Pagina 1 van 2

school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 21 feb 2011, 22:46
door gilles
ik weet niet of het hier goed staat,maar ik heb dus het school voorbeeld van een lekke koppakking.
vanmorgen naar mn werk,ging alles goed tot ik net voor het rotterpolderplein kouwe poten kreeg...
ik voelen aan mijn kachel roosters ... steen koud ...
bij de stoplichten werd hij weer iets warmer..
op mn werk aan gekomen (temperatuur van de motor was oke) dop van de radiateur er af.
pppppfffffffttttt veel druk.
4 liter koelvloeistof bijgevuld en eerst maar even wachten tot het licht werd.
bussie gestart en 5 min laten draaien ...
dop eraf, het golfde eruit.. :cry:
maar goed morgen is mn pakking set binnen dus koppie dr even af en alles vernieuwen .. mag best na 250000 km toch??

gr gilles

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 21 feb 2011, 23:09
door Anton
Hoi,

Controleer met een rei of de kop nog voldoende vlak is, zo niet dan even laten vlakken.
Kijk ook of er geen kleine haarscheurtjes in zitten.

Groet Anton

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 22 feb 2011, 02:00
door Rens
Als je de koppakking gaat vervangen is het wel slim om deze af te laten persen door bijvoorbeeld een revisie bedrijf. Dan weet je of de lekkage niet door een scheurtje in de kop komt.

Het is heel vervelend erachter te komen na het vervangen van de koppakking (ervaring mee)

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 22 feb 2011, 18:09
door Frank.fjph
324 motor heeft een lifetime van 1.000.000 km, wel even om de 200.000 km loppakking vervangen,...... aldus mijn garage na aankoop van de 508D,
Je zit dus goed boven het gemiddelde :lol: :lol: , mij lijkt de kosten van het afpersen niet op te wegen tegen de kans dat dat het is, wel is het een optie om de verstuiverbusringen te vervangen, kosten maar 2,= en je kan er makkelijker bij als de kop er af ligt.

Frank

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 22 feb 2011, 19:00
door Rens
Afpersen is inderdaad best duur, 70 euro dacht ik.

Misschien dat het daarom afpersen heet :wink:

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 22 feb 2011, 20:54
door Johannes
dat is niet helemaal terecht . Om een kop goed af te persen heb je een speciaal daarvoor gemaakte afpersbank nodig. Een soort van klem bank waar je de kop op monteerd ( na hem in een bedrijfswasmachine te hebben schoongemaakt en de pakkingresten eraf hebt gehaald) en dan met klemmen alle openingen dicht klemt, met passende plaatjes. Daarna moet je de kop met warm water op gebruikstemperatuur brengen, wat inhoud dat je een boiler met voldoende water en druk op voorraad hebt. Als dat klaar is verhoog je de druk in het systeem langzaam met perslucht. Terwijl je goed observeerd of er ergens water tussen uit komt.
En als je dan goed je best hebt gedaan verwacht de klant ook nog 3 maand garantie op dichtheid van de kop en koppakking, ja ja.
En dat alles voor maar €70.00 ??? die man verdient meer.

Groet Pieter

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 23 feb 2011, 00:33
door Rens
Motorrevisiebedrijf eras coloradodreef utrecht :wink:

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 24 feb 2011, 00:25
door gilles
zoo gisteravond "even" mn koppie dr afgehaald.
eerst even gecleand,ontvetterbak en toen alles gedemonteerd.
kleppies er uit en eerst in de wasmachine.
zo schoon.. de rei.. voelermaat ...
is niet krom en geen slechte plekken(man van motor revicie bedrijf staat naast me i.v.b.m. een revicie aan een bus motor)
pakking duidelijk aan zijn einde na 26 jaar.. :mrgreen:
de man van het revicie bedrijf heeft klephoedjes mee genomen.
dus gewoon alles geheel schoon en overal nieuwe pakkingen weer monteren .
na 6 uur werk kleppen stellen en starten...
vroemmm weg witte rook ... weg druk in koelsysteem .
nu een dag gereden met mn bussie .. :shock: i love him ... hahhaha
over 500 km nog even koppie natrekken ... dan kan die er weer 250000 tegen
greetzz gilles
btw dus geen scheuren (gebeurd bijna nooit met deze motoren OM 314 )
geen kromme kop (wel koud demonteren!!!!!!!!!)
geen verbrande kleppen oid... gewoon alleen een verteerde koppakking :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 24 feb 2011, 13:07
door Frank.fjph
Mooi zo........en pas na nog 3 koppakkingen ben je pas aan revisie toe..... :D :D :lol:

Fra nk

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 01 mar 2011, 16:16
door melvin
nadat ik gisteren mijn dieselfilter heb vervangen en de motor (OM314) even stationair liet lopen zag ik ook inimini belletjes langs me koppakking naar buiten komen!

het gaat echter om miniscuul kleine belletjes maar ik zie ze toch echt, verder heb ik geen slush in de pijp, koelvloeistof op de peilstok of een slecht lopende motor etc..
je zou het toch moeten merken als je een lekke koppakking heb?

ga nu toch twijfelen of ik een lekke koppakking heb, maar lijkt me vaag na nog geen 65.000 km op de teller :?

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 01 mar 2011, 18:09
door Frank.fjph
Weet jij de rijstijl van de vorige eigenaar dan niet,.......gezien de kleur heb ik wel en vermoeden..... :lol: :wink:

Frank

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 01 mar 2011, 18:44
door Leo
Wat hebben jullie toch met die kilometerstanden?
Een brandweerwagen waar men vol gas de garage mee uit scheurt heeft een veel grotere kans op een lekke koppakking en zware slijtage dan bij "normaal" gebruik.
Ook met legerauto's wordt niet altijd even fijnzinnig omgesprongen. :roll:

Verder is die motor gewoon oud, al zit er nul kilometer op.
Pakkingen en slangen hebben nu eenmaal gewoon last van ouderdomsverschijnselen.

Bubbeltjes: Het ligt er aan wáár je die bubbeltjes ziet en uit welke vloeistof die bubbeltjes bestaan.
Pak daarna de tekening en bekijk waar het vandaan kan komen.


Mvg, Leo.

ps; Zie net dat Frank dezelfde gedachte had..

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 01 mar 2011, 18:55
door Frank.fjph
UIt ervaring :D :D

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 01 mar 2011, 21:26
door Admin
Je bedoelt zeker: :cry: :cry:

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 01 mar 2011, 23:42
door melvin
ik heb met rood aangegeven waar ik de belletjes zie, ik ga van het weekend wel even een flinke rit maken dat de boel lekker warm is en kijk dan nog eens zonder kap, ik heb wel het vermoeden dat dit altijd al zo geweest is, altands, in mijn bezit. toen ik em kocht vond ik em op die plek al wat nattig.
als het aan de andere kant van het blok was was het me nooit opgevallen, aan het rijden merk ik niets.
het is wel iets om even op te letten, als het erger wordt haal ik toch die kop eraf :lol:

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 02 mar 2011, 00:26
door Frank.fjph
Neee Enst het was wel :lol: :lol: , ik was nl ook de chauffeur van die rode dingen die van koud meteen vol op hun donder kregen, en ook verantwoordelijk voor aankoop en onderhoud.
Dat laatste viel eigenlijk bij ons best wel mee.

Frank

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 02 mar 2011, 09:59
door melvin
de deawoo matiz van me moeder krijgt al 11 jaar meteen vol op ze donder en die mankeert niets! :mrgreen:

kut mercedessen :mrgreen:

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 02 mar 2011, 17:35
door GerardH
melvin schreef:de deawoo matiz van me moeder krijgt al 11 jaar meteen vol op ze donder en die mankeert niets! :mrgreen:

kut mercedessen :mrgreen:

Als onze buurvrouw s'morgens hier de straat uit rijdt(scheurt in z'n 1) met haar Fiat, loop ik zachies te huilen...

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 02 mar 2011, 18:01
door melvin
:mrgreen:

nee hoor ik koester me busje altijd onwijs, helemaal als ze koud is!

maar inderdaad, bij de feuerwher zullen ze dr altijd wel op de donder gegeven hebben, maar daar lig ik niet van wakker.
ze rijd als de brandweer :mrgreen:

maar tóch hou ik die koppakking even in de gaten nu! :lol:

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 03 mar 2011, 20:15
door Frank.fjph
de deawoo matiz van me moeder krijgt al 11 jaar meteen vol op ze donder en die mankeert niets!

Zit zij dan ook bij de brandweer??? (rode MAtiz).... :lol:

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 08 mar 2011, 00:38
door melvin
nog eens goed naar gekeken maar die is dus hartstikke lek!
het komt er zelfs aan de riadiateur kant uit!

gelijk van de week een pakkinkje bestellen :lol:

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 08 mar 2011, 12:02
door Frank.fjph
Kijk even goed na wat voor bouten / draadeinden er in je blok zitten.
En vooral de aanhaal voorschriften kunnen nogal wisselen daarvan.

Ik heb ooit nieuwe bouten gekocht met de bijbehorende aanhaalvoorschriften gemonteerd en dat was perfect.

Met een ander blok ging ik mooi de mist in omdat ik (ook volgens voorschrift) de draadeinden natrok waarbij er een BRAK... :twisted: :twisted: , en ik vervolgens stuk voor stuk de nog bruikbare rekbouten heb gemonteerd....

Frank

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 15 mar 2011, 11:01
door melvin
maar hebben ze verschillende bouten etc gebruikt dan?
ik kan dus niet blind uitgaan van wat er in me onderhoudsboekje staat.
ik zal er extra op letten, zaterdag kan ik een koppakking ophalen bij mercedes :)

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 15 mar 2011, 12:23
door Leo
Melvin,

Frank is dikwijls een meester in vaagheden.
Bouten, draadeinden, en dan toch weer bouten.. En dat allemaal in hetzelfde type blok? :?


Gezien de staat van onderhoud van jouw motor kun je gewoon de aanhaal-gegevens van het boekje volgen.
Vermits dat boekje bij het blok hoort natuurlijk..:P

=========================================

Voor het geval dit niet in je boekje staat:
Je trekt een 314-kop aan in 3 fases.

...........Nm (kgm)
1e fase 60(6)
2e fase 90(9)
3e fase 110(11)

De volgorde van aantrekken:
ScreenShot001.jpg

Mvg, Leo.

Re: school voorbeeld lekke koppakking

Geplaatst: 15 mar 2011, 16:03
door melvin
Leo schreef:Melvin,

Vermits dat boekje bij het blok hoort natuurlijk..:P
thanks,

ja dat ga ik morgen dus even na! ik denk ook dat er ondertussen een andere transmissiebak op is gekomen omdat deze een andere lichtere kleur groen heeft dan het motorblok. hier vind ik niets van terug in het onderhoudsboekje.
ik kan er ook gewoon naast zitten natuurlijk. dat het gewoon toeval is.