Pagina 1 van 1

Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 01 dec 2010, 20:26
door Eddie
Hallo allemaal,

ik was met de 407 D uit 1981 enkele boodschappen doen, eerst enkele
korte stukjes, waarbij de motor wel op 80 Gr komt, maar het interieur
toch erg koud blijft. Ook na de wat langere stukken, wordt het niet
warm in het voertuig.
Er komt wel warme lucht uit de roosters maar blijkbaar niet voldoende.
Tevens is er een tweede verwarming ingebouwd, maar behalve een
ventilator horen draaien, merk ik niets van een warmteeffect daarmee.

Is dit normaal voor een 407 ? Want in enkele uurtjes ben ik wel zo koud
geworden, dat ik het nu na alweer 2 uren thuis te zijn, nog steeds koud
heb in m´n lijf.

Of heeft iemand nog een kleine CV-radiateur van 40 x 40 cm liggen?
Eventueel twee. Laat ik het koelwater daardoorheen lopen.

Groeten,

Eddie

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 01 dec 2010, 20:42
door Leo
De originele verwarming is ontworpen om alleen de cabine te verwarmen.
Dus is het normaal dat je daar een 4X zo grote bus niet mee warm krijgt? Jep!
(heb je de 2 koude-luchtroosters bij je voeten al dichtgeplakt? Die willen ook nog wel eens flink lekken.)

Je tweede verwarming is niet origineel en kan dus van alles zijn.
Op die vraag is dan ook geen antwoord te geven.

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 01 dec 2010, 20:42
door dereiziger
Daar zijn de standkachels voor Eddie .. draaien op diesel

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 01 dec 2010, 20:43
door Leo
Of gas..

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 01 dec 2010, 20:54
door supermono
Van daag ook op pad geweest met mijn 207 camper, koud!!!!
Blijf ik na ca 5 km staan omdat hij geen diesel meer aanzuigd.
Handpomp werkt niet dooreente groot vaccuum.
Bus staat nou ergens binnen, diesel bevroren?
Tips?

Frank

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 01 dec 2010, 21:13
door Leo
Wanneer had je voor het laatst getankt?
Wanneer het langer dan een maand geleden is, heb je kans dat het nog zomerdiesel was.

Vlokvorming in dieselolie lost vanzelf weer op als je het spul in een verwarmde ruimte zet.
Daarna meteen anti-vlok toevoegen of naar de pomp rijden om bij te tanken.

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 01 dec 2010, 21:17
door Eddie
Dichtgeplakt heb ik die roosters nog niet, maar ik voel eigenlijk geen
tocht. ´t Wordt gewoon niet warm. Het is een Doka, met op c.a. 1,20 m
vanaf achteren een scheidingswand.
Dan moet ik het koelwater maar door een of twee radiatortjes laten
lopen. Dan moet het wel warm worden.

Groeten,

Eddie

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 01 dec 2010, 21:42
door Leo
Daar moet je geen hoge verwachtingen van hebben Eddie.
Wat je wel even kunt doen is kijken of je slangen/pijpen van de verwarming nergens geknikt zitten én of je kraantje ook werkelijk vol open staat.
Met die ouwe orgels weet je nooit wie er heeft zitten klooien aan dat spul.

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 01 dec 2010, 23:24
door Eddie
Bedankt Leo, ik zal er eens naar kijken, als de temperatuur het toelaat.
Ik zit hier nu voor die computer zelfs te rillen van de kou.
En toch staat de thermostaat op 20 gr. C

Lijkt wel Kelvin !

Groeten,

Eddie

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 01 dec 2010, 23:56
door paul snip
Deze 407 bussen hoor je perfect warm te krijgen. Ook met dit weer. Achterin zit een extra radiator met ventilator gebouwd. Deze kan in z'n eentje de hele bus wel verwarmen. Deze radiator moet je echter wel even ontluchten. Net als je kachelradiateur in het dashboard. Ook zit er tegen de chassisbalk nog een extra elektrisch koelwaterpompje. Als deze niet werkt heb je onvoldoende doorstroming door de achterste radiator. Dit is allemaal wél origineel af fabriek zo geleverd. Net als de standkachel. Hoort er standaard allemaal in.

@Leo: De grap is dat er met deze orgels juist niet omgeprutst is. Deze komen rechtstreeks uit de Deutsche Katastrophenschutz. Hebben hun leven dus grotendeels onderdak doorgebracht. Wachtend op een eventuele ramp. En misschien een keer naar buiten voor een oefening. Mijn bus had 19000 km gelopen toen ik hem uit Duitsland haalde.

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 02 dec 2010, 00:06
door Leo
Hoi Paul,

jij weet blijkbaar precies wat voor soort ombouw de bus Eddy heeft ondergaan.
Ik wist dus alleen dat hij een 407 met grote spiegels had. :wink:

Maar goe, ook weer opgelost.:)

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 02 dec 2010, 00:06
door paul snip
Ik heb zelf zo'n bus als camper.

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 02 dec 2010, 00:08
door Leo
Heel fijn, mag jij Eddie voortaan van antwoord voorzien. :P

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 02 dec 2010, 00:09
door Eddie
Paul, als ik jou nou eens lief aankijk :wink: kun jij me er niet eens
mee helpen ? Zoals je weet ben ik lichamelijk nogal beperkt.
Hoeft niet voor niets, en ook niet bij deze vrieskou.

Groeten,

Eddie

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 02 dec 2010, 00:15
door paul snip
Voorlopig kom ik daar niet aan toe. Maar ik kan je altijd wat advies geven natuurlijk. Tzt moet ik sowieso jouw bus nog eens bewonderen.

Wij hebben een zogenaamde Fernsprech-Kraftwagen van de THW.

zie dit Typenblatt

http://www.bbk.bund.de/nn_402296/Shared ... 5%2087.pdf

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 02 dec 2010, 08:49
door Eddie
Hee... leuk Typenblatt.
Leider... nur 660 Watt Lima....
Nouja, we redden het er wel mee denk ik.

Maar wanneer je na c.a. 2 uurtjes vertoeven in die bus, al helemaal
onderkoeld raakt, is er echt wel wat mis. :cry: :cry:

Groeten,

Eddie

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 02 dec 2010, 13:14
door Frank.fjph
EVEN INHAKEN OP DE WINTERDIESEL!!!!!!!!!!!!!

Ik heb probleempje met het reisje naar Scotland: de tank zit bijna vol met zomerdiesel, gelukkig nog niet gestart, maar hoe voorkom ik problemen????

OPties:

1. Tank warm stoken met kacheltje (ben ik mee bezig)

2 Benzine toevoegen; pas na opstoken tank doen

3. Speciale toevoeging halen, maar helpt dat nog als de diesel al -8 is?? en mogelijk a; vlokt??



Wie heeft een goed idee,

Frank

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 02 dec 2010, 14:07
door Leo
Hoi Frank,

het is niet zo dat er nu meteen enorme vlokken in je tank huizen.
De paraffine kristalliseert en verstopt je filter.

De beste manier in dit geval is aan de opgewarmde diesel (+0 graden) anti-vlok toevoegen, anders sta je onderweg wéér..
Wel flink roeren met een stokkie in je tank om het spul te mixen.
Daarna ff met de ontluchtingspomp de warme dieselmix door het filter pompen en klaar ben je.

Goeie reis,

Leo.:D

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 02 dec 2010, 15:25
door Eddie
ik kwam op marrektploats een leuk radiatortje tegen, 40 x 30 cm voor
20 euros. Voor een doos en verzending kwamen er 10,25 bij.
Dan wil ik dat experiment ook eens (laten) doen.
´k Heb wel een plekkie ervoor: naast de achterbank.
Wat niet wegneemt, dat de verwarming van de voorruit ook moet worden
hersteld, want echt veel lucht komt er niet uit, ook al is dat wat er uit
komt wel een beetje warm.

Groeten,

Eddie

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 02 dec 2010, 16:14
door Frank.fjph
He Leo,

Weer bedankt,

We deden hetvolgende: tank oipgewarmd als aangegeven, vervolgens naar de pomp en er 8 liter benzine in gegooid, motor gooit via retour ook wel wat warmte in de tank.
En nu na 100 km weer tanken met diesel, vannacht op de boot zal het wel niet vriezen (zee is nog niet bevroren)


Frank

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 12 dec 2010, 13:45
door supermono
Hoi Leo,

Tja heb de bus dus op mijn werk binnengezet en daarna was het probleem opgelost.
Heb diesel toevoeging erin gedaan maar zie aan de dieseltoevoerleiding dat hij nou meer lucht aanzuigd :?
2 weken terug had ik de bus in de wind staan en het vroor zeker 9 graden!! daardoor is mijn zomer diesel bevroren (vlokken) en waarschijnlijk ook mijn aanzuigleiding (trekt valse lucht).

In elk geval heb ik er geen rekening mee gehouden dat ik nog zomer diesel erin had.
Bedankt voor je tip!!!!

Effe een ander vraagje leo,
Nu heb ik een 207 D motor erin liggen, is het veel werk om een 208-209-410 motor erin te hangen?
Nu gaat het me niet om hoeveel bouten dat ik los moet draaien maar meer om de specefieke aanpassingen, zoals:
-Trekstarter vervangen voor sleutel starter enz enz.
Weet zelf vrij veel van verbrandingsmotoren (racemotoren benzine) maar van diesels heb ik (nog) niet zoveel kaas gegeten.
Hoor het wel.

Groet,

Frank

Re: Brrrr.... wat koud vandaag...

Geplaatst: 12 dec 2010, 18:27
door Frank.fjph
Even ter afsluiting van mijn intermezzo over zomerdiesel, en met dank aan Leo:

Busje staat nu veilig en wel in scotland bij mijn vriend.
Heeft de eeste lasklus er al uit liggen (schuifdeur).
De reis is relatief probleemloos verlop[en voor zoonlief, de reis van Hull naar Loch Ness was prachtig, de kennismaking met Scotland voor zijn vriendin was een succes, ze hebben door een prachtig sneeuwlandschap gereden, en nergens was file..... :lol: :lol:

Alleen de terureis duurde wat langer, bussen van de megabus reden mniet meer en ook Easyjet hield het voor gezien, maar dankzij de alarmcentrale en het crisicentrum thuis was ie met een dag vertrging weer thuis en een dagje Edinburgh erbij kado :D

thanks Leo,

Frank