stotterende 602.940

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
rinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
Locatie: Delfgauw

stotterende 602.940

Bericht door rinus »

In mijn camper, een mercedes 308 D uit 1989, ligt een 5 cilinder 602.940 motor. De motor is voor zover ik weet uit 1994 en heeft ongeveer 60.000 km gedraaid.
Nu heb ik het volgende probleempje, als ik optrek dan gaat dat een beetje stotterend en dat gebeurt in alle versnellingen, dus bij een laag toerental. De motor trekt verder goed op.
Nu dacht ik zelf aan een brandstof probleem en heb dan ook als eerste de brandstoffilters vervangen.
Het stotterend is wel wat minder geworden maar nog niet helemaal weg.
Wie heeft er een suggestie.
Alvast bedankt
Rinus
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: stotterende 602.940

Bericht door Leo »

Is dat stotteren altijd al zo geweest, is dat langzaam gekomen of is het plotseling begonnen?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
rinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
Locatie: Delfgauw

Re: stotterende 602.940

Bericht door rinus »

Dat is langzaam gekomen.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: stotterende 602.940

Bericht door Leo »

Precies het antwoord wat ik niet wilde horen. :lol:

Maar als ik het goed begrijp dan stottert hij alleen bij lagere toerentallen als je kracht vraagt?
In de hoge toerentallen loopt hij goed?
Geen rook uit de pijp tijdens dat stotteren?
Geen gerikketik van je (hydrolisch bediende) kleppen?

Bij de antwoorden ja-ja-nee-nee denk ik aan een hangende inspuitpompvervroeger.
Om dat te testen neem je een stuk stevig staal (verlengstuk van grote doppendoos oid) en zet dat met 1 kant op de plek waar de brandstofpomp zit vastgebout aan het blok.
Geef er vervolgens met een hamer een paar flinke heuten op.
Start je motor zonder gas te geven en rij weg.
Als ie dan in de eerste versnelling niet meer stottert heb je het euvel te pakken.
In de volgende versnellingen is de kans alweer aanwezig dat die vervroeger wederom blijft hangen, dus let heel goed op bij de eerste keer wegrijden.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
rinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
Locatie: Delfgauw

Re: stotterende 602.940

Bericht door rinus »

Klopt helemaal.
Inderdaad bij lage toeren en als hij kracht vraagt.
In hoge toeren loopt hij goed.
Nooit enige rook gezien en ook geen tikkende kleppen.

Jouw aanbeveling ga ik deze week uitvoeren en laat dan uiteraard weten.

In ieder geval nu alvast bedankt.
rinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
Locatie: Delfgauw

Re: stotterende 602.940

Bericht door rinus »

Hallo Leo.
Vanmiddag heb ik jouw suggestie uitgevoerd, en ik denk dat het inderdaad zo is dat zo'n
tik helpt.
Echter, ik ben ook gaan twijfelen of er iets niet is aangeslotenop de brandstofpomp. Aan de pomp zit een rood dekseltje, daar waar ik die tik heb gegeven, met twee pennen. Nu kreeg ik ineens het gevoel van waarom zit daar niks aan.
Omdat de motor uit een bus kwam met automaat dacht ik dat het misschien ook wel eens kon liggen aan een vergeten aansluiting.



Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: stotterende 602.940

Bericht door Leo »

Rinus, je hebt die tik aan de verkeerde kant gegeven.
De vervroeger zit aan de voorkant van de inspuitpomp in het aandrijfgedeelte.
Jij hebt nu tegen de regulateur geslagen, en da's heel wat anders. :lol:

Met dat rode dekseltje kan ik je niet helpen.
Ik heb geen tekening van dit type regulateur.
Hij lijkt enorm op een gemodificeerde RSF, maar ik hou niet van gokken.

Verder schreef je dat het euvel langzaam ontstaan is. Dan lijkt het me heel sterk dat het iets met die aansluiting op dat rode dekseltje te maken heeft.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
rinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
Locatie: Delfgauw

Re: stotterende 602.940

Bericht door rinus »

Leo.

Ik jouw suggestie nogmaals uit gevoerd, maar nu aan de andere kant. Bij het wegrijden in de eerste en tweede versnelling merkte ik niets. In de overige versnellingen was het schokkerige rijgedrag weer aan wezig. Als ik b.v. in de vierde versnelling reed dan was het alsof ik voor de eerste keer in een auto reed.
Ik had ook nog een ti[p gekregen om de verende gasstang vast te zetten maar dat heeft ook niet geholpen.
rinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
Locatie: Delfgauw

Re: stotterende 602.940

Bericht door rinus »

Ben inmiddels bij een drietal dieselcenters langs geweest om een antwoord te krijgen op mijn probleem met dat “stotteren” van mijn motor. Bij alle drie was het antwoord dat het de regelateur in de pomp was. Reparatie zou tussen de 1000 en 1200 Euro gaan kosten. Nu heb ik een gereviseerde pomp bij een dieselcenter gekocht en deze op de motor gemonteerd, pomp op tijd gezet en na het afmonteren vol goede moed een proefrit gaan maken.
Helaas was het probleem niet opgelost en was het “stotteren” er nog. Vervolgens de schakelstangen los gemaakt en een ritje gemaakt en daarbij rechtstreeks gas gegeven op de pomp, met behulp van een stangetje.
Nu gebeurt er het volgende: als ik in z’n twee ± 30 km rij dan is dat “stotteren”er, beetje gas erbij en het is weg. Dat gebeurt ook in z’n drie maar dan bij± 50 km en in z’n vier bij zo’n 65 km.
De motor heeft nog geen 60000 km gelopen en loopt naar mijn idee mooi en trekt goed door.
Kan het probleem nu in de aandrijflijn zitten b.v de koppeling of nog erger in b.v de distributieketting.
Wie heeft er een suggestie.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: stotterende 602.940

Bericht door Leo »

*Zou je kunnen uitleggen wat jij onder stotteren verstaat? Is het regelmatig, onregelmatig, (hoe) snel, langzaam. enz?
*Hoor je de motor ook inhouden?
*Weet niet of je al in de bergen hebt gereden, maar was het dan op een steile helling na het overschakelen onrijdbaar vanwege het schokken en moest je weer terugschakelen?
*Hebben die dieselcentre-mannen meegereden?
*Hoeveel vrije slag heeft de aandrijfas?
*Kun je wel mooi vloeiend uit stilstand wegrijden?
*Hoor je het cardan zingen in de frequentie van het schokken?
*Zie je de hele motor heen en weer wiegen tijdens dat schokken?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
rinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
Locatie: Delfgauw

Re: stotterende 602.940

Bericht door rinus »

*Zou je kunnen uitleggen wat jij onder stotteren verstaat? Is het regelmatig, onregelmatig, (hoe) snel, langzaam. enz?
Iemand noemde het “rijschool gedrag” . Misschien is het beter om te zeggen dat het met horten en stoten gaat. Bij mij gebeurt dat dus tijdens het rijden, waarvan ik denk bij een bepaald toerental en vooral als ik weinig gas geef. Trek in één keer door dan heb ik er geen last van.

*Hoor je de motor ook inhouden?
Ik hoor de motor niet inhouden.

*Weet niet of je al in de bergen hebt gereden, maar was het dan op een steile helling na het overschakelen onrijdbaar vanwege het schokken en moest je weer terugschakelen?
Dat klopt, gebeurde regelmatig dat ik na het opschakelen gelijk weer terug moest naar een lagere versnelling.

*Hebben die dieselcentre-mannen meegereden?
Een monteur heeft met de camper gereden en kwam toen tot de conclusie dat het de regulateur was.


*Hoeveel vrije slag heeft de aandrijfas?
Niet meer dan een mm 4 a 5.

*Kun je wel mooi vloeiend uit stilstand wegrijden?
Camper rijd vloeiend weg.

*Hoor je het cardan zingen in de frequentie van het schokken?
Ik heb wel het idee dat ik de versnellingsbak (711.113) hoor, volgens “kenners” een geluid wat veel van deze bakken hebben. Kan niet zeggen of ik het geluid van het cardan hoor. Het is al niet de stilste.

*Zie je de hele motor heen en weer wiegen tijdens dat schokken?
Motor ligt tijdens rijden en schokken mooi stil.
silvervägen
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2009, 16:46

Re: stotterende 602.940

Bericht door silvervägen »

Het is een RSF . Het rode plaatje is een elektromagnetische "Stellmagnet" voor de elektronische regeling van het stationair toerental. Die is (hoort te zijn) verbonden met het stuurapparaat.
Afhankelijk van de uitvoering van deze pomp kan hij voor handgeschakelde versies met nog zo'n magneet zijn uitgerust (die is niet rood maar zwart of grijs) en zit iets lager links op de regulateur. Die Magneet luistert naar de veelzeggende naam: "Anti-Ruckelaufschaltung" en is speciaal ontworpen om de Rückelneigung (stotterneiging) van de 2,5 Liter motor in combinatie met handgeschakelde bak bij deze pomp te dempen. Ook die magneet wordt door het stuurapparaat bediend.

Ik heb ergens een boek met een plaatje, zal dat, indien gewenst, even opzoeken en scannen.

De werking van de elktronische stationairregeling is als volgt:

De toerentalsensor (in de versnellingsbakflens) meet het motortoerental en geeft dat door aan het stuurapparaat. Het stuurapparaat vergelijkt dat met de de nominaalwaarde en geeft een stuursignaal aan de afstelmagneet. Zo blijft het stationair onafhankelijk van motorbelasting gelijk. Onder de 60 graden koelvloeistoftemperatuur (gemeten via een sensor in de cilinderkop) zorgt het stuurapparaat via de stelmagneet voor een verhoogd stationair toerental.

De rode stelmagneet is aangesloten op het 10de pootje van het stuurapparaat (15)(zwartgeelrode draad) en het 7de pootje (SM), de stuurstroom (bruin/rode draad),
Laatst gewijzigd door silvervägen op 19 dec 2011, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
silvervägen
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2009, 16:46

Re: stotterende 602.940

Bericht door silvervägen »

Heb je op de gereviseerde pomp de oude magneet weer gezet?

Ik zeg niet dat dit het is (te weinig verstand van), maar zou me kunnen voorstellen:
Brandstofhoeveelheid bij lagen toerental wordt mede beïnvloed door de begrenzing van stand van het rack bij stationair.
In tegenstelling tot de oude vaste stationairinstellingen zijn er pompen met een vacuum-bediende of elektrisch- bediende stationairregeling. Jij hebt de elektrische, die je niet gebruikt.

Als de magneet niet bekrachtigd is ligt het stationair toerental bij bedrijfswarme motor in de vrijstand (N) ca. 50 toeren lager dan wanneer de magneet wordt aangesloten(zo controleer je de werking van de magneet). De drukstift van de magneet drukt tegen de beweegbare (dus niet vaste) stationairafstelling. Ik kan me voorstellen dat bij een onbekrachtigde magneet daar schommeling op kan zitten.

Zelf zou ik eerst kijken of het stuurapparaat hoort bij de motor. Dan of de draden van pootje 7 en pootje 10 ergens naar toe gaan. Dan of je een toerentalsensor hebt etc.

Als er veel van dat alles niet op zit en je dus moet kiezen voor een vaste stationair instelling, zorg er dan voor dat die ook echt vast is. M.a.w. dat de stift van de magneet niet kan bewegen.

Daarmee heb je nog steeds geen koude start-inrichting. Heb je problemen met stationair bij koud weer?
Hoe hoog is je stationair toerental eigenlijk afgeregeld?
Laatst gewijzigd door silvervägen op 19 dec 2011, 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
rinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
Locatie: Delfgauw

Re: stotterende 602.940

Bericht door rinus »

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Misschien ten overvloede even wat er is gebeurt. Heb verleden jaar een 602 motor uit een ME bus met automatische versnelling van de politie Haaglanden gekocht, de bus had een km stand van ±52000 op de teller . Ik zelf heb een hand geschakelde versnellingsbak maar dat was volgens de kenners geen probleem. Afgelopen vakantie merkte ik dat de camper soms een beetje raar deed. Ben op het forum gaan vragen wat dat kon zijn en kreeg van LEO het advies een paar klappen bij de brandstof pomp te geven en heb dat vervolgens in twee stappen gedaan (zie eerder bericht). Dit heeft niet geholpen en ben toen met de camper naar de Mercedes dealer gereden alwaar een monteur een proefrit heeft gemaakt. Kreeg daar het advies demper vast zetten en als dat niet helpt dan is het de brandstofpomp. Vast zetten hielp dus niet.
Vervolgens naar een dieselcentre in den Haag gereden op advies van de mercedesman, de conclusie daar was dat de brandstofpomp en wel de regulateur defect was, dit werd zonder een proefrit geconstateerd en de kosten zouden tussen de 1200 en 1500 Euro zijn.
Ben toen naar een ander dieselcentre gegaan op advies van iemand en daar is een proefrit gemaakt en ook daar was het antwoord “de brandstofpomp”
Er is mij toen een passende gereviseerde pomp (400 075 956) aangeboden voor 600 Euro die we hebben ingebouwd en vervolgens vol goede moed een proefrit gemaakt. Helaas euvel was niet helemaal opgelost dus terug naar het dieselcentre, de monteur daar heeft een proefrit gemaakt en geloof het of niet maar het antwoord was dat ik er mee moet leren leven.
Nu wil ik er niet mee leren leven dus toch maar verder zoeken. Ik denk van mijzelf dat ik aardig dingen uit elkaar kan halen en weer in elkaar kan zetten maar heb weinig verstand van dieselmotoren.
Zo heeft Leo het over de vervroeger, maar waar zit dat ding precies en is dat voor een amateur-sleutelaar te doen, wie kan mij aan een tekening of iets dergelijks helpen waar ik het een en ander op kan zien.

Nogmaals bedankt en hoop dat jullie het een en ander begrijpen, ik lul nou eenmaal beter dan dat ik schrijf
desnor
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jul 2009, 13:44
Locatie: Bovensmilde

Re: stotterende 602.940

Bericht door desnor »

Hallo,

het lijkt erop dat de motor niet voldoende diesel aanzuigt.
Het euvel kan liggen aan het zeefje wat in de tank zit.
Ook kan het zijn dat de rubber slangetjes boven op de tank verstaft zijn of dichttrekken als er diesel door wordt aangezogen vanuit de tank door ouderdom.
Kijk dat even na en anders kun je ook altijd nog even een zgn. neptankje met twee slangen maken en die op de pomp aanvoer en afvoer aansluiten en dan kijken of het over is.
In jou geval moet het dan goed gaan wanneer de motor redelijk op temperatuur is, want de extra aansluiting die origineel wel op de automaat zat en die achter op de brandstof pomp zit heb je niet aangesloten.
Als je daar bij het koudstarten 12 volt op zet gaat ie iets harder lopen omdat de pomp een rijker mengsel af gaat geven.

Hans Geers techniek@dubbellucht.nl
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: stotterende 602.940

Bericht door Leo »

Aha, een koudstart dus. Weer wat geleerd.:)

Maar dat rijkere mengsel is diesel-technisch niet correct Hans.
Een IP geeft meer of minder brandstof, maar nooit een mengsel. Misschien kun je dat even wijzigen?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: stotterende 602.940

Bericht door Grumble »

Ik heb ook een OM602 met precies hetzelfde probleem, weet alleen niet of ik er ook zo'n "Stellmagnet" in heb zitten...
Wel vraag ik me af of Rinus er inmiddels mee kan leven of dat er nog verdere verwikkelingen omtrent dit verhaal vermeldenswaard zijn...

Ik kan alleen niet zeggen of dit euvel erin geslopen is, omdat we de wagen pas sinds februari dit jaar hebben.
Johannes

Re: stotterende 602.940

Bericht door Johannes »

Het is een RSF regelaar met elektronische stationair regeling (ELR) De bovenste , dus de rode.

Die er onder kan zitten is de antigaloppeer-demping (ARD)
ik citeer...Toepassing, toerentalfluctuaties- het inhouden van de motor- kunnen worden voorkomen met een voorziening aan de RSF regelaar die deze grotendeels actief dempt.
(bron, Bosch -Dieselmotormanagment, deltapress)

Groet Pieter
rinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
Locatie: Delfgauw

Re: stotterende 602.940

Bericht door rinus »

Ben net van vakantie terug vandaar de late reactie.
Zoals ik al eerder schreef is er een andere brandstofpomp op de motor gezet. DUS NIET DE EERDER AFGEBEELDE. Het probleem was daar dus niet mee opgelost.
Inmiddels ben ik in contact gekomen met een oudere monteur die veel had gewerkt met de transporter en hem het probleem verteld die onmiddelijk zij dat het de vervroeger kon zijn, dat was door Leo ook al geopperd. Deze monteur heeft er een nieuwe vervroeger en een demper op de brandstofpomp in gezet en het probleem is grotendeels opgelost. Wat ik nog wel vervelend vindt is dat bij het schakelen de motor langzaam terug valt naar het stationere toerental.
Ik denk dat dat weer te maken heeft met het dempertje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten