Begin augustus gaan we bij deze mooie zelfbouw LT camper kijken -niet dat die van ons zo mooi wordt met mijn timmerkunsten, maar voor ideeën en handige tips. Ook deze bouwer heeft zelf die oren gemaakt en heeft de mallen nog, en wat ideeën om het eindprodukt smaller te krijgen zodat het langs de schuifdeur kan. Leuk, ook Andrea kan niet wachten, dus ik vertel haar telkens dat ik echt niet zo goed kan houtbewerken! ;)
http://vantastique.bekijknu.nl/
Overigens ook nog wat wijzer geworden over de historie van ons busje via het Bouwmachine-forum. De bus is hoogstwaarschijnlijk wagen 146 geweest en is een jaar of 3 geleden omgekeurd van klein naar groot rijbewijs.
Stond veel binnen en in- en om de werkplaats, in de winter ook niet veel gereden omdat er dan niet zoveel asfalteringswerkzaamheden en grondverzet plaats vindt. De voormalige bestuurder was er zuinig op en heeft inmiddels een nieuwe Crafter. (die is meteen op C afgeleverd :mrgreen: )
Dit verhaaltje verklaart een paar gekkigheidjes van 't busje:
-een vrachtwagenkenteken beginnend met BX is veel nieuwer als het bouwjaar 2003
-het belachelijke leeggewicht van 4430kg op kenteken -de bus is op klein rijbewijs afgeleverd, ingebouwd en uiteindelijk in een vlaag van verstandigheid (of een bekeuring? Dat vertelt de overlevering niet! :mgreen: ) op groot rijbewijs gezet omdat deze toch wel erg overbeladen was! En dan zeggen ze dat campers te zwaar zijn... Hierbij is de bus vanzelfsprekend niet ontdaan van gereedschap, standkachel, aggregaat, compressor etc, maar zoals hij op dat moment in gebruik was gewogen.
-er in het serviceboekje een ander kenteken geschreven staat, maar de stikker met chassisnummer en opties wel klopt :)
Verder heb ik inmiddels 4 nieuwe (achter)banden besteld in de huidige maat. Het idee was om er 16" velgen onder te zetten, maar gezien de totale kosten van 7 velgen + banden investeren we dat voorlopig liever in de in-/ombouw. Velgen en banden zijn altijd nog later te doen en hij rijdt zo ook prima.
We hebben Barums gekozen, zijn prima bandjes en hebben de goede load-index. Ook niet belachelijk duur, omdat de wens voor 16" er evengoed blijft en het zonde is Michelins van 150 euro per stuk er weer af te halen...
Ook nog naar olie gezocht, uiteindelijk met die VW codes aan de google geweest, en het blijkt dat er minimaal code 505.00 in moet -dit komt overeen met een 10W40 halfsyntheet. Ook kunnen codes die overeenkomen met 5W30 longlife (heeft geen zin omdat deze motor niet geschikt is voor de longlife-verversingsintervallen, dus spekt alleen de knip van de olieboer) of een 5W40 volsyntheet, die gek genoeg soms nog goedkoper blijkt als de 10W40 halfsyntheet! :shock: Gek genoeg roepen veel mensen op internet dat je er die veel te dure 5W30 volsyntheet in moet gooien, maar met zo'n prehistorisch blok leek me dat al gek (ondanks de common rail en variabele turbogeodriehoek is het gewoon een scheepjes en trekkermotor uit de Romeinse tijd) en ook volgens de boekjes kun je er dus goedkopere soorten in stoken. 1x per jaar of elke 22.500km verversen staat er dan bij.
Groeten Jeroen