Schokkend achteruit rijden MB609

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Yoni

Schokkend achteruit rijden MB609

Bericht door Yoni »

Sinds de aankoop van onze bus hebben we al last van schokkend en klappend achteruit rijden vooral met weinig tractie als je het gas er op heb valt dit wel mee!
Vooruit is dit minimaal!
Is dit een koppeling euvel of meer het middenas lager of bril lager zoals men het ook wel eens noemt?
Leo en Janet
Contacteer:

Re: Schokkend achteruit rijden MB609

Bericht door Leo en Janet »

Daar heeft de onze ook een beetje last van. Niet ernstig, maar ik moet wel met aandacht de koppeling en het gas bedienen.
Yoni

Bericht door Yoni »

Hier het zelfde inderdaad motor wat hoogtoerig houden en dan de koppeling laten grijpen!
achteruit meer toeren dan vooruit!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Voorzichtigheid is in deze des duivels oorkussen. :lol:

Zet het spul in z'n 1 en op de rem.
Flink gassen en de koppeling een seconde of 5 heel zwaar laten slippen.

Probeer het dan nog eens. Meestal pakt de koppeling dan een stuk soepeler.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Leo en Janet
Contacteer:

Bericht door Leo en Janet »

Zodra "het" van stal komt maar even doen ..
Yoni

Bericht door Yoni »

Leo± moet zeggen dat het iets lijkt te hebben geholpen heb in totaal maar 6 meter bewogen maar achteruit leek aanzienelijk minder te zijn!
Grenzgenger
Contacteer:

Bericht door Grenzgenger »

Ik heb ook last van schokkerig aangrijpen van de koppeling, zal het ook eens uitproberen!

Groet Marcel.

P.S. Leo, wat is jouw theorie hiervoor?
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Moet ik overal een theorie achter hebben dan? :shock: :lol:

Heb dit gewoon uitgevonden.
Resi versierde het iedere keer om in 1 rit de koppeling happend te krijgen.
Dan denk ik: Als het snel kan komen, kan het ook weer snel weg gaan.
En in gedachte van de happende remmen die je moet heettrappen voor de APK, probeer je eens iets.:P

Onze verschillende stijlen tijdens het wegrijden uit stilstand & tijdens manouvreren: Zij maakt toeren alsof het een benzineautootje is, en ik hou 'm met het gaspedaal op statonair toerental totdat de koppeling helemaal heeft gepakt.
Tijdens manouvreren blijft ie bij mij ook gewoon laag in de toeren. De motor heeft daar koppel genoeg voor.
Dán blijft de koppeling het soepel doen.
Ga je echter gassen alsof je in een Fiat Sjinkosjengko met 900cc torretje rijdt, dan gaat hij weer happen en breng je alles naar z'n grootje.
Want ook je diff, aandrijfas en bak krijgen enorm op hun lazer van dat geschok.
winand

Bericht door winand »

Mijn Hanomag heeft dat ook altijd gehad, niet alleen bij achteruit rijden, maar ook bij gewoon wegrijden.
Daarom trek ik altijd op in de kruipversnelling, met een beetje geluk schokt ie dan bijna niet.
Met slippende koppeling manoevreren is bijna niet mogelijk.
Heb me laten vertellen dat het waarschijnlijk de koppelingsplaten zijn die niet netjes 'recht tegenover elkaar staan' dus bij het opkomen van de koppeling maakt ie niet direkt met het gehele oppervlak contact.
Als ik eenmaal rol heb ik er geen last meer van.
Oplossing is waarschijnlijk nieuwe koppelingsplaten en/of drukgroep, maar ik rijd er al dik 4 jaar mee rond en het went snel ;-)

(btw: heb een mechanische koppeling)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Er zit toch maar 1 koppelingsplaat in?

Mishandel hem maar even zoals ik heb beschreven, want je klachten komen overeen, dus de oplossing waarschijnlijk ook.
winand

Bericht door winand »

Ik ga het onthouden... en uitproberen als ik het durf :roll:
Ben niet zo van busjes mishandelen :wink:
Bedoel je de met de eerste versnelling de kruipversnelling, of de 2de?
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Winand.

Niet durven? :shock:
En hoe rij jij weg op een hele steile berghelling dan? Dan komt er net zo veel (zo niet meer) kracht op het spul te staan.
Ik denk altijd maar zo: Als het er van kapot gaat, dan wás het al niet veel soeps meer.
Ten tweede: Je maakt met dat geschok veel meer kapot dan je denkt. De hele aandrijflijn wordt ruim.

Gewoon de eerste versnelling. Jij noemt dat kruip, maar het staat als eerste versnelling op de pook.

Mvg, Leo.:D
winand

Bericht door winand »

vandaag even geprobeerd in z'n 1 met de handrem erop..
(wel slechts een seconde of 2 :oops:)
Maar ik merkte wel meteen verschil!!
Zonder schokken optrekken in 2 is nog Utopia, maar in z'n 1 grijpt ie wel soepeler aan nu, thanks!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Beetje doorzetten en even langer laten slippen. Dan rijdt hij zelfs in z'n 2 soepel weg.:)

Geen dank, forse donaties altijd welkom.:P
Berthil

Bericht door Berthil »

Vandaag de unimog omgedraaid in de schuur waar die staat. Anders kon ik de steekas er niet uit halen. Tevens even een stukje over het erf gereden.
De koppeling is ook er stug, hij pakt of pakt niet.
Ik durfde de truuk van Leo nog niet uit te halen, want ik reed alleen met voorremmen want de achterluchtrempotten heb ik nog uit elkaar liggen.
Maar al ik het ga proberen ga ik het niet in de de een versnelling doen, want dan ben ik bang dat ik alles kapot draai, dan lijkt me het beter het te proberen in de midden regio van de versnellingen.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
winand

Bericht door winand »

5 seconden mishandelen heb ik nog niet gedaan...
Het schokken is weer als vanouds, dus het effect lijkt niet blijvend.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bij mijn Hano kwam het ook weer terug -bleek dat de keerring van de bak lekte waardoor de koppelingsplaat vet werd.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

winand schreef:5 seconden mishandelen heb ik nog niet gedaan...
Het schokken is weer als vanouds, dus het effect lijkt niet blijvend.
Laat ik eens ouderwets doen met 4 antwoorden en wat vakantiegezwets..:)

Je doet nog geen half werk, maar verwacht wél een hele oplossing. Dah ga nie hee?
Als je 'm niet goed aanpakt en het schokken is niet helemaal weg, dan is het logisch dat het binnen de kortste keren weer terug is.

Dat voorzichtige gekeutel met zo'n bus snap ik niet helemaal.
In het leger werden ze mishandeld door dienstplichtige piotten, in het distributievervoer worden ze mishandeld door altijd haastige chauffeurs, bij de brandweer zetten ze er lampjes op en trappen ze ijskoud alles uit de kast, in Afrika worden ze door voormalige ezeldrijvers super mishandeld, in bergachtige landen krijgen ze dagelijks met 6 ton gewicht een paar hellingproeven voor de kiezen....en jij bent bang om z'n koppeling 5 seconden te laten slippen... :roll:
=====

M'n vriendin kreeg 'm telkens in 1 ritje schokkend waarna ik hem weer soepel moest maken.
Het kan dus ook aan je manier van wegrijden liggen.
=====

Er zullen best wel bussen zijn met een kromme koppelingsplaat oid.
Maar wens je de gehele aandrijflijn een lang leven toe, dan zul je óf de koppeling moeten vervangen, óf hem geregeld soepel moeten slippen.
=====

@Jeroen: Zou kunnen met die ATF-olie, maar zal ik je vertellen hoe ik vanwege de afwezigheid van een vetpotje m'n druklager & vork smeer? :P
Men neme een ouderwets oliespuitje gevuld met 15W40 van een twijfelachtig merk en inferieure kwaliteit, en perst zich met zijn door welvaart opgebolde karkas onder het voertuig.
Daar waar de bedieningshandel het koppelingshuis ingaat, zit een beschermrubber.
Daar steke men het tuitje van het oliespuitje doorheen en begint op zeer voortvarende wijze te pompen.
Het spuitje al pompend een beetje rondbewegen zodat men zeker weet dat de hele bewegende santekraam lekker sopt van de olie.
Door deze werkwijze valt niet te voorkomen dat de koppelingsplaat een flinke lading olie over zich heen krijgt.
Niks an de hand, slingert wel weer weg. 8)

In Portugal had ik hem net op deze manier gesmeerd toen ik shocking klem kwam te staan op een geitenpad in the middle of nowhere.
Zo steil als de hel, neusje naar beneden. Het was zó steil dat ik hem nog maar op 1 manier achteruit kon krijgen: Motor op roettest-toerental en koppeling in 1 klap loslaten. Wanneer de slippende bandjes stopten en het karretje door zijn hoeven was gezakt, bleek ik wel een halve meter opgeschoten. Deze mishandeling heb ik nogal wat keertjes moeten herhalen voordat ik hem kon omdraaien.
Op dat moment was het niet zo erg dat de plaat wat vettig was, want de koppeling pakte daarom niet zo bruusk aan.
Het zooitje rookte op het eind als een nevelwerper en stonk naar een aroma van gecremeerde smeerolie en knetterende koppelingsplaat, maar verder niks aan het handje.
Had hij maar geen koppeling moeten worden van een baasje die vindt dat een bus een stom stuk gereedschap is. :twisted:

Nu begrijpt Winand meteen waarom ik dat voorzichtige gekeutel niet snap.. :mrgreen:

Mvg, Leo, voorheen de Bussiesvriend. Afbeelding
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Om de koppeling glad te slippen kun je 'm beter in de hoogste versnelling zetten en dan ff flink laten slippen. Je hoeft de bus dan niet zo vast op de rem te zetten en de krachten in de aandrijflijn zijn veel minder groot. Ook heeft de bus dan minder de neiging om weg te rijden. Voor de koppelingsplaten heeft dit hetzelfde effect.

Ik ben ook iemand die de bus absoluut niet spaart. En volgens mij voelt hij zich daar lekker bij.
Snelweg rijden is gewoon bijna roetmeettoerental bij mij. Bomen rooien gaat ook prima met een 407. En een autoambulance met een 307 erop (totaal ruim 2 ton) wordt ook door de 75 manke ezeltjes van de om 616 over de autobahn gesleurd...

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

paul snip schreef:Om de koppeling glad te slippen kun je 'm beter in de hoogste versnelling zetten en dan ff flink laten slippen. Je hoeft de bus dan niet zo vast op de rem te zetten en de krachten in de aandrijflijn zijn veel minder groot. Ook heeft de bus dan minder de neiging om weg te rijden. Voor de koppelingsplaten heeft dit hetzelfde effect.
Da's natuurlijk ook weer zo.

Ben toch blij dat ik niet alles goed doe.
Voor je het weet krijg ik dan de Nobelprijs voor de Vrede, en die schande zou ik niet kunnen dragen.. :roll:
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

De 307 op de autoambulance had ook zo'n aan-uit koppeling. Ff en paar keer weg proberen te rijden in z'n 5 en hij koppelt weer als nooit tevoren.

Principe blijft gewoon dat je de koppeling ff flink laat slippen.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Ah, eindelijk een mede-barbaar die mij begrijpt..:P
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Die ups van mij is 450000 werkkilometers zwaar mishandeld in bergachtig gebied en heeft nix geen koppelprobleem.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Leo schreef: Niks an de hand, slingert wel weer weg. 8)
Tenzij die keerring dus blijft lekken waardoor het kreng op een gegeven moment zo vet was dat ie bleef plakken en niet meer vrij kwam... Bij het schoonbranden een duidelijk gevalletje letterlijk je koppeling oproken, dat dan weer wel! :mrgreen:
Mijn Hanomaggie heeft trouwens geen ATF, maar een soort van cardanolie (EP 80/90 GL4 ? kan dat?) in de bak zitten, misschien dat dat nog wat uitmaakt ofzo.

Uiteindelijk koppelingsplaat vervangen (was toch al bijna versleten omdat de vorig eigenaar altijd in de de te hoge 2e wegreed omdat er een pookknop van een vierbak opzat -jammer dat de vorige vorige eigenaar d'r een vijfbak achter gezet had!) en keerring gemaakt en koppelt weer als de beste. :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Nomad41

Bericht door Nomad41 »

Het is een beetje een oud topic maar mijn 609 heeft het ook. Is er iemand die er wel eens aan gedacht heeft of het te maken zou kunnen hebben met de speling op het kroonwiel van de achter as? Ik denk dat je die er uit kunt stellen met de stelbout die daar zit.

dit staat zo in het instructie boekje....

5.7.3 Het instellen van de stelbout van het kroonwiel
De stelbout van het kroonwiel regelmatig bijstellen . Hiertoe de contramoer
losdraaien en de stelbout indraaien tot een weerstand wordt gevoeld. De
stelbout vervolgens 1/ 8 slag terugdraaien en deze borgen met de contramoer.

Ik zou mij zo voor kunnen stellen dat het schudden veroorzaakt wordt door torsie krachten en speling in de lijn tussen de koppelings-plaat en de weg onder de achterwielen in combinatie met het gewicht van de bus en een laag motor toerental. Als er dan ook nog te veel speling op het kroonwiel zit dan zal dit het schudden zeker verergeren.
Ik ben er nog niet aan gaan draaien maar heeft iemand er ervaring mee?

Ik denk dat als het aan de koppelingsplaat zou liggen dat je het ook zou moeten voelen als je bij een hoog toerental de koppeling zou laten slippen.

grtjs, Florens
Plaats reactie