Verbouwing 508 ex-ambulance

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door Danny »

In de zomer van 2009 hebben wij onze bus gekocht, een ex-ambulance uit het Duitse leger. Op dat moment 45 dkm op de teller. Een frisse bus dus, uit januari 1986 dus sinds deze maand belastingvrij.
Al vrij snel zijn we begonnen met plannen maken voor de ombouw naar camper. Dit forum ontdekt en al heel veel gelezen en gezien. Plannen zijn al vaak veranderd, en steeds als we denken dat we de ideale indeling hebben gevonden zien we weer iets dat alle eerdere plannen weer op losse schroeven zet.
De verbouwing is voor mij een project van 2 of 3 jaar. Ik heb alleen in de wintermaanden tijd, in de zomer ben ik full time bezig met ons akkerbouwbedrijf.
Half december vorig jaar ben ik begonnen met de verbouw. Eerst de bus op de brug gezet (ik heb de mazzel dat ik zelf een werkplaats bij huis heb met een brug die de bus gemakkelijk kan tillen)
Afbeelding
Ik heb eerst de bus ontdaan van alle wandbekleding en isolatie. Toen een gat in de vloer gezaagd waar, vlak achter de achteras een soort "kelderkist" voor de boiler, pomp, drukvat en huishoudaccu moet komen.
Afbeelding
Links en rechts achter de achterwielen liggen schoonwatertanks van elk 48 ltr. Gewone standaardtanks van de Wit. Pasten precies en komen nauwelijks onder het plaatwerk uit. Tanks zijn met elkaar verbonden en in het midden zit een aftappunt en gaat de leiding de kelderkist in naar pomp en drukvat.
Afbeelding
De kist en de tanks links en rechts
Afbeelding
Afbeelding
De lucht in- en uitlaat van de boiler zitten onder de bus. Volgens mij kan de warme lucht probleemloos weg via de wielkast. Als het niet kan verander ik het weer.... Of ben ik nu te optimistisch?
Afbeelding
Om niet steeds onder de bus te hoeven kruipen voor het verwijderen van de beschermkap heb ik er een permanente kap voor gemaakt, zodat opspattend water er niet in kan en er aan alle kanten lucht bij kan en warmte weg. Ook de remleiding heb ik ingekort en verder van de boileruitlaat af gelegd. Hier ga ik nog een foto van maken, wordt vervolgd.
Ik vind het nog een hele klus om foto's te uploaden en te verkleinen, maar met de handleiding van Leo gaat het uiteindelijk wel. De routine moet nog komen, ik ben niet zo handig in deze dingen.
Als jullie dingen zien die echt niet kunnen, onhandig zijn of wat voor aanmerkingen dan ook, spui gerust. Ik ben een leek en alle tips zijn welkom.

Groet Danny
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door Berthil »

Hoi Danny.

Fijn dat je ons op de hoogte houdt.
Eindelijk aan de gang ben je bus.
Mooi te zien hoe je alles zo weg bouwt onder de bus, ruimte die veelal niet gebruikt wordt.
Zie ik op de laaste foto een gebroken veer of is dit gezichtbedrog?

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door Danny »

Ik ga morgen kijken! Groet
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door jooph »

Hoi Danny,

Zag je extra bergruimte achter de achteras.

Waar ga je de reserveband nu plaatsen?

Joop
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door dereiziger »

Dat is geen gebroken veer volgens mij . wel een zwaardere dan de bovenliggende . als ze staat liggen ze gewoon op elkaar ;)
Afbeelding
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door Danny »

Het reservewiel zal waarschijnlijk op de linker achterdeur komen Joop Misschien ook wel op het dak maar volgens mij is het te zwaar om er op en af te krijgen...
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door gilles »

ik zag de "gebroken veer" ook niet,maar als apk keurmeester wel de remslang die ligt te schuren op de achteras... :? even vrijleggen??
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door melvin »

deze ga ik zeker bijhouden!
altijd leuk dat legergroen ook! :P
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door jooph »

Danny schreef:Het reservewiel zal waarschijnlijk op de linker achterdeur komen Joop Misschien ook wel op het dak maar volgens mij is het te zwaar om er op en af te krijgen...
Heb in mijn ambulance ook zo'n bergruinte gemaakt achter de achteras.

Na wikken en wegen heb ik mijn reserveband achter op het dak een plaatsje gegeven maar wel zonder de velg, anders werd het me veel te zwaar.
Ga er maar vanuit dat er onderweg altijd wel ergens een bedrijfje is dat een band op de velg kan krijgen. Je kunt er in ieder geval nog op vijf banden naar toe rijden

Joop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door Dennis en Nancy »

Danny schreef:Het reservewiel zal waarschijnlijk op de linker achterdeur komen Joop Misschien ook wel op het dak maar volgens mij is het te zwaar om er op en af te krijgen...
Als je het wiel zo op de achterdeur hangt lijkt het me ook te zwaar voor de scharnieren. Ben je niet bang dat het gaat afhangen?

Ik zou dan eerder een constructie op of aan de bumper maken of op een imperiaal. Kun je daar meteen wat andere dingen kwijt die je zo niet nodig hebt.

Ter info,.. Ik rij zonder reservewiel.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door Leo »

Valt wel mee met die scharnierbelasting.
Wanneer de deur is gesloten, gaat hij hoogstens op de dorpel hangen vanwege het extra wielgewicht.
Joost mag weten hoelang het reservewiel al op m'n F40 hangt, maar met de scharnieren is nog niks aan de hand.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door Saskia »

Ja, bij ons ook niets aan de hand met de scharnieren, ondanks achterwiel op achterdeur.
Afbeelding

groetjes van Saskia
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door Danny »

Ik heb het ook van jullie afgekeken Saskia......
Gebruikersavatar
sotomar
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 mar 2010, 22:33
Locatie: Zoelen

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door sotomar »

Hallo Danny

Leuk om te zien dat je druk bent met de bouw van je camper .
Ik zie en begrijp dat je veel hebt gezien en gehoord van mede forum leden ,zoals je weet ben ik een luie camperbouwer .
Maar ik zie dat je het struktureel goed bedacht hebt eerst alle gaten maken en de noodzakelijke uitbreidingen aanleggen en reparatie's uitvoeren
daarna kun je de indeling nog steeds wijzigen,hopelijk gaat alles voorspoedig en heb je het snel voor elkaar .
Ik hou je verbouwing in ieder geval bij en hoop het eindresultaat op een meeting te kunnen aanschouwen mocht ik je kunnen helpen met advies dan zie je de opmerking vanzelf te gemoed.
groeten en succes van Eric Monique en Moppie
sugestie's zijn oplossingen in wording!
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door Danny »

Hallo allen.

Dat is alweer een poos geleden! Er is alweer van alles gebeurd aan de bus, steeds in kleine stapjes, de tijd gaat sneller dan ik zou willen. Vast wel herkenbaar denk ik... Plan is om de bus volgend voorjaar af te hebben. Nou ja, af is zoiets natuurlijk nooit. Maar dan willen we 'm laten omkeuren en ermee weg kunnen. Ik vind het nog steeds een superleuk project, voor mij echt een jongensdroom die uitkomt. Een update.

Eerst het dakluik. Op de plaats waar de ex-ambu's een ventilator hebben kon ik precies in een vlak dakdeel een luik van 50x50 cm kwijt. Het weghalen van die prachtige ventilator/verlichting ging me wel aan 't hart, maar ik denk dat we die ventilator erg weinig zouden gebruiken. En iets meer daglicht is ook welkom, we willen nl. geen extra ramen in de bus maken ivm privacy. Het uitzagen en plaatsen was niet moeilijk, ik heb een houten kozijn gemaakt en dat aan de binnenkant vast gekit. Door het luik er vast op te schroeven word de lichte bolling van het dak goed vlak geduwd en zit alles potdicht, althans dat hoop ik...
Afbeelding
Toen ben ik verder gegaan met het isoleren van de wanden. Op de moeilijke plaatsen met X-trem van 2 cm. De vlakke stukken heb ik gedaan met 2.5 cm dik XPS-plaat. de bedoeling is om daarmee de vloer ook nog te doen. Ik heb alles vastgezet met montagekit van de Action, echt superspul voor weinig!
Afbeelding
Hier overheen heb ik isolatiefolie van de gamma geplakt.
Afbeelding
Het plafond heb ik afgewerkt met buigtriplex van 5 mm, de wanden met 6mm populierentriplex. De bedoeling is om de inbouw zo licht mogelijk te maken, vandaar deze keuze. Van het aftimmeren heb ik geen goede foto's, hier wel een van het beginstadium van de bovenkasten. daarop is wel iets te zien.
AfbeeldingAfbeelding
Daarna heb ik tussen de brandstoftank en de linkerachterwielen een vuilwatertank van 44 ltr gemonteerd. Er zit een schuifkraan onder en de doorgang door de vloer is er ook al, deze komt straks uit in een keukenkast.
Afbeelding
Op de plaats waar vroeger de Wabasto-kachel zat heb ik een 48 ltr LPG-tank geplaatst. Gewoon een omgebouwde autogastank. We kunnen 40 ltr gas meenemen, genoeg voor verwarming, koken en warm water. De tank, kranen, tweetrapsreduceer en filter passen mooi onder de bus. Door het inspectieluik bij de deuringang kan ik de gaskraan openen en sluiten, en het vul niveau aflezen.
Afbeelding
Afbeelding
Fototje van de ogen waaraan we de losse luifel gaan bevestigen. We willen nl zo weinig mogelijk poespas aan de buitenkant van de bus, dus geen cassetteluifel, koelkastroostertjes, extra ramen, enz.
Afbeelding
Deze zomer heeft mijn dochter de buitenkant van de bus onderhanden genomen. We zijn echt supertrots op het resultaat. Hier nog een paar kiekjes van de bus zoals ie nu is, Marije staat er, met haar goedvinden, ook nog een paar keer op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover. Ik ben nog heel veel dingen vergeten, zoals bv de draaistoelen, geluidisolatie, reservewiel op de achterdeur monteren, enz. Mijn goede voornemen is om meer foto's te maken en ze dan ook nog te posten..... Met het verbouwen van zo'n bus ben ik vaak met meer dingen tegelijk bezig, ook omdat alles verband met elkaar houdt.
Momenteel staat de verbouw op een laag pitje, ik heb het lekker druk met de aankomende aardappeloogst. Ook leuk maar wel anders.
Ik hoop velen van jullie te zien in het weekend van 2-3-4 september, hopelijk met mooi weer!

En zo zag-ie er een half jaar terug nog uit..
Afbeelding

Hartelijke groet, Danny
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door Anton »

Hoi,

Goed werk!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door Admin »

Heel eg gaaf, zowel de binnenkant als de buitenkant. We komen 'm ook graag in het echt bekijken!

Eén ding viel me op: jij gebruikt hetzelfde papierfilter in de gasleiding als wij. Volgens de originele, Poolse gebruiksaanwijzing wordt dat gemonteerd in een vloeibaar-gasleiding. Maar zowel jij als ik hebben het in de dampgasleiding.
Zou dat verschil maken in het effect? Wij zien nog steeds wat zwarte aanslag op de aluminium plaat achter de kookpitten. Of het minder is geworden, misschien...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door beatrix18 »

filter in de gasleiding
Oei :ooo , dat wordt een nieuw topic... :lol:

Peter
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door melvin »

vette wagen!
ook leuk dat je geen poespas aan de buiten kant wilt, geen plastic ramen op een robuuste boes :up:
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door winand »

Interessant om je verhaal te lezen!
Zo'n kelderkist is slim en wellicht dat ik er ook eentje onder mijn bus ga bouwen, maar;
Ik zie (2e fotootje) dat je hiervoor 2 dwarsbalken door hebt moeten slijpen.
Zijn die zomaar te verwijderen zonder consequenties!?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door Danny »

Ha Winand.

Volgens mij zijn die balken goed te missen, omdat de bus is ontworpen voor een paar ton lading. Een camperinterieur weegt veel minder en de stijfheid krijgt het geheel volgens mij door de lengtebalken van het chassis. Bovendien maakt de kist zelf het geheel weer sterker/stijver. Ik denk niet dat het weghalen van die balken kwaad kan. Ik merk met het rijden ook geen verschil..... Groet Danny
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door Saskia »

Hoi Danny, wat ziet die bus er geweldig uit! Daar word je gewoon vrolijk van :D
Afbeelding

groetjes van Saskia
d.overgoor
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:54
Locatie: Silvolde (Achterhoek)
Contacteer:

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door d.overgoor »

Hallo mensen,

Ik lees, en zie vaak op dit forum dat men een ambu helemaal strip. De wand en dakbekleding gaat er ook uit en wordt later met ander materiaal opnieuw geïsoleerd en afgewerkt.
Maar de wanden en dak zijn toch al geïsoleerd? Waarom toch dit alles er uit slopen en opnieuw isoleren.

Ben erg benieuwd, want ik moet nog beginnen met mijn 508 om te bouwen.

Dorus Overgoor
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door melvin »

ik zou het alleen al doen om die lelijke TL verlichting uit het plafond te halen en die plastic wanden gewoon niet mooier zijn dan hout.
oude bekabeling eruit, nieuwe erin, beter isolatie dan bijvoorbeeld het standaard glaswol, raampjes plaatsen etc etc..
d.overgoor
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:54
Locatie: Silvolde (Achterhoek)
Contacteer:

Re: Verbouwing 508 ex-ambulance

Bericht door d.overgoor »

Ik ga het zien de komende week als de 508 op de oprit staat. Vooralsnog storen de wanden en plafond me nog niet.
Ben vandaag inspiratie op wezen doen bij een camper dealer/handelaar. Veel foto's gemaakt en het valt me ontzettend mee wat er allemaal in een bus van deze afmetingen past.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten