lekkage achteras en inspuitpomp 407

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

lekkage achteras en inspuitpomp 407

Bericht door Paul »

Vandaag naar de APK geweest met mijn MB 407D uit 1981.

Helaas afgekeurd vanwege:
-diesellekage bij de opvoerpomp
- 1 koplamp die te laag staat
- linksachter 70% meer remvermogen dan rechtsachter.

- de diesellekkage is opgelost met een nieuw klemmetje op de leiding.
- de koplamp bijstellen zal ook niet zo'n probleem zijn.

Voor het remprobleem heb ik de trommel er af gehaald. Nu blijkt alles onder de olie te zitten die uit de achteras in de remtrommel is gelekt. De keerring in de remtrommel is helemaal verhard en op meerdere plekken gerafeld aan de rand. Morgen even een nieuwe keerring halen.

Hebben jullie nog tips of zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten? En hoe krijg ik die olie van de remschoenen af zonder ze te vernielen?. De trommel heb ik al zo goed als schoon gemaakt met wasbenzine.

Kan het binnenste lager overigens ook op een gemakkelijke manier uit de trommel worden gehaald? Die heeft ook in de olie gezwommen en is toe aan nieuw vet.

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Admin »

Wat een remmenbedrijf bij mijn voeringen heeft gedaan, nadat ze een keerring hadden lekgestoten, is het volgende:
- remschoenen een uur in de oven leggen bij 150℃
- eruithalen (wel met een tangetje...) en met papier zo goed mogelijk afpoetsen
- bovenstaande behandeling 12 maal herhalen.

Volgens hen de enige manier met kans op succes, in een chemische aanpak hadden ze totaal geen fiducie.

En inderdaad, na bovenstaande aanpak van de voeringen (plus een nieuwe keerring en een grote poetsbeurt van de omgeving) kwam ik door de Technische Controle met minder dan 25 % verschil! Was eerst ongeveer 100 %, maar toen had ik nog niet door dat alles onder de olie zat.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Frank.fjph »

Als ik het goed lees, dan wil je nieuw vet in het lager stoppen, maar dat lijkt me bij een achteras met steekassen en een oliekeerring een wat vreemde aanpak, de lagers worden toch allen vanuit de cardan met olie gesmeerd.??

Frank
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Paul »

Frank.fjph schreef:Als ik het goed lees, dan wil je nieuw vet in het lager stoppen, maar dat lijkt me bij een achteras met steekassen en een oliekeerring een wat vreemde aanpak, de lagers worden toch allen vanuit de cardan met olie gesmeerd.??

Frank

Ik zag het op een Duits filmpje.

http://youtu.be/-VYKOAl31Bk

Wat jij zegt klinkt logisch.

Iemand enig idee hoe ik die oude keerring er uit krijg?

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Berthil »

Even een grote schroevendraaier onder de keerring en je wipt 'm er zo uit.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Admin »

Het remmenrevisiebedrijf zet een grote doorslag vanaf de tegenovergelegen buitenkant op de keerring en mept 'm er met een vuistje in twee tikken uit.
Let wel: dit betrof de lekgestoten ring, die toch niet opnieuw gebruikt zou worden.

En dit alles betrof twee 22.5" wielen met trommel, dus samen zo'n 150 à 200 kg. Ze laten de wielen tijdens alle werkzaamheden bij voorkeur vastzitten om te voorkomen dat de trommel vervormt bij los- en vastdraaien van de wielbouten en -moeren.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Paul »

Dat verwijderen ging nog best lastig. Het kreng zat goed vast en lijkt me het degelijke duitse model dat 30 jaar geleden in de trommel is geplaatst. De schroevendraaier moet worden vervangen voor een breekijzer.

De oude is een veel zwaarder uitgevoerd model met een volledige ijzeren kooi, dan de nieuwe. De nieuwe ging er vrij gemakkelijk in, met een paar tikjes en de oude als hulpmiddel om de nieuwe niet te beschadigen bij het intikken.

Nu eerst eens goed bekijken of het nodig is de remschoenen in de oven te bakken. De vervuiling lijkt nog erg oppervlakkig.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Frank.fjph »

Dan zou een brander met de vlam ook al resultaat op het oppervlak kunnen hebben.
Misschien dat schildersfohn ook werkt, dit is een net opgeborrelt idee, dus geen garantie

Frank
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Paul »

Ik heb eerst de boel schoongemaakt met remmenreiniger. Ook maar de remvoeringen hiermee ingespoten en direkt goed afgeveegd. Volgens de gebruiksaanwijzing op de spuitbus kon het in ieder geval geen kwaad.

Na droging heb ik met de schildersfohn de voeringen flink verwarmd. Ik heb ze zover mogelijk uitelkaar geduwd om de remcilinder niet te veel te laten meeverwarmen en de remcilider afgedekt met folie.

Ik heb niets zien gebeuren. Ik had rook of iets dergelijks verwacht.

Ik heb nu op hoop van zegen de boel maar weer in elkaar gezet en hoop dat het remverschil nu binnen de toegestane waarden valt. Ik heb een proefritje gemaakt maar merk niets bijzonders. Maar dat deed ik bij het grote verschil ook al niet, dus dat zegt niets. Op naar de herkeuring dan maar.

Wel leverde het testritje op dat de diesellekkage met het nieuwe klemmetje nog niet was verholpen. Het lijkt wel lekkage van de banjobout te zijn van de aanvoerleiding op de inspuitpomp. Dat morgen maar eens uit elkaar halen.
banjo.jpg

Wel zie ik ook dat er vloeistof uit de pomp lekt langs het asje waar de regulateurhefboom op zit. Is dit olie of diesel?
regulateurasje.jpg
Als laatste vraag.
Op het blok is linksvoor aan de zijkant een kop van een grote bout te zien in een horizontale ronde uitholling in het blok. Hierin staat bij mij een laagje olie en, het kan verbeelding zijn maar het lijkt wel of er af en toe een luchtbelletje ontsnapt onder de kop van die bout. De bout zit zo te voelen wel vast. Is dit mogelijk en waartoe dient deze bout?
bout.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Admin »

Paul,

Ik zou altijd de remschoenen loshalen. Met een beetje handigheid (of met een speciale verentang) is dat een klusje van een paar minuten. Want hoe heb je nu het stuk tussen remschoen en ankerplaat schoongemaakt?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Paul »

"Want hoe heb je nu het stuk tussen remschoen en ankerplaat schoongemaakt?"

Ik heb de ankerplaat flink ingespoten met remmenreiniger. Emmer er onder en er kwam flink wat smerige handel af.

Ik moet bekennen dat ik hierdoor niet zeker weet of het achter de remschoenen echt schoon is geworden. Daar heb ik dus misschien wat te licht over gedacht. Ik hoop niet dat hierdoor de boel straks weer uit elkaar moet....

Al doende leert men. :oops:
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Paul »

Ik ben er inmiddels achter wat er onder die grote bout schuilgaat.

Daaronder zit de aandrijving voor de oliepomp. Onder die bout zit een plaat en daar weer onder een gummiring (volgens het handboek). Is het erg dat er daar af en toe wat lucht en een druppel olie langskomt?

De boel wordt op zijn plek gehouden door een zekeringsbout (witte pijl)

Bout:
aandrijving_oliepomp.jpg
Totaalbeeld aandrijving oliepomp:
aandrijving_oliepomp_tot.jpg

Morgen afspraak voor de APK herkeuring.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Leo »

Als je een handboek hebt, kun je ook lezen wat er met je inspuitpomp & regulateur aan de hand is: Het spul staat vol diesel. :roll:

Aftappen, en daarna via de rode dop vullen met gewone motorsmeerolie.
Kijk ook even of je overloop niet verstopt zit, want het peil lijkt nogal hoog te staan en dan zoekt de olie een andere uitweg.
Die overloop zit verstopt tussen inspuitpomp en blok, en bestaat uit een eindje dunne pijp wat gewoon de overtollige (diesel)olie naar buiten gooit.

Ik zou dit nog ff doen vóór de APK, want een dikke kans dat die overlopende dieselolie je afkeurpunt was.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Paul »

Hallo Leo,

hoe komt dat ding vol diesel te staan en hoe voorkomt vullen met olie dat dit weer gebeurt?

Ik laat de boel morgenvroeg via het regulateurdeksel leeglopen. en vul dan wel weer na de APK. Want gegarandeerd dat ik er te veel olie in doe en dan staat het ding daar olie uit de pomp te lekken. Ik weet niet of dat tot goedkeur gaat leiden.

Is het een optie om even zonder olie in de pomp te rijden (20 kilometer)?

Het handboek geeft de volgende instructie: (het wordt een aardig stripverhaal)
olienivo inspuitpomp.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: lekkage achteras 407

Bericht door Leo »

hoe komt dat ding vol diesel te staan
Naast het stripverhaal komt er dan ook nog een woordspelletje:
Wat wij hier de inspuitpomp noemen, is eigenlijk een inspuitpompenhuis waarin zich 4 inspuitpompen bevinden, welke afzonderlijk weer bestaan uit een zuiger die ze plunjer noemen & een cilinder. klikkerdeklik hier voor filmpje
Die inspuitpompen zijn onderhevig aan slijtage.
(enigzins) Versleten inspuitpompen lekken diesel tussen plunjer en cilinder.
Die lekolie komt in het "carter" van je inspuitpompenhuis & regulateur terecht.
Snappie? :mrgreen:

Nu in normale taal: Je pomp is (een beetje) versleten.
Een heel normaal verschijnsel waar de meeste bussen nog jaren mee rond blijven rijden.
In de modernere uitvoeringen merk je niet eens dat je pompen een beetje lekken. Deze inspuitpomphuizen worden namelijk automatisch gesmeerd door de motor, waardoor de lekolie wordt vermengd met de motorsmeerolie en door de warmte in je motor vanzelf verdampt.

Jij hebt echter nog de oude uitvoering die handmatig gesmeerd moet worden.
Om te voorkomen dat je het hele zaakie vol flikkert met smeerolie waardoor de regulateur niet meer zou werken, heeft men een overlooppijpje gemonteerd. Deze zorgt tevens voor de afvoer van eventuele lekolie, want door die lekkage zou anders het peil tot onaanvaardbare hoogte kunnen stijgen.

Tjeeesisss... Waarom maak ik het mezelf toch altijd zo moeilijk?? :shock:




en hoe voorkomt vullen met olie dat dit weer gebeurt?
Inspuitpomp reviseren of geregeld aftappen.
Aftappen is toch niet zo'n vreemd idee, want een slim mens vervangt de smeerolie in de inspuitpomp nét zo geregeld als zijn motorsmeerolie.

Dat moeilijke vullen uit het boekje moet je vergeten.
Gewoon vullen tot het uit de overloop komt.

Even zonder olie rijden kan wel.
Ik kom wel pompen tegen die kurkdroog van binnen zijn. Ok, dan werken ze meestal niet meer zo best ( ze komen niet voor PietSnot naar mij toe :twisted: ) , maar dan heb je het meestal over duizenden kilometers dat ze zonder olie hebben gelopen.
Twintig kilometer is voor een natte pomp geen probleem.
Alhoewel ik er persoonlijk een klein beetje smeerolie in zou gooien, maar ik ben dan ook een mierencopulator met dat soort dingen. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: lekkage achteras en inspuitpomp 407

Bericht door Paul »

Duidelijke taal (ook qua kleur :up:) en filmpje. Slijtage dus. Daar kun je na 30 jaar dienst ook niet over klagen.

Dan maar bij het reguliere onderhoud, maar zeker voor de APK-keuring even de regulateur losschroeven en het diesel/oliemengsel lozen en dan vervangen door wat olie.

Ik heb zelf niet zo'n probleem met een wat natte onderkant van de inspuitpomp door het overlooppijpje, maar de keurmeester wel. Gelukkig hierna 1x per 2 jaar keuren.

Bedankt allemaal voor de hulp en duidelijke uitleg.

Groeten,

Paul
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: lekkage achteras en inspuitpomp 407

Bericht door Paul »

Oh ja nog 1 ding.

Wat te doen met de afsluitbout van de aandrijving van de oliepomp? Moet ik, na het uitdraaien van de zekerbout, het hele ding er uittrekken en dan pas de lekkende rubberring vervangen vervangen of kan ik gewoon die bout losdraaien en dan direkt de onderliggende rubberring vervangen?
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: lekkage achteras en inspuitpomp 407

Bericht door Paul »

Vanochtend de tip van Leo, aftappen olie uit inspuitpomp, in praktijk gebracht en vanmiddag naar de APK herkeuring geweest.

GOEDGEKEURD (voor 2 jaar) :up:

Het remverschil links en rechtsachter was nu 20% en daarmee binnen de grenzen.

Ook geen lekkage meer te bekennen bij de pomp. Ik heb de pomp niet helemaal leeg laten lopen maar de schroef van de zogenaamde controleboring er uit gedraaid. Dan loopt de overtollige olie er uit.

Nu kan de bus voor de wintermaanden op stal.

Nogmaals bedankt voor alle tips. Het was weer een leerzame week.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: lekkage achteras en inspuitpomp 407

Bericht door Leo »

Vergeet alleen niet die pomp helemaal leeg te laten lopen en te vullen met smeerolie.
Want diesel smeert écht niet.


Die bout lekker laten zitten.
Als hij niet zwaar olie lekt geldt het credo: "Er wordt in de wereld meer kapotgesleuteld dan gerepareerd".
Droogmaken en over een paar honderd kilometer weer eens kijken, want die olie kan ook ergens anders vandaan komen (lekke klepdekselpakking gehad, of gewoon gemorst tijdens het bijvullen).
Die luchtbelletjes wijzen trouwens op een forse carterdruk.
Maar goe, ik zal je niet té ongerust maken.. 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: lekkage achteras en inspuitpomp 407

Bericht door Paul »

Dan laat ik het lekker zitten.

Met de carterdruk valt het, volgens een nog niet zo lang gelden uitgevoerde losse-dop-op-de-olievulbuis-test, wel mee. Die was niet opvallend aanwezig.

Ik denk eerder dat het ligt aan de mate van lekkage. Als de motor loopt staat de olie tot halverwege de kop van de bout en zie ik af en toe een luchtbelletje ontsnappen. Na een nachtje staan is de olie weg en dus terug het blok ingelopen. Bij lopende motor komt het dan weer terug.

Ik heb nog een paar vragen maar die stel ik wel in het daartoe bestemde forumonderdeel.
technichien
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2008, 08:51

Re: lekkage achteras en inspuitpomp 407

Bericht door technichien »

Bij mijn OM636 toendertijd een slangetje aan het overlooppijpje gemaakt. Uitlopend in een transparant plastic potje. kon ik in de gaten houden hoe eea. verliep. :wink: Motor stond overgens in een boot, liever geen olie onder in het schip.
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: lekkage achteras en inspuitpomp 407

Bericht door Paul »

Ook een goeie tip, dat ga ik volgend jaar eens proberen. Ook beter voor het aanzien van de parkeerplek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten