OM 314: zwart versus witte rook...
Geplaatst: 28 aug 2011, 13:31
ha medebussers..
we zijn weer terug van twee weken bussen. We hebben goed de wolken kunnen bestuderen die uit de uitlaat kwamen..
nu is mijn vraag; wat is er aan de hand? het gaat om een OM314 uit 1977, ongeveer 270000 km gelopen..
-verstuivers zijn gereviseerd,
-brandstoffilter is vervangen,
-kleppen zijn gesteld
Als de motor warm is en ik trap m volledig op zn staart, dikke zwarte wolken.
Gas ietsjes los (wel snelheid behouden) wolken vrijwel weg of flink stuk minder..
berg op vol gas, flinke zwarte wolken..
Berg af, witte rook (stinkende witte rook) ook iets smorende motor bij vol gas
kom je dan in het dal en je moet weer omhoog (idem in een tunnel) een enorme dot zwarte rook en je ziet niemand achter je meer..
Zelfs op valsplat naar beneden witte rook.
de laatste 200 km van de vakantie, ging de bus niet harder dan 70 km
lachen man in de tunnel bij antwerpen en bij beverwijk.....
Ik ben nu van plan om de bus weg te brengen en te vragen om de compressie te meten. ik ben bang dat er iets in de zuigerveren niet jofel gaat??
immer behulpzame medebussers.. denk mee en hopelijk kom ik iets beslagener ten ijs bij de garagehouder (met euro-tekens in den ogen..)
waar gaat mijn vraag naar uit??
ps olieverbruik is niet enorm geweest.. ik denk 1 a 2 liter op 2500 km.
geen koelvloeistof hoeven bijvullen
wel brak het laatste stuk van de uitlaat af. dit provisorisch verholpen met slangenklemmen
tentharingen en een leeg blikje mais.. hierbij viel mij op dat de pijp een dikke laag roet had.. (evt verstopping??)
motor werd niet absurd warm.
nou ja we houden contact,
en nog bedankt voor de leuke reacties nav het artikel in het dubbelluchtblaadje..
groet en nu snel weer een was in de machine...
we zijn weer terug van twee weken bussen. We hebben goed de wolken kunnen bestuderen die uit de uitlaat kwamen..
nu is mijn vraag; wat is er aan de hand? het gaat om een OM314 uit 1977, ongeveer 270000 km gelopen..
-verstuivers zijn gereviseerd,
-brandstoffilter is vervangen,
-kleppen zijn gesteld
Als de motor warm is en ik trap m volledig op zn staart, dikke zwarte wolken.
Gas ietsjes los (wel snelheid behouden) wolken vrijwel weg of flink stuk minder..
berg op vol gas, flinke zwarte wolken..
Berg af, witte rook (stinkende witte rook) ook iets smorende motor bij vol gas
kom je dan in het dal en je moet weer omhoog (idem in een tunnel) een enorme dot zwarte rook en je ziet niemand achter je meer..
Zelfs op valsplat naar beneden witte rook.
de laatste 200 km van de vakantie, ging de bus niet harder dan 70 km
lachen man in de tunnel bij antwerpen en bij beverwijk.....
Ik ben nu van plan om de bus weg te brengen en te vragen om de compressie te meten. ik ben bang dat er iets in de zuigerveren niet jofel gaat??
immer behulpzame medebussers.. denk mee en hopelijk kom ik iets beslagener ten ijs bij de garagehouder (met euro-tekens in den ogen..)
waar gaat mijn vraag naar uit??
ps olieverbruik is niet enorm geweest.. ik denk 1 a 2 liter op 2500 km.
geen koelvloeistof hoeven bijvullen
wel brak het laatste stuk van de uitlaat af. dit provisorisch verholpen met slangenklemmen
tentharingen en een leeg blikje mais.. hierbij viel mij op dat de pijp een dikke laag roet had.. (evt verstopping??)
motor werd niet absurd warm.
nou ja we houden contact,
en nog bedankt voor de leuke reacties nav het artikel in het dubbelluchtblaadje..
groet en nu snel weer een was in de machine...