Pagina 1 van 1

Remmenvraag MB609 + RDW vraag

Geplaatst: 25 apr 2011, 17:35
door Nomad41
Hallo allemaal,

Vandaag even een proefritje gemaakt en er vielen mij 2 dingen op. Als ik fors rem dan blokkeren alleen de achter wielen. Ik moet er wel bij opmerken dat de bus op dit moment nog helemaal kaal is maar de remdruk voor/achter moet toch vanzelf afgesteld worden? en het volgende: Als ik achteruit van een helling rij en rem dan hoor ik een bonk. Niet 1 keer maar iedere keer als ik rem. Wat kan dat zijn? Wagen remt trouwens wel goed en trekt ook niet scheef.
Iemand een idee?

alvast bedankt.

grtjs, Florens.

ps; Is het voor de kenteken keuring genoeg als er alleen een keuken kast in zit? of moet er nog een aparte kast in zitten?

en over het bed... Ik heb nu zoveel ruimte dat ik overal een matras met de minimale afmetingen neer kan leggen. Gaat RDW daar mee akkoord? of moet het een vaste plaats hebben?

Re: Remmenvraag MB609 + RDW vraag

Geplaatst: 25 apr 2011, 22:46
door Goldwingh
Als ik fors rem dan blokkeren alleen de achter wielen. Ik moet er wel bij opmerken dat de bus op dit moment nog helemaal kaal is maar de remdruk voor/achter moet toch vanzelf afgesteld worden?
Ik had het zelfde en hebben ze bij de APK de remkracht begrenzer achter bij gesteld.
Groet Henk

Re: Remmenvraag MB609 + RDW vraag

Geplaatst: 26 apr 2011, 08:31
door DVIII
goed dat je dit soort vragen zo stelt, eerst is het goed om te weten dat een auto of bus niet is ontworpen achteruitrijdend te remmen , eigenlijk moet je zo min mogelijk achteruit rijden , daarom heb je ook slechts één versnelling achteruit !. de remmen van elk voertuig zijn zo ontworpen dat alle reactiekrachten direct tegen de rijrichting als het ware scherp staan . dat wil dan zeggen dat als je de rem gebruikt, dat er geen speling of ruimte zit tussen de remblokken of remschoenen en het vaste deel van de auto waartegen de remmen zicht aandrukken als je remt.
vooruit rijdend remmend hoor je dus als het goed is nooit een bonk of klap, hoogstens een minimaal geluid. als je dan achteruit rijdend remt druk je eerst de lucht tussen de remblokhouder en de remblokken weg , achter druk je de remschoenen de andere kant op die eerst scherp stonden in de vooruit rijd richting ergo, bonk !.
het blokkeren van de achteras remmen is inderdaad niet zo vreemd als je wet dat de bus ontworpen is met een paar ton lading rond te rijden. ben je dan leeg dan reageert de auto heel anders dan dat hij idealiter zou doen met lading. het verstellen van de remkracht reductieklep ook wel remkrachtregelaar genoemd is soms een oplossing . maar je weet nu nog niet hoe zwaar je auto gaat worden in volle reis bepakking , dus als je het nu aanpast kom je later weer voor een moment dat je moet gaan stellen. verder moet ik een ieder waarschuwen dat een bedrijfsauto en waarschijnlijk elk voertuig boven de 2,5 ton heel anders rijdt dan de reguliere personenauto. de verwachtingen die je hebt worden niet op de zelfde manier beantwoord , comfoort , stuureigenschappen , en remmen zijn echt anders dan dat je gewend bent van een personen auto . daarintegen kan de bus wel twee ton lading aan zonder gevaarlijk te worden en een personen auto wordt ronduit gevaarlijk als die 70 % tot 100% van zijn eigen gewicht als lading meeneemt.

Re: Remmenvraag MB609 + RDW vraag

Geplaatst: 07 mei 2011, 09:07
door Nomad41
.....Beetje laat maar toch nog bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik denk dat ik me geen zorgen hoef te maken.

grtjs, Florens