Pagina 1 van 1

Rijden op zonnebloemolie

Geplaatst: 26 aug 2005, 18:13
door Andre
trefwoorden: slaolie PPO


Misschien iets voor de dieselrijders onder ons: http://www.fmso.de
veel informatie over het rijden op zonnebloemolie ipv diesel.
Bij de autotypes komen ook veel oude mercedessen voor die zonder problemen op zonnenbloemolie rijden.
Helaas rijdt mijn 409 op benzine :(

Groeten Andre

Re: Rijden op zonnebloemolie

Geplaatst: 02 sep 2005, 20:54
door Niek
Er zijn ook twee 100% Nederlandse sites: http://www.u-xperience.com & http://www.ppo.nu

zonnebloemolie

Geplaatst: 05 nov 2005, 14:54
door beatrix18
Gisteren nog op TV: Douane houdt niet alleen ogen maar ook neus open!
Een rijdende oliebollen kraam betekent boete i.v.m. ontduiken van accijns!

groeten,
Peter

Factuur

Geplaatst: 05 nov 2005, 15:25
door De Rooie Reus

Geplaatst: 05 nov 2005, 15:31
door Admin
... of het volgende scenario (niet denkbeeldig): je vult je tank met (50% of 100%, afhankelijk van de buitentemperatuur en je injectiepomp) PPO in Kaarst (BRD), niet zo ver over de grens bij Venlo, aan de pomp, geheel legaal. In Duitsland is een accijnsvrijstelling verleend voor PPO, vanwege het milieu.

Je wordt vervolgens in Nederland of België beboet omdat je met een frietkot rijdt, terwijl je geen enkele overtreding hebt begaan. Dat kan toch niet!

Fiscalisten onder u, wat is het antwoord?

Ernst

PPO en douane

Geplaatst: 05 nov 2005, 15:46
door Niek
Er staat heel veel informatie op de site http://www.ppo.nu
Enkele essentiele zaken:
- tanken in BRD en rijden in NL is geen probleem (bewaar je bonnetje).
- betalen bij de douane is ingewikkeld (dagaangifte)
- voor de mengers onder ons: de douane is (nog) niet in staat de hoeveelheid PPO in Diesel vast te stellen
- binnen afzienbare tijd komt er in Friesland een pomp waar je koolzaadolie inclusief accijns kunt tanken. Daar krijg je een bonnetje en kun je de volgende maand dus weer gewoon bij de Aldi of de Lidl tanken.

Niek

bonnetjes, kilometerstand, accijns en snuffelhonden

Geplaatst: 05 nov 2005, 21:47
door Unknown User
Roep het niet te hard want het is zo'n logische redenatie dat de douane dit zelf ook wel bedenkt. Misschien maken ze kilometer controle posten om de zoveel km met speciale patatgeur-snuffel-honden (heb er zelf ook één) of wie weet staan we straks ons kaassouflé'tje (uehm hoe spel je dat?) in olie te bakken waar we accijns over moeten betalen bij de lokale supermarkt.
:lol:
mvg
martin

Re: bonnetjes, kilometerstand, accijns en snuffelhonden

Geplaatst: 05 nov 2005, 22:33
door Niek
Martin,
beetje aceton in je PPO en je ruikt er nix meer van. Kun je ook in je frituurvet doen, dan lust je hond (en jijzelf) het ook niet. :lol:
Niek

Geplaatst: 06 nov 2005, 01:01
door Unknown User
:P
ja je hebt gelijk. Maar ik blijf denken dat ze iets voor dit soort dingen iets gaan bedenken. Ze willen toch ons geld...

Geplaatst: 14 nov 2005, 20:08
door ron(372)
Beste frituurboeren,

Even een vraag, wat doet de webasto op die slaolie.
Dat de motor hem lust geloof ik wel maar doet de webasto dat ook?


Groeten Ron

Geplaatst: 14 nov 2005, 20:35
door ron(372)
Ben schreef:
ron(372) schreef:Beste frituurboeren,

Even een vraag, wat doet de webasto op die slaolie.
Dat de motor hem lust geloof ik wel maar doet de webasto dat ook?


Groeten Ron
Ik heb een Eberspacher, Ron jongen, mijn kacheltje is natuurlijk weer eens stuk maar hoe zal dat ding op aceton spelen als hij weer gerepareerd is?

Ben benieuwd naar ervaringen,

Groeten Ben

Ben heb je al eens naar dat brandstoffiltertje gekeken?


Groeten Ron

Geplaatst: 14 nov 2005, 21:05
door Leo
Ron, helaas doet je webasto het niet op slaolie.
Moet je het wel erg gaan vóórverhitten wil dat spul gaan branden met zo weinig vernevelingsdruk.
De ontstekingstemperatuur waarop slaolie dmv een vonkje ontbrand is ook veel hoger dan van diesel.
Er worden in de tuinbouw wel kachels gebruikt die op PPO draaien, maar van wat ik er over gelezen heb, zijn die dingen daar speciaal voor ontworpen.

Maar voor zover ik weet mag je een kachel wel op rode diesel stoken, vermits hij maar een aparte tank heeft die op geen enkele wijze in contact staat met je voortstuwingsbrandstofsysteem (das een heeele hoop punten met scrabble :P )
De koelinstallaties van vrachtwagens draaien meestal ook op rood. (of is dat al weer veranderd?)
~~~~~~

Ben,
De verbrandingswaarde van die 0,15% aceton is nou niet zodanig hoog dat je opeens de tent uit zal zweten...

Er zit wel een kans in dat ie minder zal stinken, want aceton staat bekend als een notaire geurvreter.
Het zit oa in lampolie om de petroleumgeur weg te halen..

(ps.. niet je poten er in wassen, want dan lossen ze op en dat loopt zo slordig..... maar stinken doen ze dan nooooit meer :roll: )


Groetjes, Leo. :D

ppo

Geplaatst: 16 dec 2005, 11:35
door KWF-704
hoi
we hebben hier in madeira de man gevonden die de frituur olie ophaald
dus kunnen nu zoveel olie kopen als we willen
maar in een bus olie die we een gekregen hebben zit een vaste stof in (vloeibare boter) bij navraag blijkt dit vegetale olie te zijn die ze hier in vaste blokken verkopen hebben jullie al dergelijke olie tegen gekomen en wat doe je ermee lost dit op als je er gewone diesel bij doet wij willen diesel en olie 50/50 mengen
of is opwarmen de oplossing in dat geval denk ik deze olie niet te gebruiken anders gaat onze machinekamer meer op een raffinaderij lijken en het is wel de bedoeling een beetje vakantie te houden
groetjes vanuit Madeira (van ons gedrietjes &co)

gebruikte frituurolie

Geplaatst: 16 dec 2005, 17:32
door jan
Hallo,
Als er een goede afspraak te maken is met deze man, zal hij de voor jullie geschikte olie kunnen scheiden van de rest. Er zijn altijd visboeren en restaurants die uitsluitend plantaardige olie gebruiken.
Pas op, want er bestaat ook plantaardige olie die er gewoon goed uitziet, maar bij de wat lagere temperaturen( beneden pakweg 10 graden) stolt en gewoon hard vet geworden is

Geplaatst: 17 dec 2005, 04:01
door Leo
Hoi Johan, er staat een PBtje voor je.
Mvg, Leo.

gebruikte frituurolie zomaar in de tank ??

Geplaatst: 17 dec 2005, 20:40
door Niek
Gebruikte frituurolie kun je niet zomaar bijmengen !!. Wat er in ieder geval mee moet gebeuren is filteren en bezinken. Als je dat tijdens je vakantie wilt doen, heb je geen vakantie meer over.
Het filteren moet gebeuren tot 1 mu. en het bezinken minimaal 5 dagen.
Als de aangeleverde olie te veel vet bevat, kan je daarvan ook nog veel weggooien. Ik heb zelf de beste ervaring met visboeren. Zij gebruiken vloeibare plantaardige olie (soya, zonnebloem, arachide), die ze zeer frequent verversen en daardoor minder vettigheid bevatten.
Ik kan er wel een verhaal van 10 bladzijden van maken. Voor de mensen, die echt geinteresseerd zijn: stuur een PM, dan krijg je een heel verhaal over het filteren.
Niek

Re: gebruikte frituurolie zomaar in de tank ??

Geplaatst: 17 dec 2005, 21:05
door jan
Niek schreef:Gebruikte frituurolie kun je niet zomaar bijmengen !!. Wat er in ieder geval mee moet gebeuren is filteren en bezinken. Als je dat tijdens je vakantie wilt doen, heb je geen vakantie meer over.
Het filteren moet gebeuren tot 1 mu. en het bezinken minimaal 5 dagen.
Als de aangeleverde olie te veel vet bevat, kan je daarvan ook nog veel weggooien. Ik heb zelf de beste ervaring met visboeren. Zij gebruiken vloeibare plantaardige olie (soya, zonnebloem, arachide), die ze zeer frequent verversen en daardoor minder vettigheid bevatten.
Ik kan er wel een verhaal van 10 bladzijden van maken. Voor de mensen, die echt geinteresseerd zijn: stuur een PM, dan krijg je een heel verhaal over het filteren.
Niek
Halo Niek,
Wat is jou techniek om tot een zuiverheid van 1mu te komen?

Re: gebruikte frituurolie zomaar in de tank ??

Geplaatst: 18 dec 2005, 09:43
door Niek
Jan,
hier uitleggen is iets te veel. Ik stuur je een document.
Niek

Geplaatst: 19 dec 2005, 11:26
door KWF-704
hallo
zijn nog druk aan het experimenteren
Niek als het kan graag dat document

jdl1@village.uunet.be