Al vrij snel zijn we begonnen met plannen maken voor de ombouw naar camper. Dit forum ontdekt en al heel veel gelezen en gezien. Plannen zijn al vaak veranderd, en steeds als we denken dat we de ideale indeling hebben gevonden zien we weer iets dat alle eerdere plannen weer op losse schroeven zet.
De verbouwing is voor mij een project van 2 of 3 jaar. Ik heb alleen in de wintermaanden tijd, in de zomer ben ik full time bezig met ons akkerbouwbedrijf.
Half december vorig jaar ben ik begonnen met de verbouw. Eerst de bus op de brug gezet (ik heb de mazzel dat ik zelf een werkplaats bij huis heb met een brug die de bus gemakkelijk kan tillen)

Ik heb eerst de bus ontdaan van alle wandbekleding en isolatie. Toen een gat in de vloer gezaagd waar, vlak achter de achteras een soort "kelderkist" voor de boiler, pomp, drukvat en huishoudaccu moet komen.

Links en rechts achter de achterwielen liggen schoonwatertanks van elk 48 ltr. Gewone standaardtanks van de Wit. Pasten precies en komen nauwelijks onder het plaatwerk uit. Tanks zijn met elkaar verbonden en in het midden zit een aftappunt en gaat de leiding de kelderkist in naar pomp en drukvat.

De kist en de tanks links en rechts

De lucht in- en uitlaat van de boiler zitten onder de bus. Volgens mij kan de warme lucht probleemloos weg via de wielkast. Als het niet kan verander ik het weer.... Of ben ik nu te optimistisch?

Om niet steeds onder de bus te hoeven kruipen voor het verwijderen van de beschermkap heb ik er een permanente kap voor gemaakt, zodat opspattend water er niet in kan en er aan alle kanten lucht bij kan en warmte weg. Ook de remleiding heb ik ingekort en verder van de boileruitlaat af gelegd. Hier ga ik nog een foto van maken, wordt vervolgd.
Ik vind het nog een hele klus om foto's te uploaden en te verkleinen, maar met de handleiding van Leo gaat het uiteindelijk wel. De routine moet nog komen, ik ben niet zo handig in deze dingen.
Als jullie dingen zien die echt niet kunnen, onhandig zijn of wat voor aanmerkingen dan ook, spui gerust. Ik ben een leek en alle tips zijn welkom.
Groet Danny