Pagina 1 van 1

Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 11 jan 2011, 16:39
door moeton
Hallo, ik ben nieuw op het forum en ik zoek, indien mogelijk, een antwoord op het volgende:
Tijden mijn ski vakantie naar valthorens moet ik naar een hoogte van 2300 mtr.
Hoe hoger ik kom hoe beroerder de motor gaat draaien.
Vanaf ± 1100 mtr gaat hij iets zwart roken.
Als ik op 1600 mtr ben word de rook steeds grijzer.
Als ik boven op de plaats van bestemming ben (2300 mtr) en geef dan gas loopt de motor onregelmatig.
stationair loopt hij wel goed.

Als ik thuis de motor bij -12gr. start slaat hij na 2x voorgloeien, zonder gas te geven, direct aan.
Op 2300 mtr hoogte bij -12gr. gloei ik 3x voor en moet ik het gaspedaal vol intrappen dan komt de motor langzaam op gang.
Onder tussen gooit hij er dikke witte rookwolken uit.
Als ik naar beneden ga precies het zelfde verhaal als naar boven alleen rookt hij da nog meer (grijze rook).
Ben ik eenmaal onder de 1000mtr. dan is er niets meer aan de hand.

Het betrefd hier een 2.5 fiat diesel zonder turbo bj 1995.

Kan iemand mij vertellen hoe dit komt en of dit normaal is? en is dit eventueel te verhelpen?.

Groeten,
Moeton

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 11 jan 2011, 17:41
door Leo
Is dit normaal: Ja.

Hoe komt dit: Bij iedere 8 meter stijging zakt de luchtdruk ongeveer een millibar.
Dus op 2300 meter hoogte krijgt je motor nog maar ca 72% van de hoeveelheid lucht die hij op zeenivo krijgt.
En dat is gewoon te weinig om goed te kunnen draaien/starten.
Niet alleen mensen worden op die hoogte kortademig, maar je dieseltje ook.

Is er iets aan te doen: Nee.


Mvg, Leo.:D

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 11 jan 2011, 18:57
door Yoni
Een turbo er op bouwen!

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 12 jan 2011, 08:07
door moeton
Oké Leo, bedankt voor je duidelijke antwoorden.
Hier kan ik tenminste wat mee.:lol:
groeten,
Moeton.

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 13 jan 2011, 22:03
door nicobr
Leo schreef: Is er iets aan te doen: Nee.

Mvg, Leo.:D
Leo ,

Zoals jij met LPG hebt liggen testen had ik toch verwacht dat je zuurstof inspuiten zou voorgesteld hebben?

Zuurstof is een gevaarlijk en hoog explosief goedje , maar ja , dat is LPG ok...

Puur theoretisch -> een optie?

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 14 jan 2011, 00:28
door Frank.fjph
Ik had ook al aan die mogelijkheid zitten denken..... :idea: :idea:
Leo vast ook al eerder.....?????

FRank

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 14 jan 2011, 06:54
door dereiziger
Ik heb het hier op het forum er ook al eens over gehad, na verder onderzoek bleek het wel een duur geintje te zijn en wat een gewicht extra .. heb zelf besloten het voor lief te nemen.

grt Ton

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 14 jan 2011, 07:35
door Leo
Nicobr,

daar hebben we het hier al eens over gehad.:lol:
Maar ik wil de simplistische berekening nog wel even overdoen:

2,5 liter motor.
Draait gemiddeld bergop -laten we zeggen- 2500 toeren.
Da's dus 1250 X 2,5 liter = 3125 liter lucht per minuut.
Daarvan is ca 21% zuurstof, maakt 656 liter zuurstof per minuut op zeeniveau.

Het luchtoverschot van deze Fiat is ca 8%.
Dat betekent dat deze motor op 2300 meter hoogte zo'n 20% zuurstof te kort heeft.
Oftewel moet je dan 131 liter zuurstof PER MINUUT gaan toevoegen om de motor goed te laten lopen.
In de grootste zuurstoffles zit 80 liter X 200bar = 16000 liter, oftewel voorraad voor 122 minuten, = 2uur bij 2500t/m.


Zoals Ton schrijft; het is een tikkie duur en zwaar. :roll:
Kun je 'm beter die paar uur per jaar laten roken.


Mvg, Leo.:D

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 14 jan 2011, 09:50
door Rene
Ik kwam dit tegen is dit misschien een oplossing?
http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/

Gr Rene

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 14 jan 2011, 10:19
door Leo
Nope Rene, want daarmee krijg je nog steeds niet meer zuurstof.

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 14 jan 2011, 12:07
door Berthil
Misschien Nitrometaan bij in de tank stoppen, want die draagt wat extra zuurstof bij zich.
(Alleen geheel op eigen risco uitvoeren, onderetekende is niet aansprakelijk voor de eventuele schade)
Groeten Berthil.

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 14 jan 2011, 13:51
door dereiziger
Bij Nitromethaan toevoegen zou ik eerst dit even lezen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitrometha ... rbrandstof

En dan denken moet mijn bussie meedoen aan dragraces of dienst doen als autobom :P

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 01 mar 2011, 19:51
door mazzel
Hoi,
Met een goede turbo geen last. :lol:

Grtz.,
Ger

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 01 mar 2011, 19:55
door Leo
Zonder turbo ook geen last.
Gewoon niet in je spiegels kijken. :roll:

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 02 mar 2011, 09:19
door Dennis en Nancy
op 2400 meter hoogte rookte onze 406 als een idioot. Zwarte rook bleef hangen achter de bus toen we boven probeerde te komen. Zoals al gezegd is, niet achteruit kojken. Of foto een foto maken voor het nageslacht en de ramptoeristen hier op het forum. Startproblemen heb ik toen niet gehad. Liep wel regelmatig. Dit was wel in de zomer. Grt dennis

Re: Roken op 2300mtr hoogte

Geplaatst: 02 mar 2011, 09:31
door beatrix18
Dan moet ik toch ff denken aan dit topic:
viewtopic.php?f=28&t=5446

:roll: :wink:

Peter