Pagina 1 van 1
starttrekknopkabel naar de knoppen
Geplaatst: 13 apr 2011, 14:22
door Jaap en Tina
Ik heb een mercedes diesel uit 1981, volgens mij een 240d.
Nu is de kabel die aan de start-trek-knop zit gebroken.
Nu heb ik het knopje erafgehaald en de asbak verwijderd zodat ik enigzins kan zien hoet het inmekaar zit.
Nu zitten er een aantal kabels in een blokje en een soort beugeltje met boutje aan,(direct achter het dashboard)
Hoe kan ik de kabel het simpelste vervangen?
Iemand dit vaker bij de hand gehad?
Jaap
Re: starttrekknopkabel naar de knoppen
Geplaatst: 13 apr 2011, 22:29
door DVIII
je zal echt al je brommertijd techniek erbij moeten halen om dat magura onderdeel zelf te repareren. ik doe het wel eens maar dan is de schakelaar minder flatteus als voorheen , en 10 x zo sterk. overigens zit er een stalen draad door de kabel die je op het eind een chicane moet buigen on in de hevel van de pomp te passen en geen gevlochten kabel. :?
Re: starttrekknopkabel naar de knoppen
Geplaatst: 29 apr 2011, 13:24
door Jaap en Tina
Ik heb de trekstarter eindelijk los, gaatje in het dashboard is wat groter geworden maar dat los ik wel op..
Nu is de trekstarter zelf gewoon goed, echter is het dingetje waarmee je het aan het blok zet afgebroken, weet iemand waar ik een nieuwe kabel zou kunnen krijgen?
Of een manier om de oude te repareren zodoende dat de afstelling wel hetzelfde blijft.
Gr.
Jaap
Re: starttrekknopkabel naar de knoppen
Geplaatst: 29 apr 2011, 19:27
door DVIII
je kan niet repareren zonder daarna opnieuw af te stellen. zodra je de kabel weer aan de praat hebt kun je gaan stellen en proberen.
Re: starttrekknopkabel naar de knoppen
Geplaatst: 09 mei 2011, 20:41
door Rik T
Welk dingetje aan het blok bedoel je?
Is de kabel gewoon gebroken of bedoel je het lipje dat aan de stophevel van de brandstofpomp bevestigt zit?
Simpele manier:
-De handel bij het uitzetten van de motor met de hand in de stopstand duwen (als je wilt starten wel weer eerst uit de nulstand halen)
-Gewoon even Bowi bellen en vragen of hij een nieuwe kabel opstuurt.
-Het lipje dat op de hevel van de brandstofpomp komt lassen of hardsolderen (veel prutswerk, maar gratis).
Re: starttrekknopkabel naar de knoppen
Geplaatst: 11 mei 2011, 14:28
door DVIII
met zo'n heldere tekening moet je het wel begrijpen....... maar de tekening laat de binnen/buitenkabel constructie niet zien . daar is weinig aan te repareren "in een handomdraai"
Re: starttrekknopkabel naar de knoppen
Geplaatst: 11 mei 2011, 16:48
door Rik T
DVIII schreef:in zo'n heldere tekening moet je het wel begrijpen....... maar de tekening laat de binnen/buitenkabel constructie niet zien . daar is weinig in te repareren "in een handomdraai"
Tja, wat moet je hiervan op tekening hebben.
Is gewoon een bowdenkabel (gevlochten staaldraadkabeltje in een mantel).
Afstellen van de kabel wordt bepaald door het moment waar je de buitenmantel vastzet,is de binnenkabel gebroken dan moet je deze gewoon vervangen.
Het gaat wat ik begrepen heb om het "lipje" met het ellipsvormige gat wat op de start-stophefboom van de brandstofpomp komt wat defect is.
Deze kun je eventueel repareren, maar ik zou gewoon een compleet nieuwe kabel er op gooien en ja, die moet opnieuw worden afgesteld bij montage.
Dit doe je gewoon door de buitenkabel op het juiste punt aan de bevestigingsbeugel op de brandstofpomp vast te schroeven.
In de rijstand van de start-trekknop moet het ellipsvormige gat in het lipje op de brandstofpomp stophandle vervolgens een afstand van 2 mm hebben. De pen van de start-stophandle mag dus in de rijstand nergens het lipje van de kabel raken, zonodig de buitenkabel verstellen.
Grt. Rik
Re: starttrekknopkabel naar de knoppen
Geplaatst: 12 mei 2011, 21:53
door DVIII
effe aanvullen , er juist geen gevlochten kabel door de buitenkabel maar een verenstalen draad.
en het advies om nieuw/ anders te zoeken is misschien wel het beste. Rik legt wel goed uit hoe de kabel moet staan , met die uitleg, heb je dan daar weer geen garage voor nodig !.

Re: starttrekknopkabel naar de knoppen
Geplaatst: 18 mei 2011, 16:55
door Jaap en Tina
Nou , eindelijk via een ijverige medewerker van de plaatselijke mercedesdealer heb ik een kabeltje gekregen, moest wel uit Limburg komen maar dat maakt niks uit.
Ik heb hem gemonteerd, zit alleen nog even met de juiste afstelling maar dat komt wel goed.
Is trouwens een ongelooflijk gepruts om de kabel weer te monteren aan het relais.
Re: starttrekknopkabel naar de knoppen
Geplaatst: 19 mei 2011, 17:52
door Rik T
Jaap en Tina schreef:Nou , eindelijk via een ijverige medewerker van de plaatselijke mercedesdealer heb ik een kabeltje gekregen, moest wel uit Limburg komen maar dat maakt niks uit.
Ik heb hem gemonteerd, zit alleen nog even met de juiste afstelling maar dat komt wel goed.
Is trouwens een ongelooflijk gepruts om de kabel weer te monteren aan het relais.
Hallo,
Ik ben nu de draad kwijt in jullie verhaal.
het topic is begonnen met een defecte start-stop-trekschakelaar en eindigt met de montage van een kabel aan een relais.
Welk relais?
In het aansturen van de start-stophandle aan de brandstofpomp middels een trekschakelaar komt geen relais te pas.
De trekschakelaar is niks anders dan een dubbel uitgevoerd on/off-contact in een zeer zware uitvoering, omdat deze grote stromen te verwerken heeft.
Met een relais stuur je echt geen bowden-kabel aan.
De trekschakelaar stuurt maar 2 dingen elektrisch aan:
1. Het startrelais, welke gemonteerd zit op de startmotor, maar dan moet wel het contact aan staan
2. De gloeispiralen tijdens de gloeiperiode
Ook is er nog steeds geen reactie gegeven wat er nu precies kapot is gegaan (kabel, lipje aan de brandstofpomp, enz.)........
Kunnen jullie s.v.p. wat explicieter zijn, is misschien wel zo handig voor mensen die tegen eenzelfde probleem aanlopen.......
Grt. Rik