50W (aan 4ohm) MOSFET versterker, 4x22W continuevermogen. Aangesloten zijn vier stuks 6ohm luidsprekers (dus ik vermoed dat de vermogensopname hierdoor wat lager zal liggen). Radio heeft er een zekering van 10A opzitten.

Als er nog meer info nodig is hoor ik het wel!

EDIT antwoord getypt terwijl bovenstaande 3 antwoorden verschenen, dus ik roep wat dingen dubbel :wink:
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door paulv »

Geen idee :roll: waar dat allemaal goed voor is, ik zou zeggen slopen die hap :mrgreen: . Die schakelaar kun je dan mooi gebruiken om je voltmeter te schakelen, hoewel die veel te zwaar zal zijn :roll: .

Koop een nieuwe ~100Ah 12V semi tractie accu voor je vriendin (~€100) en sluit die aan op je dynamo via een relais (goedkoop) of een Cyrix (technisch gezien mooier maar duurder). Schema's overal te vinden.

Nu kun je mijn schema toepassen en ben je voorlopig van al je problemen af.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
303
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2010, 15:42

Re: Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door 303 »

Leo schreef:Volgens mij ken ik de persoon die jou dit forum aanraadde.. :roll:
Je gaat het kromme wiel opnieuw uitvinden met deze constructie.
Ik heb al heel wat kromme en vierkante wielen uitgevonden in mijn leven (en uiteindelijk ook weer mooi rond gekregen) :wink:
Ik probeer echter altijd (bij) te leren, en de informatie van dit soort forums helpt me daarbij enorm.
Wat je ook voor controle-maatregelen neemt, het gaat een keer fout.
En meestal zijn dan de startaccu's meteen overleden.
Is op een 508 de situaties wezenlijk anders dan in een normale auto wat dit betreft? Ik luister ook geregeld zonder draaiende motor een behoorlijke tijd naar de radio in mijn normale auto, en daar zit ook nog eens een flinke actieve subwoofer op. Vervolgens start de auto weer als een zonnetje (ik laat de spanning tijdens het luisteren nooit onder de 12,2V op de display komen). En dat is op een accu met nog geen 20% de capaciteit van wat er totaal in de 508 ligt.

Ik snap uiteraard dat je de accu's in een 508 zeker niet moet diep-ontladen, maar er is toch nog wel een zekere marge voordat het kritisch dreigt te worden?
Omdat duizenden mensen die ervaring al hebben, heeft vrijwel iedere camper een set huishoudaccu's aan boord, gescheiden van de startaccu's dmv een Cyrix, scheidingsrelais of diodeblok.
De startaccu's blijven dan gewoon voor het voertuig, en alles wat met de bewoning te maken heeft gaat over de HHaccu's.
Het kost je vriendin nú dan wel wat extra centjes voor een set accu's, maar het scheelt wel een hoop geklooi onderweg.
Het budget voor de ombouw van de 508 tot camper is helaas reeds ruim overschreden, en er wordt halverwege december al vertrokken richting noord-afrika... (geen slecht plan met dit weer trouwens :idea: ) dus alles wat we nu nog aan de camper doen komt uit de bak "gratis, overgehouden en voor niks" :mrgreen:
Niet ideaal, maar het is niet anders.

Er is een 72Ah gelaccu aanwezig als huishoudaccu, gekoppeld aan een 55W (als ik het goed onthouden heb) zonnepaneel. Deze is geheel gescheiden van de rest van de stroomkring, en dient momenteel alleen om de LED-binnenverlichting van stroom te voorzien.

De autoradio wordt vooral gebruikt tijdens lange rondreisritten, maar ik overweeg om de autoradio schakelbaar te maken zodat die zowel op de hhaccu als op de startaccu's/dynamo kan draaien. Ik heb alleen mijn twijfels of het 55W paneel (wél in combinatie met een lekker Marokkaanse zonnetje) voldoende oplaadcapaciteit levert.
Tenzij het om tientjeswerk gaat is er helaas geen budget om de gelaccu aan de startaccu's & dynamo te hangen voor extra laadvermogen.
303
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2010, 15:42

Re: Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door 303 »

paulv schreef: De accu's samen meten geeft wel een waarde maar dat zegt niks dus overbodig.
Wat meet je dan wél als beide accu's parallel staan? (sorry ik wil alles weten en ben eigenwijs 8) )

Het zijn 2 exact dezelfde accu's die altijd gelijkmatig belast zijn geweest.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door paulv »

Die gelaccu is voor een paar euri (enkel een relais en wat (dikke)draadjes) aan te sluiten aan je dynamo. Dan werkt alles zoals het hoort :wink: . En nu kun je het Volt meet schema aanbrengen. Wel belangrijk, want een te lege gelaccu kun je ook meteen weggooien :roll: .

Sloop wel die schakelaars eruit, slaat nergens op.
Die schakelaars heb je nergens voor nodig maar verkorten wel de levensduur van je accu's. Als je daarbij eens een keer vergeet ze om te zetten bij het starten kun je het wel schudden, eerst één kapot en direct hierna de tweede :mrgreen: .
Gewoon standaard aansluiten, opladen met 12V, normaal beide accu's parallel geschakeld, starten met 24V.

Die autoradio kun je gewoon direct aansluiten op je (een van je) startaccu's, net als een echte auto. Dankzij die voltmeter weet je gelijk ook wanneer je moet ophouden :wink: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door paulv »

Als je ze beiden parallel meet meet je gewoon dezelfde spanning als van één accu. Het geeft dus geen enkele meer informatie. Van belang is namelijk dat het precies dezelfde accu's zijn, ook gelijk belast en ontladen.

De voltmeter sluit je dus op één van je startaccu's en op je gelaccu. Wel is het handig beide startaccu's eens apart te meten, nadat je een tijdje gereden hebt, ze moeten dan bijna precies dezelfde spanning geven.

Zoals het me nu lijkt, kun je de parallel schakeling opheffen en slechts op één accu je radio aansluiten. Hierdoor daalt de spanning van die accu en die wordt die dan, als je het zaakje weer parallel zet, weer opgeladen door de andere, slaat nergens op. Het geeft alleen een extra laad en ontlaad cyclus. Mocht je vergeten ze eerst een tijdje parallel te schakelen voor je weer gaat rijden wordt het alleen maar erger. Je gaat dan starten met een volle en een half lege accu.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door Anton »

Hoi,

Is al eerder gezegd: autoradio op de hh accu.
Ontladen van een start accu: slechter kun je het niet maken, hou het gescheiden !!
Het huishoud gedeelte MOET apart van de auto zijn dus geen geklooi op de startaccu's die zijn nogal prijzig.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
303
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2010, 15:42

Re: Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door 303 »

Bedankt voor alle antwoorden! :)

Ik lees samenvattend 2 zienswijzen die een beetje haaks op elkaar staan:
- autoradio NIET op de startaccu's (althans niet als de motor uit staat), gaat vroeg of laat fout
- autoradio kan wél op de startaccu's mits je maar niet te ver ontlaadt, net als bij een personenauto (waarbij de vraag is: wat is "te ver")

Het is niet mijn bedoeling een discussie te (her)starten die misschien al 100x gevoerd is hier, dus ik laat het even een dag bezinken voor ik verdere vragen stel (want verdere vragen heb ik zeker wel :mrgreen: ), en ga natuurlijk de zoekfunctie hier gebruiken. Doordat het me oorspronkelijk alleen om een voltmeter ging heb ik me niet voldoende verdiept in het gedeelte huishoudaccu/startaccu in combinatie met een autoradio.

Wordt vervolgd (en meedenkers blijven welkom)
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Voltmeter in Mercedes 508

Bericht door paulv »

Beide antwoorden staan niet haaks op elkaar, het is gewoon een verschillende inschatting hoe je met je accu's omgaat.

Als je slordig bent, uren naar je radio wil luisteren en niet op je voltmetertje kijkt moet je niks op je startaccu's aansluiten, maar anders kan het best. Je radio gebruikt maar een paar Ampère en met volle accu's (2 x 80Ah?) kun je best even naar je radio luisteren. Hou het veiligheidshalve op 12.4V minimum.
Veiliger (je kunt starten) is het natuurlijk om die radio op je HH accu aan te sluiten. Maar daar moet je ook niet onder die 12.2V gaan, een HH accu is ook duur.

Zonder aangesloten voltmeter moet je veiligheidshalve niks extra's op je startaccu aansluiten!

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten