Oldtimer reisje Europa

Tips voor leuke uitjes met de kampeerauto? Een te gek reisverhaal geschreven?
Plaats reactie
Charlie
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2010, 20:07

Oldtimer reisje Europa

Bericht door Charlie »

Hallo beste forumleden,

Nog voor de zomervakantie ben ik een discussie gestart op dit forum. Ik wou met 2 kameraden Europa intrekken, met een camper ditmaal omdat er dan geen gedoe is met tenten opzetten enzovoort. Na lang vele huuradvertenties met veel te dure huurprijzen afgezocht te hebben op marktplaats kwam er toch nog een eind aan het gezoek. Toen kwamen we terecht bij een Mercedes 508D 1971 oldtimer, ons eerste idee was dat het toch niks zou zijn omdat hij al zo oud was en voor de reis toch nog vele kilometers zou moeten lopen. Door die twijfel had ik dit forum ingeschakeld, hier werd gezegd dat het erg betrouwbare motoren waren die zich in een 407/508 bevonden. Zodoende hebben wij deze camper meegenomen op onze vakantie.

De eerste dag hebben wij niet veel kilometers gemaakt, we moesten erg wennen aan de besturing enzovoort. De versnellingsbak was ook erg wennen, we zaten in het begin soms in de 4e versnelling op te trekken. Maargoed, met een topsnelheid van 85 kilometer per uur richting Duitsland gereden, met als tussenstop: jawel, de Mc donalds. We hadden voor de vakantie verder nog niets besproken dus we hadden nog geen idee waar we terecht kwamen. Aan de hand van "camper"websites hebben wij vernomen dat er verdeeld over Europa camperplaatsen bestonden. Onze eerste overnachting vond op zo'n camperplek plaats, in de plaats Kronenburg (Eiffel) om precies te zijn. Een mooi klein dorpje met een meer (Kyll), er was niet veel te beleven maar dat komt misschien omdat het zondag was. Het had zowat de hele nacht geregend dus het was een natte bende. s'Morgens lag binnen op het dashboard lag zelfs nog water. Toen zijn we lekker laat om half 11 vertrokken, de 508 moest nog wel een flinke helling op maar daar had hij verder niet veel moeite mee. We zijn toen weggereden met achteraf erg weinig diesel in de tank. Dit omdat de brandstofmeter het niet meer deed. Daarom zijn wij naar het stadje Prüm gegaan om snel te tanken, hiervoor moesten wij een steile helling op die in versnelling 1 moest worden genomen. Eenmaal in Prüm hebben we gelijk ontbeten (brood met knakworst). Toen zijn wij verder gereden door Duitsland waar veel files waren en omdat het in de Eiffel erg heuvelachtig was kreeg ik op gegeven moment wel een erg lam been. Na 2 uur in de file te hebben gestaan zijn we doorgereden naar Frankrijk, het was inmiddels wel 18.00 en dus tijd om de volgende slaapplaats uit te zoeken.

Om 19.30 waren we dan aangekomen op onze overnachtingsplek: Camping croix d'Argeles gelegen tussen Langres en Bourg. Een tussen de weilanden gelegen (maar met vele bomen) camping waar ongeveer 70 plaatsen waren, toch meer een doortrekcamping. We hebben die avond direct maar even stokbrood gehaald voor de volgende dagen, omdat niet overal een supermarkt o.i.d is. Op deze camping kon je ook douchen en dat was ook fijn, we hebben hier ook voor de 2e keer die dag weer olie bijgevuld. De volgende dag zijn wij verder Frankrijk ingereden, bij Lyon gestopt om stokbrood en water te kopen (Budget). We vervolgden onze weg, dit liep allemaal mooi vloeiend totdat we ongeveer Lyon voorbij waren. Hier begon ineens de temperatuur van de motor tot boven de 110 graden te stijgen, toen hebben we besloten om de 508 aan de kant gezet om af te laten koelen.
Na drie kwartier te hebben gestaan gingen we verder, maar de meter gaf na een paar honderd meter alweer 110 graden aan. Na nog een keer gestopt te zijn dachten we het wel te weten: "die meter zal ook wel kapot zijn". Ik denk dat dit waar was want we hebben geen een keer aan de kant gestaan met een overhitte motor. De volgende stopplek was in de Ardeche bij de camperplaats in Serrieres. Eigenlijk een grote langwerpige parkeerplaats die met de Rhone meeloopt. We zaten dan ook pal aan het (kiezel)strand.

Volgende dag zijn we weer verder gereden richting Vias Plage. Dit was een zeer toeristische plaats maar hier waren helaas alleen maar Fransen op de overvolle campings. Tot onze teleurstelling want we hadden net een paar mooie campings uitgezocht in die plaats. Na even op een parkeerplaats vergadert te hebben zijn we tot conclusie gekomen dat we naar een camperplaats in La Tamarissiere gaan, dit is 10 kilometer verderop. Over de nieuwe weg richting dat dorp staan overal borden langs de weg: "camperplaats €5, camperplaats 2 nachten €8" dus camperplaatsen genoeg. Eenmaal aangekomen op camping (met camperplaatsen) Peupliers. Deze ligt een dikke kilometer van het strand af. Een mooi gebied dichtbij zee met vele cafes en barretjes. Erg leuk en levendig maar er is geen Nederlander te bekennen. Na 2 nachten op de camperplaats te hebben gestaan zijn we naar de overkant van de straat gegaan: Camping les Canoes, dit omdat hier sanitair en stroom bij was, we zijn hier slechts 1 nacht gebleven. Toen zijn we met een ingestelde Tomtom richting Sete gereden, lekker handig zou je denken. Maar dit viel vies tegen want de tomtom was blijkbaar verkeerd ingesteld en leidde met mijn 4 maanden rijbewijs en met een 3 tonner dwars door een oud centrum van Agde met een hele drukke markt en hele smalle straatjes. Er moest zelfs een hoofd uit het raam worden gestoken om te kijken "of het goed ging". Na dit gebeuren gingen we langs een supermarkt ook in Agde, hier stond een gestrande half Nederlandse/Duitse man met een oude Ford camper die kwam geld schooieren bij ons. We hebben even met hem gepraat en gezegd dat hij naar de ambassade moest gaan. Vervolgens ging de reis verder naar het strand van Sete, hier zagen werden we aangesproken door 3 franse mannen die zeiden dat ze van de politie waren. Ze wouden onze camper in ze begonnen te wijzen en in het frans dingen te schreeuwen. Het enige wat wij er uit begrepen was dat ze de camper wouden doorzoeken om drugs. We hebben een paar keer gevraagd naar een politie badge maar die hadden ze niet bij zich. We zijn maar niks tegen ze begonnen, want we zagen dat ze kokers om hun broek hadden hangen (messen?). Later kwam ik tot de ontdekking dat ik mijn mobiel kwijt was, verder was er niets weggehaald. Dit verstoorde de vakantiepret wel een beetje dus we besloten om weer terug naar het noorden te gaan.

We zijn toen om half acht uur s'avonds langs Lyon gegaan, ik had verwacht dat het niet druk zou zijn. Dit was het dus wel want we hebben wel 2 keer achter elkaar een CD van 80 minuten af kunnen luisteren. Toen we hier eindelijk uit kwamen werd het haasten om een camping te vinden (22.00uur meesten sluitingstijd) we zijn toen net op tijd aangekomen bij doortrekcamping La Plage. Na hier geslapen te hebben zijn we even langs de Lidl geweest om eten en drinken in te slaan. De camper vertoonde nog steeds geen motorische problemen hij had alleen wel 1 liter olie nodig op 500 kilometer, roken deed hij ook niet veel. Als afsluiter zijn we doorgereden naar Schweich in Duitsland. Hier was net een groot feest aan de gang, konden we gelijk mooi aansluiten aan de kilometerslange biertafels. Er waren ook bandjes aan het optreden en het was gezellig. Later op de avond zijn we nog naar een ander feest geweest alleen hier viel op gegeven moment de aggregaat uit, toen vonden we het mooi geweest. Schweich is een mooi dorpje met groot zwembad, met veel wijngaarden en het ligt aan de Moezel. Hierna zijn wij na een mooie vakantie terug gegaan en dit allemaal zonder echt tegensputteren van de 508! hij heeft het een dikke 3000 kilometer volgehouden zonder te falen en dit allemaal voor zon oudje uit 1971. Dit kan je echt kwaliteit noemen.

Nogmaals bedankt voor het advies :wink:
Charlie
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2010, 20:07

Re: Oldtimer reisje Europa

Bericht door Charlie »

Volgens mij staat die onder het verkeerde topic ofniet :roll:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Oldtimer reisje Europa

Bericht door Admin »

Nu niet meer :wink:

Goeie busjes, hè!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Charlie
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mar 2010, 20:07

Re: Oldtimer reisje Europa

Bericht door Charlie »

Dat bleek wel ja!, misschien dat ik er later ook wel een keer eentje aanschaf. Maar dan wel een wat jongere :lol: .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten