Inbouw 5-bak

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Inbouw 5-bak

Bericht door veldhuijzen38 »

Hallo jongens,

Kan ik in mijn 308, de versnellingsbak vervangen door een 5-bak?
Is deze bak veel langer, zodat de aandrijfassen korter moeten zijn? Hoe werkt het met het schakelstangen?

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar nog niets bruikbaars kunnen vinden. De bus maakt bij 90 km/h redelijk wat herrie binnen. Hij is al aardig gekoesterd nadat ik met isolatie in de weer ben geweest, maar ik denk dat het geheel met een 5-bak wat rustiger gaat lopen in toeren.
Ik ken trouwens de overbrenging niet die gebruikt wordt, maar ik neem aan de vijf een extra versnelling bovenop de nu vier is.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door dereiziger »

Wat voor motor ligt erin ?
Afbeelding
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door veldhuijzen38 »

Een M115 motor 2,3 Liter op Benzin...
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Rene »

Ja dat kan. ik heb het in het verleden al een keer eerder gedaan allen dan moet je de aandrijfas aanpassen. Welke bak je dan precies moet hebben weet ik zo niet maar daar is wel achter te komen.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door dereiziger »

Een 5 bak van een mb 100 zou denk ik wel passen .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Rene »

Hoi, het zal wel passen maar het probleem zit hem in de eindoverbrenging. Er zijn verschillende bakken. Ik heb de verkeerde bak eronder. De teller geeft precies dezelfde snelheid aan als de tom tom maar in zijn 5 heeft hij te weinig kracht over om op snelheid te komen. Met wind mee is het wel lekker, maar wind tegen moet ik terug naar zijn 4. Nu heb ik geen m115 meer maar een m601 maar het probleem blijft.

gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Johannes

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Johannes »

Hallo Renee,

Ik zit ook wel eens aan een 5bak te denken. Wij hebben een 409 met M115 op LPG. Begrijp ik nou goed dat jij eigenlijk aangeeft dat een 5de versnelling met 20% overdrive geen zin heeft.?

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Rene »

Volgens mij wordt een m115 in meerdere modellen gebruikt, bij mij zat hij in een 308 en bij jou in een 409. Er zijn verschillende bakken voor bv een lage korte 308 zal anders zijn als een hoge lange 409. Dat zit hem in de eindoverbrenging . Volgens mij heb je ze in een gewone 5e versnelling maar ook met een soort overdrive. Als ik van 4 naar 5 ga stort het hele toerental in elkaar :z , en heeft hij bijna niet genoeg kracht om hen te trekken. Ik ga ook op zoek naar een andere bak met een kleinere eindoverbrenging. Dus wie nog een goede bak heeft…. :idea:
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door veldhuijzen38 »

De M115 wordt zelfs in de personenauto gebruikt... best een veelzijdig motorke.

Rene, kan de motor het ook niet bijhouden zeg maar. Als je met een hoger toerental opschakelt, kan hij de snelheid dan wel vasthouden. Dan zal het wel een berg schelen qua geluid binnen.

Is er iemand die een lijstje heeft van de verschillende soorten overbrengingen in de bak en achterassen?
Johannes

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Johannes »

voorzover ik weet zat er maar 1 type bak achter een M115, de G1/15-4/5.455 en die heeft een eindoverbrenging van 1
die bak kan ook achter een OM 615 of 621 zitten
Dan heb je nog de nieuwere achter de OM621 of 615, de ZF 4 DS10 die heeft een eindoverbrenging van 0,87.

De latere modellen ( 207-307 enz) had je ook met 5 bak. Maar ik ben er te weinig in thuis om te weten welke bak waar achter kan.

Je zou toch in principe elke versnellingsbak er achter kunnen schroeven die aan de specificaties voldoet? Getrag en ZF produceren versnellingsbakken voor veel auto's daar past er vast wel een van.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Rene »

Nu begin ik ook te twijfelen, zal het dan in de achteras zitten. Die had ik ook gelijk vervangen met de bak :oops: :oops:
gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Johannes

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Johannes »

Hallo Renee,

Weet jij ook wat het voor een bak is die je nu hebt.
1ste 2de 3de 4de 5de
Getrag G1/15-4/5.455 5,455 2,707 1,543 1,000
ZF 4 DS10 4,100 2,280 1,370 0,870
ZF S5-42 5,720 2,940 1,600 1,000 0,760

De Getrag zit er nu bij mij onder en die hoort er volgens de gegevensboeken. Deze bak kun je ook achter een Diesel vinden.
De ZF4 (Zahnradfabrik Fredrichshaven) Zou uitsluitend achter een diesel horen
En ik denk dat de ZF S5 de opvolger is van de ZF4 en dat is vermoedelijk de bak die jij er nu achter hebt.

Maar als je dan ook nog een achteras neemt met een snellere overbrenging dan gaat het dubbelop.

Mijn Voorkeur zou uitgaan naar die ZF S5-42 of de opvolger daarvan de ZF S5-47 die schijnt verbeterd te zijn en kun je ook onder een Ford F250 350 enz vinden. Dan heb ik de 4de zoals ik die nu heb met dan de overdrive er nog bij.
Het moet wel zin hebben en als ik jou zo hoor twijfel ik er wel aan.

Wellicht weet iemand er meer van?

groet Pieter
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door dereiziger »

Rene .. ik denk dat het idd in je achteras zit . wat heb je erachter zitten ?? en is dat wel de goeie verhouding tov. de bak
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Rene »

Ik zou het zo niet weten hij staat met pyjama aan in winterslaap. Ik weet wel dat het plaatje met de nummers anders was als degene die er onder zat. Ik had eerst altijd een verschil in de teller van zo`n 10 km nu niet meer. Ik moest hem toen vervangen omdat hij stuk was en die man zei dat het geen probleem was. Het was ook te mooi om waar te zijn voor 100 euro een gereviseerde as. Gereviseerd was hij maar niet de goede as.

gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Johannes

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Johannes »

Hallo Renee,

Het zou helemaal niet vreemd hoeven zijn dat je geen afwijking in de tacho hebt. Je zou kunnen veronderstellen dat je een achteras hebt die toevalig bij de bak hoort.
De tacho zit namelijk op de uitgaande as van de versnellings bak. En als daar de correcte snelheid gemeten wordt dan moet de overbrenging van de achteras toch passen bij die van de bak. En heb je nu een combinatie die niet past bij de motor.

tenminste mij linkt het wel logisch.

Groet Pieter
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door veldhuijzen38 »

Mijn Voorkeur zou uitgaan naar die ZF S5-42 of de opvolger daarvan de ZF S5-47 die schijnt verbeterd te zijn en kun je ook onder een Ford F250 350 enz vinden. Dan heb ik de 4de zoals ik die nu heb met dan de overdrive er nog bij.
Het moet wel zin hebben en als ik jou zo hoor twijfel ik er wel aan.
Dan is het toch goed, alleen een extra overdrive erbij?
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door veldhuijzen38 »

Ik heb nog wat research gedaan, maar ik snap er werkelijk helemaal niks meer van...

Er schijnen ook bakken te passen van een G-serie, die uitgevoerd zijn met een vijfde versnelling.

Past er geen vijfbak op van een nieuwere 308, of die van een 310, die vaak wel uitgerust zijn met een vijfbak?
Er moet toch iets rdelijk makkelijk om te bouwen zijn, zonder al teveel startmotor en of achteras aanpassingen te hoeven maken?

Ik ben benieuwd wat jullie meningen hierover zijn
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Rene »

Maar een ding is zeker een 5 bak is langer dan een 4 bak. Aandrijfas moet je dus aanpassen.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door veldhuijzen38 »

Daar heb ik wel een adresje voor, dus dat is het probleem niet :wink:

Plus dat er ook 310 en dergelijke met een 5 bak geleverd zijn, en de aandrijfas van misschien wel te gebruiken is voor een 308
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door bancras »

Mijn 310, een ex-brandweerauto, is van 1983 en heeft een M102 motor. De versnellingsbak is een 5-bak, maar de eerste versnelling is zo laag dat je altijd wegrijdt in de tweede versnelling, alleen op hellingen of met een aanhanger gebruik je de eerste versnelling. Dit wordt ook zo aanbevolen in de Betriebsanleitung. De gegevens van de versnellingsbak: 711.110 10 040417. Doorgaans is het zo dat de hoogste versnelling een prise-direct is, en dan maakt het voor de topsnelheid niet uit of je een 4-bak hebt of een 5-bak. Wat bij mijn auto de topsnelheid is weet ik niet. Hij staat op winterbanden met grove noppen en op het dashboard staat een sticker dat ik daarmee niet sneller mag dan 120 kmh. En dat haalt hij gemakkelijk.
De gegevens van de achteras: 741.404 16 805352. Met deze gegevens zou je ergens de overbrengingen moeten kunnen achterhalen. Weet iemand waar ik dat kan vinden? Groeten, Bob.
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door veldhuijzen38 »

Kijk, dat zijn antwoorden waar we iets aan hebben.

De vijfbak van een 310 valt dus al af, gezien de overbrengingen. Wat bedoel je met makkelijk 120 (ik heb ook zo'n stikker erin zitten)
De "mijne" haalt ook met gemak de 120, echter maakt de mtor dan zo enorm veel toeren -wat ook goed kan lijken door de herrie- dat het niet lang vol te houden is zonder gehoorbescherming :lol:

Nu is het nog een kwestie van zoeken naar een bak met overdrive. Misschien is de bak van een 310 nagenoeg dezelfde als de G-klasse met kruipversnelling?
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Detlev »

Benzine....herrie?? :? ....zeker nog nooit in een 508 gezeten :mrgreen:
Mercedes 406 uit 1969
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door veldhuijzen38 »

Ik heb er wel al spannende verhalen over gehoord :lol:

Maar het motortje mag het na een jaar of 20 wel rustiger aan gaan doen, wat redelijk makkelijk kan met een vijfbak.
Johannes

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Johannes »

De 711.110 is een 5 bak met price direct met de volgende overbrengingen,

(G 1/18-5/6,15) 1ste 6,157 2de 3,148 3de 1,743 4de 1,278 5de 1,000 achteruit 5,347

De 711.113 is dezelfde bak maar dan met de volgende overbrengingen,

(G1/18-5/4.695) 1ste 4,695 2de 2,401 3de 1,436 4de 1,000 5de 0,806 achteruit 4,078

De 711.110 is zeer geliefd bij G(460) eigenaren die aan offroad doen vanwege de zeer lage 1ste versnelling, de 5de is een price direct dus 1.
de 711.113 is dezelfde versnellingsbak maar dan met de 5de als overdrive. beide bakken zijn aan constructie gelijk aan de 4 bakken G1/18-4/...). De ene met een extra 1ste versnelling en de andere met een extra 5de versnelling. Waardoor ze dus ook langer zijn geworden.
De 711.113 is dan ook de bak die het beste in aanmerking komt, maar dat had je al ergens anders gelezen. In Duitsland gereviseerd voor ongeveer 1100€ te verkrijgen.

Deze versnellingsbakken vind je in verschillende Mercedes auto's terug waaronder de G series en de transporters.

Groet Pieter.
NB de M 102 heeft de startmotor aan de andere kant zitten . je moet je eigen vliegwielhuis dus houden mocht je iets kunnen ruilen.
Voor het geval dat je het niet wist , maar na de motor komt eerst het vliegwielhuis met daarin de koppeling aan het vliegwielhuis zit dan de versnellingsbak vast geschroefd.
Laatst gewijzigd door Johannes op 07 dec 2011, 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door veldhuijzen38 »

Nou is het een duidelijk lijstje geworden.

Ik had het idd al ergens anders gelezen, maar ik kon daar om de één of andere reden niet meer inloggen om te reageren.
Maar nu is het helemaal duidelijk, dank hiervoor!

Ik ben monteur, dus het is technisch verhaal is duidelijk :mrgreen:
Laatst gewijzigd door veldhuijzen38 op 07 dec 2011, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten