Nog steeds te twijfelen over de indeling

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door patjo »

Hoi allen,

Terwijl de bus inmiddels zo goed als klaar is voor de uiteindelijke inbouw, ben ik nog steeds VOLOP aan het twijfelen over de inbouw.....

De lengte is 281cm en de breedte is 167,5 cm tussen de (beklede) wanden, maar als ik de bekleding weghaal en tussen de isolatiewanden meet, kom ik aan 182 cm in de breedte, dus zou ik (ivm keuringseisen) dus ook een bed in de breedte kunnen maken.

Poeh poeh, ik zit er echt mee. Hoe moet ik het nu doen? Zoals de tekeningen op mijn website met dank aan de sketch-up tekenaar van dit forum? Of toch nog eens goed nadenken......

Ik zet ff twee foto's bij dit onderwerp, een met de exacte binnenmaten (dus alleen het camperdeel, zonder de bestuurdersruimte) en een zoals de bus er nu bijstaat.

Wie helpt me de twijfel weg te nemen met een PERFECTE inrichting voor twee personen? De enige echte HARDE eis is dat ons Thetford C2 cassette-inbouwtoilet in de camper komt. Waar is verder ook geen probleem (wel binnen :D )

Nou kom maar op met die goede ideeën!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door patjo op 30 jan 2011, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Patrick,
Mijn idee heb je gezien,.......en nadat ik een paar keer in de andere 207D heb gezeten, waarbij de achterwand dicht is en de lengte een maatje meer is, blijf ik voor de indeling van de kleine 207D, vooral omdat ik dan zittend achterin een ruim zicht heb en met open deuren echt buiten ben.
En de toilet die toen jij keek niet in busje zat, was vroeger een goede mogelijkheid.

Als ik hem kan vinden dan mail ik je de oorspronkelijke schaal tekening die mijn pa destijds maakte van de indeling en ontwerp.

Groeten,

Frank
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door patjo »

Hey Frank!

Zou mooi zijn ja die tekening!!!

Ik ga denk ik toch ook over tot tweebanken in de lengterichting achterin waarvan ik een bed kan maken van 182X135, dan de toilet tussen het bed en de schuifdeur (en dus ook een beetje voor een deel van de schuifdeur) en de de keuken tegen de linkerzijwand tussen het bed/bank en de bestuurdersstoel

Lijkt me bij nader inzien toch de beste oplossing!!!

Als je zin hebt kom je maar eens kijken in de hal waar ik nu sta met mijn bus!
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door patjo »

Ik ben eruit, denk ik.

Achterin tegenover elkaar (dus links en rechts tegen de zijwanden) twee banken van 130 breed die samen (met tafel en uitschuifplank) een bed vormen van 182X135

Aan de rechterzijkant voor de bank, dus ook gedeeltelijk ook voor de schuifdeur de toilet (blijft voldoende ruimte over om binnen te komen door de schuifdeur)

Aan de linkerzijkant vanaf de bank een kastje aansluitend een keukenblokje met fornuisje, wasbakje en koelkastje.

Op het krapste stukje is de loopruimte tussen het keukenblok en de toilet 60 cm, moet kunnen dus.

Dit is volgens mij, en vele anderen die er inmiddels naar gekeken hebben de beste oplossing voor de indeling. Gewoon een beetje schuin liggen dus :-)

Zodra ik de tekening op schaal heb, zal ik hem hier posten tot die tijd een schetsje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door Frank.fjph »

He

Dit lijkt me een uitstekend plan Patrick........ :D

Komt me wel bekend voor,

Frank
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door Janneman »

Dan is het uiteindelijk toch aardig in de buurt van de indeling van onze camper.

Alleen heb ik toiletgroep en aanrecht net aan de andere kant, dat is omdat het bij warm weer fijner kokkerellen is bij een openstaande deur. Nou ja eigenlijk bij warm weer liefst buiten kokkerellen.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Johannes

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door Johannes »

Maak je de tekening zelf?
Pieter
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door patjo »

Ja Pieter, ik zal wel moeten :D

Maar het is een vrij eenvoudige hoor!

De lengte van het camperdeel is 281, de breedte 167,5 (maar tussen de wanden 183cm) en de rest is al te zien op de eerste tekening die ik helemaal bovenaan gepost heb :D

Oh ja de buitenzijde van het toiletvertrekje is 70X85 en het bed 180x130

Dus ff met het lineaaltje en een potloodje aan de gang en ik ben zover (denk ik) hihi
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door winand »

Patjo; Ben benieuwd hoe je het voor elkaar krijgt om op de bank te gaan zitten aan de rechter zijde.
je moet je enorm tussen het toiletblok en de tafel proppen, dat lukt je nooit :mrgreen:

Ik zou gaan voor een indeling als deze:
(uiteraard wordt de toiletruimte nog afgesloten door een deur)

Afbeelding

Keukentje kan je echt wel wat kleiner krijgen, en dat deze voor een deel in de schuifdeuropening komt,
is niet erg, die volle opening heb je toch niet nodig?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door patjo »

Hoi Winand,

Leuk om het zo even inzichtelijk te maken. Maar de tafel wordt niet net zo lang als de banken maar ongeveer 3/4 daarvan. Als ik de tafel laat zakken tussen de banken gebruik ik een stuk uitschuifplank om het ontbrekende deel te bedekken als bedbodem. Op deze wijze kun je wel eenvoudig gaan zitten zonder te 'proppen' toch :D
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door Frank.fjph »

En als je de heftafel iets modificeert kun je het blad ook nog zover naar een kant schuiven dat je gewoon naar acheren eruit kan wandelen.... :lol: maar ook grote delen of platen hout 122x244 kunt laden....

Frank
Johannes

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door Johannes »

Hallo Winand,
Als je bij het starten de ondestaande template kiest zijn de figuurlijnen niet zo grof en is je werk wat strakker.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Je ziet op deze afbeelding dat de figuurlijnen strak en dun zijn.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Groet Pieter
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door gilles »

ik heb inmiddels mijn camper weer leeg om de vloer te gaan vervangen maar heb voorheen heel veel plezier gehad door de tafelpoot van een oude bureau stoelpoot te maken,hierdoor kon ik hem ook draaien en was er dus makkelijker in te stappen.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door winand »

@Johannes; thanks, tip van de meester ;-)
Ik gebruik nog SketchUp 7.0, die heeft die templates niet volgens mij?
Ik ga em updaten..
Heb je trouwens een vloerplan voor een 508 met 3,5m wielbasis in sketchup voor mij
met die mooie wielkasten erin enzo, kan ik ook eens lekker prutsen :-)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Johannes

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door Johannes »

Hallo Winand,

Je start Sketchup, gaat naar File (bestand) en klikt op 3d warehouse.(get models) Daar zoek je op L409. Dan krijg je mijn collectie (Yellowbus) en daar zoek je de groene bus op. Direct downloaden in je bestand en prutsen maar. Verknal je het bestand kun je weer opnieuw downloaden. Veel plezier ermee. :D
Het is een 2900 cm wiel basis . Maar de bus bestaat uit panelen en je kunt een paneel langer maken door het te verschalen.
Gebruik jij de NL of de EN versie.?

Groet Pieter
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door winand »

@Pieter:
Heb nu versie 7.1 NL (heb liever EN versie, maar kon em nergens vinden om te downloaden)
Ik heb je model ingeladen, ziet er echt super uit, je hebt echt handig met Sketchup!
Ik ga nog proberen om er een verlengde bus van te maken, maar dat zal me wel wat moeite kosten merk ik nu al ;-)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Johannes

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door Johannes »

Klein cursusje dan,
Je klikt met links op de bus , in het scherm klik je dan op explode. Je ziet dat de bus dan uit groepen bestaat die met blauwe lijnen worden aangegeven.
Je selecteert( shift ingedrukt houden ) dan de achterdeuren de stijlen en de laatste panelen, en schuift ze naar achteren.
Afbeelding

Dan selecteer je de dakrand en klikt op de "scale" tool in de werkbalk , om de dakrand komt een rechthoek met groene blokjes op de hoeken. Je zet de cursor op het blokje midden achter en dan de middelste van de drie en trekt de dakrand tot boven de achter deuren.
Afbeelding

Nu klik je met rechts op het tweede paneel van achteren en in het scherm klik je op "edit group" . dat doe je nog een keer.
Je selecteerd de "push/pull" tool in de werkbalk . je wijst de achterste zijkant van het paneel aan en trekt dat tot aan het eerste paneel.
Afbeelding

Je draait de bus om en doet het aan de andere kant ook zo. En de bus is nu dan zo lang als jij hebt gekozen. De wielkasten nu nog op de juiste plek , en de vloer aanpassen en klaar isie.
Je kunt ook het eerste paneel van achteren verlengen als je dat mooier vind. en je zou ook het smalle paneel ,iets naar voren, kunnen kopieeren en dan met "paste in place" naar achteren kunnen schuiven . Ik weet zo even niet meer hoe breed dat paneeltje is.

Succes groet Pieter
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door winand »

Thanks, ga ik zeker proberen!
Misschien eens een apart Sketchup topic openen, want om hier daar over door te bomen is wel offtopic..

[edit]
GELUKT! :mrgreen:
Afbeelding
[/edit/
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Johannes

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door Johannes »

gefeliciteerd dat ziet er goed uit.
Nu de ramen maar dan in een ander topic.
Groet Pieter
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door Berthil »

winand schreef:Misschien eens een apart Sketchup topic openen
Goed idee, want ik ben ook al driftig bezig en begin het al een beetje door te krijgen.
Je kunt beter bestaande spullen copieren en spullen ergens anders uit halen, dan alles zelf tekenen.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Johannes

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door Johannes »

Hallo Berthil,

Zolang er maar iemand zo gek is om het te maken.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door Berthil »

Aan mij zal het niet liggen, ik ben gek genoeg (hoop ik). :wink:
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door patjo »

Nou de kogel is door de kerk,

Gebruik makend van de tekening die Winand hier gepost heeft, heb ik vandaag de definitieve indeling op de vloer "uitgetekend" met zwarte tape. En ik moet zeggen..... HET PAST!!!!

Zie foto's.

Winand... BEDANKT!!

Nu kan ik EINDELIJK aan het timmeren!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door Janneman »

Nou die kogel door de kerk is... pfoe eindelijk :lol: wordt het wel tijd om voor je start ook eens na te denken over hoe je straks bv je tafeltje/stoelen ergens kwijt kunt.

Ik zelf heb bv wel een mooie bergruimte onder zitbanken/bed. Maar in de praktijk zit je zo veel mogelijk buiten en dan hoef je niet telkens je bed 's morgens naar een zitplaats om te bouwen. Nadeel is dan weer dat je spullen onder je zitbank nauwelijks aan kan. Omdat ik al een fietsenrek achterop de bus had bij aankoop waardoor de deuren niet meer open konden (ja of eerst dat rek eraf) heb ik ervoor gekozen een bak achterop de trekhaak te maken waarin ik tafel/stoelen/bezem/buitenkooktoestel en nog wat grotere spullen kwijt kan. Reuzehandig maar het is een keuze of je de achterdeuren open wilt blijven kunnen doen.

Verder heb ik ook bovenkastjes rondom bij de zithoek en boven het aanrecht. Als je ze op een mooie maat maakt lekker handig en niet in de weg. Ik zat al op mijn computer te kijken maar natuurlijk 100 foto's van de buitenkant van de camperbus maar bijna niks van de binnenkant. in ieder geval geen waar je wat aan zou hebben.
-----------------------
Groetjes,
Jan
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Nog steeds te twijfelen over de indeling

Bericht door patjo »

Hoi Janneman, bedankt voor je reaktie.

Voor de (crespo) stoelen en vouwtafel is plek gereserveerd tussen het toilet en de bestuurdersstoel. Althans da's de planning :D

Tijdens de rit (als ik het bed weer in banken heb getransformeerd) kan er ook nog het e.e.a. tussen de tafel en de achterdeuren staan, ik maak de mogelijkheid om de tafel te kunnen verplaatsen. (meerdere bevestigingspunten aan de vloer dus)

Graag zie ik uiteraard foto's van de binnenzijdes van de campers van IEDEREEN!!!!
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast