Bedradingschema

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henke
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2011, 21:09

Bedradingschema

Bericht door Henke »

Beste campertechneuten,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Henke en samen met mijn vriendin en twee dochters Noor (2) en Cato (10mnd) gaan we onze camper avonturen uitbreiden. 2 jaar geleden een jaar lang met onze MB 508D mogen cruisen (zie foto)

Afbeelding

en nu is het tijd voor een nieuw avontuur en wel een VW LT28 6 cilinder benzine uit '95:

Afbeelding

Het gaat in dit geval niet om een 100% zelfbouw maar een verbouw. Ik ben me momenteel vooral bezig met de elektriciteit. Het volgende gaat er gebeuren. Het hart van het circuit wordt een oplader/omvormer van Victron (de multiplus 12/800-35-16). De omvormer is er vooral om tijdens het rijden de compressor koelkast van 220v koud te houden. Verder gaat de vloerverwarming en de boiler ook op 220v maar dan via de paal alleen als ik op een camping sta. Dat zal vanwege de familie samenstelling toch veel gebeuren. Verder draaien de lampen en waterpomp op 12v. Voor de accumonitor (Batterij Monitor BMV-600S) heb ik nog een shunt geplaatst.

Ik zou jullie graag het volgende bedradingschema willen voorleggen om eens op te schieten:

Afbeelding

voor een groter plaatje:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/w ... directlink

Al vast bedankt voor de moeite!
home made camper VW LT '95 6 cilinder benzine
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Bedradingschema

Bericht door dereiziger »

Welkom hier Henke en familie het schema kan ik je niet mee helpen . maar er zijn er genoeg hier die daar wel verstand van hebben . :D .
Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Bedradingschema

Bericht door vanhooltje »

Hoi Henke,

Tja deze discusie hebben we al gehad op CF :mrgreen:
Maar zo je hem nu tekend is hij OK :D
Ik zou alleen je accu bank aan de HH kant wat verzwaren naar 240ampu.

grt vanHooltje
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Bedradingschema

Bericht door Admin »

Ik heb je plaatje bekeken. Wat je hebt geschetst zal zeker werken.

Ik zou echter de 70 A zekering tussen hh-accu en Multiplus verzwaren naar 100 A. Reden: 800 W (bij 230) met een rendement van 90 % trekt uit de 12 V: 74 A. Tel daarbij een eventuele opstartstroom (volgens Victron overleeft de Multiplus 10' 150 % belasting), dan zit je ruim boven die 70 A. En bij een echte kortsluiting vliegt 100 A er ook uit vóór je isolatie begint te stinken. Ik neem wel aan dat je de bekabeling tussen hh-accu en Multiplus kort en dik houdt (35 qmm).

Om het wat eenvoudiger te maken, zou je de twee groepen 230 V kunnen combineren tot één. Reden: zowel de boiler als de vloerverwarming kunnen in beginsel (niet lang!) uit de Multiplus gevoed worden. Mocht je accuspanning te diep zakken, dan schakelt de Multiplus vanzelf af, dus geen gevaar voor accuschade. E.e.a. vereist wel dat je weet wat je aan het doen bent als je je schakelaars bedient...

FYI Ik heb vorige maand een keertje mijn boiler (geschakeld op 666 W) een uurtje op de omvormer gehangen, toen we twee nachten hadden stilgestaan en toch wilden douchen :roll: De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat het zonnig was en dat we 350 Wp op het dak hebben liggen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Bedradingschema

Bericht door jervig »

sterker nog de tweede groep moet over de victron, je stelt namelijk de zgn maximale walstroom in en de rest levert ie uit de accu, dat is niet afhankelijk van de feitelijke situatie maar van de instelling die je doet.

Stel je hebt walstroom 6 amp en je stelt je victron in op 2 amp omdat je die andere 4 denkt nodig te hebben voor je boiler en vloerverwarming. Op het moment dat die niet zijn ingeschakelt heb je 6 tot je beschikking. Als je er op zo'n moment 3 gebruikt dan gaat ie toch 1 amp uit de accu leveren en niet 3 van de walstroom.

verder zie ik er weinig problemen in behalve de eerder genoemde accucap. zou met zo'n auto minimaal op 250 maar liever nog op 450 aH gaan zitten.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Henke
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2011, 21:09

Re: Bedradingschema

Bericht door Henke »

Heren bedankt,

zoals vanHooltje al aangaf was er al heel wat over gesproken op het cf. Maar ben blij hier dit toch even te posten. Zowel de reactie van Ernst als Jeroen bevestigen mijn eerdere schema en wel:?

Afbeelding

dus zowel 1 groep (achter de multiplus) en een zekering van 150A, draden worden zeker dik!

bedankt mannen!
home made camper VW LT '95 6 cilinder benzine
Johannes

Re: Bedradingschema

Bericht door Johannes »

Mischien vraag ik iets doms , maar waarom zitten er twee aardlekschakelaars in jou schema??
Groet Pieter
Gebruikersavatar
Henke
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2011, 21:09

Re: Bedradingschema

Bericht door Henke »

absoluut niks dom aan. Na een lange discussie op het cf waar de meningen erg verdeelt waren betreft, "aarde", "zwevend circuit" etc heb ik besloten het zekeren voor het onzekere te kiezen: De A.L.S direct achter de de aansluiting 220v netwerk is de normale A.L.S (knalt eruit als het verschil tussen min en plus > is dan 30mA). Hij werkt normaal omdat je aarde krijgt van het (camping) 220v netwerk. Vele campings zullen hun eigen A.L.S hebben, maar stel dat ze dat niet hebben .............

De A.L.S achter de multiplus is een misschien overdreven. Maar aangezien (als je niet aan de paal staat) die multiplus gewoon 220v creëert is het toch fijn ook daar een zekerheid in te bouwen. De discussie lijkt vooral te gaan over het feit dat je in de bus (zwevend circuit) zonder aardpen eigenlijk geen aarde hebt, dus de A.L.S niet zou werken.............. ik ga het niet testen :wink:

groet
Henke
home made camper VW LT '95 6 cilinder benzine
Gebruikersavatar
Henke
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2011, 21:09

Re: Bedradingschema

Bericht door Henke »

Heren,

Hebben jullie ook een accumonitor met shunt. Ik vraag me af of ik de shunt wel goed heb. Op eerder schema (hierboven) gaan alle min draden van alle gebruikers naar de verdeelrail waaruit vervolgens een (dikke) min naar de min pool van de hha loopt. Vlak onder de verdeelrail loopt er een vertakking naar de min pool van de startcaccu = chassis. Of moet ik de dikke min van de verdeelrail naar de min pool van de hha laten lopen (zoals hierboven) maar dan vanaf de min pool van de hha naar het chassis, zoals hier onder:

Afbeelding
home made camper VW LT '95 6 cilinder benzine
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Bedradingschema

Bericht door Admin »

Ik denk allebei niet. Jij sluit je accu kort over de shunt!

De shunt dient ervoor om een grote stroom te kunnen meten terwijl je een meetinstrument hebt voor een kleine spanning. Stel (waarden alleen als voorbeeld): je verbruikers trekken op enig moment 10 A. Over een weerstand van 0.1 Ω krijg je dat een spanningsval van 1 V (Wet van Ohm: E = I * R). Een 0-10 V metertje is stukken voordeliger dan een 10 A meter. En jouw stromen zouden dus kunnen oplopen tot ca. 75 A! Overigens hebben de meeste Ampèremeters ook een shunt, al zit die in de meter zelf. Maar dan moet je 'm aansluiten met dikke kabels, zware ogen en grote moeren. Er is dus alles voor te zeggen de shunt dicht bij de accu te zetten en de meter met "normale" bekabeling aan te sluiten.
Maar dan in de min (of de plus, zie de gebruiksaanwijzing van je batterijmonitor). De "sense"-draden van de monitor sluit je aan meteen voor en achter de shunt. Als de monitor nog een voedingsspanning nodig heeft (plus bij shunt in de min; min bij shunt in de plus), betrek je die ergens uit je boordnet, maar niet van bij de shunt, zoals je getekend hebt.

Jouw meter houdt vermoedelijk bij hoeveel stroom er accu ìn loopt en hoeveel accu uit. Het verschil tussen die twee is een maat voor de ladingstoestand van je accu. Je krijgt een juist beeld als alle stromen gemeten worden. Dat laatste is ook de reden dat ik niet zo'n meter gebruik, maar me behelp met een voltmeter (10 mV nauwkeurig). Als je daaraan gewend bent, zie je ook in één oogopslag hoe je accu erbij staat.

Wat betreft die aardfoutschakelaar heb je het goed verwoord.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Bedradingschema

Bericht door jervig »

Goed dat je er naar vraagt, je eeste schema's zijn wat dat betreft inderdaad fout ik had er eerlijk gezegd niet naar gekeken. Alle gebruikers moeten teruglopen via de shunt naar de minpool van de huishoudaccu. Maak je die eerste aftakking dan zal de shunt verkeerd of niet aftellen.

Groetjes,

Jeroen
Johannes

Re: Bedradingschema

Bericht door Johannes »

Hallo Henke,
Ik heb een shunt in de pluskabel direct aan de accu, die is niet voor een monitor maar aangesloten op een amperemeter . Klopt het dat die shunt in de massaleiding moet?
Over de zogenaamde "aardlekschakelaar" is al heel wat zin en onzin geschreven. Je geeft zelf al aan dat het feitelijk een faseverschilschakelaar is.
Groet Pieter.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Bedradingschema

Bericht door jervig »

Ik neem aan dat Henke hier een BV Votronic monitor bedoelt die de "voorraad" in aH aangeeft.

In dat geval moet de shunt inderdaad in de massakabel gemonteerd worden.

Groetjes,

Jeroen
Johannes

Re: Bedradingschema

Bericht door Johannes »

ja inderdaad en volgens het schema van victron is hij dan ook correct aangesloten.
Henke op die schema's van victron is er één ALS aangesloten tussen de Multi en het verdeelpaneel voor 230 volt.
Ik heb nog een werkstopcontact direct op de externe stroomaansluiting, erg handig als de apparatuur om wat voor reden uitvalt.
Groet Pieter
Gebruikersavatar
Henke
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2011, 21:09

Re: Bedradingschema

Bericht door Henke »

bedankt voor de reacties. Ik had jullie blijkbaar niet alle informatie gegeven. Het gaat om een "Batterij Monitor BMV-600S" hieronder heb ik het aansluit schema toegevoegd. De shunt moet duidelijk in de min draad. Dat paarse harkje is van mijzelf. Is dat de manier om dus na de shunt de min pool op het chassis aan te sluiten? Met andere woorden vanuit alle gebruikers VIA de shunt naar de min van de hha. En dan van de minpool van de hha naar het chassis?

Ernst, klopt jouw verhaal nu nog? Nu het gaat om BMV-600S?

Afbeelding
home made camper VW LT '95 6 cilinder benzine
Gebruikersavatar
Henke
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2011, 21:09

Re: Bedradingschema

Bericht door Henke »

Johannes schreef: Ik heb nog een werkstopcontact direct op de externe stroomaansluiting, erg handig als de apparatuur om wat voor reden uitvalt.
Groet Pieter

Goeie tip!, ga ik ook doen!
home made camper VW LT '95 6 cilinder benzine
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Bedradingschema

Bericht door Admin »

Ja, mijn verhaal klopt nog. De shunt zit in de min (alle stromen van en naar de accu lopen erdoor) en de voeding komt via het dunne, apart gezekerde, kabeltje.
Wat we tot dusverre "shunt" noemen bevat, naast de eigenlijke shunt (= kleine weerstand voor groot vermogen), een vertaler van de gemeten spanningsval naar een UTP-signaal.

Laat jouw paarse draad maar liever weg! Als je die aansluit zoals getekend, registreert de monitor niets meer. Probeer maar eens de weg van de stroom te volgen (tussen "load" en "system ground").
Je "harkje" kan wel àchter de shunt, niet ervóór. Je gebruikt de massa dan als min-leider. Dat spaart koper.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Henke
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2011, 21:09

Re: Bedradingschema

Bericht door Henke »

Hoi Ernst,

ok, dun draadje plus vanuit aparte zekering naar de shunt, check. Heb ik in het schema. Hoeveel ampere moet die zekering zijn?
Admin schreef:Je "harkje" kan wel àchter de shunt, niet ervóór. Je gebruikt de massa dan als min-leider. Dat spaart koper.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met voor en achter. IS dat bij de letter A of bij de leter B in het schema?

Afbeelding
home made camper VW LT '95 6 cilinder benzine
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Bedradingschema

Bericht door Admin »

Vanuit de accu bekeken: B is vóór, A is àchter.

Voor alle duidelijkheid zou je de benaming "shunt" eigenlijk moeten wijzigen in "interface, inclusief shunt".

V.w.b. die zekering, die zit vermoedelijk bij het setje MBV600S. En anders 1 of 5 A is voldoende. Het gaat alleen om de voeding van het aanwijsinstrument.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Henke
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2011, 21:09

Re: Bedradingschema

Bericht door Henke »

Als ik je goed begrijp Ernst moet het dus zo:

Afbeelding

maar dat is hetzelfde als in het schema waar ik deze post mee begon. Alleen daar laat ik de min van de hhc niet direct naar het chassis gaan maar naar de min van de startaccu, die op zijn beurt naar het chassis gaat. Dan was dat toch goed? Of ik raak een beetje de weg kwijt :shock:

Er zit inderdaad een 1A zekering bij de BMV-600S :oops:

groet
Henke
home made camper VW LT '95 6 cilinder benzine
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bedradingschema

Bericht door Frank.fjph »

Ik was met al die schema's ook even de weg kwijt, want er zat er een tussen waarbij de 2e accu onder het rijden nooit vol kwam omdat de massa niet aan de dynamo (cq chassis) lag, maar dat is nu in laatste schema allemaal in orde .....

Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten