Pagina 1 van 1
Gebrek aan vermogen Ford 2.4
Geplaatst: 02 aug 2011, 20:27
door OudeHymer
De topsnelheid van m'n campertje met een Ford 2.4 voorkamer diesel van ooit 62 pk is bij geen wind ongeveer 105 km/u. Bij tegenwind is het 105 km/u min de windsnelheid. Windkracht 5 is zomaar 35 km/u. Onverantwoord op de snelweg. Het frontale camperoppervlak is iets van 5 vierkante, bijna loodrechte meters.
Er moeten dus meer pk's komen.
Een sterkere motor is een optie maar met het voortschrijden van de techniek komt ook de betrouwbaarheid wel eens in het geding.
Een simpele en instelbare vermogenswinst oplossing is een Rotrex blowertje en een Y-stuk met een paar kleppen op het inlaatluchtkanaal. Wordt aangedreven met een snaar of tegenwoordig door een elektramotor. Je kunt het hoe dan ook zo maken dat hij niet altijd je cilinders staat vol te blazen(extra slijtage). Er zal bij een instelbare inlaatluchthoeveelheid ook een instelbare extra brandstofhoeveelheid bij moeten komen.
Voor de simpelheid gebruik ik in eerste instantie 1 soort brandstof.
Wat ik echter niet weet is of je dieselolie dusdanig kan vernevelen dat je het met de geblazen lucht mee kan laten stromen en dat het ook daadwerkelijk ontbrand in de juiste cilinder op het juiste moment...
Vriendelijke groet,
Re: Tegenwind
Geplaatst: 02 aug 2011, 21:26
door Leo
Dat vernevelen is niet zo'n probleem, maar ontsteken op het juiste moment gaat niet lukken.
Je krijgt een voorontsteking waar je ouwe karretje niet blij mee is.
Maar over het algemeen kun je de inspuitpomp nog wat opschroeven. Misschien is dat nét genoeg voor jouw doeleinden.
Re: Tegenwind
Geplaatst: 04 aug 2011, 19:23
door OudeHymer
Dat is duidelijk. Had ik zelf ook wel kunnen bedenken, diesels hebben geen bougies, ik kan er niet aan wennen. :oops:
Ik ga kijken hoeveel extra diesel uit die pomp te halen valt en bak er dan een schakelaar aan die bij volgas de blower aanstuurt, o.i.d.
Leo, bedankt.
Re: Tegenwind
Geplaatst: 11 sep 2011, 22:33
door OudeHymer
Ik heb de kleppen maar weer nagekeken, die stonden allemaal aan de ruime kant.Ze gaan dan niet ver genoeg open. Ik heb de maximale toerental begrensschroef 2 slagen uitgedraaid op de brandstofpomp waardoor hij meer brandstof kan krijgen bij vol gas. Het is een veel soepelere auto geworden met veel meer kracht en ook met hogere werktemperaturen. Er gebeurt tenminste weer wat onder de motorkap. Nogmaals errug bedankt, Leo.
Nu nog wat anders; met m'n voorkamerdiesel gloei ik voor. of ik wil of niet... En dit alles wel 10 seconden lang met OEM gloeiers erin. Warm of koud maakt geen verschil: 10 seconden of nog minder voorgloeien doettie.
Hoe lang gloeien die mercedes voorkamers en hoe werkt dat systeem?
Vriendelijke groet,
Re: Tegenwind
Geplaatst: 12 sep 2011, 02:11
door Leo
De voorkamers gloeien gelukkig niet, want dan zouden we gloeikopmotoren hebben.
Die krengen moest je voorverwarmen door er heel lang een grote gasbrander op te zetten.. :mrgreen:
Je bedoelt dus ongetwijfeld de gloeistiften.
Bij de meeste ouwe Mercedesgebakkies alhier gloeit men handmatig.
Dus niks automaat zoals bij jou, maar gewoon aan een oerdegelijke knop trekken en de secondes tellen.
s'Winters ff langer, s'zomers ff korter. Als de motor warm is gloei je gewoon niet. Oftewel; gloeien naar smaak toevoegen. 8)
Mijn OM616 met 11Volts snelgloeistiften gloei ik bij een normale koude start 5 seconden voor. Bij -15 werd dat 10 seconden.
Re: Tegenwind
Geplaatst: 12 sep 2011, 19:18
door OudeHymer
Er zitten NGK Y-208T gloeibougies in. De T staat voor 800 graden na 13-15 seconden gloeien, Dat haal ik niet na maximaal 10 seconden. Het worden dus andere gloeibougies of een ouderwetse Mercedes trekknop. Ik ga maar voor het laatste, dat scheelt hopelijk weer een paar schakelingen en in elk geval onnodig gegloei.
Wordt er gewoon een verbinding gemaakt tussen de accu en gloeiers via de ongetwijfeld dik uitgevoerde trekschakelaar of zit er nog andere electronica tussen bij zo'n mercedes?
Weet iemand het onderdeelnummer van zo'n trekschakelaar?
Ik heb overigens ergens iets gelezen over het feit dat snelgloeiers minder slecht zouden zijn voor de accu...?
Vriendelijke groet en wederom bedankt.
Re: Tegenwind
Geplaatst: 12 sep 2011, 19:32
door scorpion
op zich kan het toch geen kwaad om voor te gloeien?
waarom dit aanpassen?
Re: Tegenwind
Geplaatst: 12 sep 2011, 20:08
door OudeHymer
Ten eerste heb ik een probleem met de voorgloeitijd, ik gloei al 2 keer achter elkaar. Ten tweede is die electronica die ik nu heb storinggevoelig. Ten derde kan een gloeibougie maar zoveel keer gloeien en is het een rotklus om ze te vervangen; ze zitten in het inlaatspruitstuk. Elke keer als ik start gaan die dingen gloeien. Onnodig als de motor op bedrijfstemperatuur is. Als de motor warm is wacht ik echt niet met starten tot het voorgloeilampje uitgegaan is,hij loopt dan in 1 seconde...maar gloeit nog steeds een seconde of 7...