Dat ging lekker Maarten..:P
Je hebt dus alleen aan de stangen-afstelling gezeten. Kon ook zijn dat je membraam kapot was, vandaar mijn vraag.
Cruciaal bij jouw soort regulateur is de afstelling tussen luchtklep en (extra) stationair-veer (zit in de regulateur).
Die afstelling staat nu onherroepelijk fout.
De luchtklep weet je te zitten, en die stationairveer wordt bediend door het stangetje wat aan je brandstofpomp zit en heen en weer gaat met het bewegen van je gaspedaal.
De hoeveelheid ingespoten diesel wordt echter slechts geregeld door een membraam in de regulateur, welke op zijn beurt wordt aangestuurd door de hoeveelheid onderdruk die de venturie in je luchtklep genereert. Tussen die twee zit een harde plastic slang. De hoeveelheid ingespoten brandstof wordt bij de juiste afstelling dus NIET direct geregeld door de stangetjes. Alleen bij stationair toerental wordt door een stangetje het extra stationairveertje bediend.
Weet je dat ook weer.
Dan het afstellen.
Op zich niet zo moeilijk, maar soms zit je een tijdje te klooien omdat er ruimte in de balletjes zit of/en omdat men zodanig dom heeft zitten schroeven dat de ene kogelcup al van de stang af flikkert terwijl de andere nog heel veel schroefdraad in zijn bast heeft zitten.
Daar gaat ie dan:
Je hebt een stang (noem ik A) die vanaf het gaspedaal naar een
verdeelstuk met 3 kogeltjes gaat.
Als je niet aan die stang hebt gezeten, moet je daar voorlopig even vanaf blijven.
Op dat verdeelstuk komen de stangen vanaf de luchtklep (B) en de stationairveer (een korte die vrijwel recht naar beneden gaat, we noemen hem C) tezamen.
In eerste instantie is het belangrijk dat B & C correct op elkaar staan afgesteld.
Dat doe je als volgt:
Haal het kogelcupje van stang C los van het
verdeelstuk.
Zet de luchtklep in de stationair-stand.
Druk stang C geheel naar beneden totdat je een aanslag voelt. Hij kan dan niet meer verder.
De afstelling is correct wanneer je stang C 1mm moet optillen om de cup weer op het kogeltje van het verdeelstuk te krijgen.
Dit is natuurlijk als je perfecte cups en kogeltjes zonder speling hebt. Helaas is dat meestal niet meer zo.
In dat geval moet het handeltje waaraan stang C
onder vast zit, 1mm omhoog komen.
Een belangrijk puntje: Die stangetjes hebben allemaal 1X linkse en 1X rechtse schroefdraad. Je stelt ze dus (normaal gesproken) door beide borgmoertjes los te halen, en het stangetje rond te draaien.
Logisch dat daarom aan beide zijden evenveel schroefdraad in de cups gedraaid moet zijn, anders krijg je wat jij nu hebt meegemaakt: Het zooitje valt uit elkaar en is niet meer te stellen.
Nadat je bovenstaande correct hebt afgesteld nog even controleren of je met je gaspedaal de luchtklep tot aan de aanslag kunt opentrappen.
Als er verder niets kapot is moet ie nu weer normaal draaien zonder zagen.
That's all Folks. :)
Oww, en nu je daar tóch bezig bent, gooi dan ff wat verse motorolie in de regulateur (rode dopje met opschrift "Oil").
Teveel kan nooit, want dan loopt het er vanzelf via een overlooppijpje weer uit.
Controleer ook of de hard-plastic slang tussen luchtklep en regulateur onbeschadigd en zonder knikken is.
Mvg, Leo.:D
ps; Het kan zijn dat je een ander stangensysteem hebt, maar het principe blijft hetzelfde: Luchtklep op stationair en stangetje van stationairveer 1 mm vrije slag.