Pagina 1 van 1

Specifieke aandachtspunten Renault 2,8DTi 1998

Geplaatst: 01 feb 2012, 22:10
door efsix
Hoi allemaal,

overmorgen ga ik een camper bekijken op basis van een Renault.
Nu ben ik aardig op de hoogte van auto's en motoren vanuit mijn verleden. (zie voorstelrondje)
Graag wil ik weten wat jullie ervaringen zijn met deze motor in het bijzonder en het chassis in het algemeen.
(Ik heb gelezen dat er af en toe een lekke koppakking optreed. Technisch wel beter dan de nieuwe type's.
Fuseekogels moeten snel vervangen worden en roest is soms een aandachtspunt.)

Wie heeft nog meer tips? :)

Hartelijk dank alvast! :up:

Mvg Marc

Re: Specifieke aandachtspunten Peugeot 2,8DTi 1998

Geplaatst: 01 feb 2012, 22:32
door Goldwingh
Hallo Marc.
Interessant om te weten of er een Fiat Dukato motor met distributieriem - of een Peugeot motor met ketting in zit.

Re: Specifieke aandachtspunten Peugeot 2,8DTi 1998

Geplaatst: 01 feb 2012, 22:44
door efsix
Hoi Goldwing,

dat weet ik pas vrijdag als ik ga kijken. Kan eventueel morgen nog ff bellen maar dan wordt de tijd wat kort voor antwoord op het forum.
Ken de verschillen in techniek en onderhoud.
Ik ga er nu vanuit dat er een Renault in zit daar dit de volledige basis is.
Heb jij tips?

Mvg Marc

Bericht aangepast van Peugeot naar Renault.

Re: Specifieke aandachtspunten Renault 2,8DTi 1998

Geplaatst: 02 feb 2012, 07:54
door Goldwingh
Ik zie nu dat het om een Renault gaat. Dus zeker geen Peugeot diesel. :( De enige tip die ik je persoonlijk geef is, kijk en informeer goed naar de motor. Verwacht hier niet veel enthousiasme voor de Fiat diesels. :z

Re: Specifieke aandachtspunten Renault 2,8DTi 1998

Geplaatst: 02 feb 2012, 07:58
door efsix
Natuurlijk hebben de meesten op dit forum veel oudere dieseltjes waar met veel liefde aan wordt gewerkt.
Of zijn er andere redenen waarom deze motor weinig enthousiasme oproept?

Mvg Marc

Re: Specifieke aandachtspunten Renault 2,8DTi 1998

Geplaatst: 02 feb 2012, 16:53
door Jeroen_Hanomaf
Als ik me goed herinner heeft deze motor het Renault-typenummer D-S9W en is afkomstig van SOFIM. Zit volgens mij ook in Iveco Daily's .... en Fiats! :mrgreen:
Ze zijn in grote aantallen gebouwd, en mijn (weinige) rij-ervaring met zo'n ding in een Daily is dat ze wel sterk zijn, ook met aanhanger, maar niet de allerzuinigste! Vergeleken met een Sprinter 412 of LT46 met VW motor (ook in de 46A zit geen vijfcilinder VW, maar zo'n SOFIM!) een stuk taaier qua karakter.
De voorganger is de 2.5D uit de oude Master (deze is ook als eerste in het nieuwere type geleverd) en de SOFIM motor is bij latere types Master/Mascott vervangen door de 2.9DCi, afkomstig van Nissan. Maar dan wordt het al te modern voor mij! :mrgreen:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Renault_engines (staat niet onder de D, maar onder de S)

Met deze motorcode moet je ook wel meer informatie kunnen vinden denk ik. :)

Groeten Jeroen

Re: Specifieke aandachtspunten Renault 2,8DTi 1998

Geplaatst: 03 feb 2012, 00:32
door scorpion
wist niet dat deze moter familie was van de iveco,
vriend hier in het dorp heeft zo een "oude" renault gekocht als eerste werkbus voor zijn bijberoep, rijd nog als een trein,
vriend heeft de oude iveco, is onlangs naar de garage geweest, was van 2008 geleden, rijd nog als een trein.
ik heb mijn iveco, zelf 5 jaar gehad, constant laten werken, geen problemen gehad.
succes.

Re: Specifieke aandachtspunten Renault 2,8DTi 1998

Geplaatst: 03 feb 2012, 20:55
door wiwiwes
Ze zijn ook niet slecht maar sommige mensen hebben zo hun voorkeuren :lol:
Ik vindt ze super :up:

Re: Specifieke aandachtspunten Renault 2,8DTi 1998

Geplaatst: 03 feb 2012, 23:33
door efsix
Nou hier even een update. (en drie vraagjes!)

Van tevoren had ik de verkoper duidelijk aangegeven dat ik de motor zelf koud wilde starten.
Hierdoor kan ik bij de huidige temperaturen -10, de compressie, accu en gloeisysteem beter beoordelen.
Ik vroeg nog aan de handelaar waneer hij het laatst had gelopen. Lange tijd terug.
Hoe kon het dan zijn dat het spruitstuk iets lauw aan voelde en niet steenkoud? Antwoord: waarschijnlijk had zijn zoon willen controleren of de accu vol genoeg was. Geeft wel een bedenking.

Eerlijk is eerlijk het motortje draaide heel netjes. Schakelde goed etc. Prima. Rest zag er ook redelijk tot goed uit voor zijn leeftijd.
Vanaf de grond af was de bodemplaat netjes, alleen het subframe was roestig.
Remschijven en blokken moeten vernieuwd worden. Homokineetrubbers waren wsl. 2 jaar geleden vervangen maar niet perfect vastgezet (slangklem) waardoor wat vet ertussenuit kroop. Bij het starten slechts een weinig rook.

Half uurtje mee gereden. Geen blauwe of zwarte rook zichtbaar, ook niet na plotseling snel het gas indrukken. Warm de olievuldop eraf gehaald. Wel redelijk veel carterdruk maar beperkt damp.
Hier kom ik bij de vraag: hoeveel carterdamp mag je voelen bij deze motor? Vergeleken met mijn Audi TDI is het evenveel en deze heeft 3 ton gelopen en start prima bij -10 en verbruikt slechts 1 op 8000 olie.

Tweede vraag: wie weet een goede Renault dealer rond Enschede die een motorkeuring kan doen. (compressie, CO meting etc.)

Derde vraag: de koelvloeistoftemperatuurmeting bleef tussen 1/3 en 1/2 staan. Iets aan de koude kant lijkt mij. Vergeten om te voelen of de radiateur warm werd en de thermostaat slecht sluit. Kan bij de keuring nog onderzocht worden maar ik wil graag van de Renault/Fiat/Iveco jongen graag weten of de temperatuurnaald bij deze buitentemperatuur ook na een half uur rijden nog duidelijk onder de helft blijft?

Alvast bedankt voor de tips.

Re: Specifieke aandachtspunten Renault 2,8DTi 1998

Geplaatst: 04 feb 2012, 00:36
door wiwiwes
Bij mijn Iveco blijft de temp. eigenlijk altijd onder de 80 graden, zelfs op een lange klim

Re: Specifieke aandachtspunten Renault 2,8DTi 1998

Geplaatst: 08 feb 2012, 21:05
door efsix
Iemand nog een indicatie hoeveel de carterdruk bij een vergelijkbaar type zou mogen zijn?

Verder nog een tip voor een goed adres in het oosten van Nederland voor een motorkeuring?

Alvast bedankt!

Re: Specifieke aandachtspunten Renault 2,8DTi 1998

Geplaatst: 09 feb 2012, 00:39
door Frank.fjph
Of zijn er andere redenen waarom deze motor weinig enthousiasme oproept?
De naam van de fabriek bijvoorbeeld, heb vandaag weer aan de K..Clio van dochterlief moeten sleutelen, ...iets elektrisch (natuurlijk).... :twisted:

Frank

Re: Specifieke aandachtspunten Renault 2,8DTi 1998

Geplaatst: 09 feb 2012, 21:51
door wiwiwes
efsix schreef:Iemand nog een indicatie hoeveel de carterdruk bij een vergelijkbaar type zou mogen zijn?

Verder nog een tip voor een goed adres in het oosten van Nederland voor een motorkeuring?

Alvast bedankt!
Als die de losse oliedop niet wegblaast met wat gas er op en je gezicht niet onder de zwarte sproeten zit is het allemaal wel goed denk ik :up: