Een stuurknop; is dit nou handig ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Een stuurknop; is dit nou handig ?

Bericht door GerardM »

Geacht Forum,

sinds ik mijn 508 heb krijg ik regelmatig vragen van vrienden en bekenden wanneer ik nu eens een knop op het stuur monteer, zoals je ook wel bij heftrucks en vrachtwagens ziet. Ik vraag me af of dit nu echt handig is, zeker bij mijn bus die geen stuurbekrachtiging heeft.
Heeft iemand hier ervaring mee ? En wat is de ideale positie, soms zie ik vijf voor elf en soms vijf over elf ?
En krijg je met zo'n stuurknop maar 1 spierbal in plaats van 2 ?
:wink:
Groet,

Gerard
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Ik heb tijdens mijn dienstplicht de funktie vliegtuigtrekkerbestuurder vervult en met het vele achteruitrijden met oa. F 16 's was het ideaal , omdat je soms heel veel en snel moest reageren (11 meter breed)

In mijn latere funkties (waaronder vrachtwagenchauffeur) heb ik hierin geen baat bij gehad !
Wel eens het probleem dat bij snel terugdraaien van het stuur de knop tegen mijn vingers sloeg!

Bij het ontbreken van stuurbekrachtiging moet 1 arm wel erg veel spierkracht hebben om sneller te kunnen sturen!

Maar het staat wel stoer !!!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Gerard

Ik zie het bij onze buren wel op de trekkers zitten en dat is ook oke, want dat is daarop echt wel handig
Maar ik had dat ding ook een keer op een stuur zitten in een Camper, nu wij hebben hem eraf gehaald lastig net wat Abel ook al geschreven heeft, niet erg handig
Maar ja wat de een niet handig vind daar heeft een ander baat bij

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Bericht door ron(372) »

Gerard,

Ik had in Zeist zo'n knop gekocht en hem erop gezet.
Vond het niets toevoegen alleen gruwelijk onhandig omdat je elke keer met die knop zit te stoeien als het stuur terugdraait.
Bij mij was het dus geen succes en heb hem er dan ook direct weer afgehaald.

Groeten Ron(Kwibus)
Gebruikersavatar
M Koseoglu
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004, 17:35
Locatie: Castricum

De wet

Bericht door M Koseoglu »

Hallo Dubbelluchter's,

Een jaar of tien terug heb ik ooit wat scheuren in wat pezen gehad in mijn schouder of zo iets. Maar ik had veel moeite met het draaien van mijn stuur in mijn personen auto. Dus ook zo'n knop gekocht en er op gezet. Maar ik kan me herineren uit die tijd dat er wat eem was , of dit nu niet mocht in een personene auto , of dat je het moet melden bij de verzekering. Er was een regel of een wet.
Ik weet niet hoe het nu is ,als ik er nu één op zou gaan zetten zou ik dit eerst gaan uitzoeken, een boete heb je zo.

Met vriendelijke groeten van,

M koseoglu
Six wheels for freedom
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
Locatie: groene hart

Stuurknop.

Bericht door Peter »

Beste Gerard.

Reuze handig, zo'n stuurknop.
Vooral bij achteruitrijden met 'n aanhangsel.
Je moet alleen wel stuurverkrachting hebben, anders is 't kl.... (testikaal).
Zonder verkrachtiging heeft het stuur namelijk 'terugslag' en dat betekent dat je met je volle gewicht aan die knop moet gaan hangen.
Dat werkt dus niet.
Tenzij je volgas achteruit rijdt met 'n aanhanger :P
Mocht je dat kunnen dan kom ik even bij je langs, dan kun je mij dat ook even leren. :lol:
Maar even serieus, zonder stuurbekrachtiging is zo'n knop geen succes.
Bedenk n's hoe hard je nu aan je stuur moet draaien en hoe hard je dan aan die knop moet trekken. Hoe vast je de knop ook vastdraait, op gegeven moment staat de knop haaks op je stuur.
Mocht het, in het uitzondelijke geval, nou zijn dat je net zo eigenwijs bent als ik, dan is de stand van de stuurknop daar waar normaal de hand op je stuur ligt. Verder kun je rubber (fiets-binnenband) tussen de bevestigingsbeugels en je stuur doen om de ruimte op te vullen en verschuiven te verminderen (niet voorkomen).
Maar het beste is om het idee van 'n stuurknop te laten varen (of fahren) als je geen stuurverkrachtiging hebt.
Succes,

Peter.
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Sinds ik er eens een collega met z'n velletje van zijn vingers tussen knop en plaatje gezeten heb zien zitten, en diezelfde persoon later een keer met een wijde mouw die achter de knop bleef hangen en toen een onbedoelde ruk aan het stuur gaf en bijna een frontaaltje veroorzaakte (hij wilde het raampje opendraaien van de Sprinter) hoeft het voor mij niet!

Als het echt de uitvinding van de eeuw was, had ie er bij stuurbekrachtigde bussen standaard wel opgezeten (zoals bij heftrucks) zodat je het stuur wat kleiner kunt houden voor makkelijk op-/afstappen.

Zijn die dingen zelfs niet verboden op auto's om bovengenoemde reden? Kan ik me iets van herrinneren, maar Google heeft z'n dag niet en geeft geen antwoord. ;)

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Bij mij zat ie erop toen ik 'r kocht, maar gebruik die knop niet, dus ga 'm er weer af halen.
Zit alleen maar in de weg, soms.

Wel jammer, want mensen vinden het er stoer uit zien, merk ik. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
Locatie: Eindhoven

Bericht door Eduard »

Ik heb ook een stuurknop op mijn stuur gemonteerd.

Toen ik nog geen stuurverkrachtiging (zo noemt Ineke dat) had moest ik hem hartstikke goed vastmaken om hem niet scheef te trekken.
Ik gebruikte hem dan pas -als het stuur dan al in beweging was- , om een soepele stuuruitslag te krijgen of terug.

Nu er stuurverkrachtiging op mijn 508 zit, is het heerlijk bij het insturen van het parkeervak, achteruit steken en zo meer.

Alleen heb ik er een rubbertje omheem gemaakt omdat er wel een heel irritant rammeltje vanaf kwam.

Met vriendelijke groet,
Eduard
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten