OM314 start slecht bij koud weer

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Dreadnomad
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 apr 2011, 00:52

OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Dreadnomad »

Mercedes L608D OM314 1977
Olie 15W40, Olieverbruik 1L op 500km

Ik heb nu al 2 winters dat mijn bus erg slecht tot niet start als het buiten iets kouder is.
De hele zomer start hij vrijwel direct, maar in de herfst als het ook maar iets kouder wordt krijg ik problemen met starten, een week of 3 geleden is de ellende weer begonnen. het hoeft dus niet eens onder nul te zijn ofzo.
Ik heb afgelopen dinsdag mijn verstuivers laten reviseren en na het terugplaatsen hoopte ik echt dat het verholpen zou zijn, de bus had 5 dagen stil gestaan en na het afronden van de verstuiver klus startte hij meteen dus ik was blij :up: naar huis rijden vanuit Nijmegen ging ook prima, ik heb het idee dat hij wat makkelijker trekt en hij leek ook zuiniger te rijden..

Tot ik hem donderdagochtend probeerde te starten en dat weer niet lukte, probleem dus helaas niet opgelost :z
Ik heb verder eigenlijk niet zoveel ideeen meer wat er zo gevoelig is voor temperatuurdaling dus hoop ik dat hier iemand iets weet.


Ik heb net even een filmpje gemaakt van hoe hij nu start..
http://youtu.be/9Z0MJsX8DUY


Alvast bedankt

Paul
Laatst gewijzigd door Dreadnomad op 11 nov 2011, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door dereiziger »

geen lucht in je brandstof toevoer dat ie dat eerst dat moet oppompen ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door winand »

Filmpje -> top :up:
Wat is dat hoge fluitende/schurende geluid? Ik kan het niet thuisbrengen.
Als er een poelie ergens tegenaan schuurt dan heeft de startmotor het al moeilijker.
Als de olie bij koud weer dikker is, krijgt de startmotor 'm niet meer snel genoeg rond
om druk op te bouwen..
Zomaar een ideetje :roll:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Dreadnomad
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 apr 2011, 00:52

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Dreadnomad »

Lucht lijkt me niet aangezien hij de rest van het jaar prima start.

De gebruikte olie is 15W40 dus lijkt mij ook dun genoeg in de winter, en dat fluitende schurende geluid heb ik geen idee van zo klinkt mijn motor altijd :D eigenlijk nooit iets achter gezocht ofzo..
Maar ik zou er eens een wintertje dunnere olie in kunnen gooien.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Frank.fjph »

Er staat me iets bij van eerst de gaspedaal tot de bodem intrappen zodat er iets blijft hangen en er een betere koude start mogelijk is daarna (wel gewoon starten)

Frank
Dreadnomad
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 apr 2011, 00:52

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Dreadnomad »

Ook dat zal het niet wezen, ik heb het gaspedaal volledig ingetrapt tijdens het starten..
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door a.de.boer »

Onze OM 314 starte net zo als het koud was.
Tot ik een tip kreeg om eerst 2 x te pompen met het gaspedaal en dan vol gas starten.
En dat werkte bij onze 608 perfect, zelfs in Zweden bij -15 ging het prima.
Bij -25 werd het weer het zelfde en kreeg ik hem weer wat moeilijker aan, maar dat vond ik niet zo vreemd.

Albert
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Dreadnomad
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 apr 2011, 00:52

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Dreadnomad »

Wat ik op het filmpje ook doe is voor het starten een aantal keer pompen, tijdens het starten vol ingetrapt houden en na een tijdje weer pompen.. en het heeft helaas allemaal verrekte weinig zin..
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Leo »

Nou heb ik hier geen 314 staan om te vergelijken, dus een vraag aan 314-bezitters die het filmpje hebben bekeken: Gaat dat spul niet verschrikkelijk langzaam in de rondte op de startmotor?

Ik denk namelijk eerder aan wat mindere accu's/startmotor dan aan brandstof of smeerolie.
Dat gieren lijkt wel op een verrot lager in de startmotor.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door dereiziger »

heb het net even uitgeprobeerd maar je hebt gelijk Leo . die van mij draait een stuk sneller rond bij het starten .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Detlev »

Dat klinkt wel erg vermoeid.....die van mij gaat ook heel wat sneller inderdaad.
Is je accu wel in goede conditie?
Mercedes 406 uit 1969
Dreadnomad
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 apr 2011, 00:52

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Dreadnomad »

Ok in die hoek heb ik het nog nooit gezocht, Ik heb het geluid eigenlijk nooit vergeleken met andere motoren.
De accus zijn pas anderhalf jaar oud, maar ze hebben vorig jaar wel een aantal flinke klappen gehad omdat ik ze uiteindelijk leeg startte.. maar dat kwam dus omdat hij niet wilde starten.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door beatrix18 »

Ben er haast zeker van dat Leo gelijk heeft :bye: .
Heb ook ooit eens de accu vervangen van mijn Jeep Cherokee omdat die steeds langzamer ging starten.
Dit hielp!....... heel even........startmotor dus.
Als ik het zo hoor start hij te langzaam, maar als je accu's misschien nu slecht zijn door regelmatig leeg starten....
Wat was er eerder: de kip of de startmotor?

Peter
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Frank.fjph »

Naast de accu sde schuld geven kan het ook geen kwaad om eens goed naar je massaverbindingen te kijken, en eventueel eens een startkabel tussen de minpool en startmotorhuis te zetten om te kijken of dat scheelt.

Zelfde geldt ntuurlijk ook voor de plus.... :roll:

frank
Gebruikersavatar
Diehard
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 okt 2011, 21:53

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Diehard »

Als ik dit alemaal hoor zou ik zeggen van haal de startmoter even uitelkaar, maak hem lekker schoon, kan je gelijk even de toestand van de koolborstels zien. Dit dus uit ervaring als de startmotor zijn gewenste toeren niet meer haalt , dan kan de accu nog zo goed (of slecht) zijn. kijk dan gelijk ook even of de isolatieplaatje nog diep genoeg liggen op de collector, anders even met een ijzerzaagblaadje "verdiepen"
groeten Tjeerd


Blij niet meer te hoeven bukken voor en na mijn slaap
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door RobinM. »

Hallo Dreadnomad,

Ik heb al jaren hetzelfde probleem met mijn 508 1977 70.000 km op de teller.Verbruik nog geen liter olie op de 1000km

Vanaf 15 graden buitentemperatuur binnen twee tellen starten met weinig rook, maar met dit weer duurt het rustig een seconde of 15.Grote wolken onverbrandde diesel, maar snel aanslaan ho maar.
Om er zeker van te zijn dat het geen valse lucht was:Alle brandstofleidingen, koperen ringen en klemmen vervangen, geen resultaat.Brandstoffilter met pakking vervangen, geen resultaat.Nieuwe brandstofhandpompje, geen resultaat.Ook geen te lage compressietekenen kunnen ontdekken.
Toen een tip gekregen om hem te starten met een hete haarfohn en hopla, starten binnen 5 tellen in de vrieskou.
Alleen één probleem, in het bos is er geen 220volt.
Ik heb een tweedehands inlaatslang voor de carburateur gekocht, in de bocht een gat geboord en hierin een stukje ijzeren pijp van 10 centimeter geplaatst., zodat hij tot halverwege in de inlaatslang zit.Neem een gasbrandertje, paar tellen voor de opening van de pijp houden en daarna de motor laten starten door een tweede persoon terwijl je de brander nog steeds voor de opening houdt.Motor slaat aan binnen de vijf, zes seconden bij vrieskou.Na het starten duw ik op het uiteind van het pijpje een dop, zodat hij weer luchtdicht is.
Zeg maar een ouderwetse vlamstarter.
Ik weet dat het een omslachtige manier is, maar het was of wegbrengen naar de garage en waarschijnlijk een hoop geld kwijt zijn om de verstuivers te vernieuwen met de kans dat het nog niet over zou zijn of gewoon er zeker van zijn dat hij nu altijd start op deze manier.
Feitelijke oorzaak, nog steeds onbekend ondanks dat ik het gevraagd heb aan meerdere dieseltechneuten.

Mocht je er alsnog achter komen, dan hoor ik het graag.

Gr. Robin
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Arno Z »

In het instructieboekje van mijn 608 staat een stukje over een 'winterstarthulp'. Ik heb dit vorig jaar uitgezocht en dat blijkt een voetpedaaltje te zijn dat een ether -spuitbusje bedient. Ofwel ouderwetse starthulp. Deze optie kon destijds bij Mercedes worden besteld voor 'koude gebieden'. Nu vind ik niet dat <15C een koud gebied is, maar ik concludeer er wel uit dat Mercedes het gebruik van ether tijdens het starten niet afkeurt.

Wellicht valt er een vergelijkbaar iets te knutselen, waarbij je vanuit de bestuurderstoel wat ether kan toedienen?
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Robin,

Jij hebt wel een hele bijzondere motor. Namelijk een die en een carburateur heeft, en verstuivers :roll:
Overigens had ik bij mijn oude Ford transit ook een fabrieks-af ingebouwd startpilot reservoir dat vlak voor het blok in de luchtinlaat inspoot. Ik weet niet meer wat voor spul daar inzat, maar het werkte wel.
Mijn 508 met OM314 start tot nu toe gelukkig altijd direct.
Groeten,
Henk.
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door deutz »

Wat is de klepspeling? te strak afgestelde kleppen is ook heel slecht aanslaan!!
gr.Jan.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Anton »

Hoi,

1 liter op 500 km is nogal wat.
Het lijkt er op dat de motor bepaald niet in topconditie is.
Compressie opmeten zal je meer vertellen over de conditie.

Ik weet nog dat vroeger standaard een aansluiting voor startpilot in de cabine zat.
Om als het een beetje koud werd die dingen aan de praat te krijgen.
Scania en Volvo hadden toen al een inrichting die wat meer brandstof in spoot zodat de koude start geen probleem was.
En, ze hadden al 24 volt!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Berthil »

Anton schreef:Hoi,

1 liter op 500 km is nogal wat.
Het lijkt er op dat de motor bepaald niet in topconditie is.
Anton ,

mijn 314 verbruikt nog meer 1 l op ongeveer 400 km, maar start zelfs als het vriest bij de eerste tik.

Wat ik me afvraag is wat er uit de uitlaat komt naar zolang starten al ie aanslaat.
Want als de brandstofvoorziening naar behoren werkt zal het uitlaatspruitsuk al vol onverbrande diesel zitten, met grote grijze wolken van onverbrande diesel tot gevolg, als de motor aan slaat.
Aan deze wolken kun je in iedergeval zien of je het in de brandstofvoorziening moet zoeken of in iets anders.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Anton »

Hoi Berthil,

Die wolken kunnen ook van versleten verstuivers komen of bv een verkeerde inspuittiming.
Wil je echt de conditie weten van je motor dan kun je een compressie test doen of even kijken wat er onder de olievuldop wegkomt aan damp.
Dat is dan een indicatie wat er aan de hand kan zijn.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dreadnomad
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 apr 2011, 00:52

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door Dreadnomad »

Heerlijk als een oplossing gewoon echt zo simpel is als het klinkt.
Gereviseerde startmotor erin en gaan :mrgreen:

http://youtu.be/cq4E6bgSonc

Tijdens het vervangen bleek de koppelings gever/nemer (ik weet nooit welke wat is) gaar te zijn dus die heb ik meteen even gereviseerd.

Bedankt voor het meedenken allemaal, ik heb deze bus sinds juni 2009 en hij heeft eigenlijk altijd wat moeilijk gestart maar aangezien hij uiteindelijk altijd wel startte heb ik het probleem nooit gezocht bij de startmotor..


Afbeelding

Afbeelding
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: OM314 start slecht bij koud weer

Bericht door beatrix18 »

Dat klinkt als muziek in de oren. :lol: :up:

Peter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten