versnellingsbak kraakt bij terug schakelen van 3 naar 2

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
de_prins

versnellingsbak kraakt bij terug schakelen van 3 naar 2

Bericht door de_prins »

Hallo allemaal,

na een winterslaap is het weer tijd om de handen vuil te maken :up:

vorig jaar heb ik als laatste de rubbers van het schakelmechanisme bij mijn vesnellingsbak vervangen. hier zat zoveel speling op dat het meer roeren was dan schakelen. sindsdien kraakt de versnellingsbak bij het terug schakelen van zijn 3 naar 2. ik dacht dat ik niks verranderd had maar daar tweifel ik nu toch aan :( . weet iemand hoe je dit opnieuw afstelt? ik heb een OM 615 motor met 4 bak
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
Arno Z
Contacteer:

Re: versnellingsbak kraakt bij terug schakelen van 3 naar 2

Bericht door Arno Z »

Voordat je met de afstelling aan de slag gaat; weet je zeker dat je koppelingsslag goed en volledig is? Ik weet niet of je hydraulisch, met stang of kabel koppelt?

Maar stel (eerst) dat even vast, ik heb met een Peugeot ooit eens gehad dat de kabel slijtage had (in de mantel), die werd bij het intrappen van het pedaal bijna 2 cm langer, de tandwielen vlogen daar om mijn oren tijdens het schakelen. Mijn OM314 had vorig jaar een lekkende koppelnemercylinder, ook dan kraakt het bij het (terug) schakelen.

Op mijn OM616 heb ik die rubbertjes ook eens vervangen, er zijn me toen geen afstel mogelijkheden opgevallen op de morsestangen. Ik zou verwachten dat daarop een wartel met linkse en rechtse draad zou zitten.

Succes!
Plaats reactie