rempedaalslag

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

rempedaalslag

Bericht door Kasper »

Beste Medesleutelaars,

De laatste hobbel in het nemen van de APK is deze keer de te grote slag van het rempedaal. Na ca 2/3 intrappen is er remwerking. Eitje toch? Uiteraard heb ik het forum doorzocht maar ben er nog niet geheel uit.

Onvoldoende vacuumbekrachtiging werd door de keurmeester gesuggereerd als mogelijke oorzaak. Leek me sterk omdat dat volgens mij met pedaaldruk en niets met de pedaalslag te maken heeft. Desondanks dit gecontroleerd. Resultaat: vacuum aanwezig, type stofzuiger. Als ik de motor afzet en na een minuut of drie de vacuümslang van de hoofdremcylinder trek, dan staat er nog flink vacuum op. Geen lekkages dus.

Lekkage in de hoofdremcylinder/trommel?
Nee, want het niveau van de remvloeistof daalt niet. De kleur van de uitlaatrook is niet veranderd sinds dit probleem naar voren is gekomen. Kleur motorolie onveranderd.

Voor staan de remschoenen goed gesteld, dwz net niet aanlopend.

Vlak voor APK heb ik een ritje gemaakt om warm te remmen. Dat lukte best. De voorste trommels waren zo heet dat je ze niet lang kon aanraken. Achter niet gevoeld. Een half uur later kwam de bus op de remmenbank. Waren de remmen wellicht te heet geworden, waardoor er juist remwerking verloren ging? In een half uur kan het voldoende afkoelen, dus deze mogelijkheid streep ik ook weg.


Blijven volgens mij over:

Lucht in remleidingen? Dit ligt het meeste voor de hand. Echter een paar maanden geleden nog remvloeistof ververst en ontlucht. Zou er dan toevalligerwijs net een lekkage ontstaan zijn? Maar het niveau remvloeistof is al een tijd constant, en ik kan geen vloeistof lekkages waarnemen. Tip van de keurmeester: hou het rempedaal eens een nacht goed ingedrukt, dan komt een eventuele luchtbel er wel uit in het reservoir (reservoirdeksel los). Deze kende ik nog niet. Uiteraard uitgeprobeerd. Ik merk geen verschil.

Nu hou ik één mogelijkheid over: De afstelling van de remschoenen achter is te ruim. Dit is anderhalf jaar geleden nog goed gesteld nadat ik achter nieuwe remcilinders gemonteerd had. Er zijn nadien enige honderden kilometers gemaakt. Misschien behoeft dit inmiddels na gesteld te worden. Maar zo veel al?

Maar nu komt het: de remschoen achter waren toen nat van remvloeistof. De schoendikte was nog zeer goed. Ik heb daarom de schoenen voorzichtig droog gebrand met een gasbrander, en weer gemonteerd. Verkeerde zuinigheid geweest..? Kan het zijn dat het voeringmateriaal door deze zeeuws meisje behandeling zacht geworden is? En het nadien gewoon snel weggesleten is, met als resultaat veel vrije slag op de schoenen?

Ik zal de komende dagen de rem afstelling achter controleren. Ik ben benieuwd en laat het weten.

Zijn er nog andere zaken om te controleren? Zie ik wat over het hoofd?

Het betreft een MB 608 met OM314 uit 1974. Trommels rondom, geen lastafhankelijke bekrachtiging aanwezig.

Groet,

Kasper
Laatst gewijzigd door Kasper op 20 jul 2011, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: rempedaalslag

Bericht door Anton »

Hoi,

Als er lucht in het systeem zit voelt bij het intrappen aan als een spons.
Stel de achterremmen eens goed af en vergeet niet na het stellen een keer achteruit te remmen zodat de schoenen zich kunnen zetten, het zou dan een stuk beter moetn gaan.
Om de remschoenen schoon te maken kun je remmenreiniger gebruiken oa te koop bij de Action.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: rempedaalslag

Bericht door Kasper »

Hallo Anton en anderen,

Achterremmen afstelling gecheckt. Die stonden net vrij. Dat is goed.

In mijn verhaal hiervoor vergeten te vertellen dat het om de voorremmen ging die op dat moment op de remmenbank stonden. De achterremmen waren ruim een week geleden al geweest en OK. De voorremmen remden toen ongelijk. Ik heb daarna de voorremtrommels omgedraaid en alles met remmenreinige schoongemaakt. Met als resultaat dus dat ze nu (behoorlijk) gelijk remmen, alleen is de pedaalslag van de rem te groot.

Ik ga nu nogmaals de voorrem stelleing controleren. Wellicht (wishfull thinking...) is die door het omdraaien en inremmen te groot geworden.. Maar als ik eerlijk ben verwacht ik daar niets van. Zal het dan toch lucht zijn? Het vrije deel van de slag voelt niet sponzig aan, maar ik zie geen andere optie meer. Ontluchten maar weer. Het reinigen van de achterremmen zoals Anton beschrijft heb ik helemaal geen zin in op dit moment, beetje te veel remgedoe gehad recent, maar zal onvermijdelijk zijn...

U hoor tzt. Eerst vakantie vieren (kan ook zonder bus)

groet,
Kasper
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: rempedaalslag

Bericht door Kasper »

Beste allemaal,

Zoals jullie hierboven hebben kunnen lezen, het rempedaal van mijn bus (608 met OM314, vacuum bekrachtiging) heeft een grote vrije slag. Dit wat de enige reden om nog geen APK te krijgen. Na het vieren van vakantie eindelijk maar weer eens aan de slag gegaan met dit probleem.

Na het doen van diverse acties is de vrije slag nu 5 a 6 cm. Dat is meer dan de grenswaarde die MB stelt, namelijk 1/3 van de totale slag. Ik verneem weinig verbetering ten opzichte van de situatie tijdens APK. Onder vrije slag verstak ik de afstand tot je duidelijk weerstand van het pedaal voelt en er remwerking optreedt. De vrije slag voelt niet ‘sponzig’.

De acties die ik gedaan heb:
- Voor/achteruit rijden remmend om remschoenen te laten inlopen (just in case…), en de remmen zijn daarbij niet heet geworden
- Afstellen alle remschoenen, zodat de trommels net vrij lopen.
- Ontluchten op alle 4 remcylinders. Daarbij geen luchtbellen geconstateerd; ook na flink doorspoelen (naar achteras ruim een liter door gepompt, voor per remcylinder ca 450 cc)
- Remvloeistof blijft steeds op niveau, geen lekkages.
- Controle speling op bout die rempedaal met as hoofdremcylinder verbindt: speling minimaal, minder dan 1 mm.
- Binnenzijde manchet as van hoofdremcylinder is droog
- Vacuumbekrachtig aanwezig. Motor aan/uit geeft geen verschil in de vrije pedaalslag

> Wat kan het nog zijn? Wat kan ik niet goed gedaan hebben? Moet ik het nu in de hoofdremcylinder of bekrachtiger gaan zoeken?

> Wat is de vrije slag in jullie 508/608?

Kan de druk waarmee ik remvloeistof het systeem heb ingebracht onvoldoende zijn waardoor toch lucht op bepaalde plaats in remleidingen blijft hangen? Voor de APK heb ik een prof vulapparaat gehuurd. Recent heb ik met behulp van een plantspuit zelf een vulapparaat gemaakt, deze werkt wat trager.

Ik zie uit naar jullie reacties,

Groet,

Kasper
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: rempedaalslag

Bericht door Admin »

Zonder mezelf een kenner op het gebied van vacuümbekrachrtiging te willen noemen:

Je schrijft: Motor aan/uit geeft geen verschil in de vrije pedaalslag.

Dat vind ik vreemd. Normaal komt een rempedaal, zodra de motor uit staat en je twee of drie keer gepompt hebt, een heel stuk hoger en voelt ook harder aan.
Zodra je daarna de motor start met de rem ingetrapt, voel je het rempedaal zakken. Dat is een aanwijzing dat de bekrachtiging werkt...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: rempedaalslag

Bericht door Berthil »

Zit er geen scheur in je vacuum leiding, waardoor een slecht vacuum onstaat.
Zelf heb ik ook een keer een scheurde vacuumleiding gehad, vlak bij de pomp gescheurd.
Ik kwam er achter omdat het carter meer overdruk had dan normaal, want de vacuumpomp loost alle gepompte lucht in je carter.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: rempedaalslag

Bericht door Maxer »

Het is zoals Ernst beschrijft. Zonder bekrachtiging voelt het pedaal harder en remt eerder. Alleen moet je zonder bekrachtiger veel harder trappen om dezelfde remwerking te verkrijgen. Volgens mij is het dus een mechanisch probleem. Mogelijk liggen de schoenen niet goed aan. Wat ik zou doen is: demonteer een van beide voorremmen en leg beide schoenen in de trommel. Dan kun je zien of die dezelfde ronding hebben dan de trommel. Is dat niet het geval laat er dan nieuwe voering op zetten. Mogelijk is de trommel een keer uitgedraaid en klopt het niet meer en ligt niet meteen de voering in zijn geheel tegen de trommel. In dat geval kun je stellen tot je een ons weegt en blijf je te veel vrije slag hebben. Overigens kan het ook achter zitten natuurlijk maar omdat je aangeeft dat die meteen goed waren lijkt het probleem zich in de voorremmen te bevinden.
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: rempedaalslag

Bericht door Kasper »

Allereerst dank voor de reacties!

APK ging als volgt. Achter was goed. Voor ongelijk. Voor trommels voor links en rechts verwisseld. Stellen en warmremmen. Was daarna goed. Of er met trommels links rechts verwisselen veel vrije slag is geintroduceerd heb ik toen eigenlijk niet op gelet. Dat zal dan wel zo moeten zijn. Ik meen mij te herinneren dat de ene trommel 'n tikkie was ingesleten en de andere niet. Als ik dit zo hoor zou ik weer moeten verwisselen om hier weer achter te komen. Jakkes. Maar 't moet maar.

Dan de de vrije pedaalslag met/zonder de motor aan. Ik denk dat ik hier zorgvuldiger in mijn beschrijving had moeten wezen. Het maakt voor de lengte van de vrije slag niet uit. Maar wel merk ik als de motor uit staat dat de vrije slag zwaarder verloopt. Ik zal dat nog even goed testen dan hier nauwkeurig beschrijven.

Kan even duren voor ik weer in de lucht komt. Mochten er in de tussentijd nog ideeen zijn dan verneem ik het graag.

Groet,

Kasper
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: rempedaalslag

Bericht door Kasper »

Hoi,

Ik ben er eens goed voor gaan zitten. Dit is er uit gekomen.

Afbeelding


Lijkt me dat de bekrachtiging OK is, en dat de oorzaak ligt in het eerder verwisselen van remtrommels. Om daar achter te komen zal ik de controle uitvoeren die Maxer beschrijft. Indien nodig zal ik de trommels weer terugplaatsen naar waar ze zaten vóór de APK. Nadeel is dat als dit de oorzaak blijkt te zijn, ik wederom kans heb op te veel remongelijkheid. Ik voel het al uitkomen op twee paar nieuwe remvoeringen :-( Het positieve daaraan is dan dat ik nog nooit nieuwe remvoeringen heb geklinkt, en dat dan ook eens gedaan heb :-)

Maar wie weet, is er onder jullie nog iemand met andere ideëen?

groet,

Kasper
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: rempedaalslag

Bericht door Admin »

Hi Kasper,

Ik snap je plaatje niet helemaal. Wat is voor jou het verschil tussen "niets geen weerstand" en "(bijna) geen weerstand"?
En hoe heb je je remkracht kunnen meten zonder dat de motor loopt? Als je de motor afgezet hebt, terwijl je rijdt, heb je nog steeds genoeg vacuüm om een paar keer te remmen, dus dan weet je nog niets.

Wat ik voorstel: stap in de stilstaande wagen, handrem los, laat de motor uit en pomp een keer of wat op het rempedaal. Als het goed is, komt dat steeds hoger en voelt steeds harder aan.
Houd dan het pedaal stevig ingetrapt en start de motor (gewoon, in z'n vrij).
Dan voel je het pedaal langzaam onder de druk van je voet inzakken.

Als dat niet zo is, is er toch echt iets aan de hand met je bekrachtiging.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: rempedaalslag

Bericht door Kasper »

Hoi Ernst,

Dat is snel gereageerd!

Op het risico van babylonische spraakverwarring. Hier komt ie:

"Niets, geen weerstand" betekent dat ik dit stukje bijna niets merk van enige weerstand, daarna pas is er duidelijke weerstand. Het is overigens niet zo dat het pedaal de eerste 2 cm los los zit. Het is de eerste twee centimeter zonder noemenswaardige kracht naar beneden te drukken. Subjectief blijft dat natuurlijk. Daarna tot ca 7 cm is er duidelijk behoorlijk weerstand voelbaar. Als ik daarna de motor aan zet is het van 0 tot ca 7 cm "(bijna) geen weerstand": soepel, de bekrachting doet zijn werk.

"Motor Uit" heb ik gecontroleerd voordat ik de motor startte. Deze had toen een dag of drie stil gestaan.

Remwerking bij "Motor Uit" heb ik niet bij een rijdend voertuig gemeten. Ik baseer mij op dezelfde pedaalslag, tot echt hard worden en het gevoel, dat hetzelfde is als bij "Motor Aan" als er echt goede remwerking is.

Motor starten met voet op pedaal heb ik niet aan gedacht te controleren. Zal ik alsnog doen. Gezien het tijdstip vandaag niet meer, ik wil de buren graag te vriend houden.

groet,

Kasper
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: rempedaalslag

Bericht door Kasper »

Goedenavond maar weer,

Ernst schrijft:
Wat ik voorstel: stap in de stilstaande wagen, handrem los, laat de motor uit en pomp een keer of wat op het rempedaal. Als het goed is, komt dat steeds hoger en voelt steeds harder aan.
Houd dan het pedaal stevig ingetrapt en start de motor (gewoon, in z'n vrij).
Dan voel je het pedaal langzaam onder de druk van je voet inzakken.
Dit uitgevoerd en het blijkt precies zo te gaan als Ernst beschrijft.

Groet,

Kasper
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: rempedaalslag

Bericht door Admin »

OK, dan mag je voorlopig aannemen dat de vacuümbekrachtiging werkt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: rempedaalslag

Bericht door Leo »

Weet niet hoe jij die remmen hebt afgesteld, maar bij busjes doe ik dat als volgt:

1) Draai de stelmoer in de trommels zo stijf vast als het kan.
2) Trap een aantal keer krachtig op het rempedaal.
3) Stel de moeren terug tot de rem licht aanloopt.
4) Herhaal punt 2.
5) Stel de rem tot hij (nét) niet meer aanloopt.
6) Druk krachtig op het rempedaal.
7) Herhaal punt 5 & 6 tot je tevreden bent.

Opmerking: Verwissel het geluid van aanlopend vuil in de trommel niet met het aanlopen van de remmen.
Daardoor zou je hem veel te veel terugstellen.


Verder raad ik je aan om naar een ander keuringsstation te gaan.
In de APK-regels voor bedrijfswagens (met of zonder aantekening kampeerwagen) staat namelijk helemaal nergens dat het rempedaal niet diep mag zitten.

Dit zijn de regels van 2011:

Bedrijfswagens:

5.3.2. De rembekrachtiger en de hydraulische
remkrachtregelaar moeten goed functioneren. Doen ze.
Voor de controle van de vacuüm-rembekrachtiger
wordt bij uitgeschakelde motor allereerst de
vacuümvoorraad opgebruikt door het rempedaal
meerdere malen in te trappen. Vervolgens wordt
met ingetrapt rempedaal de motor gestart waarna
door de opbouw van het vacuüm het pedaal verder
moet wegzakken. Werkt.

5.3.4. Bij hydraulische remsystemen mag bij het bedienen
van het rempedaal de slag van het pedaal niet door
een aanslag worden beperkt. Doet hij niet, je hebt nog 1/3 slag over.
Controle door het rempedaal in te trappen. Bij
twijfel wordt het pedaal met een kracht van ten
hoogste 700N ingetrapt. Maw: Als je rempedaal met die kracht niet tot het eindpunt van zijn slag gaat (is bij Merc-bussies gewoon de bodem), is het goedkeur.



Wat de keurmeester er persoonlijk van vindt is zijn probleem, maar zoals je ziet zeggen de regels nergens dat het pedaal niet diep mag zitten.
En aan die regels heeft hij zich te houden. Punt.
Dus stel je remmen zoal ik boven heb beschreven, en ga naar een ander.
Of leg deze "vakman" even zijn eigen spelregels uit.. :roll:


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: rempedaalslag

Bericht door Kasper »

Top heren!

Dat werpt een ander licht op de zaak. En minder vuile handjes!

De uitkomst laat ik tzt weten,

Groet,

Kasper
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: rempedaalslag

Bericht door Yoni »

je hoofdrem cilinder nog in orde? bij mij zakte deze langaam weg als ik er lichte voetdruk op zette bij normaal remmen kon er nog genoeg druk op worden gebouwd.
Ook had ik als ik in mn vloeistof reservoir keek en iemand liet remmen ijzel vijlsel er door heen zweven.
Wat je ook kan doen is ontluchten van onder naar boven toe dat heeft mij ook wel eens geholpen!
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: rempedaalslag

Bericht door Kasper »

Hoi,

Gisteren APK gehaald.

En wat was de oorzaak van de lange rempedaalslag: afstellen! Toch wel. :oops:

Het recept van Leo werkte perfect. Na elke cyclus kon ik merken dat het pedaal een stukje was opgekomen. Dus net zo lang doorgegaan tot geen vooruitgang meer geboekt kon worden. Tussendoor ook gereden en geremd.

Nadat ik eerder remtrommels l/r verwisseld heb om het probleem van ongelijke remkracht l/r op te lossen, heb ik daarna de schoenen 1x opnieuw afgesteld. Daarmee ging het mis, want vervolgens rijdende naar de APK lekker warm geremd, en niet gemerkt dat dat de rempedaalslag kennelijk vergrootte.

Het feit dat de remtrommel l/r in binnendiameter enigszins verschillen, dus de diameter van de remschoenen ook, moet wel de oorzaak zijn van de grote slag. In wezen zijn de remperikelen natuurlijk al veel eerder ontstaan, omdat ik te weinig met de bus rijd.

In ieder geval ben ik weer blij dat het voor elkaar is. Weer wat geleerd.

Dank,

Kasper
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten