Hallo Henk,
Het verbruik van een vaatwasser met warm (40-50C) water uit een boiler is geen probleem, waarschijnlijk minder dan 100-200 Wh (zonder droger), het watergebruik is veel lager dan met de hand afwassen (iets meer dan 1l per couvert).
Voor een wasmachine geldt hetzelfde geschatte verbruik, maar daarin kun je tegenwoordig met koud water wassen. Het watergebruik is nog wel relatief hoog 7-9l/kg. Dit zou je kunnen verminderen met een kort wasprogramma.
Met 8m2 kom ik gemakkelijk aan 1000Wp Dit monteren op een camper van 8.5m moet kunnen.
Aan accu's dacht ik 6x 200Ah/12V = 14.4kWh, 6x 65kg = 390kg , maar misschien zijn 4 accu's genoeg.
Hoi BigBro,
De opbrengst op een mooie zonnige dag schat ik op ~300-500W x 6h =2-3kWh, dit moet ruim voldoende zijn voor mijn gewone gebruik van een paar dagen. Ook met een bewolkte dag is er iets opbrengst.
Die vaatwasser gebruik ik maar 2x in de week, de wasmachine 1x in de week. Dus dat verbruik valt mee. Voor de rest ga ik ongeveer het zelfde doen al nu met mijn 200Wp paneeltjes. Daar kom ik prima mee uit (licht, TV, WC, water, internet). De echte grootverbruiker wordt de compresserkoelkast, 400-800Wh per dag, maar dat moet ook nog kunnen.
De airco wordt een apart verhaal, daar zijn nog enige twijfels. Inderdaad is de aanloopstroom erg hoog, maar dat wordt minder met de laatste uitvoeringen, nu is dat al met gewone camper airco's. Het gebruik van de airco is maar een paar uur in de volle zon (overdag 8) ), als het niet kan, dan maar de hulp van een aggregaat.
Volgens Victron kunnen "on grid" PV panelen prima aan een "off grid" Multiplus, ook het "teveel" geproduceerde vermogen uit de PV panelen kan geen kwaad.
Mijn twijfels zitten onder meer in de hoge prijs (~€ 600)van de "on grid" omvormers in combinatie met de Multiplus. Eigenlijk heb je dan 2 omvormers.
De vraag is nu welke van de twee systemen geeft uiteindelijk het hoogste rendement voor de beste prijs, direct gebruiken uit de "on grid" omvormer of eerst de accu's laden (omzettings verlies) en dan omvormen (Multiplus)

.
Mvg. Paul