Pagina 1 van 1
Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 12 jan 2011, 19:06
door Yoni
Ik zit al een tijdje te denken om een turbo op de 364 te bouwen daarvoor moet de compressie verlaagd worden van 1:17,25 naar 1:16,5
moeten hier andere zuigers voor gemonteerd worden of kan ik dit af met een extra kop pakking?
De brandstofpomp moet vervroegd worden van 18 naar 15+1 graden voor bdp hoe dit te doen ben ik nog niet helemaal over uit in het duits werkplaats handboek!
Gr Yoni
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 13 jan 2011, 13:51
door Johannes
Hallo Yoni,
Om de compressieverhouding aan te passen zou je de zuigers af kunnen laten draaien . Je zult dan wel eerst uit moeten rekenen hoeveel en kijken of het dek van de zuiger daar dik genoeg voor is.
Twee koppakkingen op elkaar monteren is vragen om lekkages. Bij het ombouwen van diesel naar gas wordt er wel een dikke stalen plaat tussen twee pakkingen gemonteerd om de vereiste hoogte te krijgen.
Je creéert daarmee wel een aantal andere problemen, onder andere de stoterstangen , die zijn daarna te kort.
Groet Pieter.
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 13 jan 2011, 14:39
door Yoni
Okee ja dat vermoeden had ik al met een dubbele pakking, dat van die stoterstangen had ik ook al bedacht. ik ben opzoek naar het werkplaats handboek in het nederlands dan kan ik ook zien waar die lagere compressie mee word gewonnen of dit door de kop komt of kortere zuigers of misschien een grotere kamer in de zuiger!
Groet
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 13 jan 2011, 17:08
door dereiziger
ik vraag me hierbij af, is het dan niet goedkoper om een blok met turbo erin te tillen ??of zijn die er niet?
grt Ton
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 13 jan 2011, 22:12
door Berthil
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 13 jan 2011, 23:30
door Yoni
Zou ik een blok zonder turbo met 14.000 km zonder turbo willen ruilen tegen meer dan 1200 euro voor een blok wat volgens zeggen maar 150.000km heeft gelopen ?
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 14 jan 2011, 07:01
door dereiziger
Ik zou je huidige blok gewoon op reserve houden .. mocht de turbo toch niet bevallen ..
maar wat kost het aanpassen van je huidige blok naar een turbo? ..
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 14 jan 2011, 07:50
door Leo
Yoni schreef:Zou ik een blok zonder turbo met 14.000 km zonder turbo willen ruilen tegen meer dan 1200 euro voor een blok wat volgens zeggen maar 150.000km heeft gelopen ?
Dus je helpt liever een blok met 14K naar z'n grootje (zuigers afdraaien in een blok zonder zuigerkoeling en er daarna een turbo op zetten) dan dat je 1200 euro uitgeeft en een reserveblok hebt liggen?

Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 24 jan 2011, 08:51
door Rens
Waarom zou je de compressie verlagen, je kan ook met lagere turbo druk rijden.
Er is namelijk de compressie van de motor bij normaal aanzuigen, als je daar de turbodruk bij stopt krijg je een hogere "effectieve compressie". Deze is te berekenen.
Een nadeel is dat turbo motoren vaak zuigerbodem koeling hebben en een blok dat normaal geen turbo heeft niet. De levensduur zou daarom korter kunnen zijn.
Wat info over het monteren van een turbo op een om61... blok:
http://www.superturbodiesel.com/std/ip- ... t-189.html
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 25 jan 2011, 10:42
door Hymermofiel
viewtopic.php?f=21&t=4324
Het houdt mensen toch bezig....
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 25 jan 2011, 13:09
door Leo
Logisch, een mens wil altijd meer dan hij heeft..

Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 25 jan 2011, 21:09
door Hymermofiel
@ Leo

Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 26 jan 2011, 01:33
door Rens
Ik wijk nu een beetje af van het onderwerp maar heeft er iemand foto`s van een turbo ombouw op een 207/208 bus (om616,617,601,602). Ik heb geruchten gehoord dat het kan alleen geen idee waar ze de turbo proppen de ruimte is namelijk bijna 0 bij zo een bus.
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 26 jan 2011, 09:20
door Hymermofiel
@ Rens
Lees dit topic maar door:
viewtopic.php?f=21&t=4324
Onder het chassis, naast de versnellingsbak. Op de plaats van de voorste demper. Hoger is geen ruimte te vinden zonder ingrijpend te verbouwen aan je chassis.
Daar hangt hij dus ook op mijn OM617 (309d)
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 26 jan 2011, 15:08
door dereiziger
http://link.marktplaats.nl/415162379 voor als je het echt niet kunt laten ;)
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 26 jan 2011, 16:07
door Berthil
De motor zal ie wel niet meer te koop hebben, want die is opgeblazen, de rest van z'n camper wel.
Groeten Berthil.
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 26 jan 2011, 21:57
door Hymermofiel
In dat geval is de camper ook opgeblazen. Hij heeft zo´n beetje zijn hele camper gedemonteerd en in onderdelen te koop gezet. Kijk maar eens bij zijn andere advertenties. Een handige knutselaar heeft er een mooi bouwpakketje aan voor de donkere dagen.
Deze turbo gaat overigens niet werken. Als het ding zelf al nog in orde is waar ik een heel hard hoofd in heb.
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 27 jan 2011, 22:04
door Hymermofiel
Voor de liefhebber.
http://www.superturbodiesel.com/
Uiteraard meest in de VS en Finland. Daar zijn ze niet zo vies van een beetje werkdruk in de diesel. En ook minder wet en regelgeving, helpt ook mee natuurlijk
Zitten op ruim 300 pk uit de OM617. Weten te melden dat je niet naar 380 PK met 2,8 bar boost moet gaan :shock: 260 pk uit een ongeblazen OM617 met retrofit turbo.
341hp/535nm, 1.8bar, hp hx40super
And one around 380hp at 2.8bar, but it exploded
If you keep the boost under 2bar you are safe with OM617, but over
this you get problems
Insane.......
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 28 jan 2011, 00:52
door Johannes
Je kunt er een lagedruk turbo opzetten zonder alteveel aanpassingen. In zweden rijden er een paar rond met zo'n turbo en dat schijnt hen heel goed te bevallen.
Pieter
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 28 jan 2011, 15:03
door Hymermofiel
@ Johannes
Niet alleen in Zweden, ook in Nederland
Dat het goed werkt weet ik. Ik heb er bijna 100.000 km terug een turbo op gezet. Uiteraard een lage druk (0,5 bar) en het werkt (voor mij) geweldig. Nog altijd starten, lopen als een zonnetje en ca 1 liter olie op 7000 km. Zit nu tegen de 300.000 km met de OM617.
Maar bijna 300 pk er uit halen......... dan ben ik bij het volgende stoplicht terwijl de camperopbouw nog thuis staat...

Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 31 jan 2011, 01:52
door Rens
Heb je ook zuigerbodemkoeling gemaakt op die om617 of was het al een turbo variant van het blok?
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 31 jan 2011, 11:18
door Johannes
Interresant leesvoer
Schrijver geniet in de USA van een uitstekendeen gedegen reputatie op het gebied van turbo technologie.
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/ ... index.html
Deze lectuur geeft je een goed beeld van waar je mee bezig gaat en wat de knelpunten zijn van een turbo-opbouw.
De auteur legt heel duidelijk uit waarom een turbo niet perse een hogere belasting voor je lagers en krukas hoeft te zorgen.
Veel plezier.
Pieter.
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 31 jan 2011, 17:20
door Hymermofiel
@ Rens
zuigerbodemkoeling zit er niet op de NA OM617 en is ook niet nodig bij 0,5 Bar boost. Een mythe dat dat zou moeten. Het gaat super,al ruim 100.000 km lang
@ Johannes.
Die Amerikanen zijn inderdaad veel en veel verder dan wij met dit soort upgrades. Wel een leuk boek wat jij post, ga het wel bestellen. Lijkt me leuk. Ik heb heel veel contact gehad met Steve van Aerocharger, die man weet ongelooflijk veel van turbodruklading en de mogelijkheden. Nu ben ik zelf opgegroeid in Canada en later nog heel veel terug geweest, ook naar de USA. En wat je daar meemaakt qua motortechniek is geweldig. Turbo´s op sneeuwscooters, swamp boats, stock cars, drag cars, buitenboordmotoren en zelfs vliegtuigen. Volkomen maf, altijd op zoek naar meer.
De eerste (turbo)diesels in de VS waren gewoon GMC 8 cilinder benzinemotoren voorzien van een dieselkop en turbo. Die stomme dingen bleven nog heel ook, tot ieders verbazing.
Je kunt echt heel leuke dingen doen met een diesel. Als je je maar niet laat beperken door wat (hier in Nederland) algemeen gedacht en dus aangenomen wordt. Maar inderdaad niet te gek maken, geen 1,5 bar je NA blok instuwen. Gewoon een behouden 0,5 tot max 0,7 bar. Dit ook naar advies van Aerocharger. Overigens hebben wij hele horden Aerocharger turbo´s op nagelnieuwe OM602´s gebouwd. Leverden dit gewoon af fabriek voor gebruik in de Alpen. Om toch nog wat klimvermogen te hebben. Ging uitstekend
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 31 jan 2011, 19:04
door Johannes
mmmm die gm's bleven niet allemaal heel hoor. Er zijn bosjes chevrolets weer omgebouwd naar benzine. Meestal vlogen de lager kappen van de krukas eronder uit. Later hebben ze betere uitvoeringen gebouwd.
Ik werk freelanse als krukasslijper/reperateur bij een bedrijf die gespecialiseerd zijn in het bouwen van tractorpulling en dragrace motoren. Veel import van Krukassen,blokken, koppen, zuigers en blowers uit de VS.
Dat het niet altijd goed gaat kun je op de volgende video zien.
http://www.youtube.com/watch?v=3sj2HgGwDOU
Groet Pieter
Re: Turbo op OM364 bouwen
Geplaatst: 31 jan 2011, 20:19
door Hymermofiel