Pagina 1 van 1

Heatpol dieselkachel

Geplaatst: 25 jan 2012, 21:07
door Auk
Hallo mijn vraag is of het realistisch is om een heatpol diesel kachel in een camper te bouwen betreft een mercedes 407 hoog en lang model of is het dan meteen een sauna
kan dit betreft zuurstof in de bus veiligheid etc.
gaat ie lekken tijdens het rijden.
wie heeft hier eventueel ervaringen mee en kan er wat meer over vertellen.
alvast bedankt voor de moeite
auk

Re: Heatpol dieselkachel

Geplaatst: 25 jan 2012, 22:15
door Goldwingh
Hallo Auk.

Weet je ook de capaciteit van de kachel? Want dat is belangrijk. Als de bus goed geïsoleerd is, kom je meestal goed uit met 2Kw. Ben je een kauwkleum, dan 4Kw. Zorg wel voor een goede rookgas afvoer.

Re: Heatpol dieselkachel

Geplaatst: 27 jan 2012, 16:01
door Auk
Hi goldwingh
bedankt voor je reactie
de bus is redelijk geisoleerd zeg maar vorige eigenaar met piepschuim gestoeid en om nou te zeggen dat het werkt hum...
ach in de zomer heb ik weer geen last van dat de warmte te lang blijf hangen dus voor en nadelen.
ik dacht inplaats van alles slopen een goede kachel en flink stoken.
de heatpol is van het merk rietpol en eigenlijk bedoelt voor een schip.(admin ik wil geen reclame maken dus excuses als het erop lijkt)

ik vind warmte heerlijk ben niet zo dol op kou ,uiteraard lichaamswarmte niet verkeerd maar kachel ook fijn

Edit moderator: Gedeelte verwijderd omdat het onoverzichtelijk was.
Voortaan liever een link plaatsen, of een screenshot.

Link naar de website van Heatpol


En een screenshot van de tabel die je bedoelde:

[attachment=0]ScreenShot001.jpg[/attachment]

Mvg, Leo.
mod.

Re: Heatpol dieselkachel

Geplaatst: 27 jan 2012, 17:30
door Leo
Het zijn hele fijne kacheltjes, en zuinig in gebruik. Ook zeer geschikt voor een camper.
Enige nadeel: Je moet 'm ruim op tijd doven voordat je gaat rijden, anders wordt het een stinkzooi in je camper.

De 15M16Schot heeft een aparte luchtaanvoer die je mooi naar buiten kunt brengen door de vloer.
Ook de anderen hebben een ronde aanvoer onderop voor zover ik weet, maar of je daar iets op aan kunt sluiten moet je even aan Heatpol vragen

Re: Heatpol dieselkachel

Geplaatst: 28 jan 2012, 06:46
door Auk
Hi leo bedankt voor je reactie
het tabel ja zo hoort ie te zijn bij mij deed ie iets anders en werd een raar lang uitgerekt stuk
zo is het duidelijker.
ik wist niet of ik de link van een website kon plaatsen dat is namelijk nog beter ook voor de andere lezers.

betreft weg rijden over wat voor tijd praten wij dan 15 minuten,heeft dat te maken met de overgebleven rookafvoer die dan naar binnen slaat
tijdens rijden.
mijn idee was dan ook omdat ze misschien een over capaciteit hebben zuiniger in stoken jou antwoord staat er bedankt.
verder ik ga het gewoon proberen lukt het niet of ben ik niet tevreden sloop ik het er gewoon weer uit.
ze is het thuis wel gewend inmiddels dat verbouwen aan de bus.

Re: Heatpol dieselkachel

Geplaatst: 28 jan 2012, 07:10
door beatrix18
ze is het thuis wel gewend inmiddels dat verbouwen aan de bus.
uiteraard lichaamswarmte niet verkeerd
Dat gaat in iedergeval goedkomen! :wink: :up:
(en beter dan een houtkachel...)

Peter

Re: Heatpol dieselkachel

Geplaatst: 28 jan 2012, 14:21
door Anton
Hoi,

Het zijn gesloten kacheltjes met de afvoer naar buiten.
De meeste zijn voorzien van een scheepscarburateur, daat zitten 2 vlotterkamers in, zodat als het schip scheef hangt er niets gebeurd.
Anders word het als ie in een auto word in gebouwd, op schudden en trillen zijn ze niet op gebouwd.
Maar als je stil staat voldoen ze goed!

Groet Anton

Re: Heatpol dieselkachel

Geplaatst: 28 jan 2012, 15:44
door Leo
Hoi Auk,

we zijn hier niet zo billeknijperig met het noemen van bedrijven.:)


Dat kacheltje is eigenlijk ontworpen om continu te branden.
Niet dat hij kapot gaat wanneer je 'm steeds kort gebruikt, maar het aansteken en doven van het apparaat vergt een aantal handelingen & minuten die door de hedendaagse knopjesdrukkende mens als veul te lastig wordt ervaren. :wink:

Ik stak die dingen altijd aan met een scheut spiritus. Dan is de pot lekker snel heet en kun je diesel gaan toevoeren.
Hoelang je nodig hebt om 'm te doven ligt aan de vervuiling van de pot. Als hij schoon is heb je het over een minuut of 5.
Zolang de vlam maar helemaal gedoofd is voordat je gaat rijden, is er niks aan het handje.