Pagina 1 van 1
C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 15 dec 2011, 09:47
door Hanomaad
Toen ik eerder dit jaar in Duitsland was had ik vernomen dat een C1 rijbewijs daar vrij veel voorkomt, omdat mensen die voor 2000 hun B hadden gehaald automatisch een C1 hebben gekregen.
Ik kon niet echt vinden bij een zoektochtje op het forum, maar had van iemand gehoord dat er in 2013 ook in Nederland een C1 rijbewijs behaald kan worden. Net even bevestigd gezien op de website van de RDW en dacht dat is vast wel interessant voor wat mensen hier:
http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetrij ... f2013.aspx
"Het vrachtwagenrijbewijs krijgt twee categorieën: C1 en C. Het C1-rijbewijs is voor lichte vrachtwagens en campers (tussen 3.500 kg en 7.500 kg)."
En dan komt deze hier ook nog bij in Nederland:
"C1E
Voertuig: trekkend voertuig van categorie C1
Leeftijd: vanaf 18 jaar
Rijbewijs: 5 jaar geldig (incl. medische keuring)
Examen: praktijkexamen (en in bezit van rijbewijs C)
Aanhanger of oplegger: meer dan 750 kg, en combinatie van maximaal 12.000 kg"
Dan heb ik nog wel de vraag of bij het Nederlandse C1 ook een chauffeursdiploma gehaald moet worden, of dat dit een substantieel goedkoper rijbewijs dan C gaat worden.
Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 15 dec 2011, 17:06
door Frank.fjph
Deze link is ook wel overzichtelijk, geeft alle wijzigingen weer.....
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf
Frank
Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 15 dec 2011, 20:53
door Rideeg
Hanomaad schreef:Toen ik eerder dit jaar in Duitsland was had ik vernomen dat een C1 rijbewijs daar vrij veel voorkomt, omdat mensen die voor 2000 hun B hadden gehaald automatisch een C1 hebben gekregen.
Wat ik niet lees, gaat bovenstaand ook in Nederland gelden?
Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 15 dec 2011, 22:42
door Admin
De informatie van Hanomaad is niet helemaal correct. In (West) Duitsland bestond het - levenslang geldige - rijbewijs Klasse 3. In de DDR niet. Klasse 3 gold voor B-C1-BE-C1E.
Vanaf 1999 hebben ze in Duitsland de "gewone" Europese rijbewijzen: A-B-C-D-BE-CE-DE. (en nu dus C1-D1, met en zonder E). Wie zijn oude rijbewijs Klasse 3 omzet in een Europees rijbewijs (credit card formaat in Duitsland), krijgt uiteraard dezelfde bevoegdheden als hij/zij had, dus tot 7.5 t, met of zonder Hänger.
In Nederland heeft deze Klasse 3 nooit bestaan, dus "het bovenstaande" geldt daar niet. C1 en D1 zijn Europese aanbevelingen en Nederland loopt zelden voorop met de implementatie. Maar nu gaat het dan toch gebeuren. Of dezelfde vakkennis wordt vereist als voor C resp. D heb ik nog niet gelezen, maar dat verschijnt vast wel op het web. Pas wel op hoe betrouwbaar de bron is, er worden een heleboel uitspraken als wáár gepubliceerd, terwijl het niet meer dan veronderstellingen zijn.
Sjonge, sjonge, wat ben ik blij dat ik van voor 1955 ben.
Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 16 dec 2011, 20:04
door Frank.fjph
Pas wel op hoe betrouwbaar de bron is, er worden een heleboel uitspraken als wáár gepubliceerd, terwijl het niet meer dan veronderstellingen zijn.
Dat de overheid onbetrouwbaar wordt geacht vindt ik niet vreemd, maar deze
http://www.rdw.nl/NRD/nl/NRD/Pages/Nieu ... f2013.aspx bron lijkt toch wel enigzins betrouwbaar......
Frank.
Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 16 dec 2011, 20:38
door wiwiwes
Admin schreef:
Sjonge, sjonge, wat ben ik blij dat ik van voor 1955 ben.
Wat ben ik blij dat ik al m'n rijbewijzen ooit heb gehaalt en m'n eigen niet hier mee bezig hoef te houden.
Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 17 dec 2011, 13:32
door Admin
Mee eens, Frank. Er heeft dus al ergens gestaan "vanaf januari 2013", terwijl de RDW terecht stelt dat de beide Kamers de wet nog moeten goedkeuren....
B+ is ook nieuw voor mij.
Ze zouden eigenlijk de Italiaanse norm (B tot 4250 kg) moeten invoeren voor al die witte campers mèt douche, maar met een watertank van slechts 30 l.
Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 20 dec 2011, 20:56
door Arno Z
De reden dat dit op 18 januari 2013 actief wordt is hier beschreven
http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... nce_en.htm.
Het is europese regelgeving, de Nederlandse overheid heeft de mogelijkheid
strengere regelgeving te introduceren. Als ze dat niet doen, dan wordt op de deadline van 19 januari 2013 de Europese regel van kracht.
Persoonlijk had ik graag het C1 (etc) al actief gezien, maar blijkbaar zijn ze druk met andere dingen. Dus wordt het de directe adoptatie van de Europese regels.
Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 20 dec 2011, 21:54
door Leo
Admin schreef:Ze zouden eigenlijk de Italiaanse norm (B tot 4250 kg) moeten invoeren voor al die witte campers mèt douche, maar met een watertank van slechts 30 l.
Dat maakt niets uit, want dan maken ze gewoon campers met een leeggewicht van 4100kg zodat men alsnog te zwaar de weg op gaat.
Mensen willen nu eenmaal altijd méér.

Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 25 mei 2012, 13:31
door Arno Z
Intussen heeft de overheid een factsheet gepubliceerd (
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rie-c.html) met daarin de doelgroep en voertuig definitie. Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt voor de situatie met- en zonder vakbekwaamheid:
Examens zonder vakbekwaamheid
• C1 - 2 theorie-examens, namelijk RV1 en rijbewijs 2, en een praktijkexamen (vanaf 18 jaar)
• C1E - praktijkexamen en in bezit van C1
....
Aannemelijk is het C1 beter te behalen voor de (geoefende) camperaar (die vaak toch al te zwaar rijd), gezien de voertuig eisen voor C1 realistischer zijn dan de eisen voor het C:
C1 - een motorrijtuig van de categorie C1, niet zijnde een
motorrijtuig bestemd voor het voortbewegen van een oplegger,
dat niet is ingericht voor het vervoer van personen, met een:
• lengte van minimaal 6 meter
• breedte van minimaal 2,20 meter
• wielbasis van minimaal 3,50 meter
• toegestane maximum massa van minimaal 6000 kg en
• feitelijke totale massa van minimaal 5000 kg
(ofwel een vol beladen 508/608 in een enkel verlengde uitvoering :D)
Wat me ook opvalt is de overeenkomst tussen de theorie-examens tussen C1 en C, die zijn hetzelfde. Voor de haastigen onder ons (die graag snel over het C1 willen beschikken) zou het dus een keuze kunnen zijn om dit jaar
RV1 en Rijbewijs 2 en volgend jaar, als eind januari het C1 rijbewijs mogelijk wordt het praktijkdeel te doen.
Ook heb ik hier en daar al een website van een rijschool gevonden, die aangeeft over te gaan tot de aanschaf van een lesvoertuig conform de C1 eisen.
Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 06 jun 2012, 08:21
door Frank Pronk
Gelukkig heb ik al een C-rijbewijs,
Na 1 januari volgend jaar is het rijbewijs nog maar 5 jaar geldig :ooo
Dus is het misschien raadzaam om even te kijken wanneer je rijbewijs verloopt.
Mijn rijbewijs zou volgend jaar juni verlopen,
Ik heb hem afgelopen week laten verlengen, en is nu weer 10 jaar geldig...
Eigenverklaring cbr € 23,40
medische keuring € 65,00
rijbewijs zelf € 46,10
tel uit je winst..... :D
want je weet nooit wat ze in Den Haag allemaal weer gaan veranderen ....
Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 06 jun 2012, 14:24
door vanhooltje
Arno Z schreef:
gezien de voertuig eisen voor C1 realistischer zijn dan de eisen voor het C:
C1 - een motorrijtuig van de categorie C1, niet zijnde een
motorrijtuig bestemd voor het voortbewegen van een oplegger,
dat niet is ingericht voor het vervoer van personen, met een:
• lengte van minimaal 6 meter
• breedte van minimaal 2,20 meter
• wielbasis van minimaal 3,50 meter
• toegestane maximum massa van minimaal 6000 kg en
• feitelijke totale massa van minimaal 5000 kg
dit is dus weer vreemd, want wat tussen de <3500 en de >5000 kg valt dus in een gat :shock: of mis ik iets?
Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 06 jun 2012, 15:03
door Hanomaad
Ik denk dat je bedoelt x >3500 en x <5000? Daar zit inderdaad een soort "gat" als ik het zo lees. Weet ook niet wat er precies bedoeld word. Leeggewicht?
En ik lees daar minimale breedte 2200mm. Ik zit hier naar een kentekenbewijs van een 508 te kijken waar 2095mm op staat. Die zou er dus niet eens voor in aanmerking komen.
Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 06 jun 2012, 22:00
door Jeroen_Hanomaf
Waarom is dat raar? Als die eisen voor de lesauto lager waren zou je op een 4 tons Sprinter mogen lessen en afrijden, maar daarna wel met een veel grotere 7,5 tons Atego de straat op mogen.
Nu draaien ze het om, lessen met b.v. een Atego waarna je ook met de Sprinter (of 508) op C de straat op mag.
Bij een normaal C werkt het ook zo, je lest op een flatgebouw van een ton of 12 met honderdduizend versnellingen, en mag vervolgens ook met een tuinhuisje de straat op.
Groeten Jeroen
Re: C1 rijbewijs vanaf januari 2013
Geplaatst: 07 jun 2012, 00:31
door Admin
Hi Jeroen,
Vroegâh... daar gaan we weer, was het wel zo. Je deed examen in een Opel Blitz van 3600 kg, ging naar het provinciehuis met je papiertje en met je nieuwe rijbewijs mocht je de volgende morgen met een 38 tons combinatie vertrekken! Niet dat dat zo'n geweldige situatie was, maar of er nou echt veel ongelukken door gebeurden? Anders dan een paaltje zo hier en daar.