Pagina 1 van 1

Aansluiten startmotor

Geplaatst: 24 feb 2011, 12:03
door Guido
Hallo,

Wij hebben een probleem met een aansluiten van onze startmotor. De startmotor van onze Hanomag F40 was kapot en moest dus vervangen worden. Degene die hier aan begonnen was, bivakkeert momenteel in Rusland en kan ons dus niet helpen, maar hij heeft heb er wel uitgehaald, waardoor wij dus niet weten hoe hij precies aangesloten zat. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Er liggen bij de startmotor 4 losse draden. Een die met het chassis is verbonden, 1 hele dikke die rechtstreeks aan de accu zit(staat dus altijd 12v op), een iets dunnere (waar ook 12v op staat) en een dunne kabel. De laatste 2 kabels zitten samen in een omhulsel. Nu is mijn vraag dus welke kabel ik waar aan moet sluiten. Na een beetje vogelen zijn we er een klein beetje uit, maar nog niet helemaal. De kabel die aan het chassis zit moet natuurlijk aan de behuizing, de dikke kabel moet aan bout nr 1 en we denken dat de dunne kabel van de startknop af komt en dus aan nr2 moet. We vragen ons af waar die andere kabel waar 12v op staat op aangesloten moet worden?

Alvast bedankt!
Guido

Afbeelding

Re: Aansluiten startmotor

Geplaatst: 24 feb 2011, 13:15
door Frank.fjph
Die andere kabel is waarschijnlijk de kabel die vanaf de dynamo komt om de accu te laden, of de kabel die naar het contactslot gaat om de installatie te voeden,. dan zit dynamo op het contactslot aangeloten.
Je kan met het volgen van kabel en/of ahv de kleur dit verifieren.
De meest waarschijnlijke plek is dus eveneens op de + aansluiting van de accu/startmotor.

Maar wel eerst controleren (= meten met volt/universeelmeter) .
De 2e dikke bout op startrelais is niet voor de massa hoor.... :wink:

Frank

Re: Aansluiten startmotor

Geplaatst: 24 feb 2011, 14:27
door Guido
Maar als die kabel bij de dynamo vandaan komt, hoe komt het dan dat er 12 volt op staat als de motor uit staat. Dat van die 2e bout wisten we natuurlijk al wel :)

Re: Aansluiten startmotor

Geplaatst: 24 feb 2011, 17:42
door Admin
Zitten er geen ogen van de juiste diameter aan de kabels?

Aan 1 horen twee kabels, een heel dikke vanaf de accu en een iets minder dikke van de startmotor de auto in. Via deze kabel wordt al het auto-elektriek, behalve de startmotor, gevoed.
De dunne vanaf de startschakelaar en de massa had je zelf al uitgevonden.

Succes!

Re: Aansluiten startmotor

Geplaatst: 24 feb 2011, 19:29
door Guido
Top! hartstikke bedankt, dan weet ik genoeg!

Re: Aansluiten startmotor

Geplaatst: 01 mar 2011, 15:27
door Guido
Helaas wil de auto nog steeds niet starten met de nieuwe startmotor. We hebben deze vantevoren getest en de bendix schoot naar voren en hij draaide ook prima. Omdat de spanningsregelaar kapot is geweest vorig jaar denken we dat de accu's kapot zijn. Dus om dit te testen hebben we net geprobeerd te starten met een VW transporter ernaast, maar dat maakt niets uit. De startmotor krijgt de motor slechts aan het draaien met 1 a 2 rondjes per seconde. Ook heb ik een extra (start)kabel tussen de accu en de startmotor gelegd, maar dat helpt ook niet. Aan de kabel naar de accu ligt het dus ook niet.

Hebben jullie misschien enig idee waar het nog aan kan liggen? Door aanduwen is de motor trouwens nog prima te starten....

Re: Aansluiten startmotor

Geplaatst: 01 mar 2011, 16:22
door Leo
Wat voor motor ligt er eigenlijk in?

Als er namelijk een 314 in ligt, start het zaakje op 24V.
Als eens gekeken naar het voltage van de startmotor?

Re: Aansluiten startmotor

Geplaatst: 01 mar 2011, 17:10
door Guido
Hoe kan ik dat zien? Het is iig geen 314, want hij start op 12V.

Re: Aansluiten startmotor

Geplaatst: 01 mar 2011, 18:03
door Leo
Het voltage staat gewoon met slagletters in de startmotor geslagen.

Als het een motor uit de 6-serie is, staat het type & motornummer nét onder de kop, linkerkant, helemaal achteraan. Bij je gasgeefvoet dus.
Dat nummer begint dan met 615 of 616.

Re: Aansluiten startmotor

Geplaatst: 01 mar 2011, 19:25
door Guido
Het is een OM 615 :)