zagende OM615

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de_prins
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jul 2011, 13:19
Locatie: leiderdorp

zagende OM615

Bericht door de_prins »

Hallo allemaal,

tijdens mijn vakantie ben ik genoodzaakt geweest mijn stangen voor lucht en diesel op nieuw af te stellen (dit is overgens een leuk karwei als je langs de kant van een snelweg staat :(). dit is redelijk gelukt. op de snelweg rijd hij prima alleen als ik door de stad rij heeft de motor de nijging om te gaan zagen.

nu staan er heel veel onderwerken omtrend het afstellen van een diesel alleen weet ik niet welke het beste is :?

ik heb een MB 406dg met een OM615-938 motor.

ik hoor graag van jullie

mvg Maarten
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: zagende diesel moter

Bericht door Leo »

Rijst hier allereerst de vraag: Waarom moest je die stangen opnieuw afstellen?
Dit ivm de diagnose.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
de_prins
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jul 2011, 13:19
Locatie: leiderdorp

Re: zagende diesel moter

Bericht door de_prins »

Hallo Leo, ik had niet zoveel keus. 1 stang was van de koppeling afgekomen en de ander (de gene die aan de lucht inlaat zit) daarvan was het de heuvel er afgelopen. nog niet zo'n probleem zou je denken (behalve als je op vakantie bent :() tenzij de borgmoer verlopen was. al met al een leuk moment voor vieze handen.
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: zagende diesel moter

Bericht door Frank.fjph »

Kleine kanttekening bij dit probleem (afstelling):

De stang tussen pedaal en scharnier wil nog wel eens krom gaan doordat de afstelling van de aanslag pedaal niet goed staat.
De gasklep staat dan al helemaal open, en als je dan denkt dat je nog sneller kan door de pedaal verder in te trappen dan gaat de stang krom ipv de auto sneller. Dit kan ook bij de andere stang zijn en dan kan het een klacht opleveren.

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: zagende diesel motor

Bericht door Leo »

Dat ging lekker Maarten..:P

Je hebt dus alleen aan de stangen-afstelling gezeten. Kon ook zijn dat je membraam kapot was, vandaar mijn vraag.

Cruciaal bij jouw soort regulateur is de afstelling tussen luchtklep en (extra) stationair-veer (zit in de regulateur).
Die afstelling staat nu onherroepelijk fout.
De luchtklep weet je te zitten, en die stationairveer wordt bediend door het stangetje wat aan je brandstofpomp zit en heen en weer gaat met het bewegen van je gaspedaal.

De hoeveelheid ingespoten diesel wordt echter slechts geregeld door een membraam in de regulateur, welke op zijn beurt wordt aangestuurd door de hoeveelheid onderdruk die de venturie in je luchtklep genereert. Tussen die twee zit een harde plastic slang. De hoeveelheid ingespoten brandstof wordt bij de juiste afstelling dus NIET direct geregeld door de stangetjes. Alleen bij stationair toerental wordt door een stangetje het extra stationairveertje bediend.
Weet je dat ook weer. :lol:


Dan het afstellen.
Op zich niet zo moeilijk, maar soms zit je een tijdje te klooien omdat er ruimte in de balletjes zit of/en omdat men zodanig dom heeft zitten schroeven dat de ene kogelcup al van de stang af flikkert terwijl de andere nog heel veel schroefdraad in zijn bast heeft zitten.


Daar gaat ie dan:
Je hebt een stang (noem ik A) die vanaf het gaspedaal naar een verdeelstuk met 3 kogeltjes gaat.
Als je niet aan die stang hebt gezeten, moet je daar voorlopig even vanaf blijven.
Op dat verdeelstuk komen de stangen vanaf de luchtklep (B) en de stationairveer (een korte die vrijwel recht naar beneden gaat, we noemen hem C) tezamen.
In eerste instantie is het belangrijk dat B & C correct op elkaar staan afgesteld.
Dat doe je als volgt:

Haal het kogelcupje van stang C los van het verdeelstuk.
Zet de luchtklep in de stationair-stand.
Druk stang C geheel naar beneden totdat je een aanslag voelt. Hij kan dan niet meer verder.
De afstelling is correct wanneer je stang C 1mm moet optillen om de cup weer op het kogeltje van het verdeelstuk te krijgen.
Dit is natuurlijk als je perfecte cups en kogeltjes zonder speling hebt. Helaas is dat meestal niet meer zo.
In dat geval moet het handeltje waaraan stang C onder vast zit, 1mm omhoog komen.

Een belangrijk puntje: Die stangetjes hebben allemaal 1X linkse en 1X rechtse schroefdraad. Je stelt ze dus (normaal gesproken) door beide borgmoertjes los te halen, en het stangetje rond te draaien.
Logisch dat daarom aan beide zijden evenveel schroefdraad in de cups gedraaid moet zijn, anders krijg je wat jij nu hebt meegemaakt: Het zooitje valt uit elkaar en is niet meer te stellen.

Nadat je bovenstaande correct hebt afgesteld nog even controleren of je met je gaspedaal de luchtklep tot aan de aanslag kunt opentrappen.
Als er verder niets kapot is moet ie nu weer normaal draaien zonder zagen.

That's all Folks. :)


Oww, en nu je daar tóch bezig bent, gooi dan ff wat verse motorolie in de regulateur (rode dopje met opschrift "Oil").
Teveel kan nooit, want dan loopt het er vanzelf via een overlooppijpje weer uit.
Controleer ook of de hard-plastic slang tussen luchtklep en regulateur onbeschadigd en zonder knikken is.


Mvg, Leo.:D

ps; Het kan zijn dat je een ander stangensysteem hebt, maar het principe blijft hetzelfde: Luchtklep op stationair en stangetje van stationairveer 1 mm vrije slag.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
de_prins
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jul 2011, 13:19
Locatie: leiderdorp

Re: zagende diesel motor

Bericht door de_prins »

Hallo Leo,

Gelweldig zeg. ik ga meteen aan de slag en hou jullie :) op de hoogte!

Groeten en dank, Maarten
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: zagende diesel motor

Bericht door dereiziger »

Leo weer een perfecte uitleg laat die zomerstop nu maar de hik krijgen, grinn
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: zagende diesel motor

Bericht door Leo »

Hoi Ton,

waarschijnlijk vanwege die zomerstop leg ik het weer fatsoenlijk uit. :wink:

Denk dat ik nog maar ff doorstop, het bevalt me best zo.. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
de_prins
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jul 2011, 13:19
Locatie: leiderdorp

Re: zagende diesel motor

Bericht door de_prins »

hallo Heren, vanavond de sprong in het diepe genomen en de afstelling van de stangen goed gezet. Dank je wel voor je uitleg Leo. het heeft me erg geholpen. ik heb wel gemerkt dat er erg veel speling op de stangen en luchtklep zit :( dit maakt het niet makkelijker. de motor loopt in ieder geval beter dan voorheen. De stap om een andere motor er in te leggen wordt zo wel kleiner :)

ps een zomerstop zou ik ook eens moeten doen :)
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: zagende OM615

Bericht door Leo »

Zit veertje 5 wel aan je luchtklep bevestigd?
Deze trekt namelijk - bij een juiste afstelling- veel speling uit balletjes en klep.

Is trouwens tevens een veiligheid voor het geval je balletjes uit elkaar mieteren.
Dan trekt hij de klep dicht zodat het hele spul niet op hol slaat.
ScreenShot001.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten