Pagina 1 van 1
Motorrem en turbo
Geplaatst: 29 okt 2011, 13:37
door vanhooltje
Ik ga een motorrem plaatsen op mijn vanHooltje, maar nu lees ik dat een motorrem niet gebruikt moet worden met een turbo motorblok :shock:
Men zegt dat de druk die ontstaat tijdens het gebruik van de klep, de olie bij de lagering van de turbo weg drukt en daardoor de turbo beschadigd?
Ik twijfel hier aan of dit werkelijk zo is, wie kan mij het juiste antwoord op geven?
Het gaat om een Iveco 35/10 (100 pk) turbo motorblok.
Re: Motorrem en turbo
Geplaatst: 29 okt 2011, 16:54
door Admin
Ik weet niet of dat iets zegt, maar voor de MB OM366 (ongeblazen) en de OM366A (geblazen) bestaat exact dezelfde motorrem.
De druk kan trouwens niet oneindig hoog oplopen, want er zit in - of naast - de vlinderklep een kleine boring om dat te voorkomen.
Re: Motorrem en turbo
Geplaatst: 29 okt 2011, 17:07
door Frank Pronk
ik weet nog uit mijn diensttijd dat mijn DAF 4440 en 4442 een motorrem EN turbo hadden....
het is dus mogelijk...
Re: Motorrem en turbo
Geplaatst: 30 okt 2011, 07:09
door Maxer
Mijn Volvo heeft ook allebei. Ik mis alleen de luchtcilinder zodat ik eigenlijk géén motorrem heb. Je moet het effect van een motorrem niet overschatten, het is niet voor niks dat de retarder zijn plaats heeft ingenomen, die remt veel beter. Hij doet alleen wat op hoge toeren omdat dan het compressor effect het grootste is. Denk er aan dat ook tegelijk de brandstof toevoer afgesloten moet worden dus je moet de motorstop ook op het voetpedaaltje aansluiten.
Re: Motorrem en turbo
Geplaatst: 30 okt 2011, 14:41
door vanhooltje
Nico,
Zit hij bij jouw voor of achter de turbo?
Re: Motorrem en turbo
Geplaatst: 30 okt 2011, 14:49
door Admin
Hoe het zit bij een OM366A kun je min of meer zien op deze pagina:
http://sittig.nl/campers/817/okt05.html . De turbo zit voor de vlinderklep.
Re: Motorrem en turbo
Geplaatst: 30 okt 2011, 15:04
door vanhooltje
tnxx Ernst,
Maar als ik de plaatjes bekijk, lijkt mij dat de klep NA de turbo zit, De bocht die naar beneden loopt komt van de turbo af zo te zien?
Je schrijft zelf in je stukje: (omdat de bocht van het uitlaatspruitstuk eindigt tussen de dynamo, de turbo het motorblok, de schakelstang en een chassisbalk) en aan de plaatjes te zien zit de turbo rechts van het 2e plaatje waar de bedienings cilinder van de motorrem op staat.
Die tong uit je mond tijdens het sleutelen staat je erg goed

Re: Motorrem en turbo
Geplaatst: 31 okt 2011, 05:47
door Maxer
De klep zit na de turbo in de uitlaat. Het zal niet uitmaken waar hij zit maar in de regel zal hij niet passen tussen turbo en spruitstuk.
Re: Motorrem en turbo
Geplaatst: 31 okt 2011, 17:58
door Admin
Je hebt gelijk, Peter. De uitlaat loopt van onder naar boven. Ik pas m'n eerdere post aan.
Re: Motorrem en turbo
Geplaatst: 31 okt 2011, 19:17
door vanhooltje
tnx Ernst
