Geiser afvoer

Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Geiser afvoer

Bericht door Gino »

Mijn camper is op dit moment niet voorzien van een douche. Deze heeft er wel ooit in gezeten, maar is er ooit uitgehaald. Op zich heb ik geen haast, maar ik zou alvast willen beginnen met het inbouwen van een geiser, zodat ik warm water heb. Nu staan er voldoende geisers te koop op marktplaats al dan niet reeds omgebouwd voor LPG gebruik.

Nu is mijn vraag wat voor een afvoer ik het beste op de camper kan plaatsen? Die afvoer zou door het dak kunnen, maar eventueel ook door de wand. Een link zou welkom zijn. De meeste geisers zijn niet een gesloten systeem, dus ik moet ook ergens lucht vandaan halen. Heeft iemand daar nog tips voor? Verder ga ik natuurlijk wel voor een geiser zonder waakvlam.

Als iemand nog een tip heeft voor een leuke geiser dan hou ik me natuurlijk altijd aanbevolen.

Oh ja, de voor- of nadelen van een boiler heb ik al lang overwogen :wink:
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geiser afvoer

Bericht door Frank.fjph »

ER zijn ook geisers als gesloten toestel leverbaar, dat is altijd het veiligst.
Zelf zou ik afvoer anders altijd door dak doen, en een hok maken dat goed afgeschermd is van de rest en daar een verseluchttoevoer van buiten aan maken, zo mogelijk aanzuigen van onder of bovenaf, omdat de zijkant door zuiging of trek wel eens verkeerde efekten te weeg kan brengen....

Frank
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Geiser afvoer

Bericht door Gino »

Wat voor een afvoer kan ik daar het beste voor gebruiken? Wat ik niet wil is dat er tijdens het rijden water naar binnen komt als het regent.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Geiser afvoer

Bericht door winand »

Ik denk dat zo'n standaard Truma schoorsteentje prima voldoet?

Afbeelding

Eventueel voorzien van een brede opzetkap erop geklikt :

Afbeelding

Garanties dat er nooit water in kan komen heb je niet.
truma kachels hebben hiervoor aan de onderzijde een afwaterpijpje dat door de bodem naar buiten gaat,
zie tweede fotootje op:

http://508.winand.nl/?p=53
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Geiser afvoer

Bericht door Gino »

Die van Truma had ik inderdaad al gezien op de website van de kampeermarkt. Ik vroeg me alleen af of die wel passen op een huis- tuin- en keuken geiser. Bij een gesloten systeem zou ik dus twee van die pijpen op dak moeten?
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Geiser afvoer

Bericht door winand »

Verse lucht kan je het beste aanvoeren vanaf de bodem (zie ook truma kachel) of wellicht ook vanaf de zijwand.
Twee schoorsteentjes naast elkaar hoeft dus niet (en betwijfel ook of dit wel goed werkt?)

Kijk eens naar de inbouwhandleiding van de Truma S3002 voor tekeningen en instructies (NL vanaf p. 8):
http://dealer.truma.com/_anweisungen/Tr ... _19000.pdf
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Geiser afvoer

Bericht door Gino »

Inderdaad lucht onder de vloer vandaan halen is niet zo moeilijk. Dat moet wel lukken. Dank je in ieder geval.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Geiser afvoer

Bericht door Detlev »

Dat Truma schoorsteentje gaat natuurlijk nooit passen, de diameter is te veel te klein! Ik heb een combi uit de bouwmarkt gehaald, een pvc dakdoorvoer (makkelijk op het dak te kitten) met daarin een aluminium dakdoorvoer waarvan ik de onderkant heb afgehaald. Daarop staat dus die gewone muts die je ook op huizen ziet. Werkt al jaren en heeft nooit gelekt.
Ik heb een Rinoi(Y?) geisertje, is wel open maar lekker klein. Die heb ik op marktplaats gevonden. Ze worden veel in caravans/tuinhuisjes toegepast. Daar wij geen douche hebben en de geiser alleen voor wassen en afwassen gebruiken (ja, wij hebben een wasmachine aan boord....) heb ik geen aparte luchttoevoer gemaakt, nooit problemen mee gehad!
Een eenvoudig roostertje in de vloer is waarschijnlijk al genoeg. Zolang je dakdoorvoer maar goed is zodat de afvoergassen goed weg kunnen is er niets aan de hand. We hebben wel een luchtrooster in de "bad"kamerdeur gemaakt. Verder is er ALTIJD ventilatie in onze bus.
Deze opstelling is trouwens niet geschikt bij vorst!
Mercedes 406 uit 1969
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Geiser afvoer

Bericht door Gino »

Kijk daar heb ik wat aan. Ik weet nu dat ik met een standaard geiser wel weg ga komen.

Wat bedoel je precies dat de opstelling niet geschikt is bij vorst? Bedoel je dat de geiser gaat bevriezen door het gat in het dak?
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Geiser afvoer

Bericht door Detlev »

Bij mij wel inderdaad, bij zulke kou moet ik een prop in de afvoer doen en de geiser niet gebruiken. Nu is dat geen probleem voor ons, wij houden bij voorkeur van warmte..... 8) en rijden dus bijna nooit 's winters.
Door de zeer korte dakdoorvoer (+/- 20 cm), de geiser hangt hoog, is de kans op bevriezen dus groot.
Mercedes 406 uit 1969
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Geiser afvoer

Bericht door Gino »

Ik zie ook al geisers met zomer- en winterstand. Eens even kijken wat dit precies is. Hoe ontsteekt jouw geiser? Ik zie ook geisers die werken op batterijen. Dat lijkt me wel handig aangezien ik geen omvormer (12V -> 230V) in de camper heb. Ik zie verder ook dat alle gesloten geisers een ventilator hebben en dus ook 230V nodig hebben.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Geiser afvoer

Bericht door Detlev »

Die ventilator is vast gewoon 5 of 12 volt....
Mijn ontsteking is met een 9volt batterij. Overigens heb ik wel een waakvlam, wij zetten de geiser gewoon aan en uit na gebruik.
Ik heb deze: http://www.gimeg.nl/?sc_id=1328&sp_id=2700 maar dan met afvoer, die is los verkrijgbaar.
Vooral de kleine afmetingen zijn fijn. Staan er trouwens 2 op marktplaats!
Mercedes 406 uit 1969
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Geiser afvoer

Bericht door Gino »

Een waakvlam zie ik niet zo zitten. Als ik even vlug wat warm water nodig heb dan moet ik eerst de waakvlam aansteken. Verder vraag ik me af of de geiser wel voldoende capaciteit heeft om mee te douchen. Hij is inderdaad wel lekker compact.

Ik had deze gevonden:
http://www.megamove.nl/a-22709783/butaa ... r-waakvlam
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Geiser afvoer

Bericht door Detlev »

Voor die prijs lijkt het zeker wel wat....je zou alleen nog even moeten uitvinden wat de minimale werkdruk is voor de watertoevoer.
Dat is wel belangrijk om te weten of je pomp dat wel kan leveren.
Met dit toestel is (volgens mij) een goede ventilatie wel essentieel! (Ook met afvoer)
Mercedes 406 uit 1969
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Geiser afvoer

Bericht door Gino »

Ik zal eens kijken wat voor een druk de pomp levert.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Geiser afvoer

Bericht door winand »

Of een truma schoorsteentje past hangt af van de diameter. Zo'n ding heeft een diameter van zo'n 55 mm.
Het vermogen van een geiser is bepalend voor de benodigde diameter lijkt me?
De hier gevonden geiser heeft een vermogen van 24Kw, een flinke dus, die heeft dan ook een flinke pijp nodig.
Hier staat er eentje waarop een afvoer past van 80 mm, met een vermogen van 8,9 Kw:

http://www.gasproducten.nl/propaan_lpg_ ... efault.htm

..maar inderdaad, een truma schoorsteen is dan nog te smal..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Geiser afvoer

Bericht door Gino »

Lijkt me niet handig als je de afvoerdiameter gaat "knijpen". Verder vraag ik me af of 5 liter warm water per minuut wel voldoende is. Douchen is in de camper natuurlijk alleen natmaken, inzepen en weer afspoelen, maar het is wel fijn dat je wat water krijgt. Mijn watertank is 200 liter groot. Ik vermoed zelfs nog wat groter.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Geiser afvoer

Bericht door winand »

Nee, afknijpen zou ik niet doen!
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Geiser afvoer

Bericht door Ruud Adam »

Gino schreef:Verder vraag ik me af of 5 liter warm water per minuut wel voldoende is.
Zal het zo zijn dat de geiser per minuut 5 liter water van 65 graden kan leveren?
Dus als je dit mengt met koud dat je dan toch aan 10 liter per minuut komt?
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Geiser afvoer

Bericht door Vinz »

Hoi Detlev

Je schrijft dat jij altijd de geiser (waakvlam) uitzet na het gebruiken, ik zat daar ook aan te denken maar is dat niet slecht voor de geiser om hem elke keer aan en uit te zetten? Iemand opperde dat dat misschien slecht was, verstopping van brander etc door elke keer aan steken.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Geiser afvoer

Bericht door Goldwingh »

Hoi Vinz
Waar komt toch al die onzin praat van daan. Wie is dan die "Iemand" en wat is dan zijn onderbouwing?
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Geiser afvoer

Bericht door Anton »

Hoi,

Inderdaad onzinpraat, gewoon aansteken met een gasaansteker niet met lucifers.
Er gebeurt echt niets mee, ik heb dat jaren gedaan op mijn schip.
Belangrijk is dat de afvoer 100% in orde is!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Geiser afvoer

Bericht door Detlev »

Dat lijkt me inderdaad onzin, ik gebruik het al jaren zo!
Vanwege de elektrische ontsteking geen enkel probleem ook, is zo zo gepiept, druk op de knop en warm water! 8)
Voor ons is het ideaal zo.
Mercedes 406 uit 1969
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Geiser afvoer

Bericht door Vinz »

aah oke! Was meer zo van.. het is niet ontworpen om elke keer uit te laten gaan en opnieuw met lucifers aan te steken.. stel dat, zoek het ff uit. Misschien dat de brander dicht gaat zitten door de zwavel etc.. Maar bedankt!
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Geiser afvoer

Bericht door Maxer »

Mag niet aansteken met lucifers? Hoe bedenk je het! Dan doen wij het al 4 jaar fout en nog steeds doet de geiser het prima, hoe is het mogelijk. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat er maar één soort vuur bestaat maar dat is kennelijk niet zo. Er is dus verschil met lucifervuur en aanstekervuur. :lol: :lol: :lol:
Overigens gebruikt dat waakvlammetje zo weinig gas dat wij de geiser de laatste reis gewoon aan hebben laten staan. Dat beetje extra gas verbruik heb ik nooit iets van gemerkt. Ik vindt trouwens dat er erg krampachtig wordt gedaan als het over geisers gaat. Daar heb ik gelukkig geen last van, als je hem goed hebt geinstalleerd is er niets gevaarlijk aan!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast