Roest bij het gootje

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Roest bij het gootje

Bericht door Rene »

Ik heb het volgende steeds weer terug komend probleem:
De opbouw staat bovenop de bekende goot boven het voor raam. Deze was bij mij al bijna weggerot daarom heb ik het opstaande kant eraf geslepen en de opbouw met polyester doorlaten lopen. Maar elk jaar komt er op de aansluiting een roest randje. Wat ik er ook aan doe. De bovenkant beweegt ten opzichte van de cabine, en dat is niet te voorkomen. Wie heeft een idee omdat nu eens helemaal op te lossen. Flexibele verf ?? ik weet het niet meer
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Maxer »

Wat gedacht van flexibele lijm? Een polymeer lijm dus. Zelf gebruik ik Polyfix van Karwei (de witte) en daar krijg je ontzettend goede resultaten mee. Maak een kier van een paar mm breed en spuit die vol met deze lijm en je zult zien dat je een dikke kans maakt dat er geen water meer tussen komt zodat het ook niet meer kan roesten. Zorg wel dat er geen roest is want daar hecht het uiteraard niet op. Je kunt trouwens deze lijmsoort ook bij Action halen. Net zo goed en nog goedkoper.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Berthil »

Rene,
Polyester is vochtdoorlatend als het niet geheel voorzien wordt van een verflaag.(Dan houdt de verf het vocht tegen).
Daarom gaat het onder polyester altijd weer roesten.
Daar in tegen epoxy is niet waterdoorlatend.
Daarom repareer ik altijd met epoxy en gebruik epoxy plamuur.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Rene »

Ik “denk” dat het niet zoveel uitmaakt wat voor polyester oid gebruikt, er zit drie lagen sigma overheen. Het probleem is de aansluiting. De opbouw zal altijd iets bewegen tegenover de cabine. Voor al bij die van mij die heeft een ouderwets ijzeren frame. Het gaat erom om de aansluiting van de cabine en de opbouw. Vroeger ging dat vol met kit waardoor nu het gootje deels is weggerot. Hoe kan ik dit oplossen zonder elk jaar die vieze bruine strepen. :(
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Arno Z »

Zo'n aansluiting is een hele lastige, en de oplossing (voor zover die bestaat) is voor een deel afhankelijk van hoe invasief de ingreep mag zijn.

Ooit had ik een 207 met een vergelijkbaar probleem, daarbij heb ik uiteindelijk het dak (stukje voors stukje) een 1/2 cm gelicht om tussen het dak en het metaal en in de goot schoon te maken en (chemisch) te kunnen ontroesten. Vervolgens met 2-componenten primer (Epifanes) aangebracht op het metaal.

Nadat ik helemaal rond was heb ik de schaal met sikaflex op zijn plek gelijmd en de popnagels (waarmee hij 'vast' zat) weer aangebracht en zowel van binnen als van buiten nagekit met sicaflex (het flexibele type).

De reden voor binnen en buiten:
- Als de temperatuur daalt zal vocht op de binnenzijde van de bus neerslaan, dat kan op het staal, maar ook in de polyester kap (en bovenin hangt de warme & vochtige lucht). Dit zweetwater loopt naar beneden en kan nieuwe roest veroorzaken.
- Water in het gootje kan door capillaire werking uit de goot tussen het polyester en het staal worden gezogen. Een minimaal lek in de kit kan vocht verspreiden over een groot opervlak. Daarom is het van belang 100% lijmvlak (met kit) te proberen te halen. Alleen de rand is niet genoeg.

Afhankelijk van je inbouw verloopt het zweten van bus tot bus anders, ook kan niet altijd de kap zomaar 'een stukje' worden opgetild.

Succes!

Arno
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Rene »

Hoi, ik kan het dak niet liften het is een gelast frame en daar is alleen met geweld ruimte te krijgen. Er zal dus iets aan de buitenkant moeten gebeuren. De binnen kant is dicht daar vandaan kan geen vocht meer er tussen komen.
Gr rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Kasper »

Hallo Rene,

Mogelijk kan voorkomen worden dat polyester over metaal beweegt door een polyesterlaagje op het metaal te brengen? Gezien je reactie hierboven betwijfel ik wel of je de ruimte hiervoor hebt, maar ik wil je het idee niet onthouden.

Lijm een een strip polyesterplaat (bv carrosserieplaat 1 mm dik) met epoxy op het metaal, daar waar het bewegende deel aansluit. Het bewegende polyester deel zet je er daarna weer tegen aan. Je metaal wordt nu niet meer geschuurd. Mogelijk kan je tussen de polyester delen nog flexibele kit aan brengen om de spleet te minimaliseren.

Groet,

Kasper
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Rene »

Hoi Kasper, ik kan er niet tussen komen. Er moet dus iets aan de buiten kant komen. Bij sikkens service hadden ze het over gloorrubber ??? gebruiken ze in de vrachtwagen bouw?? Iemand ervaring mee??. Ik zit al te denken om een rubber profiel oid erop te lijmen. Ik ga hem vanmiddag maar eens uit de winterslaap halen en hem een beetje vertroetelen :P

Gr Rene.

Ps FIJNE DAGEN ALLEMAAL :up:
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Wim »

Chloorrubber verf is vooral bekend in de (polyester) jachtbouw .
Het wordt gebruikt onder de waterlijn .
Het dicht af , zorgt er dus voor dat water de eigenlijke polyester huid niet meer kan bereiken .
Dit is een voorzorg tegen osmose , tevens heeft het aangroeiwerende eigenschappen .
Dit laatste zal in jouw geval wel niet zo intresant zijn :roll:

Maar omdat de auto "werkt" denk ik dat je de naad zal moeten behandelen als een soort van dillotatie voeg .
Ik zie dus het meest in openmaken , de roest zoveel mogelijk verwijderen , het metaal zoveel mogelijk in een goede grondverf zetten en het dan met een goede kit de naad afwerken .
Op deze wijze zal de naad niet langer door het werken van de carroserie kunnen open barsten en zal intreden van water definitief tot het verleden gaan behoren :up:

Welke oplossing je ook zal kiezen , succes er bij .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Frank.fjph »

Er zijn 2 produkten die ik ken waar je mogelijk succes mee kan hebbeb.

1. de bekende Sikaflex, dit is lijm-kit dieflexibel blijft en zelfs onder water verwerkt kan, is al veel over geschreven hier, dus zoekfunctie

De andere is epoxyplamuur , daar heb ik de roestende naad van mijn hefdak mee behandel en met succes het was van Sikkens, maar tegenwoordig als International paint produkt te koop, prod.naam Watertite
Niet schrikken van de prijs.................

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Admin »

Hi Frank,

"De bekende Sikaflex" zegt niet zoveel. Er zijn tientallen verschillende Sikaflexen, allemaal met hun eigen specifieke toepassing. Je zult er dus een driecijferig nummer bij moeten vermelden.

NB De op PU gebaseerde Sikaflexen zijn inmiddels behoorlijk gedateerd en opgevolgd door polymeerkitten van diverse andere fabrikaten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Frank.fjph »

Dat nummer wist ik ook niet meer, maar de genoemde polymeerkit heb ik later ook al eens gebruikt, naam weet ik niet meer, maar kwam bij de watersportboer vandaan.....

Frank
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Maxer »

Die Sikaflex is alleen maar duur. Bij Action kost een koker vergelijkbare lijm €3,- en dat lijmt erg goed. Mijn zonnepanelen zitten er mee op het dak gelijmd (de dragers). Mooi flexibel en muurvast! Ook het hele dak is opnieuw gelijmd met een polymeerlijm maar dan van Karwei omdat ik van het bestaan van deze lijm bij Action niet af wist. Genaamd Polyfix en te koop voor €6,99. Ideaal spul.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Frank.fjph »

Da's mooi, want de Action zit om de hoek, :lol: :lol:

Fra nk
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Leo »

Rene schreef:Bij sikkens service hadden ze het over gloorrubber ??? gebruiken ze in de vrachtwagen bouw?? Iemand ervaring mee??.
Chloorrubber is alweer antiek.

Wat dacht je van dat spul wat ze op koeltrailervloeren smeren? Dat blijft flexibel tot -30 en is bij warmte toch nog hard genoeg om er met een beladen pompkar overheen te rijden.
Plakken doet het als de hel, want ik trok bij een proefstuk de originele lak er tot het glimmende staal vanaf.
De verwerkingsdikte is gelijk aan stroop danwel dikke verf.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Roest bij het gootje

Bericht door jooph »

Maxer schreef:Die Sikaflex is alleen maar duur. Bij Action kost een koker vergelijkbare lijm €3,- en dat lijmt erg goed. Mijn zonnepanelen zitten er mee op het dak gelijmd (de dragers). Mooi flexibel en muurvast! Ook het hele dak is opnieuw gelijmd met een polymeerlijm maar dan van Karwei omdat ik van het bestaan van deze lijm bij Action niet af wist. Genaamd Polyfix en te koop voor €6,99. Ideaal spul.
Bij Action jammer genoeg alleen in het wit :!:
3,95 euro p.st.

Joop
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Paul »

Hoi Leo,

heb je ook een produktnaam van dat goedje?

Groet,

Paul
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Leo »

http://www.bostik.nl/uploads/pdf/Marothaan_nl.pdf

2-componenten. Ondergrond goed ontvetten met aceton.
De fabriek gaf geen garantie dat het op een stalen dak zou blijven zitten. Voornamelijk omdat ze dachten dat het ding iedere dag door een wasstraat zou gaan.
Daarom had ik eerst een proefstukje van 2 meter op dak gemaakt. Waarna ik dus twee weken later alle originele lak meetrok bij het verwijderen.
Vraag me niet waar het verkrijgbaar is, want ik haal het uit de voorraad van een kameraad. :P
Per 10kg kost het ongeveer €130, kleinere verpakkingen zullen per kilo wat duurder zijn.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Maxer »

jooph schreef:
Maxer schreef:Die Sikaflex is alleen maar duur. Bij Action kost een koker vergelijkbare lijm €3,- en dat lijmt erg goed. Mijn zonnepanelen zitten er mee op het dak gelijmd (de dragers). Mooi flexibel en muurvast! Ook het hele dak is opnieuw gelijmd met een polymeerlijm maar dan van Karwei omdat ik van het bestaan van deze lijm bij Action niet af wist. Genaamd Polyfix en te koop voor €6,99. Ideaal spul.
Bij Action jammer genoeg alleen in het wit :!:
3,95 euro p.st.

Joop
Nou? Dat is juist goed. De transparante die ik ooit kocht lijmde een stuk minder. Bovendien kun je het overschilderen. Ik heb nog niet gehoord dat andere merken in allerlei kleuren verkrijgbaar zijn.

@Leo.
Toen ik mijn panelen op het dak anders wilde plaatsen en de steunen van het dak trok met veel geweld, trok ik ook de verf er af. Lijmen doet die troep allemaal als de beste maar ik heb begrepen dan de ts een kiertje wil dichten en niet zijn hele dak smeren? :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Admin »

Soudal MS Polymeer is er in het zwart, wit, grijs, bruin, beige, alu grijs en transparant. En voor de auto-industrie ook in andere kleuren, maar dan in vaten van 200 l...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Leo »

Niet zo benauwd denken Nico. Ik bied slechts een alternatief voor de diverse cursussen "Knoeien met kit". :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Rene »

En ik benne er bloid mee!!
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Roest bij het gootje

Bericht door winand »

jooph schreef:Bij Action jammer genoeg alleen in het wit :!: 3,95 euro p.st. Joop
Goeie tip! Heb nu 8 kokers van die kit gekocht bij de Action.
(Staat nergens op de verpakking dat het om een MS Polymeer kit gaat?)
Heb er nu raamkozijntjes mee tegen carrosserie gekit, zit goed vast.
Ik weet niet of ik het aandurf om het regelwerk voor de hangkastjes aan het dak te verlijmen :roll: Misschien toch vooroordelen vanwege de lage prijs? :roll:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Rene »

Hoi,
Ik ben voor de marothaan gegaan op een aanbeveling :roll: . Geinig spul je kan het ook per 5 liter krijgen kost dan 75 euro. Het is een soort dikke verf wat mooi glad vloeit en blijft flexibel. Op rechtopstaande stukken heb ik het twee keer aangebracht. Tot nu toe nog geen problemen en ik ben een week weggeweest. Een maat van me heeft problemen op zijn dak met het Imperial lekt bij de beugels op het dak. Heeft daar tochtband omheen gedaan en vol laten lopen met dat spul, ook dat is dicht.
Ook namens hem Leo bedankt

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Roest bij het gootje

Bericht door Leo »

Graag gedaan Rene.
Waar heb je het gekocht?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten