Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Johannes

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Johannes »

:oops: Jullie zitten er ook wel bovenop hoor :) . maar je hebt helemaal gelijk :up:
Watts is Wh geworden.

Bedankt Pieter
wildboy
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2010, 22:03

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door wildboy »

Hallo
Heb inmiddels een 24v/55ah dynamo ingebouwd,het hele gedoe met solar staat voorlopig in de koel ehh nee! vrieskast.
Na alle info her en der duzelt het mij voor de ogen,investerings kosten zijn behoorlijk hoog terwijl rendement te wensen overlaat.
In warme landen(waar ik dus ALTIJD ben)ga ik niet in de brandende zon staan!(indien mogenlijk)en in de schaduw opbrengst???
Bij slecht weer is de opbrengst al helemaal KL..........................................
Probeer dus maar eerst de zwaardere dynamo in combynatie met een 1000w agregaatje.(hoeveel liters benzine ipv een solar???)
In elk geval voor het meedenken
Groet Wildboy&Girl
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Leo »

Eindelijk iemand met gezond boerenverstand.. :roll: :up:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Johannes

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Johannes »

En een koel hoofd :)
Veel plezier met je dynamo :up:
En hoe laad je HH accu op?

Groet Pieter
Archie

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Archie »

in de begin post

"Zou tijdens rijden mijn HH accu's 24 v mee willen laden."


en waarom niet?

Hangt helemaal van de manier van reizen af ( en van verbruiken)
Zelf hebben we in totaal aan vast gemonteerde batterijen 360 Ah aan boord
met een regime van drie tot vier korte ritten van minder dan één uur kunnen we autonoom zwerven ondanks een "all electric approach"
wat daarbij helpt;
- secundaire batterijen in alles wat dat kan hebben: communicatieappatuur navigatieapparatuur pc en al die dingen opladen tijdens de rit - en battery low - vallen die dingen uit.
- koude (diepvriestabletten) en warmte(heet water) stockeren tijdens de rit - de koelkast draait op een laag regime tijdens de nacht en gaat zelden meer open na de laatste rit
- de "primaire" batterijcapaciteit indien mogelijk opdelen - ons geval 90Ah voor "automotive", 90 ah voor verwarming en 180 Ah voor koelkast en verlichting.
- als je grote verbruikers start (koken in ons geval) gebruik dan de energie van de diesel rechstreeks
- er verder in je energiebilan rekening van houden dat je je primaire batterijcapaciteit met opladen door de alternator maar voor maximum 45-50 % wordt benut als spaarzaam met je batterijen wil omgaan

grts
Archie
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door beatrix18 »

Eindelijk iemand met gezond boerenverstand..
Juist! Die panelen kunnen later ook nog. :wink: :P :up:

Peter
(die als het zo uitkomt langer kan blijven staan met dank aan de paneeltjes)
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Frank.fjph »

Dat dacht Leo ook...... :lol:
wildboy
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2010, 22:03

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door wildboy »

Hallo

Nu niet allemaal over mij heen vallen,durf het haast niet op te schrijven.
Maar laat ik toch het balletje maar opgooien.
STEL ik neem semie-trac 2x 100/130 ah(kan ik uit nood ook 24v mee starten)
Tijdens rijden voed ik een omvormer 1500/3000 wh,deze weer voed een gewone oplader 220/12v 16ah/24v 14ah/en hiermee laad ik mijn semie-trac.
Kan dit,zou het werken?
Ga in stelling en wacht af
MvrGr wildboy&Girl
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Admin »

Hoi Wildboy,

Waarom zou dat niet werken...?

Maar:
1) het vermogen van die omvormer wordt uitgedrukt in W en niet in wh
2) waarom zo'n grote omvormer? Voor die acculader is het niet nodig!
3) de laadstroom van de lader wordt uitgedrukt in A en niet in ah
4) de hele constructie introduceert verliezen (en brengt behoorlijke kosten mee), die niet echt nodig zijn. Heb je ooit overwogen je hele woondeel ook op 24 V te laten draaien? Elders op dit forum vind je de voordelen, de mogelijke beperkingen en de oplossingen daarvoor. Als je er niet uitkomt: gewoon vragen!

FYI (gesimplificeerd):
W = Watt (vermogen)
h = uur (tijd)
Wh = Watt-uur (verbruik)
A = Ampère (stroomsterkte)
Ah = Ampère-uur (capaciteit van accu)
V = Volt (spanning)
Ω = Ohm (weerstand)
1 V x 1 A = 1 W
1 A x 1 Ω = 1 V
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Goldwingh »

Ja het kan. Is het zelfde als van Eindhoven via de afsluitdijk naar Amsterdam rijden. Maar als je het leuk vind, prima. :ooo :shock:
Groet Henk MB609
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Frank.fjph »

Als ik jouw laatste idee goed begrijp, dan wil je met 2 x 2 12V accus je voertuig dat 24 Volt is en je huishouddeel dat 12 Volt is, gaan voeden????

Waarom dan niet het meest simpele en bij mij al 15 jaar uiterst doeltreffend werkende systeem:

Je zet 2 accu's gewoon in serie op 24 Volt voor het voertuigdeel, starten enzo (ik heb daar semie-tractieaccu's voor gekocht).
Vervolgens koop je nog 2 semi-tractie accu's voor je huishouddeel (boordaccu's), deze schakel je met een omschakelaar (3 polig of 4 polig met een maximale DC stroom van 30 Amp. of zo) om van serie (24V) via 0 (uit) naar parallel (12 V).
Voor de zekerheid zorg je ervoor dat je een scheidingsrelais standaardding 70A in de voeding van de 24 Volt naar je schakelaar, zodat voertuigaccu nooit verbonden is met de rest als motor niet loopt.

De schakelaar heeft wel een speciale contactbezetting en aansluitwijze nodig, maar die heb ik. Er is zelfs een leverancier die er wel een kleine serie aangepaste scakelaars wil maken voor dit doel .

Kosten: relais: 40,= schakelaar ook zoiets, dus voor onder de honderd euro ben je klaar.
Met omvormer en lader ben je het tienvoudige zon kwijt.

Mijn werkwijze is: tijdens rijden gaat de schakelaar nadat de motor enige tijd loop[t om van 12 naar 24 Volt en worden de beide boord accus in serie geladen. (ik heb de koelkast voorzien van 24 V element en die wordt dan ook gelijk mee gevoed op 24V, scheelt weer dikke kabels naar koelkast op 12v)

Na stoppen en boordnetgebruik schakel ik de zaak parrallel en heb ik weer 100Ah accucapaciteit beschikbaar (50% van 2 x 100Ah)

Komt geen electronica aan te pas en is dus volgens het KISS principe.

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Admin »

Komt geen electronica aan te pas en is dus volgens het KISS principe.
Alles wat je met de hand moet doen kun je ook vergeten. En volgens Murphy ga je dat ook een keer vergeten.

Ik blijf erbij dat een 24 V installatie, met een Cyrix of relais om te laden, nòg minder gecompliceerd is.

En verder zijn semi-tractieaccu's natuurlijk niet gemaakt om op te starten. Als ze voldoende overgedimensioneerd zijn, zal 't best wel een poos goed gaan, maar het verdient geen schoonheidsprijs.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wildboy
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2010, 22:03

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door wildboy »

Hallo
Zoals jullie inmiddels wel begrepen zult hebben komen mijn ideen voort uit "geen verstand van electric"en een low nee LOW BUDGET.
al mijn electric spul is bij elkaar"gezeumerd"
Koelkast 24v(alleen tijdens rijden)
Waterpomp 24v(alleen voor douchen)
beiden via start accu
TV 12v
dvd 220v
scheren 220v
Brood bakken 220v
hiervoor de omvormer
Ja warboel!maar is niet anders.
Nou ja puzzel zo nog wel even verder,bedankt voor het meedenken.
Wildboy&Girl
Johannes

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Johannes »

Hallo WildBoy,

Ik neem aandat je al die spullen al hebt .

Dan zou ik het iets anders aanpakken en wel zo.

Om die laadcapaciteit van de 55A dynamo nu ook te kunnen benutten zou ik die semi tracties niet gaan laden met een zielige 14 ampere. Dan had je die grotere dynamo ook niet hoeven installeren.
Ik zou de semitracties in serie zetten, dus 24 volt en ze via een relais tijdens het rijden opladen met de dynamo. Je kunt dan de omvormer die ,als ik het goed heb , 24 volt is direct op de Semitracties ( voortaan HH genoemd) zetten voor je 220 spullen.

Ook de water pomp kan erop en de koelkast kan via een relais er ook op.

Blijft de tv, daar zou ik dan een omvormertje voor zien te ritselen van 24 naar 12volt.

Het zou ook kunnen dat je een accu overhoud(of ergens een heel kleintje koopt) dat zou ik de tv op die extra accu zetten en die accu dan laden met de acculader.

Waar een gevaar zit in jou idee, wat best wel kan trouwens, is die omvormer-acculader combinatie. Die omvormer komt dus op de startaccu's om zo de HH accu's te gaan laden. Maar ik neem aan dat je als je tv wilt kijken je die omvormer dan op de HH accu's wilt zetten. Prima maar als je dan vergeet om de acculader af te koppelen gaat de omvormer naar de knoppen (ervaringsdeskundige). Het wordt dus een heel geknoei met stekkers en kabels, en zoals al opgemerkt kom je murphy dan echt een keer tegen.

Groet Pieter.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Frank.fjph »

ALS DE SITUATIE ZO IS, ALS IN LAATSTE POST OMSCHREVEN, dan is het mi nog simpeler, zoals door anderen al geschreven alles naar 24 Volt, en als je omvormer 00k 24 / 240 V is zou ik de rest daar gewoon op zetten.

@ Ernst: De keuze van de 2 x 90 Ah Robustac (Centurion) was na uitgebreid overleg met leverancier, die stelde dat het voor die accus met mijn startbelasting geen probleem was, maar omdat ze aan een semitrac norm voldeden mocht de startcapaciteit er niet op staan maar kon het wel hebben. En ik heb er al die jaren nog geen enkel probleem mee gehad, maar ze zijn dan ook wel overgedimensioneerd.
De keuze is mede gemaakt om de uitwisselbaarheid onderling van de 2 accusets te creeren, zodat ik met 2 accuklemmen wisselen de sets van fuctie laat wisselen. En verder was het een koopje toen .. :lol: :lol: .......maar je/jullie had(den) niet anders verwacht

Frank
wildboy
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2010, 22:03

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door wildboy »

Hoi
Kijk,met de info van johannes/pieter kan ik iets.
Heel ver weg had ik zelf ook in de gaten dat mijn manier niet alleen zeer omslachtig was maar ook slechts 14ah lading geeft.
Zou natuurlijk veel beter zijn als ik de 55ah laadcapaciteit van de dynamo direct kan gebruiken.
Zou johannes mij nog kunnen uitleggen welk"relais"ik moet gebruiken en wat de werking is.
Hoop dat ik niet vervelend ben maar voor de duidelijk nog een laatste keer.
Dit is wat ik heb:
Waterpomp 24v (Nu aangesloten op startaccu)
koelkast 24 v (nu aangesloten op startaccu,waarom zou daar en relais tussen moeten)kan deze dan evt niet ook direct op de HH baterijen?
TV /Ik heb nog eens goed gekeken en wat blijkt!deze is 12v maar kan ook via een adapter(heb ik)op 220v
Deze zou dus ook op de omvormer kunnen met 220v(1500 continu en 3000 kortstondig)
Dvd is ook 220v
Nu nog weten welke"relais"en hoe te installeren en dan zou ik "operationeel"kunnen zijn
nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken(special Johannes/pieter)
MvrGr Wildboy&girl
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Anton »

Hoi,

Hoi
Kijk,met de info van johannes/pieter kan ik iets.
Heel ver weg had ik zelf ook in de gaten dat mijn manier niet alleen zeer omslachtig was maar ook slechts 14ah (ampère) lading geeft.

De capaciteit van een accu wordt in ampère-uren uitgedrukt, meestal bij een ontlading gedurende 20 uur.
Dus een accu van 100 ampère-uur (Ah) kan dus 20 uur 5 ampère leveren.
Dit is theorie! In de praktijk is dat ongeveer de helft.


Zou natuurlijk veel beter zijn als ik de 55 ampère (Maximale stroom door jouw dynamo te leveren) laadcapaciteit van de dynamo direct kan gebruiken.

Zou johannes mij nog kunnen uitleggen welk"relais"ik moet gebruiken en wat de werking is.
Hoop dat ik niet vervelend ben maar voor de duidelijk nog een laatste keer.
Dit is wat ik heb:
Waterpomp 24v (Nu aangesloten op startaccu)
koelkast 24 v (nu aangesloten op startaccu, waarom zou daar en relais tussen moeten) kan deze dan evt niet ook direct op de HH baterijen?

Ja dat kan via een relais dan gaat ie van de stroom af als je stilstaat zodat de accu’s niet leeg getrokken worden.

TV /Ik heb nog eens goed gekeken en wat blijkt!deze is 12v maar kan ook via een adapter(heb ik)op 220v
Deze zou dus ook op de omvormer kunnen met 220v(1500 continu en 3000 kortstondig)
Dvd is ook 220v
Nu nog weten welke"relais"en hoe te installeren en dan zou ik "operationeel"kunnen zijn

Neem daarvoor een echt scheidingsrelais. Al te koop voor een 13 a 14 eri.
Je kunt een relais aansturen door D+ van je dynamo en daarop een of meerdre relays aansturen.

nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken(special Johannes/pieter)
MvrGr Wildboy&girl



Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Archie

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Archie »

Hi

Wat betreft laden door de dynamo is een serieschakeling niet gunstiger dan een parallelschakeling.
In beide gevallen wordt de stroom door de batterijen beperkt door het ontstaan van een tegenspanning.
Hoe je de batterijen ook schakelt om ze met de dynamo te laden moet je voedende uren rijden.
Ook de omweg via een omvormer en een lader verandert daar niets aan.
Semi tractie accus va, het klassieke type zijn daaraan veel gevoeliger dan klassieke startaccus; hoe dikker de platen hoe meer tijd er nodig is om de platen diep door te laden.

Een oplossing kan bestaan in gepulseerd laden zoals dat door Sterling in de B to B wordt toegepast of eenvoudig weg door er een reisstijl op na te houden waarbij je een aantal korte ritten afwisselt met rustpauzes.

Grts
Archie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Admin »

of eenvoudig weg door er een reisstijl op na te houden waarbij je een aantal korte ritten afwisselt met rustpauzes.

Gewoon een hond nemen die van tijd tot tijd moet plassen. Laadprobleem opgelost, hond ook weer blij!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Archie

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Archie »

Ernst

Je kan het ook zonder hond weet je, plaspauzes inlassen,
mijn ondervinding is dat je wel erg frequente plaspauzen nodig hebt, en lange: :lol:
als ik om het half uur een half uur pauze inlas dan krijg ik voldoende lading om al zwervend voldoende lading op te bouwen om ergens een dag te blijven pleisteren.
Grts

Archie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Admin »

voldoende lading ???

Ik blijf erop hameren dat er (veel) meer variabelen in zitten dan alleen de reis- en rusttijd :lol:
Een hond is sowieso wel leuk aan boord. En je spaart ook nog een inbraak-, overval-, KOgas- of ander alarm uit.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wildboy
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2010, 22:03

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door wildboy »

hoi
Het idee van Pieter volgend zit ik toch nog met een paar vragen
Denk dus 2 semie trac's te kopen,zeg 2x135amp die ik dan wil laden tijdens rijden met 55amp dynamo(zit er al op)

Hoe sterk moet dan mijn scheidings-relais zijn?
Hoe dik de kabels?

Kijk ik bij "de Wit"zie ik 2 verschillende(cyrix 1 zelfdenkend 1 moet ingesteld worden)
Domme vraag misschien voor insiders maar ik word er helemaal"duzelig"van

Na de 24v HH accu's dan de omvormer 24v-220v
TV/DVD/DVBT/gaan dan 220V

Alvast bedankt
Wildboy&Girl
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Admin »

Dat relais krijgt nooit meer stroom voor z'n kiezen dan de laadstroom die de dynamo kan leveren (55 A). In praktijk is dat altijd minder, want niet de volledige laadstroom zal naar de huishoudbatterij lopen, de startbatterij neemt zelf ook een deel. Ook de verbruikers van de auto die aan staan lopen niet via het relais.
Als je tegen een relais of Cyrix van b.v. 40 A (is een veel voorkomende waarde relais; kleinste Cyrix is tegenwoordig al goed voor 100 A) aanloopt, is dat prima.

Voordeel van een relais, gestuurd door het laadstroomcontrolelampje: goedkoop (al vanaf ca. € 10).
Voordeel van een Cyrix: werkt twee kanten op. Als je later ooit je zonnepanelen hebt aangesloten, of een acculader op de huishoudaccu, laad je automatisch ook de startaccu. (ca. € 40)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wildboy
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2010, 22:03

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door wildboy »

Hoi ernst
Heeeeeeeeeeeeeeel veel dank,simpel en (zelfs voor mij))duidelijk.
Johannes

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Johannes »

Hallo Wildboy,

Over die relais heb je al de nodige adviezen gehad lees ik. Toch nog een aanvulling.
In de onderstaande reactie in dit topic op pagina 1 staan een aantal afbeeldingen.
De eerste is een schema waarin je een gele relais ziet die de accugroepen aanelkaar koppelt voor het laden. Daar zie je ook een lichtblauwe draad die naar het laadcontrole lampje gaat, waarmee de automatisch relais aan en uit wordt gezet .
Het tweede plaatje is het schema met een elektronisch scheidingsrelais, in dit geval de cyrix van Victron. Deze relais heeft ook een massa aansluiting. Die is nodig voor de relais en voor de electronica. Deze electronica meet de spanning op de startaccu en als die omhoog gaat doordat de dynamo gaat laden schakelt hij de andere groep er bij. En zoal al eerder genoemd doet hij het ook als er op de HH groep een acculader wordt gezet.
viewtopic.php?f=13&t=5870#p53125

Wat in beide ook niet aanwezig is maar wel noodzakelijk is een grote zekering in de draad vanaf de startaccu naar de relais. Je neemt een zekering die dezelfde waarde heeft als dat wat de relais kan schakelen. Dit om te voorkomen dat door te hoge stroom de relais zou kunnen verbranden.

Groet Pieter

O en die koelkastrelais nog. Die Absorptiekoelkastjes gebruiken zo'n 120 Watt per uur en die laat je meestal niet op 24 Volt aan staan als je ergens stil staat, dat kost teveel energie. Dus wat doe je, je scakelt hem op 24 Volt tijdens het rijden en zet hem op gas tijdens stilstaan. Maar dat gaat natuurlijk een keer fout. Niet dat dan je koelkast direct in rook opgaat maar goed is het beslist niet.
Vaak wordt er dan een gewoonautorelaitje geinstalleerd , net zoals die om de accu's mee te laden in afbeelding 1 van de bovenstaande link. Inplaats van de accu's erop aan te sluiten sluit je er nu de koelkast op aan en zo is ook het aan en uitschakelen automatisch geregeld.
Hetzelfde effect bereik je ook door nog een elektronisch scheidingsrelais te installeren en daar dan de koelkast op aan te sluiten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 1 gast