Zonnepaneel

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Ik weet niks over zonnepanelen maar ik heb er wel 2 bij me bus.
Heb al aardig gezocht bij de zoekfunctie en op google maar kan niet vinden wat ik moet weten.

Ik heb bij me bus een zonnepaneel gekregen waar ik niks van weet.
Hij lag op ze huis maar het glas is ooit gebroken, hij is toen gemeten door een monteur en hij doet het nog.
De vorige eigenaar weet er volgens mij niks van van af en het papieren sticker op de achterkant is onleesbaar.

Nu heb ik hem zelf gemeten met me multimeter en als hij in de bus ligt geeft hij 3 volt aan en uit de bus gaf hij bij bewolkt weer iets van 16 vol aan. Maar wat nu, ik moet een laadregelen hebben die tussen het paneel en de accu's gaat. Maar hoe kom ik er wachter welke ik nodig heb.

En ik heb er nog een op de bus liggen die het volgens mij niet meer doet. Ik weten (volgens mij, moet ff na meten) iets van 0,5 of 1 volt.
bij de laadregelaar gaat wel een lampje branden maar volgens mij laad ie niet.

Foto's kan ik uiteraard even plaatsen, maar moet ik dan nog even maken.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

Vinz,

Het paneel waar je 16 V meet, zou wel eens kunnen werken. Van het andere is misschien een verbinding los, want het slechtste, oudste paneel geeft buiten overdag toch altijd meer dan 1 V.

Je kunt op het internet een voordelige laadregelaar zoeken, b.v. bij Conrad (sturen deze week gratis thuis), 10 A is vrijwel altijd genoeg. Let wel op dat in het aansluitdoosje van het paneel een diode de goede kant op zit. Frank B. heeft vast wel een schema'tje.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

De meeste zonnepanelen die hebben genoeg aan 10A laadregelaar, is het zo simpel :up: ?
En het andere paneel ga ik nog nakijken maar moet het halve plafond weg slopen om er bij te kunnen.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

10 A komt overeen met een paneel van 120 Wp, dat is een paneel dat op 21 juni, 's middags om 12 uur op een onbewolkte dag op de Kreeftskeerkring loodrecht omhoog gericht, 10 A levert.
Onnodig te zeggen dat dat in praktijk uitermate zelden voorkomt!

Ik heb twee panelen van 175 Wp. Van die theoretische 350 W, dus 29 A, heb ik een enkel keertje 12 A kunnen meten, op een dag met stralende zon. Maar wel op een graad of 52 NB.
Dus dat die 10 A voldoende zou zijn in verreweg de meeste gevallen, is een "estimated guess".
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

ff een fototje van het paneel wat ik er op wil en die er al op ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mercedes 813
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Zonnepaneel

Bericht door Yoni »

poe je zit het vocht al tussen het glas zitten, dat zal het rendement alles behalve goed doen!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

euuuhh... het plafond open gesloopt (hout had al waterschade) en zodoende.. geen ramp want de bus is van alu maar het kroonsteentje totaal verrot en de draden die door het dak gaan nog erger verrot! Dus ik heb nog hoop voor het kleine paneeltje dat het grotendeels aan de bedrading ligt.

Ik hou jullie op de hoogte!
Mercedes 813
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Zonnepaneel

Bericht door dereiziger »

ik dacht dat het een bitumen dak was .. :oops:
Afbeelding
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Nee het is van dat polyester spul maar dan een beetje zwart :P
Volgend jaar zomer of het jaar daar op wordt ie wel een keertje gewit!
Mercedes 813
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

pff het kleine paneel heeft zo veel water lopen verzamelen dat de aansluitingen op de cellen zelf zijn weggerot :roll:
meet nog wel 5, nog wat volt maar als nog ziet het er écht slecht uit.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

Lijkt me een typisch geval van jammer.

NB Bij ons kun je op het containerpark gratis elektrische en elektronische apparaten inleveren...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Oke, ik moet nog even kijken wat ik ga doen met het paneeltje, laat het nog even staan.
Nu eerste aan de slag met die grote, kijken of dat wat wordt.

Ik vroeg me nog af aangezien het een "huis"paneel is of het dan wisselstroom levert of niet.
Dacht zo iets gelezen te hebben dat je daar om moet letten.
Ik moet toegeven dat zo wie zo stroom niet (totaal niet) me sterkte kant is en zonnepanelen ook niet :roll:
Mercedes 813
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepaneel

Bericht door Frank.fjph »

Een paneel is niet afhankelijk of het voor huis of recreatie voertuig is, alleen is dat laatste paneel ongeveer 5 x zo duur per Wp.
Het levert uitsluitend gelijkstroom, wat je er aan hangt (laadstroomregelaar, of omvormer ) bepaald wat voor installatie je er mee bouwt.
Dat je de 220V omvormer niet op de accu aansluit begrijpen de meesten wel, maar wie denkt dat ie met een omvormer 220 in je campertje kan maken heeft het mis.
(speciale gevallen daargelaten (Paul))

Als aansluitdoorje alleen weggerot zou zijn is dat nog te maken met waty geluk, maar meestal zit het ook verder in het paneel en dan is het op.

Er is al heel wat afgekletst over dit onderwerp, kijk maar eens met de zoekfunctie!!!!!!!!!!!!


Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

Huis- of camperpanelen leveren allebei gelijkspanning (omdat er een diodebrug in zit). Het enige wezenlijke verschil is dat een huispaneel meestal een hogere spanning levert.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepaneel

Bericht door Frank.fjph »

KLopt ook zijn ze meestal kleiner dan de meeste standaard panelen van tegenwoordig, die doen al 230 Wp per stuk terwijl recreatiepanelen soms nog aan 80W zitten.

Overigens is het voor DC gebruik handig omeen paneelspanning te hebben die iets boven de 14 /28 Volt ligt afh van systeemspanning aan boord.

Frank
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Ik heb al redelijk wat gelezen bij de zoekfunctie maar ik wordt er gewoon niet wijzer van omdat ik niet echt veel van stroom snap maar men leert van vallen en opstaan!

Ik zat nu even bij conrad te kijken voor een laadregelaar, dan staat er soms bij max 27,4 volt max input,
Hoe groot is de kans dat een laadregelaar mijn max voltage niet aan kan aangezien dit een net paneel is en die hogere volts geven?
Mercedes 813
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepaneel

Bericht door Frank.fjph »

Eerst op de sticker achterop het paneel kijken, daar staat op wat spanning en stroom zijn van dat paneel, let op van zowel spanning (Volt) als stroom (Amp) staan 2 verschillende waardes.

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

Hi Vinz,

Ik ben even de draad kwijt.... Je hebt één goed paneel, het grootste. Klopt? Wat meet je met de universeelmeter als de zon op het paneel schijnt?
Zit er een aansluitkastje onder het paneel? Zo ja, kun je duidelijk natekenen wat daar in zit (of een scherpe close up-foto maken, natuurlijk)?

Een maximale input van de regelaar van 27 V duidt op een 12 V installatie; voor een 24 V installatie ligt de output van het paneel boven de 30 V.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Hoi,

Ik zal het even proberen te verduidelijken!
De sticker op het paneel is onleesbaar en de vorige eigenaar wist er ook niks van af.

Heb het paneel net in het zonnetje gezet (ja er was écht zon) en hij gaf 19,81 volt aan.
Dan mag ik aannemen dat het een 12 volt installatie is aangezien admin net zei

"Een maximale input van de regelaar van 27 V duidt op een 12 V installatie; voor een 24 V installatie ligt de output van het paneel boven de 30 V."


aah ik voel me heel dom, ik ging het een foto maken van het aansluitingskastje er daarin zit een handleidinkje hoe je hem kan instellen op 12 volt OF 24 volt :oops:
ÉÉrst kijken dan vragen..
Hier bij een fototje van de instructies en het kastje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

Opgelost! Als je de positie van de twee strapjes bekijkt (2-3 en 4-5), staat een een ander al op 12 V.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten