Ik ben nieuw hier en had me gisteren ook al aangemeld bij camperforum.nl. Ik kreeg daar een PB met de mededeling dat dit forum wellicht ook zeer interessant voor me kon zijn. Ik heb hier de zoekfunctie nog niet uitgeput, maar herplaats hier ook even mijn bericht dat ik gisteren op camperforum plaatste om te zien of ik hier andere reacties krijg. Wellicht zitten hier ook weer andere leden met andere kennis!
Ik ben al 2 jaar bezig met de complete restauratie van een Renault Goelette 4x4 uit 1961 (en de ombouw tot camper) en ik zit nu in de eindfase.
Zo zag hij er bij de start uit

Ik ben bezig met het elektrisch systeem in het woondeel en heb daar een vraag over namelijk:
Moet ik de 2 parallel geschakelde HH accu’s tijdens het laden (dynamo of walstroom) van elkaar scheiden middels een zwaar relais in de + kabel tussen de beide accu’s?
De installatie is op dit moment als volgt uitgevoerd, alle componenten op de accu’s na heb ik al:
-Dynamo 70A zit aangesloten op een Victron energy 3 x 100A argo FET accuscheider
-Op de accuscheider zit een:
-87Ah calcium startaccu voor de 2.3l diesel indenor motor
-2 stuks 105 Ah semi-tractie accu (nog te kopen)
Alles is dus netjes van elkaar gescheiden voor het laden tijdens rijden door de dynamo. Op de 2 parallel te schakelen semi-tractie accu’s moeten alle verbruikers aangesloten worden. Bij aansluiting op walstroom neemt een Waeco EPS-100W de 12V voorziening op zich voor de Waeco compressor koelkast en de LED verlichting. Tevens kunnen de accu’s dan geladen worden, hiervoor is een Waeco PerfectCharge IU 2512 acculader beschikbaar. Deze kan in totaal 3 accu’s laden, de 2 HH accu’s (afzonderlijk van elkaar) met 25A max. en de startaccu als druppellader met 1A. Verder zit er nog een Waeco VS-230 voorrangsschakeling tussen voor de toekomstige omvormer, maar die doet er nu even niet toe.
Als ik beide accu’s niet zou koppelen, dan moet ik op elke accu andere verbruikers aansluiten, resulterend in ongelijke ontlading. Als ik ze koppel + aan + dan ga ik volgens mij voorbij aan het feit dat de FET schakeling en lader ze afzonderlijk willen laden. Ik zou dus een zwaar relais in de + kabel tussen beide accu’s kunnen zetten die ze ontkoppeld tijdens rijden via de D+ of tijdens laden via lader door daar een stuursignaal vanaf te pakken. Probleem is dan wel dat de koelkast tijdens rijden maar aan 1 van de 2 accu’s aangesloten kan zijn (als dat al een probleem is). Dus wie kan me vertellen hoe dit “probleem” het beste getackeld kan worden. De handleidingen praten alleen over 2 losse accu’s en niet over 2 parallelle accu’s. Ow, en ik moet het maken met de componenten die ik net gekocht heb! ;)
Dan nog een stukje van vandaag als reactie op opmerkingen op het andere forum. Het advies was de accu's parallel te schakelen en maar 2 van de 3 uitgangen van de scheider te gebruiken en idem voor de lader of de uitgangen van de lader combineren (ik denk niet dat het laatste kan).
Mijn reactie:
Ik dacht dat het altijd beter was om accu's afzonderlijk te laden omdat een parallel geschakelde accu hinder van de andere kan ondervinden bij het laden. Dat is dan de reden om op hetzelfde tijdstip er 2 te kopen zodat ze zo identiek mogelijk zijn als je ze wel parallel laad. Bij het ontladen zijn parallel geschakelde accu's weer prettig omdat je zo een grotere capaciteit hebt. En in vergelijking tot 2 afzonderlijke accu's, is er geen actie van jezelf nodig in de vorm van het omschakelen van accu's mocht er een leeg raken.
Die gedachte doortrekkend ging ik er vanuit (wellicht onterecht) dat ik de genoemde accuscheider voor de dynamo met 3 uitgangen en de genoemde lader met 3 uitgangen nodig had. Uit de antwoorden tot nu toe begrijp ik dat deze schakeling niet gebruikelijk is. Kan iemand me vertellen wat het nadeel zou zijn van de schakeling zoals ik die bedacht had? Is er een andere betere oplossing voor? Ik heb ook accu combiners gezien bij Victron energy waarmee je 2 accu's kunt koppelen en ze toch "gescheiden" zijn. Dit is om accu's van een verschillende capaciteit aan elkaar te kunnen koppelen. Wellicht zou dat kunnen in plaats van het relais wat ik bedacht had. Vergeet niet dat ik de lader en scheider al heb en dus ook graag zou gaan gebruiken.
Dus roept u maar hoe ik dit probleem het beste op zou kunnen lossen :P
Michael