bergrijden

oa navigatie, route & ferry's
Plaats reactie
luka
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2011, 16:02

bergrijden

Bericht door luka »

Hoi allemaal, geen idee of dit de juiste plek is maar ik kon geen eerdere topics hierover vinden.

vorig jaar voor het eerst met onze 508 op vakantie geweest. In Oostenrijk en slovenie bergpassen gereden, mn het omhoogrijden ging verrassend goed voor een bus van 33 jaar oud. Nou weet ik dat je moet afdalen in de zelfde versnelling als je omhoog gaat maar dan maakt de bus toch echt gigantisch veel toeren zodat ik genoodzaakt was alsnog veel bij te remmen, wat me juist niet goed lijkt...de remmen werden iig gigantisch heet. in en hogere versnelling gaat ie weer te hard afdalen..

dus:
- wat is eigenlijk acceptabel qua toeren? er zit geen toerenteller in die wagen, kan die motor dat hebben?
- hebben jullie nog andere tips voor het afdalen?
- wat is eigenlijk een motorrem, is dit gewoon ' afremmen op de motor' of is dit een fysiek onderdeel van sommige motorblokken?
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: bergrijden

Bericht door Goldwingh »

Jouw reactie komt ieder keer terug van iemand die voor het eerst in de bergen gaat rijden. Het maakt niet uit of je het te voet, op de fiets of motor doet. Alleen besef je dan de krachten beter.
Nou weet ik dat je moet afdalen in de zelfde versnelling als je omhoog gaat maar dan maakt de bus toch echt gigantisch veel toeren zodat ik genoodzaakt was alsnog veel bij te remmen, wat me juist niet goed lijkt..
Het bij remmen moet je absoluut ook niet continu doen maar met interval. Dat de motor dan veel lawaai maakt, daar is niets mis mee. Het maakt niet uit of je met een Kever of een Eend of een 508 de bergen ingaat. Remmen moet je kort doen. Natuurlijk worden de remmen dan wel heet. verwacht van een motor rem ook geen wonderen.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: bergrijden

Bericht door Admin »

Henk, je geeft geen echt antwoord op de vraag wat een motorrem is....

Luka, een motorrem is een klep waarmee je tijdens een afdaling (of als je een rood verkeerslicht nadert) je uitlaatspruitstuk afsluit. Tegelijkertijd met het sluiten van die klep wordt de debiet van je inspuitpomp naar nul teruggebracht. Je motor werkt dan als compressor en levert (iets) meer tegendruk dan wanneer hij stationair draait. Te lang zonder brandstof in de cilinders rijden is ook niet goed, dus mag je een uitlaatrem ook niet te lang gebruiken. Terecht zegt Henk dat je van een motorrem geen wonderen mag verwachten.

Een betere bergrem is de zgn. retarder, een dynamo in de aandrijflijn (ergens bij een tussenlager in de cardanas). Als je de uitgang van die dynamo kortsluit ontstaat een krachtige elektromagnetische rem. Het effect is veel krachtiger dan dat van een uitlaatrem, maar de prijs is ook behoorlijk krachtig!

Die hulpmiddelen heb je nodig als je dagelijks in de bergen rijdt. Maar als je geen Zwitserse postbus bent en eens per jaar twee dagen de Alpen doorkruist, kun je beter in de juiste versnelling rijden, op de motor remmen (ook als is dat niet zo effectief) en af en toe kort maar stevig met de wielremmen bijremmen. Na een lange afdaling op een horizontaal stukje de remmen een half uurtje laten afkoelen is een goed idee. Doe dat niet met aangetrokken handrem, want als de zaak heel heet is geworden, kunnen zo de achtertrommels onrond worden.
Voor je geruststelling: de remmen zijn gemaakt om hoge temperaturen te kunnen weerstaan; de remvloeistof (aannemend dat je hydraulische remmen hebt) is dat niet. Bij heel hoge temperaturen kunnen er dampbellen ontstaan en dan heb je opeens geen remdruk meer, de zgn. fading. Niet fijn! Dat laatste is ook de reden dat het beslist nodig is elke paar jaar je remsysteem te vullen met nieuwe vloeistof, die nog geen kans heeft gehad water uit de lucht op te nemen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: bergrijden

Bericht door scorpion »

als voorbeeld
elk jaar rij ik met vriend zijn camper, ook een volvo fl614 naar croatie,
dan doen wij ook de bergen in oosterrijk aan.
bergop, rustig in 3 tegen een dikke 30/40 km per uur
bergaf zoals ernst aangaf,
de "induwknop" voor de moterrem geeft niet veel effect dan,
in zijn 4 laten lopen, heeft een grotere verhouding als mijn fl6.
af en toe flink op de rempedaal, ik wil het veilig houden.
ik kan ook de boel laten lopen, maar tegen meer als 120 wil ik de berg niet af met meer als 14ton. :wink:
luka
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2011, 16:02

Re: bergrijden

Bericht door luka »

bedankt voor jullie reactie, heb er weer zin in... nog 2,5 maand wachten :arrow: :arrow: :arrow: :bye:
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: bergrijden

Bericht door catch »

en als je vind dat je motor te veel lawaai maakt moet je je snelheid lager houden.
af en toe flink remmen dus tot een acceptabel geluid en weer op laten lopen en weer op de pedaal staan enz enz

tijdens de momenten dat je dus niet remt koelen de remmen weer af
Gaan als de Brandweerauto
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: bergrijden

Bericht door DVIII »

ik ken het probleem ook goed en ja de remmen kunnen flink heet worden. als ik nu een 18 % helling afga met de bus , dan zet ik hem liever nog een versnelling lager , dus in zijn drie omhoog , in zijn twee eraf , dan doe ik er misschien erg lang over , ik hoef niet in de rook van mijn remmen te rijden. en me niet al te veel zorgen te maken over hoe de remmen het overleven , verder heb ik weinig toe te voegen aan de tips die je nu al hebt gekregen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: bergrijden

Bericht door melvin »

elke keer voor ik op vakantie ga check ik me remmen, zo nodig afstellen en even kijken hoeveel voering ik nog heb.
vooral die afstelling even checken, dat je ook zeker weet dat je trommels mischien niet een klein beetje aanlopen, dat genereert ook warmte.
vorig jaar trommels eraf gehaald, schoongespoten en nieuw remvloeistof. dit doe ik om het jaar.
op de flinke bergpassen laat ik de remmen halverwege vaak even afkoelen, genieten van het uitzicht en even een bakie zetten, we zijn tenslotte op vakantie!

ook een veel vergeten iets voor mensen die nooit in de bergen rijden zijn de toeren die je maakt als je naar boven gaat. met flinke steile hellingen vallen onze bussen flink terug, hou ten alle tijden je motor flink in ze toeren, valt hij teveel terug, hoelangzaam je ook gaat, schakel terug. vergelijk het maar met fietsen, als je in een te hoge versnelling fiets trap je ook je knieen eruit.
hou em ook gewoon lekker in die versnelling, vaak denk je jaa ik kan weer een versnelling verder, schakel je over en kakt al je vermogen weer in en er komt een verschrikkelijke kracht op al je lagers te staan. laat em maar lekker janken, wellicht kan je dan zelfs wat gas terug nemen ook.

edit: we moeten niet vergeten dat het bussen zijn uit een land waar je flinke bergen heb, ze kunnen het echt wel aan. wij zijn het alleen niet gewend!
dit busje rijd elke dag veeeeelste zwaar, veelste heet over bergen en zand en troep, en die doet het ook nog steeds :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten