Pagina 1 van 2
Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 13 jan 2011, 14:34
door Yoni
Zijn hier meer mensen die een ex ambu 609 hebbben die ook een slechte zei stabiliteit hebben bv als ze achterin staan en heen en weer gaan leunen en dat heel de bus zeilings mee swingt?
Dit lijkt me een schokbreker probleem nou horen die dingen pak m beet 70.000-100.000 mee te gaan en wij zitten niet eens op de 15.000
Zijn deze ook aan leeftijd slijtage onderhevig zijn er meer mensen die dit hebben of hebben verholpen met nieuwe dempers?
Gr!
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 17 jan 2011, 20:26
door Grenzgenger
Hallo Yoni,
wij hebben dezelfde auto en hebben (nog) nergens last van. Onze auto's hebben welliswaar zo goed als niets gelopen maar zijn toch 22 jaar oud...!
Groet Marcel
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 17 jan 2011, 21:18
door Yoni
Wij moeten om de wijk te verlaten een heel vervelend stoep randje afrijden waarbij het rechter achterwiel als laatste van het stoep randje afkomt wat er in resulteert dat je bijna door het bij-rijders raam word gekatapulteerd!
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 09 feb 2011, 11:59
door bartje2012
de 609 heeft parabool vering geloof ik? die zijn niet zo stug, en dus de schokbrekers zorgen voor het meeste werk qua stabiliteit en nadeinzen zoals je zelf al aangaf in je titel. Ik geloof dat ze hydraulisch zijn? niet telescopisch neem ik aan. Om te controleren of je hydraulische schokbrekers nog goed werken kun je de volgende dingen controleren:
- Na rit moet de schokdemper handwarm zijn of bij vochtig weer droog
- is ie ijskoud of nat heeft ie niet gewerkt en is ie dus stuk
- is ie daarentegen keiheet is er waarschijnlijk een olielekkage geweest want dan is er teveel beweging of contact/weerstand
- vervolgens controleren of ie goed in de rubbers zit en controleren op vette plekken (duid op olielekkage)
- voel eens aan je banden zijn ze golvend afgesleten? dan "stuiter" je op de weg, reden: kan defecte schokdemper(s) zijn
Als je toch bezig bent controleer dan ook alle rubbers waar ze in hangen, de veerbeugels ivm met verschuivingen van de bladen en controleer de
torenbout (of ie goed vast zit).
p.s. Denk ook aan je gewicht, ik heb het bij mijn 508 met zware achtervering (kont omhoog) ook heel erg, ik ga pas vanaf 4500kg enigzins rechtstaan en stabiel op de weg liggen, wat met b rijbewijs en zonder lading betekent dat ik wiebel en stuiterig ben. ook sturen met lage snelheden gaat beter met meer lading.
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 09 feb 2011, 13:36
door Yoni
Klopt parabool geveerd, ideaal rijd heerlijk gelukkig hebben wij een ambulance veren pakket die missen voor 1 en achter 2 bladen daar tegen staat wel dat je TMM 4800Kg is!
Volgens mij is hij hydraulisch gedempt!
Aaan de banden geen rare slijtage gezien en ook geen natte of vette plekken aan de dempers!
Zal binnenkort eens kijken of ze warm worden maar dat is lastig er zit een kunstof stofhuis omheen!
Gelukkig hebben wij een ambulance veren pakket die missen voor 1 en achter 2 bladen daar tegen staat wel dat je TMM 4800Kg is!
Ieder bladveer is met een rubber gescheiden dus je pakt trapsgewijs steeds een blad erbij!
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 09 feb 2011, 19:24
door Goldwingh
Onze 609 reageert precies zoals Yoni beschrijft. Gekocht bij 33.000 en inmiddels op 50.000. Staan nu in Spanje (Blanes). Ik had de plannen om bij terugkomst de voorste schokbrekers te vervangen door KONI`s omdat bij slecht weer ik vond dat je dan toch meer moest bij sturen. Verder is de vering voortreffelijk. Adrie heeft Artrose en ondervind met deze wagen geen problemen.
Groet Henk en Adrie
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 09 feb 2011, 21:39
door Leo en Janet
Onze 609 veert als een "lelijke eend". Zo te lezen heel normaal dus.. Wel is hij heel zweverig op het stuur, je moet constant corrigeren. Heeft dat iets met de uitlijning te maken?
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 13 feb 2011, 10:53
door Yoni
Dat corrigeren hebben wij eigenlijk geen last van zelfs nouwelijks met wind!
Het enige vervelende is de instabiliteit tussen links en rechts het voelt af en toe als een katapult als je met een kant van een stoeprandje af rijd!
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 13 feb 2011, 11:41
door Frank.fjph
Heb je een stabilisator op je achteras, dat wil ook wel iets helpen lijkt me......
Verder het zweverig sturen van de andere vraagsteller:
Meerdere mogelijkheden:
1. Verkeerde gewichtsverdeling over de voor en achteras, dus teveel op de achteras, of zelfs achter de as een behoorlijk gewicht, dat laatste doet het effekt dynamisch nogal versterken!!
2. Versleten fuseepennen/ taatslager onderin de fusee
Deze 2 heb ik uit eigen ervaring
er zijn er vast nog meer te bedenken.
Frank
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 13 feb 2011, 13:01
door Goldwingh
De suggesties van Frank zijn allen zeer correct, maar spelen bij de 609 Ambulance uitvoering nog geen rol. Die zijn gebouwd als 6 tonner en aangepast met een veren pakket voor 4,8 ton. Hebben standaard voor en achter een stabilisator. Hebben alle weinig kilometers gelopen, zodat van een echte slijtage nog geen sprake is. De vering voelt week aan, maar is prettig als je per ongeluk een verkeersdrempel te snel neemt. maar rijd je er schuin overheen of een stoep op, dan moet alles in de wagen storm vast zitten. Als wij terug zijn, dan ga ik proberen of het met goede schokbrekers is te verbeteren en vermeld ik het resultaat.
Groet Henk en Adrie, van uit Blanes
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 13 feb 2011, 14:19
door Yoni
Ik ben benieuwd of dat het gaat verhelpen, ik hoop het wel dan zou ik graag weten waar de de dempers heb gekocht of besteld!
gr. Yoni
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 13 feb 2011, 18:26
door Leo en Janet
In mei moet de onze voor de APK. Dan laat ik gelijk naar het eea kijken. Ben ook benieuwd hoe dat met de nieuwe schokbrekers gaat werken tzt.
Volgend weekend voor het eerst met deze wagen een weekendje weg naar de Belgische Ardennen. Gaan we alles eens proberen hoe alles in de praktijk werkt.
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 09 mar 2011, 20:19
door bancras
Paraboolveren hebben vrijwel geen wrijving. Alle demping moet komen van de schokdempers. Als bij het rijden over een verkeersdrempel de auto niet na blijft deinen dan werken de schokdempers goed.
De stabilisatorstang zorgt er voor dat het voertuig in bochten weinig overhelt. Het is in feite een veer die de hoek tussen as en bovenbouw beperkt. De 609 ziekenauto heeft een extra-zware stabilisatorstang op de achteras. Dit heeft doorgaans een positief effect. Maar als je schuin over een verkeersdrempel rijdt dan zorgt die stabilisatorstang er ook voor dat de bovenbouw zoveel mogelijk de hoek van de achteras zal volgen en omdat je nogal hoog boven het wegdek zit resulteert dat in nogal heftige dwarsbewegingen. Bij het verlaten van mijn woonwijk moet ik ook altijd over zo'n schuine verhoging. Langzaam rijden is dan de oplossing.
Mijn 609 rijdt en stuurt prima. Bij zoekerig sturen zou je eens kunnen experimenteren met de bandenspanning op de vooras, en het toespoor eens kontroleren. Omdat de voertuigen vrijwel nieuw zijn zal slijtage niet de oorzaak zijn.
Groeten, Bob.
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 09 mar 2011, 21:53
door Goldwingh
Het verhaal van Bob kan ik bevestigen, navraag aan Gerard Exis, die zijn schokbrekers heeft vervangen wegens happen in de voorbanden, blijkt dat dat geen invloed heeft op het bewegen van de wagen ,schuin over een drempel. Dus net als Bob altijd langzaam "schuinmarcheren".

Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 10 mar 2011, 07:29
door humenjan
Beste Yoni,
Ik heb uiteraard ook het zelfde probleem met mijn MB613.
Heb dat geprobeerd op te lossen met nastelbare Koni's. Geeft niet het gewenste resultaat.
Met vriendelijke groet,
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 10 mar 2011, 14:29
door Yoni
Dat van die zwaardere torsiestang t.o.v. de vering had mij toevallig ook even aan het denken gezet afgelopen week!
Maar als ik naast de bus sta en ik duw tegen de caroserie aan op hoofdhoogte dan schommelt het geheel nog zeker 4x na!
dat is volgens mij wel het geen dat de schokbrekers ophoren te vangen?
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 10 mar 2011, 14:57
door Leo
Wat heb je bovenin/bovenop die bus zitten Yoni?
Zo zie ik op dak wel eens loodzware imperials zitten waarvoor men een telekraan nodig had om 'm er op te tillen.
Daar helpt natuurlijk geen enkele schokbreker tegen.
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 10 mar 2011, 21:08
door Yoni
Eerst zat er helemaal niets op maar nu enkel een aluminium imperial maar dat heeft het de situatie eigenlijk niets veranderd!
Maar geen topzware dingen in de bus, misschien dat het veranderd wanneer de keuken af is en de watertanks er onder hangen!
Zit te denken om iemand heen en weer te laten schommelen en kijken hoe de torsie stang rubbers er aan toe zijn misschien dat hier ook wel wat zijdelingse speling uit komt!
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 15 mar 2011, 11:24
door Yoni
Ik heb een van de schokbrekers gedemonteerd,
ingaand kan ik de demper zonder al te veel moeite in een keer indrukken
Uitgaand ervaar ik wel weerstand!
Hebben deze dempers zowel in en uitgaande demping of alleen uitgaand?
Groet Yoni
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 15 mar 2011, 18:15
door bancras
Een goede schokdemper heeft ingaand weinig demping en uitgaand veel. De dempingskracht is ook nog snelheidsafhankelijk; niet van de voertuigsnelheid maar van de snelheid van in-en uitbewegen van de demper.
Bij het rijden over bijvoorbeeld een verkeersdrempel zal de as heel snel omhoog gaan; de veren zorgen er dan voor dat de bovenbouw relatief rustig omhoog beweegt. De schokdempers moeten ingaand dan ook weinig dempingskracht hebben.
Daarna zal de bovenbouw weer omhoog gaan onder invloed van de ingedrukte asveren; de schokdempers zorgen er dan voor dat dat rustig gebeurt en zonder nadeinen. Daarvoor is een bepaalde dempingskracht nodig.
Bij elk nieuw voertuigtype zal de schokdemperfabrikant proeven uitvoeren om een zo goed mogelijk compromis te vinden voor de dempers. Op een golvende asfaltweg zal je veel demping willen hebben; op een klinkerweg of een weg met betonplaten weer weinig demping. De belading is uiteraard ook van belang.
Nieuwe en dure personenauto's hebben tegenwoordig dempers waarvan de dempingskracht tijdens het rijden kan worden ingesteld: met de hand of computergestuurd. Maar onze voertuigen hebben dit nog niet.
Groeten, Bob.
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 16 mar 2011, 07:28
door Yoni
Ik had hem toevallig in de auto liggen gister toen ik ergens op bezoek ging daar even bij de garage de schokbreker laten zien en de beste man zei zo dood als een pier.
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 16 mar 2011, 21:08
door winand
Dus.. hoe kan je zelf de staat van een schokdemper testen..?
Yoni's schokbreker voldoet aan het verhaal van Bancras over een goede schokdemper..
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 16 mar 2011, 21:35
door Jeroen_Hanomaf
bancras schreef:Paraboolveren hebben vrijwel geen wrijving. Alle demping moet komen van de schokdempers. Als bij het rijden over een verkeersdrempel de auto niet na blijft deinen dan werken de schokdempers goed.
Zo test ik ze zelf in elk geval! En anders even met de hele wagen naar de schokbreker/bandenboer en over zo'n testbankje heen?
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 17 mar 2011, 09:17
door Yoni
Mijn schokbrekers voldoen een klein beetje aan de eisen die ze moeten voldoen.
De oude waren met de hand te bewegen.
Ik heb gister nieuwe dempers gekocht een koopje via MP verstelbare Koni's voor achter en wat een verschil!
Bijna niet uit te trekken met de hand sterker nog met een pen door een oog en met 2 handen trekken gaat nog zwaar en toch echt een stuk meer moeite nodig om in te duwen.
Dus kost het je behoorlijke moeite om ze te bewegen dan zijn ze goed.
Re: Schokbrekers MB 609
Geplaatst: 17 mar 2011, 11:18
door Leo
Kijk an, gefeliciteerd. :)
Zo zie je maar weer dat weinig kilometers ook niets zegt.
Yoni ff een vraagje: Zou je punten aan het eind van je zinnen willen zetten ipv uitroeptekens?
Het staat zo schreeuwerig.
Bij voorbaat dank.
Mvg, Leo.
mod.